Jump to content

William eller Bill?

Recommended Posts

Ok, det här vet ni ultranördar på en nanosekund. Heter han William eller Bill Shatner, eller är Bill nån smeknamn, eller heter han både ock? :blink:

William är det väl. Eller Denny Crane ;)

Han hetter William Shatner. Men nu är det så att i USA är dom lite märkliga. Om du hetter William så kommer du automatiskt att få smeknamnet "Bill". USAs förre president Bill Clinton hetter egentligen William Clinton, men blir alltså kallad Bill, precis som alla anndra med namnet William. Finns flera namn fungerar så. Lite förvillande för oss som inte till hundra kan den nordamerikanska kulturen.

(Clinton skrev faktiskt under fördrag med namnet "Bill".)

Jag har misstänkt nåt sånt. Konstigt att man inte får heta Will istället för William då. Det vore ju några miljarder gånger mer logiskt

William T. Riker kallas ju för Will. Detta innebär att i framtiden så byts Bill ut mot Will vad det gäller Williamsar... ;)

Jag har misstänkt nåt sånt. Konstigt att man inte får heta Will istället för William då. Det vore ju några miljarder gånger mer logiskt

William T. Riker kallas ju för Will. Detta innebär att i framtiden så byts Bill ut mot Will vad det gäller Williamsar... ;)

Det är Star Trek! Bryter mot alla regler och gränser. Gör vad ingen har gjort innan. :)

Just det, Imzadi, som betyder älskade eller älskling (TNG: "Haven") Diverse kvinnor kallade honom "Bill" och det gjorde även Deanna i "Haven" och "The Naked Now". Annars var det Will (eller Wil, som det stod i vissa originalmanus) som gällde. :)

På samma sätt kallas någon som heter Robert ofta för Bob vilket bl.a. märks i Star Trek-sammanhang när det talas om Bob Picardo (alltså EMH i Voy).

Som jag sa tidigare så fins det ett flertal namn i engelskan som har automatiska smeknamn. En märklig företeelse. Undrar hur det kom sig att bli så.

Jag har alltid trott att Deana säger "Will" och inte "Bill". Är det verkligen så att både Will och Bill används?

• 2 weeks later...

Vad tycker T:et för då?

Om ämnet handlar om både Kirk och Riker så passar det nog bäst i "Allmänt om Star Trek".

*FLYTTAD*

Även raderat dom fyra inlägg som endast handlade om var ämnet skulle vara. Om det gäller sådana saker som att om var ett ämne ska vara och liknande så är det bättre att ta det via PM med någon forumledare.

Vad tycker T:et för då?

T:et i William T Riker står för Thomas, men i James T Kirk, står det för (tror jag) Theodore.

nej , det står för Tiberius :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch