Gå till innehåll
Nyhet

Gatekeeper, ett nordiskt Star Trek-drama

Rekommenderade inlägg

En ny norsk Star Trekgrupp beräknas starta 2008 i samarbete med Trekkers Norge, vid namn Gatekeeper. Gruppen drivs av The 4Fathers som är fyra av Trekkers Norges medlemmar och skall arbeta med två större projekt.

Projekt ett: Världens största webbplats för Star Trek, science fiction, fantasy och skräck. Allt skall samlas på den virtuella rymdstationen Gatekeeper. Där kommer att finnas presentation av projekten, ett forum för Gatekeeperfrågor och dessutom möjligheten till att bygga upp sin egen del av stationen (en egen webbplats inom webbplatsen, alltså).

Projekt två: En fanbaserad film eller serie vid namn Star Trek: Gatekeeper. Handlingen är här förlagd till 2891 - en tid för tidsresande och även 30 år efter kommendör Braxtons försök att sabotera USS Voyager. Ett Nexus (se filmen Generations för referens) har stannat upp i närheten av Marskolonin Mars Central och mängder av folk kommer dit för att tillförsäkra sig ett eget liv.

I rollerna väntas Barbara Adams vara med, känd från Trekkiesfilmerna. Ombord finns även militärt inriktad personal, tillsammans med kommunikations- maskinrums- och medicinskt ansvariga. Dessutom finns ägare av butiker, skolor, etc, finnas med.

Det finns önskemål om statister från hela norden och dessa är välkomna till ett möte vid den planerade Oslokongressen sommaren 2009. Allt med hälsningar från Thomas Dahl. Det h??r är också första gången som en kongress i Oslo 2009 nämns, vad vi har sett.

Läs mer i diskussionen där hela e-brevet citeras.

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela e-brevet, sänt från Thomas Dahl idag kl 13:58:

Hej på er! :) En liten nyhet!

Ny norsk Star Trek grupp startar nu i 2008 i samarbete med Trekkers Norge;

Gatekeeper. Gruppen drivs av The 4Fathers (fyra av Trekkers Norges

ivrigaste) och bygger på to gigantiska projekt.

Den ena är vad som ska bli världens största hemsida för Star Trek, SciFi,

Fantasy och Horror - i form av en delvis virtuell rymdstation. Denna består

av tre delar:

1. Presentationssidan: Presenterar båda projekt i detalj, och hur du kan

bidra/delta i dessa. Denna hoppas kunna öppnas redan i januari 2008.

2. Forumet: Med stationen som tema, och utvecklingen av denna. Social debatt

föregår på Trekkers Norges forum. Startar upp samtidig som

presentationssidan eller kort efter.

3. Stationssidan: Själva stationen, där alla som vill kan besöka delar av

stationen fritt, eller flytta in med eget Quarter och få tillgång till hela

stationen genom att bli medlem.

Den andra delen av projektet är en fanbaserad film, alla Star Trek New

Voyages - med proffs CGI effekter, matte paintings, alien makeups och det

hela.

Filmen heter Star Trek: Gatekeeper och handlingen är lagt till 2891 - tiden

för tidsresande och 30 år efter Captain Braxton försökte sabotera Voyager

genom att gå tillbaka i tiden 530 år. Et Nexus har stannat upp över Mars

Central (en Mars koloni) och aliens från hela galaxen vandrar långvägs för

att kasta sig i, och på det viset säkra sig evig liv.

United Federation of Planets ledare Sedak (spelas av Barbara Adams från

Little Rock Arkansas. Känd från Trekkies filmerna) beordrar Starfleet att

bygga den hittills största rymdstationen i Starfleets historia, som

vaktstation utanför Nexuset, och förhindra alla att kasta sig i.

Kort efter att stationen är klar sträcker sig en arm från Nexuset hele vägen

bort mot rymdstationen Gatekeeper och tvinnar sig runt stationens översta

del. Först tycks inget hända, men efter några dagar börjar historiska

personer från flera hundra år tillbaka dyka up på stationen. Gamla kaptener

och manskap från Enterprise och Voyager.

Stationens manskap består av två team. Et team utbildad som krigare och

kontraspioner. Teamet består av:

1. Kaptenen

Namn: Elisabeth Janeway (Barnbarnsbarnsbarn av Voyagers Janeway)

Art: Människa

Beskrivning: Genial, diplomat, empatisk, taktiker, forskare, historiker

2. Säkerhetsansvarig

Namn: Tomak

Art: Vulcan far & Okampa mor

Beskrivning: Styrka, logik, kontroll, hög ålder, mindmeld, telepati,

telekinesi, empati, kunnighet

Kommentar: Stationens No. One. Dödade sina egna föräldrar i en olycka med

sina kinetiska krafter.

3. Vapenansvarig

Namn: Obestämd

Art: Vulcan far & Klingon mor

Beskrivning: Mot, styrka, inställning, hög ålder, mindmeld

Kommentar: Dämpar aggressivitet med medikamenter

4. Ansvarig för Specialstyrkan

Art: Fotonisk (Holografisk) Vulcan

Beskrivning: Kunnig, styrka, nästan oförstörbar, kan vara osynlig, kan gå

igenom fast massa

Kommentar: Holoemitter osynkroniserad med tid och rymd och kan därför inte

förstöras.

5. Ansvarig för Infiltration/Profiling

Art: Kriosian far & Orion Slavegirl mor

Beskrivning: Blir vem han vill - personligt och yrkesmässigt. Kraftig kemisk

manipulation.

Kommentar: Döljer sin gröna färg (och med det sin mors sida) med konstgjord

hudfärg.

6. Ansvarig för Spionasje

Namn: Obestämt

Art: Changeling far & Cameloid mor

Beskrivning: Shapeshifter utan behov av regenerering.

7. Ansvarig för Tactical

Namn: Obestämt

Art: Zakdorn far & Wadi mor

Beskrivning: Superstrateg

8. Tidsresande och Rådgivare

Namn Obestämt

Art: El-Aurian Trill

Beskrivning: Visdom, hög ålder, diplomat, lyttare, tidsdetektor, 6:e sans,

kunnig, erfarenhet, mogenhet

Team två består av arbetsstationsansvariga som på alla skepp: Engineering,

Medical, Communication, osv.

Därefter kommer arbetare på varje arbetsstation, ägare av butiker, skolor,

gallerier, klubbar osv. på stationen, på Phobos Måne, Mars Central,

Starfleet och United Federation of Planets på jorden.

Gäster och bad guys kommer i tillägg.

Vi väntar crossover sk??disar från andra fanbaserade serier i USA, och kommer

även att använda en riktig Star Trek skådis i en gästroll om allt går bra -

utan att vi önskar att säga nåt mer om det.

Vi har nu startat at modellera hela settingen i CGI, och börjar snart

modellera aliens och designa kostymer och uniformer. Skådespelare med latex

makeup måste gå igenom en avstöpning av huvudet, för at alien makeup ska

kunna modelleras direkt på huvudavstöpningen.

Alla skådespelare bes möta på kongress sommaren 2009 i Oslo för mått av

uniform, avstöpning och utdelning av manus. Svenska och danska

skådisar/statister välkomna! :)

PS! Datum kommer senare.

Thomas Dahl

Gatekeepers

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni är mycket välkomna, och vi säger självklart ja till alla som vill vara med som skådespelare/statister, men kom ihåg att alla repliker är på engelska.

Vi har redan en skådis fra Sverige (Stefan från Stockholm Trekkers) och hoppas få flera. :)

Vi hoppas filma klart under sommaren 2009 och sommaren 2010. Kom ihåg att det är viktigt att ni som får en roll som alien, får göra en avstöpning av ert huvud så vi kan bygga up en alien efter ert ansikte. Vi gör detta sommaren 2009 i Oslo, men skal försöka göra ett möta i Stockholm också, under samma sommar. Får vi tid gör vi även en i Malmö för att få med danskarna.

I januari kan ni läsa mera om båda projekt på vår presentationssida, som då öppnas. Mer info senare! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter intressant och det ska bli väldigt intressant att se om ni lyckas ro hela det här enorma projektet iland. Det är kul med ambitioner men detta... Gevalia Amalia! Om ni behöver hjälp på manus/story sidan kan jag tänka mig att ställa upp. Har skrivit flera böcker (dock ej någon publicerad ännu) och har många ideer om storys. Kan även tänka mig en mindre roll/statist roll om ni hittar någon som passar min kroppshydda... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det låter intressant och det ska bli väldigt intressant att se om ni lyckas ro hela det här enorma projektet iland. Det är kul med ambitioner men detta... Gevalia Amalia! Om ni behöver hjälp på manus/story sidan kan jag tänka mig att ställa upp. Har skrivit flera böcker (dock ej någon publicerad ännu) och har många ideer om storys. Kan även tänka mig en mindre roll/statist roll om ni hittar någon som passar min kroppshydda... J.

1. Ja, projektet ÄR ambitiöst, men med tanke på at ingen deadline är satt för annat än när vi börjar spela in, kan vi producera det hela lite i taget. Vad gäller know-how har vi hämtat in detta på alla områden, och de håller en MYCKET hög nivå. Vi samarbetar också med andra fanbaserade grupper som Star Wreck gänget och några av de amerikanska.

2. Skådespelaren kommer vi att hålla hemlig så länge det går, men han kommer att spela samma roll som i serien. Vi har som känt en mycket god kontakt med många av Star Treks skådisar, och har som rådgivare Richard Arnold - som var Roddenberrys rådgivare till han dog mitt i TNG. Vi har också en annan hemlighet vi önskar att hålla tyst om till filmen är klar. ;) Ni som spelar i den skriver under på tystnadslöfte.

3. Vi tackar ja till detta på en gång! Manusideèr kan man skicka så fort sidan är uppe. Man måste ändå godta att dessa kan ändras, eller användas delvis. Du kan också skicka till dahldesign@hotmail.com - OM du markerar överskriften med "Gatekeeper Manus".

4. Alla som önskar får bli med på filmen, om inte annat så som statist. Huvudrollerna fördelar vi nu, och dessa presenteras på vår sida redan vid öppningen. Vi tar då från samtliga tre länder (Norge, Sverige och Danmark). Språket blir i vilket fall engelska - med engelskspråkiga instruktörer. Vi har till nu två personer från Sverige i rollerna: Stefan från Stockholm Trekkers, och Peter från Databasen. :)

Redigerad av the2mas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ska meila dig omg. Jag kan knäcka ideer, göra outline av ideer, samt skriva råmaterialet (tex storyn i bokform) Något helt film/tv asnitts manus har jag inte skrivit än men det borde väl inte vara så svårt ;) :blink:

Men vad jag behöver är lite struktur: Vad ni har tänkt er för speltid på asnitten, om det ska vara avsnittshistorier eller kontinutetshistorier, hur ni har tänkt er karaktärsutvecklingen osv, kort sagt er writers bible. Men det kanske man kan vara med och fundera kring om man vill?

Som en liten teaser kan jag säga att jag funderar runt följande star trek böcker:

Star Trek: Meeting Engagement, Star Trek: Small Boys, Star Fleet Academy: Short Course samt Mannen från stjärnflottan. Vad som döljer sig bakom dom namnen får ni vänta med att se tills jag har bestämt mig för att skriva någon av dem... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Portalsidan (den som presenterar stationen OCH filmen) och forumet (där stationen debatteras) är nu klar, men läggs ut först i januari för att alla skådespelarna ska kunna presenteras vid lanseringen. Vi har till nu tre skådespelare från Sverige (och resten från Norge, USA och Spanien), medan Danmark till nu har varit tysta - som vanligt. Men jag hoppas de tar kontakt, tillsammans med Finland!

Själva stationen har som preliminär lanseringsdatum 13:e september 2008. Då vill The Main Promenade och alla Private Quartets vara klara - som ett minimum. De resterande delarna av stationen vill öppnas lite i taget, då stationen förväntas bli enorm, i antal sidor.

Redan från januari av kan alla privatpersoner och föreningar säkra sig en plats på stationen, genom att fylla ut vår "Enlisting Form". Att besöka stationen är gratis, men för ett "Private Quarter", krävs medlemskap på 150 kronor per år. För total tillgång till stationens stora, luxiga "VIP Quarters" + alla privata klubbar, erbjudande och skådespelar chattar, krävs ett medlemskap på 250 kronor per år.

Föreningar betalar här 250 kronor per år, och får med det egen sida på stationens Promenade 2 (om det är en Trekkers förening), Promenade 3 (om det är en SciFi förening), Promenade 4 (om det är en Fantasy förening) och på Phobos måne (om det är en Horror förening).

Gästerna har tillgång til "Guest Quarter" + Promenaderna (MEN kan inte shoppa på promenaden, eller deltaga på privata klubbar, köpa lotter, deltaga på auktioner, deltaga på skådespelarmöten, eller deltaga på Starfleet Akademi - där alla barn - och ungdomskol böcker presenteras med Star Trek exempel för barn av våra Trekkersmedlemmar.

Jag gör också uppmärksam på att Gatekeeper är ett virtuellt 2D universum, vilket betyder at ingen IRL person får vistas på stationen. Här är det bara era alias som slipper in, och dessa konstrueras med våra karaktär formulär på portalsidan. Dessa måste så godkännas för att inte krocka med andra. Man har inte lov att använda personer som existerar i Star Treks alla serier och filmer (eller andra serier och filmer), men måste skapa sin egen. Avatarerna görs av 4Fathers (producenterna) utifrån era önskemål, för att skapa en genomförd grafik på sidan. Ni får heller inte använda arter med överdriven kapacitet som Qs, Caretakers osv. Detta fördi inget på websidan får krocka med filmen.

PS! Priserna kan ändras innan januari då detta debatteras fortfarande.

Redigerad av the2mas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tittade just på databasen som Pjotr'k föreslår....

MENAR NI ALLVAR !?! JEDI OCH STORM TROOPERS I STAR TREK !?

då vill jag dra tillbaka min intresse-anmälan :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och varför inte? Själv tycker jag nästan lika mycket om star wars som star trek. Men om jag har förstått the 2mass rätt så är Gatekeeper inte bara star trek även om det är basen utan portal till star trek, sci fi, fantasy och horror. Och därmed är vägen öppen för intressanta möten, både på portalen och i filmen. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då vill jag dra tillbaka min intresse-anmälan

Gatekeeper filmen är 100% Star Trek, och vill ha olika teman i varje film. Den första filmen har en crossover från Star Wars - de resterande har det inte.

Vidare har den också crossovers från de andra fanbaserade Star Trek serierna som har varit på nätet till nu.

Motståndet mot Cross Overs mellan Star Trek/Star Wars är stor av flera orsakar. Ser vi bort ifrån att alla manus till nu har varit crap, så föregår Star Wars i en annan tid och en annan del av Galaxen, och med en helt annan teknologi. MEN - det betyder inget i detta fall eftersom vår film föregår i det 29:e århundrade, där tids - och dimentionsresor är möjliga. Dessutom kör vi inte de två mot varandra med låter de kämpa ihop mot gemensam fiende.

Vi har stor tro på vårt manus, och att detta vill bli en mycket spännande fanbaserad film - med Star Trek skådisar i flera roller. Vi har vald att inte ta hänsyn till Star Trek miljöns stora motstånd mot Star Wars, då stora delar av miljön ändå ser filmerna i smyg - am I right? ;)

Ett klokt huvud i Trekkers Norge beskrev de två på detta viset: Star Trek = SCIENCE Fiction medan Star Wars = Science FICTION. Vi önskar att ge Science en större plats i Star Wars, och samtidig presentera Star Trek för Star Wars miljöerna genom denna första film. På tid vi i Starfleets anda samarbetar i större grad.

Websidorna har en setting från Star Trek, men innehåller ALL SciFi, Fantasy, och Horror.

Redigerad av the2mas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då vill jag dra tillbaka min intresse-anmälan

Gatekeeper filmen är 100% Star Trek, och vill ha olika teman i varje film. Den första filmen har en crossover från Star Wars - de resterande har det inte.

Vidare har den också crossovers från de andra fanbaserade Star Trek serierna som har varit på nätet till nu.

Motståndet mot Cross Overs mellan Star Trek/Star Wars är stor av flera orsakar. Ser vi bort ifrån att alla manus till nu har varit crap, så föregår Star Wars i en annan tid och en annan del av Galaxen, och med en helt annan teknologi. MEN - det betyder inget i detta fall eftersom vår film föregår i det 29:e århundrade, där tids - och dimentionsresor är möjliga. Dessutom kör vi inte de två mot varandra med låter de kämpa ihop mot gemensam fiende.

Vi har stor tro på vårt manus, och att detta vill bli en mycket spännande fanbaserad film - med Star Trek skådisar i flera roller. Vi har vald att inte ta hänsyn till Star Trek miljöns stora motstånd mot Star Wars, då stora delar av miljön ändå ser filmerna i smyg - am I right? ;)

Ett klokt huvud i Trekkers Norge beskrev de två på detta viset: Star Trek = SCIENCE Fiction medan Star Wars = Science FICTION. Vi önskar att ge Science en större plats i Star Wars, och samtidig presentera Star Trek för Star Wars miljöerna genom denna första film. På tid vi i Starfleets anda samarbetar i större grad.

Websidorna har en setting från Star Trek, men innehåller ALL SciFi, Fantasy, och Horror.

det är just det här med CROSS-OVERS som jag inte gillar . på websidan är det helt ok med SW och annat både här och där men inte i en film om star trek. hade det varit en parodi eller komedi så ok men om det ska vara en seriös grej så nä(BTW: i don´t do comedy!) enda gången jag sett crossovers som jag gillat är på Spacebattle.com men det är mest för att de dataanimerade filmerna är urbra gjorda (jag vill oxå kunna göra så!) :klingon:

--------------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
det är just det här med CROSS-OVERS som jag inte gillar. På websidan är det helt ok med SW och annat både här och där men inte i en film om star trek. hade det varit en parodi eller komedi så ok men om det ska vara en seriös grej så nä.

Crossover är långt vanligare än du tror, och behöver på inget vis betyda vare sig parodi eller komedi. Men jag noterar att detta inte är interessant för dig. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta projekt blir bara med intresant och imponerande hela tiden. Jag förstår din tvekan till cross-over K´hogh son of Klintoch, men det kan vara intresant att testa. Skulle ju kunna funka rent teoretiskt med tanke på att filmen utspelar sig i en tid när tids och dimentionsresor är möjliga.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu må jag hoppa i galen tunna men är det inte lite o trekkigt att hata star wars och inte gilla cross overs? Att de omogna star wars fansen ;) :huh: inte gillar star trek kan jag g?? med på men bygger inte hela vår filosofi på förståelse och acceptans? Och var det inte en filosof som sa någonting i stil med att "Jag gillar inte det du gör men jag är beredd att gå i döden för din rätt att göra det"? Nu kom jag visst bort ifrån ämnet lite granna... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu må jag hoppa i galen tunna men är det inte lite o trekkigt att hata star wars och inte gilla cross overs? Att de omogna star wars fansen ;) :huh: inte gillar star trek kan jag gå med på men bygger inte hela vår filosofi på förståelse och acceptans? Och var det inte en filosof som sa någonting i stil med att "Jag gillar inte det du gör men jag är beredd att gå i döden för din rätt att göra det"? Nu kom jag visst bort ifrån ämnet lite granna... J.

Motståndet mot crossovers mellan Star Trek och Star Wars är mycket vanligt - så vår Klingon vän är inte ensam. :) Men detta beror delvis på de fysiska skillnader (som nu inte betyder så mycket) och att alla försök till nu har haft ett mycket dårligt script. Jag tro vi ska klara att göra nått roligt, och tror det är taktiskt smart - med tanke på att alla kongresser framöver vill satsa mer och mer på scifi heller än Star Trek. Detta för att få nog folk till kongressen till att betala skådespelarna. Jag tycker ändå att det är bättre att deltaga för att säkra en god film, än att personligt bojkotta filmen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu må jag hoppa i galen tunna men är det inte lite o trekkigt att hata star wars och inte gilla cross overs? Att de omogna star wars fansen ;) :huh: inte gillar star trek kan jag gå med på men bygger inte hela vår filosofi på förståelse och acceptans? Och var det inte en filosof som sa någonting i stil med att "Jag gillar inte det du gör men jag är beredd att gå i döden för din rätt att göra det"? Nu kom jag visst bort ifrån ämnet lite granna... J.

jag har aldrig sagt att jag HATAR SW . däremot tycker jag att cross overs inte är så särskilt seriöst i en film och passar bättre i komedier :klingon:

--------------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har aldrig sagt att jag HATAR SW eller cross overs . däremot tycker jag att cross overs inte är så särskilt seriöst i en film och min uppskattning av SW begränsas av att en liten puttenuttig X-wing kan förstöra en Deathstar eller en Superstardestroyer(i det fallet en A-wing ) plus bristen på strider skepp mot skepp (förekommer bara en i början av del 3)

om mr Lucas bad mig att göra om filmerna lite skulle jag göra så här:

New hope(i sverige känd som stjärnornas krig)

i scenen där man ser dödsstjärnan flyga mot rebellbasen skulle jag lägga in ett halvdussin star destroyers som eskorterar dödsstjärnan och ett antal kryssare i rebellstyrkan och låta dem ryka ihop

The Empire strikes back(i sverige känd som rymdimperiet slår tillbaka)

i scenen där man ser imperets flotta närma sig Hoth skulle jag lägga in ett par rebellkryssare som försvarar systemet

Return of the Jedi(i sverige känd som Jedins återkomst)

i scenen där rebellflottan anfaller dödsstjärnan skulle jag lägga in ett par klipp där rebellkryssare och star destroyers anfaller varandra(kanske om jag fick skulle jag byta ut A-wing fightern mot en del av en förstörd kryssare

bortsett från det och att det skulle vara ilska och sånt istället för arrogans och sånt som leder till den mörka sidan (Deanna Troi säger i Descent del1:"ilska över en orättvisa kan resultera i att man gör något åt den orättvisan") så har jag inget emot SW alls :klingon:

--------------------

Okej jag ger mig :D ;) Men jag tror att anledningen till att dom inte ville ha med dom sakerna du vill ha med är att ekonomisk. Det var helt enkelt mycket dyrare att göra effekter då med modeller och annat och en x wing eller a wing modell kostar mindre än en kryssare eller två. Det är också anledningen till att man i de äldre st serierna inte heller ser så mycket pompösa slag med hundratals rymdskepp inblandade. Sedan är ju rebellerna en liten fattig organisation (jfr maquis) som inte har råd att ha flottstyrkor utposterade runt sina baser. Sådana kan ju dessutom röja var basen befinner sig om man har otur...

Men här har vi ju chansen att vara med och påverka! Låt oss göra tidernas bästa cross over! :D J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gatekeeper söker CGI artister (vilket program spelar ingen roll men 3D studio Max och Maja är att föredra). Du kan driva på hobbybasis bara du är bra, och måste vara uppriktig interesserad i att använda tid på filmen. Du måste vidare överhålla dina egna deadlines. ;) Du blir inte ensam om vår CGI.

Redigerad av the2mas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu