Commander Michels Posted April 30, 2007 Report Share Posted April 30, 2007 Jag har funderat över turboliftsystemet på bl.a. voyager, vilken hiss de än går in i så kan man alltid ta sig till Bryggan, mässen, enginering och andra viktiga platser men det måste finnas fler en ett hissschakt på voyager? Eller har jag fel? Det finns hundratals officerare på skeppet, alla kan ju inte lita på samma hiss, jag ser dem aldrig vänta på hissen iaf. Nåväl hur som hälst; om man ska ska kunna ta sig vart som hälst på skeppet måste ju schakten vara sammanlänkade på ngt sätt (på horisontalplanet), eller? Kan någon berätta hur det funkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UFP Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 (edited) Jag har funderat över turboliftsystemet på bl.a. voyager, vilken hiss de än går in i så kan man alltid ta sig till Bryggan, mässen, enginering och andra viktiga platser men det måste finnas fler en ett hissschakt på voyager? Eller har jag fel? Det finns hundratals officerare på skeppet, alla kan ju inte lita på samma hiss, jag ser dem aldrig v??nta på hissen iaf. Nåväl hur som hälst; om man ska ska kunna ta sig vart som hälst på skeppet måste ju schakten vara sammanlänkade på ngt sätt (på horisontalplanet), eller? Kan någon berätta hur det funkar? I ett TNG avsnitt så väntade Riker och någon annan ( kommer inte ihåg vem) på turboliften. Edited May 1, 2007 by UFP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 Det finns vertikala och horizontella hisschakt runtom i skeppet. Ju större skeppet är ju fler schakt. Man kan väl anta att schakten är designade så att det finns en hissöppning i närheten av alla viktiga funktioner på skeppet för att personal ska kunna ta sig dit. Man kan också anta att hisskorgar när de inte används alltid stannar vid närmaste viktiga funktion tex bryggan utifall att någon skulle behöva dem i ett nödläge. Eller så kan datorn lyssna av de order som ges och på så sett skicka turboliftar dit de behövs. Tex om någon på bryggan ska till huvudmaskinrummet så skickar datorn en hiss till bryggan. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahn Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 jag tycker det är lite konstigt att man behöver nästan aldrig vänta på liften den bar a kommer.. men kan det inte va så att den går igenóm typ tunlar för ibland hör man att den stanar och fortsätter??? -------------------- Peace and long Life Live long and prosper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 jag tycker det är lite konstigt att man behöver nästan aldrig vänta på liften den bar a kommer.. men kan det inte va så att den går igenóm typ tunlar för ibland hör man att den stanar och fortsätter??? Klart den går igenom "tunnlar"! Det är ju precis det som hisschakt är! De vertikala fungerar precis som våra vanliga hissar. Dessutom kan hissarna gå sidledes också vilket underlättar när man ska ta sig till olika delar av skeppet. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UFP Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 jag tycker det är lite konstigt att man behöver nästan aldrig vänta på liften den bar a kommer.. men kan det inte va så att den går igenóm typ tunlar för ibland hör man att den stanar och fortsätter??? Klart den går igenom "tunnlar"! Det är ju precis det som hisschakt är! De vertikala fungerar precis som våra vanliga hissar. Dessutom kan hissarna gå sidledes också vilket underlättar när man ska ta sig till olika delar av skeppet. J. Vad konstigt system det där är! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Sådana där saker är det bäst att inte fundera allt för mycket på har jag upptäckt. Man blir lätt lite koko om man håller på och funderar på hur allt hänger ihop hela tiden. Vi får inte glömma bort att det är tv och att turboliftarnas enda uppgift är att föra skådespelarna mellan olika scener även om de ibland kan fungera som en scen också. Samma sak gäller f ö transporterna och rymdskyttlarna också... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 Turboliftarna på federationsskeppen går både vertikalt och horisontellt i slingor. Vid varje givet ögonblick är mellan 10 - 20 hisskorgar samtidigt igång. Lägg till det den mycket höga hastigheten de rör sig med, så förstår man att väntetiderna inte kan bli särskilt långa. Varje hisskorg accelererar och bromsar med 10 m/s2 (accelerationen vid fritt fall), och använder speciella tröghetsdämpare för att människorna inuti korgen inte skall slå sig fördärvade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 (edited) jag undrar lite grann vad man ska med Turboliftar till när man har Transportörer . P.S. där nådde jag trippelfyran(HA-HA) D.S. :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited June 16, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 jag undrar lite grann vad man ska med Turboliftar till när man har Transportörer . Jag tror att det har med tillgängligheten att göra. Transportörer finns det ju bara ett fåtal av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 17, 2007 Report Share Posted June 17, 2007 jag undrar lite grann vad man ska med Turboliftar till när man har Transportörer . Jag tror att det har med tillgängligheten att göra. Transportörer finns det ju bara ett fåtal av. och sen fatta vad fet man skulle bli av att använda transportören hela tiden. "Picard to O'brien, beam me to the bridge" "no wait wrong side of the bridge, beam me directly to my chair" "no beam me to my ready room". eller man kanske transporterar bort fettet också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 17, 2007 Report Share Posted June 17, 2007 Turboliftarna på federationsskeppen går både vertikalt och horisontellt i slingor. Vid varje givet ögonblick är mellan 10 - 20 hisskorgar samtidigt igång. Lägg till det den mycket höga hastigheten de rör sig med, så förstår man att väntetiderna inte kan bli särskilt långa. Varje hisskorg accelererar och bromsar med 10 m/s2 (accelerationen vid fritt fall), och använder speciella tröghetsdämpare för att människorna inuti korgen inte skall slå sig fördärvade. Rätta mig om jag har fel men är inte 1 G = 9,82 m/s2? :blink: J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 17, 2007 Report Share Posted June 17, 2007 Rätta mig om jag har fel men är inte 1 G = 9,82 m/s2? :blink: J. Gravitationen varierar mellan 9,78 och 9,83 m/s2 beroende på var man befinner sig på jorden, men jag avrundade till 10 m/s2 för att förenkla jämförelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted June 17, 2007 Report Share Posted June 17, 2007 jag undrar lite grann vad man ska med Turboliftar till när man har Transportörer . Jag tror att det har med tillgängligheten att göra. Transportörer finns det ju bara ett fåtal av. och sen fatta vad fet man skulle bli av att använda transportören hela tiden. "Picard to O'brien, beam me to the bridge" "no wait wrong side of the bridge, beam me directly to my chair" "no beam me to my ready room". eller man kanske transporterar bort fettet också... Turboliftarna är ju också en enklare teknik är transportörer och drar mindre energi. Tänk vad datorkraft och energi det skulle behövas om alla på Enterprise Transporterade sig fram och tillbaka. Ständigt skulle det ju vara 100 pers som strålades runt på skeppet. Och det skulle behövas mängder av transportör rumm över hela skeppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts