Gå till innehåll
humanoid

artificiell gravitation?

Rekommenderade inlägg

Om jag kunde det skulle jag sälja den till Nasa och bli mångmiljonär i dollar ;) Men i princip fungerar det som så att de har flera gravitationsgeneratorer i "botten" på skeppet som skapar konstgjord dragningskraft. Ett slags fält som drar ner allt ombord mot golvet och den nedre delen av skeppet. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Läs artikeln om artificiell gravitation på Startrekdb här:

http://www.startrekdb.se/teknik/teknik.php?teknik=18

jag hade för mig att det också sitter såna generatorer i väggar och tak också förutom golvet för att man ska kunna kompensera mot g-krafterna som blir när man åker i närheten av planeter och sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara på film som rymdstationer kan snurra i rätt hastighet och på så vis fejka gravitation?

(För att vara trek-nörd är jag verkligen pinsamt dålig på fysik... :blink: :) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det går att få fram samma tyngdkraft som på jorden med en roterande ringliknande rymdstation. Ett problem man har är att ju mindre ringens diameter är, desto större inverkan har corrioliskraften (ur ringens vinkelacceleration). Den optimala storleken map på kostnad och komfort (inget illamående) för en ringformad rymdstation med 1gs tyngdkraft, verkar vara runt 1 kms radie och rotationshastigheten runt 1 varv/min.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nej, det går att få fram samma tyngdkraft som på jorden med en roterande ringliknande rymdstation. Ett problem man har är att ju mindre ringens diameter är, desto större inverkan har corrioliskraften (ur ringens vinkelacceleration). Den optimala storleken map på kostnad och komfort (inget illamående) för en ringformad rymdstation med 1gs tyngdkraft, verkar vara runt 1 kms radie och rotationshastigheten runt 1 varv/min.

Snacka om "double treat"- Inte nog med att man får vara uppe i rymden, man får åka karussel också!! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snacka om "double treat"- Inte nog med att man får vara uppe i rymden, man får åka karussel också!! :D

Fast om man skulle sitta och må illa hela tiden skulle det inte vara så trevligt. :huh: Då blir det inte mycket gjort i rymden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Appropå gravitation så minns jag ett voyager avsnitt där Tuvok drog upp gravitationen med 10 procent på ett däck för att några hurtig bullar skulle få det lite jobbigare när de tränade. Tyvärr minns jag inte vilket avsnitt det var. J.

Learning CUrve tror jag bestämt att det var, sista avsnittet i första säsongen. de skulle låta maquismedlemmarna få träna och lära sig lite mer disciplin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I 2001 a space odyssey, finns det inte en scen där som visar när de går mellan de olika rummen i en sorts trumma som snurrar.Oj det här blev lite flummigt är det någon som vet vad jag menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I 2001 a space odyssey, finns det inte en scen där som visar när de går mellan de olika rummen i en sorts trumma som snurrar.Oj det här blev lite flummigt är det någon som vet vad jag menar?

jo jag tror jag förstår. det finns en sån scen i Red Planet också (tror iaf att de va den), living quarters på skeppet är i en sån snurrande trumma (som en gigantisk tvättmaskin, ja bortsett från vattnet då). när de klättrade upp för stegen för att ta tunneln till nästa modul på skeppet som kom de ju till centrum av trumman och där är det ju tyngdlöshet, har för mig att det var två pers som tog fart därifrån och fölg ut och dansade tillsammans i zero-G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis. känner igen den scen du pratar om oxså. I 2001 är det en tjej som bara går runt till rummet ovanför i en lång tagning.Tänk vad roligt att alltid ha tillgång till 0 gravitation.Tjooho.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja precis. känner igen den scen du pratar om oxså. I 2001 är det en tjej som bara går runt till rummet ovanför i en lång tagning.Tänk vad roligt att alltid ha tillgång till 0 gravitation.Tjooho.

haha joo det vore riktigt skoj, men samtidigt skulle det va viktigt att ha tillgång till 1 G när man behöver också, det finns u ganska mycket som blir svårt at göra i 0 G. inte så lätt att sitta framför datorn när man inte har något tryck mot stolen :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha joo det vore riktigt skoj, men samtidigt skulle det va viktigt att ha tillgång till 1 G när man behöver också, det finns u ganska mycket som blir svårt at göra i 0 G. inte så lätt att sitta framför datorn när man inte har något tryck mot stolen :P

Scenen med tjejen är väl ombord på månskytteln när hon snurrar runt trekvarts varv eller något sådant. Ombord på Discovery har vi ju sedan konstgjord gravitation i en del av klotet (tvättmaskinen) och denna nås genom att man passerar ett tynglöst område i centrum av denna. Det finns oxå en scen där poole springer runt runt i denna trumma och den scenen kopierade personerna på den första amerikanska rymdstationen på 70 talet, spacelab var det va? J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan grej dom använder i NASA är väl flygplanet som dom flyger högt upp med och sedan störtdyker så att en tynglöshetseffekt uppstår i några sekunder. Vill minnas att dom kallar den för "the vomit comet" eftersom att man kan bli väldans illamående av denna åktur. ;)

Redigerad av michael ricochet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kan någon förklara för mig som novis hur den artificiella gravitationen ombord på skeppen och rymdstationerna fungerar?

Artificiell gravitation (artificial gravitation) innebär att man skapar en konstgjord tyngdkraft som liknar jordens så att arbetet i rymden underlättas. I serien har federationens rymdskepp och vissa rymdstationer en "artificiell gravitations"generator som skapar ett gravitomagnetiskt fält som leds genom duraniumplattor placerade direkt under golvet på skeppet eller stationen. Därvid kan gravitationen ändras från 0g (tyngdlöshet) till ungefär 1g (tyngdkraften på jorden).

Konstgjord gravitation kan i dagsläget enbart skapas genom att t.ex. ett rymdskepp roterar kring sin axel, accelererar eller bromsar in. Effekten av detta är att varje föremål inuti skeppet drivs ut mot skrovet, vilket upplevs som en gravitation riktad utåt (och vid rotation kan man säga att det är centrifugalkraft).

Under 2006 så påstod en forskargrupp att de skapat en apparat som bestod av en roterande supraledare (alltså en grej som leder ström helt utan motstånd), vilken skulle ha producerat ett kraftfullt gråvitomagnetiskt fält. Mätningarna antydde att gravitationen skulle ha ökat med 2%. Försöket sägs ha upprepats av NASA, men inga rapporter om något resultat har lämnats ut.

(Detta är vad jag fått fram av diverse människor på STdb och andra artiklar/böcker)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Konstgjord gravitation kan i dagsläget enbart skapas genom att t.ex. ett rymdskepp roterar kring sin axel, accelererar eller bromsar in. Effekten av detta är att varje föremål inuti skeppet drivs ut mot skrovet, vilket upplevs som en gravitation riktad utåt (och vid rotation kan man säga att det är centrifugalkraft).

Kan vara värt att påpeka att en sådan konstgjord tyngdkraft endast verkar radiellt utåt från cirkelrörelsen. Dessutom gäller den bara för föremål som följer med i rörelsen, dvs du känner bara av kraften om du redan står på golvet. Om du hoppar påverkas du inte längre av den (... även om man på sätt och vis kan säga att man skenbart påverkas av den om man inte hoppar allt för hårt, eftersom man fortfarande rör sig med viss hastighet ut mot skrovet efter hoppet och p.g.a. cirkelformen därmed kommer att komma närmare golvet igen efter en liten stund.)

Av dessa anledningar är sådan artificiell gravitation inte användbar på rymdstationer såsom DS9.

--

Kan vara värt att nämnas att precis som elektromagnetisk kraft förmedlas av fotoner och kärnkraft av mesoner, så tror man att gravitation förmedlas av s.k. gravitoner. Dessa har så vitt jag vet inte påvisats än, men om de finns och skulle gå att generera på något sätt så kan man ju tänka sig att använda sådana för att åstadkomma konstgjord gravitation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För diskussionens skull finns det flera tekniker med vilka man kan uppnå tyngdkraft. Kanske är några av dem värda att satsa på?

1) Rotation (tänk hjul :)

2) Linjär acceleration (kontinuerligt accelererande/inbromsande rymdskepp)

3) Ultratät materia (kanske ett konstgjort svart hål) i centrum på ett klotformat rymdskepp (eller ett skepp fullt med extremt tjocka människor)

4) Tidvattenkrafter (två rymdskepp som snurrar runt varandra och hopkopplade med ett jäääääättttttttelåååååååångt snöre)

5) Extremt kraftfulla magneter som skapar diamagnetism (ger en tyngdkraftseffekt) ... och inte så behagliga sidoeffekter.

6) Snurrande supraledare som skapar gravitomagnetism (Star Trek, etc). Bl.a. en "trovärdig" ryss hävdar att han skapat en i hemlighet, och alltså inte vill avslöja den...

(Källa Wiki)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu