Gå till innehåll
Nyhet

Miljarder antimateriapartiklar tillverkade i laboratorium

Rekommenderade inlägg

jupiter_laser_facility_thumb_081119.pngSnart kanske vi kan börja massproducera antimateria... nej, så optimistiska skall vi nog inte vara än. Men forskare vid Lawrence Livermore National Laboratory har iallafall lyckats tillverka mer än 100 miljarder antimateriapartiklar (positroner) genom att beskjuta ett guldprov stort som ett knappnålshuvud med laser. Som en följd av beskjutningen skjöt en konformad plasmastråle ut från provet.

Att man nu kan skapa antimateria i så förhållandevis stora mängder öppnar förhoppningsvis dörrar för en mer handfast forskning om antimaterian.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar logarithm. Det värsta med att dö, tycker jag är det faktum att jag inte får veta hur det går med många saker. (Jag tänker inte gå in på diskusionen om vad som händer efter döden.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, lätt!

Nej, jag skulle faktiskt göra så, OM jag inte hade massor att förlora. Sålänge jag har något att förlora i nutiden så tänker jag inte göra det. Eller så kan man ju ta med sig alla sina vänner och sin familj in i "framtiden".

Citerar Tyler Durden:

Only when you've lost everything you're free to do anything.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår vad ni menar, men samtidigt, jag är oerhört glad att leva nu. Ja det är en väldigt jobbig period, klimatförändringar och stora skiften i maktbalansen på jorden (kina och indiens utveckling, EUs dito). Men det betyder också att vi har möjligheten att lägga grunden till en ny framtid, det finns tusentals saker att upptäcka. Genteknik är till exempel ett oerhört intressant område, detsamma gäller även f??r fysikalisk forskning (sökandet efter higgs-partikeln och forskning på antimateria t.ex.). Men jag är glad att jag lever nu, jag hade gärna levt i en "star trek ålder". Men det finns minst lika mycket spännande att forska på nu!

(och för er som känner igen mig så nej jag har inte vart aktiv på forumet på ett bra tag, över två år har jag för mig... men nu hoppas jag kunna bli aktiv igen:) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om det kan kännas tråkigt att vi kanske aldrig får se de slutgiltliga resultaten av de upptäckter som görs idag så är jag övertygad om att vilken tidsepok man än lever i så finns det mycket spännande att uppleva. Våra liv är (än så länge) begränsad så vi ta tillvara på den tid som ges.

Antihamstrar! Snart kan vi göra antihamstrar

Kanske har jag fel men det låter farligt. Mycket farligt. :lol:

jag har inte vart aktiv på forumet på ett bra tag, över två år har jag för mig... men nu hoppas jag kunna bli aktiv igen

Välkommen tillbaka crazy_voyager. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg