Nyhet Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Enligt en rapport i Reykjavík-baserade dagstidningen Vísir, arbetar representanter från Paramount tillsammans med det lokala filmbolaget Sagafilm, för att hitta lämpliga inspelningsplatser på Island. Landet har blivit ett allt mer attraktivt mål för Hollywoodproducerad film de senaste åren. Detta beror delvis på att det karga landskapet lätt kan fylla rollen som en främmande planet, men också på att Islands regering kan finansiera upp till 14% av produktionskostnaderna, om en utländsk film spelas in på isländsk mark. [Klicka på tumbilden till höger för att se en större bild] Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Intressant! Den miljön passar säkert bra. Undras om det blir en "okänd" ras som dom kommer att träffa på där eller om det blir en mer känd. Med 14% av produktionskostnaden så måste det menas den produktion som sker specifikt på Island. Annars så låter det skumt. Kan dom inte komma och filma lite i dom värmländska skogarna också? Dom är ju trollska och spännande! Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Intressant! Den miljön passar säkert bra. Undras om det blir en "okänd" ras som dom kommer att träffa på där eller om det blir en mer känd. Med 14% av produktionskostnaden så måste det menas den produktion som sker specifikt på Island. Annars så låter det skumt. Kan dom inte komma och filma lite i dom värmländska skogarna också? Dom är ju trollska och spännande! förmodligen ska nog island föreställa en annan planet, men vem vet det kanske ska föreställa en plats på jorden, eller rent utav island. visst vore det kul om dom kunde filma här i sverige. jag gick på årets april-skämt om att filmen skulle vli inspelad här och att man sökte statister. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Intressant! Den miljön passar säkert bra. Undras om det blir en "okänd" ras som dom kommer att träffa på där eller om det blir en mer känd. Med 14% av produktionskostnaden så måste det menas den produktion som sker specifikt på Island. Annars så låter det skumt. Kan dom inte komma och filma lite i dom värmländska skogarna också? Dom är ju trollska och spännande! förmodligen ska nog island föreställa en annan planet, men vem vet det kanske ska föreställa en plats på jorden, eller rent utav island. visst vore det kul om dom kunde filma här i sverige. jag gick på årets april-skämt om att filmen skulle vli inspelad här och att man sökte statister. Ja jag är ju ett ufo så jag skulle kunna vara statist! :blink: Trots att jag är negativ till "tillbakablickfilmer" så är jag övertygad om att filmen blir riktigt bra och sevärd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 (edited) jo självklart kommer den att vara bra (det är ju star trek) och självklart kommer man att se den. men jag tror inte att den kommer att bli den bästa filmen. aja nog pratat nu, ska se på lite TNG. måste bara säga att skeppet på bilden är en väldigt bra blandning mellan perioderna ENT och TOS, själva tefatsdelen är av TOS-stil och överbyggnaden och nacellerna är i ENT-stil. Edited June 28, 2007 by NX-01 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 (edited) Intressant! Den miljön passar säkert bra. Undras om det blir en "okänd" ras som dom kommer att träffa på där eller om det blir en mer känd. Med 14% av produktionskostnaden så måste det menas den produktion som sker specifikt på Island. Annars så låter det skumt. Det är riktigt att islänningarna delvis finansierar den inspelning som bara sker på isländsk mark (meningen i artikeln är lite luddigt formulerad). Vad jag förstått så ska island föreställa en isplanet. Edited June 29, 2007 by Fleetadmiral Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 The ice planet hoth kanske? ;) Hursomhelst som blir det säkert spännande med lite is, rykande varma källor och sprutande gejsrar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 The ice planet hoth kanske? ;) Hursomhelst som blir det säkert spännande med lite is, rykande varma källor och sprutande gejsrar! Som är norge... Vad ska till för att dom ska välja sverige? Har inte vi minst lika vacker natur, höga fjäll och djupa dalar som island? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 The ice planet hoth kanske? ;) Hursomhelst som blir det säkert spännande med lite is, rykande varma källor och sprutande gejsrar! Som är norge... Vad ska till för att dom ska välja sverige? Har inte vi minst lika vacker natur, höga fjäll och djupa dalar som island? J. Inte visste jag att Norge hade gejsrar? Jag till Sverige skulle dom komma! Dom kunde ju i alla fall filma några scener från ishotellet i Jukkasjärvi! Optimalt isigt och exotiskt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 ja eller varför inte på min gård. på vintern ser det ju ut som en massa snö och is och ett rött hus med vita knutar :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 1, 2007 Report Share Posted July 1, 2007 (edited) The ice planet hoth kanske? ;) Hursomhelst som blir det säkert spännande med lite is, rykande varma källor och sprutande gejsrar! Som är norge... Vad ska till för att dom ska välja sverige? Har inte vi minst lika vacker natur, höga fjäll och djupa dalar som island? J. Inte visste jag att Norge hade gejsrar? Jag till Sverige skulle dom komma! Dom kunde ju i alla fall filma några scener från ishotellet i Jukkasjärvi! Optimalt isigt och exotiskt! Det är Star Wars II, på planeten HOT som är inspelat i Norge. Tror de var vad Supreme Comander JAF åsyftade på. Tror inte att sverige är exotiskt eller känt nog föt att locka hit någon filminspelning. Edited July 1, 2007 by Unkas Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 vadå inte exotiskt, vi har ju palmer och medelhavstemperatur lite då och då :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Jo men vi har inte mycket som ser "främmande" ut för att vara tellus. Möjligtvis då ishotellet i Jukkasjärvi och en å annan gruva i Kiruna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Polarnatt i nordligaste sverige. Det är minus 30 grader och vattenångan från skådespelarna ger en trolsk stämning. Det är mörkt dygnet runt (perfekt för nattscener!) och norrskenet lyser på himlen. Vadå inte exotiskt nog? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 (edited) Skulle väl vara norrskenet då...Men det är knappast unikt för Sverige. Edited July 2, 2007 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 nej men häftigt är det ju, och man får ju hoppas att en framtida trekfilm blir inspelad här oavsett om det är unikt eller inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 vadå inte exotiskt, vi har ju palmer och medelhavstemperatur lite då och då :P Jovisst...mellan varje istid....Tror inte dom kan vänta så länge med filminspelningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 (edited) Inte för att vara en messerschmitter här men ordet exotiskt innebär inte automatiskt att det måste vara varmt och palmträd. Exotiskt är t ex Sverige för en afrikan. Dom har inte snö och vår fauna osv. Edited July 2, 2007 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Inte för att vara en messerschmitter här men ordet exotiskt innebär inte automatiskt att det måste vara varmt och palmträd. Exotiskt är t ex Sverige för en afrikan. Dom har inte snö och vår fauna osv. Jag tror nog att alla vet det på forumet...Men tack ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Inte för att vara en messerschmitter här men ordet exotiskt innebär inte automatiskt att det måste vara varmt och palmträd. Exotiskt är t ex Sverige för en afrikan. Dom har inte snö och vår fauna osv. Jag tror nog att alla vet det på forumet...Men tack ändå. Väl bekomme! Undras om dom ska spela in på några mer roliga/intressanta platser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Mera information kring en eventuell inspelning på Island. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted June 2, 2009 Report Share Posted June 2, 2009 (edited) Detta blev det inget av. Dessutom har jag hört att de senare ville filma på Grönland istället för Island, men valde att inte göra det för att spara pengar. Edited June 2, 2009 by Aike Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 3, 2009 Report Share Posted June 3, 2009 Jag antar väl att det var scenerna på isplaneten de ville spela in på island. Men nuförtiden är det förmodligen både lättare och billigare att göra sådant i studio, med scenbyggnader och cgi. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted June 3, 2009 Report Share Posted June 3, 2009 Abrams ville ju spela in så mycket som möjligt utan sådant(läs inomhusscener fulla av cgi), bland annat spelades makinrumsscenerna in i ett ölbryggeri. Det kostade honom hel del av budgeten att spela så mycket i riktiga miljöer, men jag tror att det var ett klokt val. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts