Gå till innehåll
Jean-Luc Picard

Vad vet the Borg om Q ?

Rekommenderade inlägg

Fasst det vore ju inte optimalt för borg att ge allt för att assimilera Q enbart, för att klara av att assimilera Q

så kan man ju inte vara en handfull drones. Så ju fler galaxer Borg kan assimilera desto bättre chans att få Q tillslut är det.

Redigerad av Jean-Luc Picard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tror knappast att dom har en suck vad gäller att assimilera Q-kontiniumet.

Instämmer! Tror heller inte dom vet något om Q, för det skulle inte roa Q att besöka Borger. Om Borgerna vet något om Q så är det från assimilerade vilka ha mött eller hört om Q.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Indeed. Ville Q ta bort Borg från galaxen är det bara ett knäpp med fingrarna bort. Så Borg skulle inte ha en chans. Borg kan inte besegra Federationen och Federationen kan inte besegra Q.

Borg<Federationen<Q

Tyvärr Drottningen. Ni ligger längst ner i näringskedjan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fast om borg har tgit över större delen av galaxen skulle det bli lättare för dem att överraska en Q när han besöker nån plats. på nåt sätt borde de kunna överlista Q. problemet är bara att när de andra Q upptäcker att en av dom blivit tillfångatagna så kanske dom knäpper med fingrarna och POFF...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fast om borg har tgit över större delen av galaxen skulle det bli lättare för dem att överraska en Q när han besöker nån plats. på nåt sätt borde de kunna överlista Q. problemet är bara att när de andra Q upptäcker att en av dom blivit tillfångatagna så kanske dom knäpper med fingrarna och POFF...

eftersom Q är allsmäktiga på egen hand(vilket Picard fåt smakprov på) skulle det inte funka . alla drönare eller Borgkuber som anfaller Q-varelsen skulle förintas eller helt enkelt raderas ur tidslinjen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
eftersom Q är allsmäktiga på egen hand(vilket Picard fåt smakprov på) skulle det inte funka . alla drönare eller Borgkuber som anfaller Q-varelsen skulle förintas eller helt enkelt raderas ur tidslinjen

vad jag menar är att om Q dyker upp på någon planet för att besöka folket där så skulle Borg kunna, om dom kommer tillräckligt nära, göra ett överraskningsanfall mot Q. lyckas dom fånga honom och förhindra honom från att använda sina krafter så har de ju lyckats med nånting, poblemet blir bara sen när hans kompisar kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad jag menar är att om Q dyker upp på någon planet för att besöka folket där så skulle Borg kunna, om dom kommer tillräckligt nära, göra ett överraskningsanfall mot Q. lyckas dom fånga honom och förhindra honom från att använda sina krafter så har de ju lyckats med nånting, poblemet blir bara sen när hans kompisar kommer.

Förvisso, men som K´hogh son of Klintoch och nämner så är det knappas möjligt att kunna göra något mot en allsmäktig varelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Borg borde ju veta en hel del om Q då dom har assimilerat Picard till ex...

Lite SPOILER

Det stämmer! Jag undrar dock om de förstår något. Borger ha ju en annorlunda uppfattning och förståelse om ting. I VOY så behöver de hjälp av Janeway och CO för att klara av 8472. Detta säger en del om hur de kan få problem med att förstå vissa ting. Man kan ge sig in i diskusionen att det dåligt manusförfattande att de mäktiga borgerna skulle behöva hjälp av ynkliga lågteknologiska Voyager. Dock är canon som det nu är, vilket ger ett intresant perspektiv på borgernas förståelse av ting. Nu har jag visst glidit av ämnet lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skriver för närvarande om kultur- och civilisationsnivåer (tema) och enligt Wikipedia klassificeras Federationen som en teknologisk Typ II-civilisation, Borgkollektivet som en Typ III-civilisation, och Q-kontinuumet som en Typ IV-civilisation. Det säger sig självt att det är svårt för en civilisation av lägre typ att hävda sig mot en av högre typ. (Typ V har den högsta teknologiska nivån)

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Borg borde ju veta en hel del om Q då dom har assimilerat Picard till ex...

det kom jag att tänka på med ! och Borg har ju assimilerat Guinans folk och kanske de hade mer information om Q . men det kanske bara var Guinan som stött på honom tidigare .

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag skriver för närvarande om kultur- och civilisationsnivåer (tema) och enligt Wikipedia klassificeras Federationen som en teknologisk Typ II-civilisation, Borgkollektivet som en Typ III-civilisation, och Q-kontinuumet som en Typ IV-civilisation. Det säger sig självt att det är svårt för en civilisation av lägre typ att hävda sig mot en av högre typ. (Typ V har den högsta teknologiska nivån)

Va finns det ännu odrägligare killar en Q? Super - Q? Wojne wojne... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Va finns det ännu odrägligare killar en Q? Super - Q? Wojne wojne... J.

Nej, så illa är det inte :) !

Typ V är en hypotetisk nivå för en civilisation som har kontroll över flera universa (om man så vill ett metauniversum).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tänker på Q så tänker jag inte på en civilisation i tradisionell mening som har bemästrat en hög niva at teknik. Jag ser mer Q som något som är, alltid varit och alltid kommer att vara. Jag ser Q som en allsmäktig varelse, och det involverar in för mig möjligheten att klassifisera i teknologi.

Tidslösa, över allt som olika raser, civilisationer och livsformer involverar med mera. Det är Q!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
När jag tänker på Q så tänker jag inte på en civilisation i tradisionell mening som har bemästrat en hög niva at teknik. Jag ser mer Q som något som är, alltid varit och alltid kommer att vara. Jag ser Q som en allsmäktig varelse, och det involverar in för mig möjligheten att klassifisera i teknologi.

Tidslösa, över allt som olika raser, civilisationer och livsformer involverar med mera. Det är Q!

verkligen ! Q kan inte vara nåt annat . kanske det närmsta man kommer att kunna beskriva en gud(får mig att undra hur Picard kan säga att gudar inte finns när han träffat Q , vilket jag har för mig att han sagt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte missminner mig, säger Q i något TNG-avsnitt att de en gång i tiden haft en civilisation liknande människans, men utvecklats över årmiljarder till vad de är (allmaktsvarelser som kan anta vilken form som helst). Man kan tänka sig att när teknologin har nått en viss (överlägsen) nivå kan den manifistera sig på ett annat sätt än vad vi vanliga dödliga kanske kan greppa.

Märk väl att teknologi, utöver teknikvetenskap, också kan stå för det tekniska kunnandet i en civilisation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om jag inte missminner mig, säger Q i något TNG-avsnitt att de en gång i tiden haft en civilisation liknande människans, men utvecklats över årmiljarder till vad de är (allmaktsvarelser som kan anta vilken form som helst). Man kan tänka sig att när teknologin har nått en viss (överlägsen) nivå kan den manifistera sig på ett annat sätt än vad vi vanliga dödliga kanske kan greppa.

Märk väl att teknologi, utöver teknikvetenskap, också kan stå för det tekniska kunnandet i en civilisation.

tror inte det handlar om teknologi i det fallet utan om evolution (ni vet apa,neandertalare,människa.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp. Viserligen kan allt det fantastisk som Q kan göra vara dold teknik som vi inte förstår men jag tror mycket mera på att dom helt enkel är mer utvecklade i evolutionsnivå än oss. Sedan vet jag inte generellt vad han tennisspelaren skulle veta om Q :blink:

Redigerad av michael ricochet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni har säkert rätt i att mycket kan tillskrivas evolutionen.

Men bl.a. under kontinuumets inbördeskrig (en frihetsfraktion mot det traditionella Q) konstruerade båda sidor extremt farliga vapen som t.o.m. ansågs kunna döda kontinuumets Qn. När vapnen avfyrades i kontinuumet orsakade de en massiv förstörelse av subrymden, som fick flera stjärnor i normalrymden att explodera som supernovor.

Voyager lyckades med hjälp av ett kvinnligt Q skapa en del av Qs vapen (se t.ex. Voyager: Q and The Grey)

Läs också artikeln om Q-kontinuumet på Memory Alpha: Q-Continuum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en svår fråga för så "lågt utveklade" varelser som oss. Evulution, teknik, kultur? Allt har nog spelat in under oendligt lång tid.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror inte det handlar om teknologi i det fallet utan om evolution (ni vet apa,neandertalare,människa.)

Yep håller med dig, teknologi kan man bara föra medvetandet över till en maskin. Genom evolutionen behöver medvetandet ingen bur/kropp att existera utan kan existera i dess renaste form, efter ex. antal miljarder år. Denna disskussion övergår snart till något inom metafysiken ^^. Till slut blir vi alla "non-corporeal beings". Utan teknikens hjälp. Om man anser att själen finns, så lär den vara utav energi och energi kan inte förstöras bara omvandlas och därför bör alla levande ting utvecklas.

Redigerad av Schwozh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant, men om jag inte missminner mig så säger Q också att The Q alltid har funnits.

Frågan är om "Q" står för den fasen de är i nu, alltså som omnipotenta varelser eller inte... Vi kallar ju inte neandertalare för människor, sålunda bör inte Q benämna sina föregångare med Q... vilket är lite motsägelsefullt när han säger att Q alltid har funnits, för om Q alltid funnits så bör de inte ha evolutionerats från något tidigare stadie.

Det här om att Borgs vet något om Q för att de assimilerade Picard,, tja, de lär ju inte veta något om Q inte vill att de skall veta något.. en knäpp med fingrarna och de glömmer allt om Q,,, och en Q kan ju tydligen se allt som försigår i universum samtidigt, alltså vore det att underskatta Q lite om man tror att en borg, eller för den delen, en halv galax fylld av Drönare och Kuber, skulle kunna "smyga sig på dem"

Någon som har någon tanke om detta^^?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu