Jump to content

Köpes: Skalamodeller

Recommended Posts

har köpt en del från www.volat.se, inklusive star trekmodeller. annars rekomenderas auktionssidor. hmm, är du ute efter modeller att bygga eller redan färdiga endast tänkta för prydnad? de senare är väldigt enkla att hitta medan de tidigare är mycket svåra att hitta i sverige. från svenska säljare har jag endast hittat sex star trekmodeller att bygga (ds9 shuttle, klingon bird of prey, enterprise nx-01, kazoon fighter, klingon d7-cruiser, enterprise-a) medan det finns en uppsjö av färdiga modeller att köpa lite varstans. det finns några affärer i tyskland som är rätt bra, men de erbjuder oftast inte en särskilt bra webshop och har absurda fraktavgifter.

detta ämne kanske ska flyttas till quarks? eller?

Jag var inne i Volats butik i Partille för första gången nu i lördags. Jag minns att jag som liten (eller ja, det kanske inte riktigt gått över än...) drömde om att ha en affär som bara sålde rymdskepp och andra coola leksaker. Men jag kom så småningom fram till att det säkert inte skulle gå, speciellt inte i en liten stad som min, så mina drömmar bleknade bort.

Så fel jag hade! Att kliva in på Volat var nästan som att kliva in i de gamla drömmarna :w00t: Så bor du i närheten, eller har vägarna förbi, kan jag rekommendera ett besök där. Men se till att ha med en stor plånbok, eller en rejäl nypa självbehärskning. Det är lätt att vilja ha lite fler filmmonster, knäppa samlarprylar och rymdmodeller än man egentligen behöver...

Jag lyckades begränsa mig till en liten Enterprise NX-01 byggsats, den här gången.

• 2 weeks later...
kan jag rekommendera ett besök där. Men se till att ha med en stor plånbok, eller en rejäl nypa självbehärskning

aaah...självbehärskning? vet inte vad det är . synd att man bor så långt ifrån Partille . men det går ju lika bra att nät-shopa

Edited by K´hogh son of Klintoch

• 5 years later...

Hur ser marknaden på Star Trek modeller ut runt om i landet idag? Finns det några "drönare" som kan tänka sig att ta sig ut på stan och spana lite? Finns flera butiker i Stockholm och Uppsala. Vet två butiker i Malmö och två i Helsingborg. I Kungälv, Mariestad, Norrköping, Örebro och Kalmar finns leksaks/hobby butiker som kan tänkas ha modeller. I Växjö finns det det en butik som säljer lite av varje när det gäller Sci-Fi & Fantasy...

Inne på hobbycenter i Göteborg tror jag att jag såg några modeller av Amt/Ertl's Enterprise NCC-1701-B för någon månad sedan.

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?showtopic=234922957

Läste något om modeller ute på "Toys and..." på Frölunda torg. Men det var ett tag sedan. Har inte varit inne på Wentzel's i Stockholm på evigheter. Var en kort sväng i Luleå i somras men hade lite för bråttom och Star Trek modeller var inte något jag tänkte på då. Men brukar lägga det på minnet om jag ser dem då de är såpass ovanliga...

/Hugh

Var inne i affären i Luleå för att par månader sedan men har som sagt inget minne av några Star Trek modeller där då. I Umeå var det länge sen jag var. Men vill minnas att de hade de högsta priserna på modeller jag sett i Sverige. diskuterade det med försäljaren som inte var road. Han påpekade att det berodde på transportkostnaden. Varpå jag frågade varför butiken i Luleå då kunde ha lägre priser... *s*

/Hugh

Skall enligt "underättelser" finnas en del Star Trek modeller hos Wentzel's i Stockholm. Kanske finns här någon spanare i Stockholm som kan tänka sig att ta en titt och se vad som finns där?

Vänligast / Hugh

• 4 weeks later...

I senaste utgåvan av Fine Scale Modeller så finns en tvåsidig "review" av Revell's senaste Star Trek modell och det är inte mindre USS Enterprise från ST.OTS som de givit ut. Efter att ha skummat genom artikeln så enligt FSM är det en av de bästa Star Trek modeller som gjorts. FSM har varit flitiga Star Trek byggare genom åren så de bör veta. Tror jag sett fler Star Trek modeller i FSM än Star Wars modeller.

Skalan på den "nya" Enterprise modellen är 1/600 så modellen är hyfsat stor och lär hamna ute på hobbydiskarna under oktober och november månad. Har inte grepp över i vilken skala Discovery är gjord i (förmodligen i närheten av 1/600) men Klingon kryssaren är också gjord i 1/600. En skala som är en gammal klassisk skala för oss som byggt fartygsmodeller tillverkade av Airfix. Så har man en gammal Bismark eller HMS Hood hemma så kan man få en uppfattning om storleken på USS Enterprise...

http://www.revell.de...0&KGSCHL=83&L=1

Mvh. Hugh

Edited by Hugh

Lite synd bara att man valt olika skalor. Det är baksidan med AMT att de allt för ofta valt att tillverka modellen efter storleken på lådan. Förr i tidan kunda man se flygplansmodeller gjorda i 1/43, 1/62, 1/96 osv. beroende på vilken låda man skulle stoppa ner dem i. Den så kallade "box scale eran". Företag i USA har ju fortfarande svårt för att anpassa sig till det "metriska systemet". Airfix (England) tillhörde de första med att hålla sig till en skala och då till 1/72 när det handlade om flygplan. Tyvärr fortsatte man med att göra fordonen i 1/76. Revell (Tyskland), Heller (Frankrike) och Italeri (Italien) anpassade sig snart med att tillverka modeller i de enhetliga skalorna. Flygplansmodeller görs ofta i 1/144, 1/72, 1/48 och 1/32. Stridsfordon och figurer i 1/72, 1/35 och numera även i 1/48 (från Tamiya, Japan). Fartygsmodellerna i 1/144, 1/350 och 1/700 är populärast idag även om 1/400, 1/600 och 1/720 var vanligt förekommande förr. När det handlar om järnvägshobby så är 1/87 populärast men även 1/160 är vanligt.

Hade man enats om skalorna så hade det varit mycket lättare att kombinera hus, fordon och figurer tillsammans. Just 1/72 har oftast varit populärast i Europa medan 1/48 uppskattats med i USA. Men allt fler väljer att bygga i 1/48, "Braille skalan" även i Europa idag. Mycket beroende på att modellbyggaren idag är äldre och seriösare men ser sämre... *ler*

Just Star Trek modellerna från AMT har ofta fått mycket kritik för att angivna skalor (i den mån de varit angivna) varit felaktiga. Deras Exelsior har nog fått mest kritik för detta. Det skulle vara trevligt om Revell fortsätter att hålla sig till 1/600. Men med tanke på storleken på både Discovery och Enterprise A så lär det bli svårt att ge ut Enterprise B, C och D i samma skala. De lär bli rätt stora och dyra modeller...

Jag har byggt modeller sedan -73, nästan lika länge som jag sett på Star Trek. Personligen så föredrar jag skalor som även andra modeller är utgivna i. En Enterprise i 1/700 hade då varit bättre eftersom det finns en mängd fartyg och flygplan i denna skala redan. Har fått sug efter en Enterprise B även om jag inte säger nej till Enterprise A eller Discovery om jag springer på dem.

Mvh. Hugh