NX-01 Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 här kan man diskutera om spel inom Sci-fi genren, det spelar ingen roll vad det är för spel, bara det är Sci-fi. har du ett spel som du gillar? tipsa oss! eller hatar du kanske ett spel, då kan du varna oss för det. även recensioner av spel är välkomna, det kan vara recensioner som du skrivit själv eller en länk till en sida där någon annan har skrivit en recension. spel som handlar om Star Trek hänvisas till tråden "Star Trek Dataspelen" som finns under Quarks. Anledning till redigering: korrigerat stavfel. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UFP Posted June 9, 2007 Report Share Posted June 9, 2007 (edited) Jag har ett spel som heter Earth 2160. Det handlar om att människan har förstört jorden, och att detta sker år 2150. Deras mål är att bygga upp civilization igen, på planeten Mars. Men år 2160 så händer någonting konstigt- en ny konstig art bildas och är fientlig inställt. Det finns 3 raser: männikan, android och den där konstiga arten. Du måste bilda allianser, eller kämpa ensam f??r att vinna. Man kan kolonisera rymden, styra trupper, konstiga bilar och vapen. :P Detta för att människan ska överleva. Edited August 1, 2007 by UFP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 Även om det kan diskutteras hur "sci fi" Star Wars är så vill jag ändå rekomendera Knights of the Old Republic (1 & 2) till alla rollspelsfantaster. De utspelar sig ett par tusen år före filmerna så de är mycket friare än de flesta SW-spel, storyförfattarna har kunnat ta sig lite mer friheter utan att behöva fundera över Luke Skywalker och Darth Vader med c.o. Sen finns även Galactic Civilizations 2, som är riktigt bra. Det finns även en fullständig konversations-mod till det som ändrar om allt från raserna till skeppen och teknologierna till ST. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azog Posted October 4, 2007 Report Share Posted October 4, 2007 (edited) De bästa Sci-fi spel jag vet är spelen i Space Empires serien. De är sådana härliga spel där man kan tänka lång tid på vad man gör, jag älskar det http://www.malfador.com/ http://www.spaceempires5.com/en-US/node Edited January 17, 2008 by Azog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted January 25, 2008 Author Report Share Posted January 25, 2008 (edited) tänkte tipsa om spelet Pariah. egentligen inte så värst mycket sci-fi, men lite iaf och så utspelas det år 2520. det är ett FPS, alltså man springer runt med ett vapen i handen och skjuter på sånt som borde skjutas på. människan har utvecklats till en mycket krigisg ras och börjat befolka andra planeter, teknologiskt sett har dock människan inte utvecklats så jätte mycket ändå, jag tycker det är extremt kul att få spinga runt i framtiden men ändå peppra folk fulla med vanliga högkalibriga kulor (oftast får man ju i sci-fi skjuta med olika energivapen, vilket enligt mig inte är lika skoj). jorden (eller åtmistonde kontinenten man är på) används helt och hållet för att hysa kriminella busar, det finns fängelseanläggningar men fångar som rymmer får helt enkelt försöka klara sig själva i vildmarken, därför finns det vissa det vissa tillhåll där rymlingar lever tillsammans. Storyn i spelet är väldigt obegriplig, men det gör inte så mycket det behövs egentligen ingen story, det skojigaste är helt enkelt att springa runt och skjuta på attackerande fångar och vakter. det enda man egebtligen behöver veta är att man ska transportera ut en fånge som är smittat med ett virus som gör en starkare och tåligare än en vanlig människa. skeppet man flyger på blir nerskjutet och efter man blivit smittat själv av viruset ska man klara sig och ta sig därifrån. grafiken ??r riktigt grym även på sämre datorer (som min t.ex). vapenbalanseringen ä också väldigt bra i spelet. man kommer att vilja använda det första vapnet genom hela spelet, det är inte stor skillnad på styrka i vapnena, bara skillnad i funktion och användningsområde. detta är också det spel jag spelat där man kan använda granatkastaren så pass bra och enkelt (oftast använder jag aldrig den i spel, på grund av klumpighet och bristande funktion). det finns också ett uppgraderingssytem för varje vapen, detta kan dock kännas lite orealistiskt ibland, men det fungerar riktigt bra och man måste verkligen planera vilka vapen man vill uppgradera. enda fallet för denna shooter är just att storyn är lite mysko, därför ger jag det 8/10 poäng. Edited January 25, 2008 by NX-01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 Nytt? Kostar? Finns demo på nätet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorien Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 Då jag bara spelar strategi på min pc, så blir det mycket Command & Conquer spelande. Mitt senaste spel heter Command & Conquer 3 Tiberium Wars. Jag har blivit medveten om en sak med det nya spelet. Brotherhood of Nod är ingen match jämfört med Scrin. Där har man riktigt svåra motståndare :knäpp: . Men den är bra och spännande att spela. http://sv.wikipedia.org/wiki/Command_%26_C...:_Tiberium_Wars http://www.commandandconquer.com/default.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted January 25, 2008 Author Report Share Posted January 25, 2008 Nytt? Kostar? Finns demo på nätet? demo på gamespot.com här finns det en demo, dock så har gamespot satt ett alldeles för lågt betyg, det är värt mycket mer!. spelet är från 2005 så det är ju varken nytt eller gammalt. om du ska ta ner demon så se till att ta single player demon, för multiplay existerar knappt i detta spel, när jag skulle köra online var det bara typ 14 person online, i världen! spelet blev nog ingen succe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 Min personliga toplista över de bästa sci-fi spelen: *X-men Legends. Sjuuukt bra spel, allt är så enormt bra gjort. Sen att det är ett multiplayerspel gör ju of course det hela ANNU bättre . *X-men Next Dimension. Liknar andra bra spel, till exempel Soul Calibur, i upplägget, men har en STORT fördel jämfört med dem: Man får spela som mutanterna ifrån den odödliga Marvelserien X-men! *..... Oj då, jag har nog inte dirket spelat-spelat några andra sci-fi spel :P. Fast jag har kört Legacy typ i 5 min en gång, och det ägde. Har det på datan, men tar mig aldrig tid att köra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 (edited) Klart att du ska köra Legacy om du har det redan! Det är ju star trek! Ehm, det heter "datorn" och inte "datan" ;) Förlåt mej men jag kunde inte låta bli(så många som kallar datorn för datan). Men du rättade ju mej angående Picards Dix som jag felaktigt kallade för "Dex" så då kan väl jag också få rätta lite @NX-01 Tack för länk! Edited January 25, 2008 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 Klart att du ska köra Legacy om du har det redan! Det är ju star trek! Ehm, det heter "datorn" och inte "datan" ;) Förlåt mej men jag kunde inte låta bli(så många som kallar datorn för datan). Men du rättade ju mej angående Picards Dix som jag felaktigt kallade för "Dex" så då kan väl jag också få rätta lite @NX-01 Tack för länk! Det är lungt, jag tar inte illa vid mig. As a matter of fact så är jag känd som Grammatikpolisen själv, och jag vet hur störigt det kan vara när man rättar grammatik (man märker ju hur alla reagerar när man konstant påpekar fel som du isf dig och liknande :P ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 Klart att du ska köra Legacy om du har det redan! Det är ju star trek! Ehm, det heter "datorn" och inte "datan" ;) Förlåt mej men jag kunde inte låta bli(så många som kallar datorn för datan). Men du rättade ju mej angående Picards Dix som jag felaktigt kallade för "Dex" så då kan väl jag också få rätta lite @NX-01 Tack för länk! Det är lungt, jag tar inte illa vid mig. As a matter of fact så är jag känd som Grammatikpolisen själv, och jag vet hur störigt det kan vara när man rättar grammatik (man märker ju hur alla reagerar när man konstant påpekar fel som du isf dig och liknande :P ) Oki! Bra att man ej tar illa vid sej! Jag t.ex skriver för fort ofta och stavar då som en kratta! Jag har ju min tråd: "sär skrivningar". Språkpolis får man vara enligt mej, om man är det lite lagom. Men visst, man ska nog hålla igen rejält med det i forum On topic: Om du inte har spelat legacy så gör det. Det är inte alls världens bästa spel men det är känsla med att ha alla kaptenerna med "på riktigt"! Sedan så kan man ju drömma och hoppas att dom kom med ett nytt star trek-spel. Kanske kommer det ett i samband med nya star trek filmen?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted January 26, 2008 Author Report Share Posted January 26, 2008 (edited) Oki! Bra att man ej tar illa vid sej! Jag t.ex skriver för fort ofta och stavar då som en kratta! Jag har ju min tråd: "sär skrivningar". Språkpolis får man vara enligt mej, om man är det lite lagom. Men visst, man ska nog hålla igen rejält med det i forum On topic: Om du inte har spelat legacy så gör det. Det är inte alls världens bästa spel men det är känsla med att ha alla kaptenerna med "på riktigt"! Sedan så kan man ju drömma och hoppas att dom kom med ett nytt star trek-spel. Kanske kommer det ett i samband med nya star trek filmen?! faktiskt så kom det ju ett nytt ST-spel förra månaden (iaf i USA), Star Trek Conquest hette det och kom till PS2 och Wii. det är en blandning mellan Turn-based Strategy och Real Time Ship-combat. det har faktiskt fått helt okej betyg från olika siter, medel är väl kring 8 av 10. dock så var ingen trekstjärna med. Edited January 26, 2008 by NX-01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 26, 2008 Report Share Posted January 26, 2008 Oki! Bra att man ej tar illa vid sej! Jag t.ex skriver för fort ofta och stavar då som en kratta! Jag har ju min tråd: "sär skrivningar". Språkpolis får man vara enligt mej, om man är det lite lagom. Men visst, man ska nog hålla igen rejält med det i forum On topic: Om du inte har spelat legacy så gör det. Det är inte alls världens bästa spel men det är känsla med att ha alla kaptenerna med "på riktigt"! Sedan så kan man ju drömma och hoppas att dom kom med ett nytt star trek-spel. Kanske kommer det ett i samband med nya star trek filmen?! faktiskt så kom det ju ett nytt ST-spel förra månaden (iaf i USA), Star Trek Conquest hette det och kom till PS2 och Wii. det är en blandning mellan Turn-based Strategy och Real Time Ship-combat. det har faktiskt fått helt okej betyg från olika siter, medel är väl kring 8 av 10. dock så var ingen trekstjärna med. Jamen jag har ju varken Wii eller PS2. Jag köpte en diskmaskin istället! Ett måste om man är kille! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted January 26, 2008 Author Report Share Posted January 26, 2008 Jamen jag har ju varken Wii eller PS2. Jag köpte en diskmaskin istället! Ett måste om man är kille! :lol: va?? du är en kille=diskmaskin! jag är själv diskmaskin (eller kille om man vill se det så...) och jag har upptäckt att man oftast tas som en vandrande diskmaskin ;) själv köpte jag en PS2 i höstas, av flera anledningar. dels behövde jag en DVD-spelare, jag behövde något att spela på eftersom det skruttiga skitgrafikkortet i datorn är av märket Intel (många spel funkar bara på ATI lr Nvidia) och så var den billig (bara 1300 spänn för en ny) och man gör ju fortfarande spel till den trots att PS3 kommit. och personligen tycker jag att PS3 är waste of money, den är dyr, många funktioner har blivit borttagna/försenade och sen är ju spelen fruktansvärt dyra. och dessutom säljer Sony fortfarande fler PS2 än PS3, tecken på misslyckande ... aja nu råkade jag babbla på mycket, men jag glömde det viktigaste: Helst spelar jag på datorn, förutsatt att det funkar och inte laggar (för mycket då asså, lite lagg får man räkna med på min PC...)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duck-dead Posted February 23, 2008 Report Share Posted February 23, 2008 ett gamalt star trek spel som heter star trek star fleetcommand fast det är gamalt är det bra tycker jag det är olika updrag som tex skyda en rymd station mot klingons vet inte vad man ska klassa spelet som en det finns 2 efter följare har inte provat dom och sen har vi ju star trek brigecommad kul ibland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UFP Posted February 25, 2008 Report Share Posted February 25, 2008 ett gamalt star trek spel som heter star trek star fleetcommand fast det är gamalt är det bra tycker jag det är olika updrag som tex skyda en rymd station mot klingons vet inte vad man ska klassa spelet som en det finns 2 efter följare har inte provat dom och sen har vi ju star trek brigecommad kul ibland aaa starfleetcommand, var rätt länge sen jag körde den (har fortfarande den ). 2:an var rätt bra för att man kunde ta över sector för sector till federationen, så jag tog ett constidution uppgraderad skepp med många missiler och döpte skeppet till USS Enterprise . Jag tog typ över mer än halva alfakvadraten (asså fiendernas områden som klingonerna, romulanerna, Lyran och ISC) innan det blev för mycket repor på skivan så att man inte kunde starta ett uppdrag utan att spelet krashar. Ger spelet 7/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
W T Riker Posted March 16, 2008 Report Share Posted March 16, 2008 är det nån som har star trek Voyager elite force jag tänker köpa det för många tycker att det är ett jätte bra spel men vad tycker ni jag syftar på playstation 2 och så har jag redan star trek Encunters som jag tycker är jätte bra som jag rekomenderar stark men det är nog inget som en som inte är intriserad av sci fi man gillar man Star trek så är det ätt väldigt bra spel att köpa man får spela skeppen från serierna plus sovereign en liten extra serie som dom har lackt in det jag tycker är dåligt är att man inte på en enda bana får vara inuti skeppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted March 16, 2008 Author Report Share Posted March 16, 2008 ja Encounters är väldigt roligt, lätt det bästa av de senaste spelen. dock så är det ju inte så trekkigt, men det spelar ingen större roll tycker jag, det är spelidén som är rolig. fast-paced flygning och skjutande med trekskepp är riktigt skoj, sen är ju grafiken riktigt snygg också även fast den inte är den bästa :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 (edited) Först, Två tips. -Starshatter: The Gathering Storm En rymdsimulator. Spelet handlar om två imperium. The Terellian Alliance och The Marakan Hegemony. Alliansen är en union mellan fem stora sjärnsystem. Regeringsformen är av en federal natur vilket menar att alla system är självständiga så länge dom fäljer de grundlagar som är uppsatta av alliansen, ungefär som USA idag. Hegemony är ett starkt imperium med stängda gränser. Dom har stark makt via diplomati med sina grannar, de självständiga systemena. Nog om grupperna. Du börjar som fänrik ombord på Archon Battlefleet. En flotta bestånde av ett hangarfartyg, en kryssare, tre jagare och fyra attackskvadroner. Du, som fänrik, får börja din karriär som pilot. Dina uppdrag består av patrullering av olika sektorer, eskort, förgöra andra jagare och fregatter. Sköter du dig bra så går du upp i rank. När du kommer upp till örlogskapten (lieutenant commander) får du befäl över en jagare grupp. När du är amiral får du en hel flotta att kommendera från ditt hangarfartyg. Spelet är dynamisk och skapar uppdrag efter hur kriget ser ut. Rekommenderas -Mass Effect Du är Commander Shepard, XO på SSV Normandy, en fregatt under Systems Alliance styre. Ditt uppdrag, att stoppa Saren, en rogue Spectre som tänker förinta allt liv i Vintergatan och bara du kan stoppa han. Mass Effect är ett rpg spel där varje val du gör har en påverkan. Många moraliska val står mellan dig och ditt mål. Det är som Kotor ungefär men här finns ingen god eller ond sida. Bara vad din moral säger är rätt. Är det rätt att offra en grupp människor så att en hel koloni överlever, har du rätt att utrota en hel ras och leka Gud. Skulle du offra din käresta så att andra får leva. Dessa är några av dina val. När du inte gär val så utforskar du galaxen, pratar med utomjordingar, slåss med terrorister och andra fiender. Detta är ett vädligt djupt spel med ett levande universum. Två uppföljare ska komma. Rekommenderas En request Finns det något spel där man kan bygga sin egen rollkaraktär, välja typ uniform och grejer. Välja besättning, skepp osv och sedan utforska med detta skepp och denna besättning. Ta sig an uppdrag, inleda förhandlingar med planeter och regeringar, köpa uppgraderingar till skeppet och ens arsenal, sen köpa nya skepp och kanske bygga en flotta, prata med sina besättningsmän om diverse saker osv. Finns det inget sådant spel så är det dags att göra ett sådant. Ett RPG/strategi/space simulator spel. Från tredjepersonsperskeptiv på våran kommendörkapten/kommendör/amiral till en strategikarta för flottan/vårat imperium. Om man ska jämföra med andra spel så kan det vara Kotor/Mass Effect blandat med Starshatter/Freelancer/Darkstar One. Edited March 23, 2008 by Bebbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted March 24, 2008 Author Report Share Posted March 24, 2008 Extremt skoj att du nämnde Starshatter, ett av mina favoritspel när det gäller simulatorer, extrtemt realistiskt och skoj. inget slår att flyga i sidled med en liten fighter förbi ett stort slagskepp och bomba ut missiler mot det :P Darkstar One kan jag också starkt reckomendera även fast et inte direkt är lika realistiskt, men helt enkelt grymt spel! du tyvärr så tror jag du har för höga krav på din request, det kan finnas nåt sånt spel men i så fall endast ett eller väldigt få. chansen är också ganska stor att utvecklare som tar på sig jobbet att göra ett sånt spel tar sig vatten över huvet och misslyckas totalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted March 24, 2008 Report Share Posted March 24, 2008 Extremt skoj att du nämnde Starshatter, ett av mina favoritspel när det gäller simulatorer, extrtemt realistiskt och skoj. inget slår att flyga i sidled med en liten fighter förbi ett stort slagskepp och bomba ut missiler mot det :P Darkstar One kan jag också starkt reckomendera även fast et inte direkt är lika realistiskt, men helt enkelt grymt spel! du tyvärr så tror jag du har för höga krav på din request, det kan finnas nåt sånt spel men i så fall endast ett eller väldigt få. chansen är också ganska stor att utvecklare som tar på sig jobbet att göra ett sånt spel tar sig vatten över huvet och misslyckas totalt. Håller med dig på Starshatter. Att se fem fighterwings gå till attack mot en kryssare är grymt. När det gäller requesten så stämmer det att det nog är för mycke vilkte är synd. Men ett spel som liknar min request lite grann är STO om det nu kommer att släppas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted March 24, 2008 Author Report Share Posted March 24, 2008 Håller med dig på Starshatter. Att se fem fighterwings gå till attack mot en kryssare är grymt. När det gäller requesten så stämmer det att det nog är för mycke vilkte är synd. Men ett spel som liknar min request lite grann är STO om det nu kommer att släppas STO kommer förmodligen att släppas, de har ju kommit såpass långt redan och bytt utvecklare för att få fortsatt produktion, men jag tror inte att du ska hoppas att STO blir så mycket som du beskrev i din request. man har ju gått ut och berättat att man ska slopa mycket i STO bara för att attrahera fler icke gamers. lite synd då man som gamer ofta kommer tycka att spel som tar denna väg blir för "fattiga" med för få och för enkla funktioner i spelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted April 16, 2008 Report Share Posted April 16, 2008 Det där Starshatter lät intressant men vilken platform är det släpt till. Nu såg jag att just detta spelet var till PC men det vore bra om man nämnde detta när man skriver om ett spel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted April 16, 2008 Report Share Posted April 16, 2008 Sorry, ska tänka på de ;) Mm, "fattiga spel" är inge kul. Man vill ju ha lite djup och många funktioner och en fungerande omgivning. Ett bra spel som inte är fattigt är Mass Effect. Finns till 360 och kommer till PC i maj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts