Gå till innehåll
Nyhet

Väldig meteorit hittad i norra Sverige

Rekommenderade inlägg

meteorit_sw_thumb_080613.jpgSveriges Radio Norrbotten meddelar att två privatpersoner har hittat Sveriges genom tiderna största meteorit norr om Pajala. Meteoriten som väger 1,2 ton kan vara en av de största som hittats, även om man räknar in hela Europa.

Meteoriten - en s.k. järnmeteorit bestående av hela 99% järn - är äggformad, c:a en meter hög och sju decimeter i diameter på bredaste stället. Man tror att den är del av en meteor som slog ner i Norrbotten för över 800000 år sedan.

[bilden föreställer den tidigare rekordinnehavaren]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett den tidigare rekordinnehavaren. Och det var riktigt tufft. En stor järnklump, men ändå mjuk i formerna. jag skulle vädligt gärna få se den nya bjässen ochskå. Hela konseptet med en järnklum som har flugit genom rymden i miljoner år är svindlande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha farsan läste på text-tv om meteoriten och han var förvånad hur dom kunde hitta en så gammal meteorit, han trodde ju inte att jordens var så gammal :lol: jag skrattade och frågade honom när dinosaureirna levde. på 1800 föreslog jag men han sa att det var på 1500-talet :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har sett den tidigare rekordinnehavaren. Och det var riktigt tufft. En stor järnklump, men ändå mjuk i formerna. jag skulle vädligt gärna få se den nya bjässen ochskå. Hela konseptet med en järnklum som har flugit genom rymden i miljoner år är svindlande.

Var har du sett den? Jag måste hålla med om att det verkligen är facinerande. Man kan bara undra vad denna klump har "upplevt" under sina många år ute i rymden och i marken här på jorden.

Hahaha farsan läste på text-tv om meteoriten och han var förvånad hur dom kunde hitta en så gammal meteorit, han trodde ju inte att jordens var så gammal :lol: jag skrattade och frågade honom när dinosaureirna levde. på 1800 föreslog jag men han sa att det var på 1500-talet :P

Dinosaurier på 1500-talet, det hade varit något. :)

Schysst raggnings replik- Vill du hänga med hem å kolla på min meteorit? Eller kanske inte... :blink:

Varför inte testa. Det kanske fungerar över förväntan. Vill man vara lite grov i mun kan man ju tillägga att den är stor och hård. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg meteoriten på Universeum i Göteborg, men det var säkert över ett år sedan nu.

Dinosaurer på 1500-talet....? Hade Gustaf II Adolf ridit på en T-Rex hadde han kanske klarat sig ur dimman. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag såg meteoriten på Universeum i Göteborg, men det var säkert över ett år sedan nu.

Dinosaurer på 1500-talet....? Hade Gustaf II Adolf ridit på en T-Rex hadde han kanske klarat sig ur dimman. :lol:

troligen inte eftersom tyskarna ochså skulle ha såna eller så var alla människor jagade av massa T-Rexar och vi spenderade mer tid på att gömma oss än att bygga rymdraketer

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som minns den tecknade TV-serien Dino-Riders som byggde på leksaksserien med samma namn. Där red de runt på dinosaurier. Nåväl, åter till ämnet...

Finns den kvar där? Vore skoj att se den om man råkar ha vägarna förbi någon gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hahaha dino-riders kommer så väl ihåg den, älskade den som barn, mina störebröders kompisar hade en VHS med det, han skulle leta reda påd et och låta ut det till mig, men han hitta det aldrig...

Finns den kvar där? Vore skoj att se den om man råkar ha vägarna förbi någon gång.

förmodligen är den inte kvar, om den är världskänd så turnerar den säkert på museum världen över.

Redigerad av NX-01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg