Tofumannen Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 Ok, det här vet ni ultranördar på en nanosekund. Heter han William eller Bill Shatner, eller är Bill nån smeknamn, eller heter han både ock? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 Ok, det här vet ni ultranördar på en nanosekund. Heter han William eller Bill Shatner, eller är Bill nån smeknamn, eller heter han både ock? :blink: William är det väl. Eller Denny Crane ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 Ok, det här vet ni ultranördar på en nanosekund. Heter han William eller Bill Shatner, eller är Bill nån smeknamn, eller heter han både ock? :blink: William är det väl. Eller Denny Crane ;) Han hetter William Shatner. Men nu är det så att i USA är dom lite märkliga. Om du hetter William så kommer du automatiskt att få smeknamnet "Bill". USAs förre president Bill Clinton hetter egentligen William Clinton, men blir alltså kallad Bill, precis som alla anndra med namnet William. Finns flera namn fungerar så. Lite förvillande för oss som inte till hundra kan den nordamerikanska kulturen. (Clinton skrev faktiskt under fördrag med namnet "Bill".) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted May 30, 2007 Author Report Share Posted May 30, 2007 Jag har misstänkt nåt sånt. Konstigt att man inte får heta Will istället för William då. Det vore ju några miljarder gånger mer logiskt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 Jag har misstänkt nåt sånt. Konstigt att man inte får heta Will istället för William då. Det vore ju några miljarder gånger mer logiskt ja men hallå vi är bara människor på den här planeten, inte vulcans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 Jag har misstänkt nåt sånt. Konstigt att man inte får heta Will istället för William då. Det vore ju några miljarder gånger mer logiskt William T. Riker kallas ju för Will. Detta innebär att i framtiden så byts Bill ut mot Will vad det gäller Williamsar... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 Jag har misstänkt nåt sånt. Konstigt att man inte får heta Will istället för William då. Det vore ju några miljarder gånger mer logiskt William T. Riker kallas ju för Will. Detta innebär att i framtiden så byts Bill ut mot Will vad det gäller Williamsar... ;) Det är Star Trek! Bryter mot alla regler och gränser. Gör vad ingen har gjort innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 Wills namn är mycket riktigt William Thomas Riker. Sedan har han två smeknamn Will och Bill. Egentligen tre om man räknar med att Deana kallar honom för Imzadi ibland. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted May 30, 2007 Author Report Share Posted May 30, 2007 Imzadi B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 Just det, Imzadi, som betyder älskade eller älskling (TNG: "Haven") Diverse kvinnor kallade honom "Bill" och det gjorde även Deanna i "Haven" och "The Naked Now". Annars var det Will (eller Wil, som det stod i vissa originalmanus) som gällde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted June 1, 2007 Report Share Posted June 1, 2007 På samma sätt kallas någon som heter Robert ofta för Bob vilket bl.a. märks i Star Trek-sammanhang när det talas om Bob Picardo (alltså EMH i Voy). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted June 1, 2007 Report Share Posted June 1, 2007 På samma sätt kallas någon som heter Robert ofta för Bob vilket bl.a. märks i Star Trek-sammanhang när det talas om Bob Picardo (alltså EMH i Voy). Som jag sa tidigare så fins det ett flertal namn i engelskan som har automatiska smeknamn. En märklig företeelse. Undrar hur det kom sig att bli så. Jag har alltid trott att Deana säger "Will" och inte "Bill". Är det verkligen så att både Will och Bill används? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picard Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Jag har misstänkt nåt sånt. Konstigt att man inte får heta Will istället för William då. Det vore ju några miljarder gånger mer logiskt William T. Riker kallas ju för Will. Detta innebär att i framtiden så byts Bill ut mot Will vad det gäller Williamsar... ;) Vad tycker T:et för då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Om ämnet handlar om både Kirk och Riker så passar det nog bäst i "Allmänt om Star Trek". *FLYTTAD* Även raderat dom fyra inlägg som endast handlade om var ämnet skulle vara. Om det gäller sådana saker som att om var ett ämne ska vara och liknande så är det bättre att ta det via PM med någon forumledare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 Vad tycker T:et för då? T:et i William T Riker står för Thomas, men i James T Kirk, står det för (tror jag) Theodore. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 (edited) Vad tycker T:et för då? T:et i William T Riker står för Thomas, men i James T Kirk, står det för (tror jag) Theodore. nej , det står för Tiberius :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited June 16, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 17, 2007 Report Share Posted June 17, 2007 Haha, Theodore Skulle låta riktigt mesigt om Shatner skulle presentera sig själv "I'm captain James Theodore Kirk!" Nä, Tiberius ska det vara. Mäktigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts