Nyhet Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Månbas Alpha, den härliga science fiction-serien från 1970-talet, kommer att ges ut i DVD-box den 3 december, lagom till julklapparna. Den utspelar sig med start år 1999 då månen, efter en omfattande atomexplosion, slungas ur sin bana. Forskarna på månbas Alpha kämpar nu för sin överlevnad. Den kommer säkert att finnas till försäljning på många butiker, läs mer på pricerunner.se. [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Det var längesedan jag såg den. Kommer inte ihåg om den var bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Jiiiipppppppie! Tusen tack för att Ni på databas har gett en väldig god nyhet om dvd-box Månbas Alpha( med svensk text!). Jag har väntat väldigt länge på att en sådan dvd med (engelsk/svensk text) kommer ut någon gång. Det är väldigt längsen att jag såg dom på ztv på 90-talet. En riktigt goding från 70-talet, tycker jag. Offtopic- jag har uppsnappat att de två stargate-filmerna: "The Ark Of Truth" och "Continum" också släpps ute den 3 dec 2008. Men den här gången är de båda filmerna med svensk text. Tur att jag inte har köpt dvd med engelsk text ännu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Det är alltså en serie ni rekomenderar? Jag har inte sett den, men givetvis hört mycket och är lite nyfiken. Vilken stil och kvalite håller Månbas Alpha? Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 (edited) Den kommer nog att kännas väldigt retro förstås. Jag såg den då den gick på 70-talet. Och jag tyckte den var skitbra DÅ och lite otäck ;) Jag skulle nog inte personligen lägga pengar på den om man inte gillar retrogrejer förstås! Edited November 5, 2008 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Går den åt det allvarligare/mörkare hållet eller mer åt det lättsamma? Att den känns retro gör mig inget, bara upplägget fungerar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 (edited) Uppläget innehåller mycket mystiska fenomen och händelser så man kan nog säga att den går lite åt det mörkare hållet! Kommer ihåg när alla åldrades och blev gamla..otäckt när man är liten ju! :blink: Det generella upplägget tycker jag funkar! Edited November 5, 2008 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted November 6, 2008 Report Share Posted November 6, 2008 Det är alltså en serie ni rekomenderar? Jag har inte sett den, men givetvis hört mycket och är lite nyfiken. Vilken stil och kvalite håller Månbas Alpha? Stil? Jag själv tyckte att stil (klädsel & frisyr) i månbas Alpha påminner nästan väldig om likande miljön i film ST The Motion Picture. Om man inte gillarde sådana fjantiga kostymer i ST TMP, kommer man inte gillar Månbas Alpha. Kvalitet - Hmmm, jag kan inte svara på det eftersom jag inte minns mycket om handling i denna serien. Oooops! Har jag nämnt att månbas Alpha är väldigt känd under Space 1999? Varför inte att goggla på namnet, då får man de flesta träffar på detta än den svenska översättningen. Om man har Tv 4 Science Fiction hemma, kan man kolla på någon avsnitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted March 22, 2011 Report Share Posted March 22, 2011 Lite gravedigging här nu kanske men det råkar vara så att en av mina arbetskamrater nyligen köpte boxen till mig på skoj och jag precis har kollat igenom den för första gången. Någon mer som sett den sedan den här tråden startade? Mitt första intryck var över förväntan rent effekt- och kvalitetsmässigt. Jag hade efter vad min kollega berättat förväntat mig något i stil med riktigt pajig gammal sci-fi med halvtaskiga bisarra ailiendräckter i stil med levande stenar med armar på. Det visade sig finnas förvånansvärt lite sådant i serien. Något dito fanns bara i ett avsnitt och serien höll annars en förvånansvärt bra nivå på detta plan. Dock kan man le lite åt hur de överdrivit explosioner och "rymdturbolens", men det var ju "häftigt" då ;) . Eftersom serien är inspelad på 70-talet får man ha överseende med en del överdrivna och totalt ologiska händelser rent vetenskapsmässigt med tanke på fysikens lagar och universums uppbyggnad. Dessutom är det så att handlingen utspelar sig år 1999 haha, vilka framtidsvisioner de hade . Men glömmer man detta och koncentrerar sig på själva berättandet och historien bakom, så är serien helt klart bra gjord, även om serien för den som sett mycket sci-fi kan bli en smula förutsägbar i vissa skeden. Men den var säkert revolutionerande på sin tid. Själva huvudidén och de konsekvänser som följer är intressanta på flera plan, många paralleller kan dras till star trek i flera av avsnitten rent handlingsmässigt. Sammanfattningsvis, serien är hyfsat bra (jag ger den 3,5/5) och definitivt sevärd för den som gillar TOS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted March 22, 2011 Report Share Posted March 22, 2011 "Månbas Alfa" var nog den serie som fick mig intresserad av science fiction. Minns att jag tyckte den var otroligt bra, men så var man ju bara en liten knatte också . Minns att jag tyckte den var rätt läskig. Minns att jag blev väldigt irriterad på min pappa som hela tiden sade: "Vilka fantasier...". Men vadå, om tjugo år kanske vi har en månbas alfa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted March 22, 2011 Report Share Posted March 22, 2011 Jodå, den är faktiskt riktigt medryckande, spännande och jag måste erkänna att en kall kåre definitivt har runnit utmed ryggraden vid något tillfälle, även för mig. Som sagt är den välgjord och har ett bra berättarflöde. Inte för mycket "coola" effekter utan mer långsamt uppbyggande med detaljer och bra klippning. Jo serien är orealistisk idag nu när vi vet lite mer, och mannen på gatan är lite mer bildad när det gäller universum och fysik. Men storyn är trots det bra och intressant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 22, 2011 Report Share Posted March 22, 2011 Den gick på trean under tidigt 90-tal. Jag vet att jag såg några avsnitt och gillade den, men jag följde aldrig den vidare. Serien är dock vad jag minns betydligt mer stel än TOS och mer som The Motion Picture. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 22, 2011 Report Share Posted March 22, 2011 Den sändes på 70-talet och jag följde den nitiskt. Var ett stort fan av serien. Efter Månbas alfa var slut visade man 20 avsnitt av Star Trek och jag tyckte den var ännu bättre. Fred Freiberger, som producerade säsong 3 av TOS, var även producent till Månbas Alfa Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 23, 2011 Report Share Posted March 23, 2011 Fred Freiberger, som producerade säsong 3 av TOS, var även producent till Månbas Alfa Ah, jag som blev sugen på att se serien där ett tag Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 23, 2011 Report Share Posted March 23, 2011 Man kan alltid ge serien en chans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Levir Posted March 23, 2011 Report Share Posted March 23, 2011 Jag har den där boxen liggandes någonstans... Köpte den för en femtilapp på expert utanför Karlshamn. Såg första avsnittet, men har tyvärr inte blivit mer än det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts