Jean-Luc Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 När Vulcans kliver ut ur doms rymdskepp är det första han säger till Zefram Cochrane "live long and prosper" Zefram svarar ju då artigt "thanks" jag funderade då på.... Inte hade dom väl universalöversättare då redan? Eller pratar Vulcans engelska? Eller hur kommer de säg att dom sa de på engelska?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 Vulcans hade studerat jorden i åratal, så lite engelska fanns antagligen i den berömda "Vulcan database". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted January 25, 2007 Report Share Posted January 25, 2007 jo de hade ju studerat jorden länge men jag kom å tänka på en sak, finns det några likheter mellan vulcans och alver som levde förut (iaf i sagorna). det skulle ju kunna vara så att vulcanerna jobbade "undercover" på jorden när de studerade oss. men när människan blev allt smartare kunde de inte riskera att bli upptäckta som utomjordingar så de flyttade forskningen till rymden. :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt. Commander Kacper Posted January 25, 2007 Report Share Posted January 25, 2007 När Vulcans kliver ut ur doms rymdskepp är det första han säger till Zefram Cochrane "live long and prosper" Zefram svarar ju då artigt "thanks" jag funderade då på.... Inte hade dom väl universalöversättare då redan? Eller pratar Vulcans engelska? Eller hur kommer de säg att dom sa de på engelska?? U.T:n uppfans lite före år 2151, så nej the vulcans hade ingen U.T. The Vulcans kan ha lärt sig engelska på "TV", jag menar att de hade studerat våra tv program, då allt sånt går ut i rymden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 25, 2007 Report Share Posted January 25, 2007 När Vulcans kliver ut ur doms rymdskepp är det första han säger till Zefram Cochrane "live long and prosper" Zefram svarar ju då artigt "thanks" jag funderade då på.... Inte hade dom väl universalöversättare då redan? Eller pratar Vulcans engelska? Eller hur kommer de säg att dom sa de på engelska?? U.T:n uppfans lite före år 2151, så nej the vulcans hade ingen U.T. The Vulcans kan ha lärt sig engelska på "TV", jag menar att de hade studerat våra tv program, då allt sånt går ut i rymden. Ehhh häpp. Men dom kan ju inte språket och hur tyder man ett språk utan att ha något som referens? Nu ska du t.ex översätta ig frr kjkj hghg tyt ewew yuy jhjh lk hg gffdf j. Berätta nu hur det går till att översätta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 25, 2007 Report Share Posted January 25, 2007 När Vulcans kliver ut ur doms rymdskepp är det första han säger till Zefram Cochrane "live long and prosper" Zefram svarar ju då artigt "thanks" jag funderade då på.... Inte hade dom väl universalöversättare då redan? Eller pratar Vulcans engelska? Eller hur kommer de säg att dom sa de på engelska?? U.T:n uppfans lite före år 2151, så nej the vulcans hade ingen U.T. The Vulcans kan ha lärt sig engelska på "TV", jag menar att de hade studerat våra tv program, då allt sånt går ut i rymden. Ehhh häpp. Men dom kan ju inte språket och hur tyder man ett språk utan att ha något som referens? Nu ska du t.ex översätta ig frr kjkj hghg tyt ewew yuy jhjh lk hg gffdf j. Berätta nu hur det går till att översätta? Men de har ju mängder av referenser om de ser på TV, en bra dator skulle troligen kunna tolka ett okänt språk ganska bra utifrån det, även om det inte sker i realtid som med U.T. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 jo de hade ju studerat jorden länge men jag kom å tänka på en sak, finns det några likheter mellan vulcans och alver som levde förut (iaf i sagorna). det skulle ju kunna vara så att vulcanerna jobbade "undercover" på jorden när de studerade oss. men när människan blev allt smartare kunde de inte riskera att bli upptäckta som utomjordingar så de flyttade forskningen till rymden. :vulcan: Det är inte korta självklara parralleller du drar :blink: Går det ens att koppla ihop Star Trek med den grenen av fantacy? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 :sjuk: När Vulcans kliver ut ur doms rymdskepp är det första han säger till Zefram Cochrane "live long and prosper" Zefram svarar ju då artigt "thanks" jag funderade då på.... Inte hade dom väl universalöversättare då redan? Eller pratar Vulcans engelska? Eller hur kommer de säg att dom sa de på engelska?? U.T:n uppfans lite före år 2151, så nej the vulcans hade ingen U.T. The Vulcans kan ha lärt sig engelska på "TV", jag menar att de hade studerat våra tv program, då allt sånt går ut i rymden. Oopps..... Undrar vad dom trode om oss. Jag menar vilken skit det finns på tv. Big Brother t.e.x. :sjuk: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted January 29, 2007 Report Share Posted January 29, 2007 Jag hade för mig att de i filmen säger att de Vulcans som Cochrane träffar egentligen bara skulle passera förbi och att de inte hade något intresse av jorden då den var för primitiv. Så jag tycker det låter lite underligt att de skulle ha studerat jorden i åratal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Posted January 29, 2007 Author Report Share Posted January 29, 2007 Jag hade för mig att de i filmen säger att de Vulcans som Cochrane träffar egentligen bara skulle passera förbi och att de inte hade något intresse av jorden då den var för primitiv. Så jag tycker det låter lite underligt att de skulle ha studerat jorden i åratal. Helt sant när du säger det, dom tyckte att vi va för lågt utvecklade. Så att visst hade dom väl tittat på oss människor nån gång, men knappast studerat oss någgo mera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted February 2, 2007 Report Share Posted February 2, 2007 Jag hade för mig att de i filmen säger att de Vulcans som Cochrane träffar egentligen bara skulle passera förbi och att de inte hade något intresse av jorden då den var för primitiv. Så jag tycker det låter lite underligt att de skulle ha studerat jorden i åratal. Just det skeppet ja, men andra Vulcans hade hängt i omloppsbana åtminstone sen 1950-talet. Inte ständigt, men ett besök då och då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Posted February 2, 2007 Author Report Share Posted February 2, 2007 Just det skeppet ja, men andra Vulcans hade hängt i omloppsbana åtminstone sen 1950-talet. Inte ständigt, men ett besök då och då. Kanske de krasha några Vulcans, så hitta amerikanerna dom i öknen där i texas och tog dom till Area 51? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 3, 2007 Report Share Posted February 3, 2007 Jo, visst kraschade några vulcaner. Dessa undvek dock att bli upptäckta av amerikanska myndigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Det var ju Odo, Quark, Nog och Rom som krachade och togs tillfånga av kedjerökande militärer. Inte Vulkans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Läs mitt inlägg igen. Det var visst vulcaner (klicka gärna på länken i mitt inlägg så kanske du hänger med på vad jag menar)... <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts