Jump to content

Recommended Posts

Posted

Aike, du har en poäng där^^

Jag tror att dom mest allmänt anser att Star Trek är det nördigaste som finns. Dåliga specialeffekter, enformiga avsnitt osv. Jag tror mest det är fördomar, för ingen av mina kompisar iallafall har sett särskilt mycket star trek. Sen, som ni sa att Star Trek är väldigt moraliskt och ibland "djupt" på ett sätt som t ex Star Wars inte är, då blir det lite mer ansträngande att sätta sig in i det. Star Trek är helt enkelt inte lika kommersiellt, och det är ju det som är hela poängen med Star Trek. Jag tror att vissa människor helt enkelt inte förstår. Vissa kanske förväntar sig något mer kommersiellt, mer lättsmält och helt enkelt inte vill ha det något med lite mer substans.

Vissa av mina vänner är väldigt, väldigt nördiga och insatta i lite udda saker, men jag anses ändå vara "värst" eftersom att jag tittar på Star Trek. :P

Posted

Håller med dig Tom_Hell. Det är förbluffande hur mycket folk förlitar sig på en trailer. Vad det gäller de som inte gillar ST tror jag inte trailer i sig gör så mycket till eller från. Det är namnet Star Trek, och vad man tror att det står för, som folk tänker på.

Som vi sagt tidigare i tråden, är det få som inte gillar ST som har sett mer än något avsnitt eller kanske en film. Det är svårt att få en uppfattning om ST ur så lite, från så mycket. Som också någon nämnde, så är ST också svårtillgängligt för den som vill ha lätt och okomplicerad underhållning med mycket pang pang. Detta är inte något som ST erbjuder. Då är det Star Wars som dessa personer vänder sig till, om de vill ha Sci-Fi. Sedan fins det också många som inte gillar eller kan med Sci-Fi, Fantacy och andra ämnen som är så distanserade från den verkliga vardagen vi lever i.

Vi som ser och gillar Star Trek ser mycket paraleller i ST till vårt samhälle. Etiska och moraliska problem och diskusioner till exempel. Men sådana parraleller missar många. De kan helt enkelt inte relatera till det när det är i rymden och fins utomjordlingar med konstiga pannor.

Posted (edited)

^När jag gick på gymnasiet så gick jag väldigt ofta på bio. Valet av film avgjordes nästan bara av trailern. Jag tror inte jag är ensam om att se en bra filmtrailer och sedan bli sugen att se den. Så att Star Trek-trailern inte skulle kunna locka en hel som aldrig har sett serierna eller föregående filmer verkar lätt osannolikt.

Tyvärr är det dock så att Hollywood är bättre på att göra bra trailers än filmer, vilket man märker om man går mycket på bio:)

Edited by Aike
Posted (edited)
Jag har väldigt svårt att förstå hur någon kan börja hata eller bli ruskigt intresserad av Star trek bara genom att se en intetsägande trailer för den kommande filmen!

Nu kan jag tänka mig att den första trailern (för det lär väl komma en till?) var för fansen, då den fokuserade på Kirk och Spock.

Det som skulle locka icke-fans är väl snarare om de tycker helhetsintrycket, känsla, effekter, det visuella mm är intressant.

Edited by Aike
Posted

En trailer ska ju vara som en teaser, det ska ju väcka ett slags "begär" för att se filmen. Nu överdriver jag något men jag hoppas ni förstår min poäng. Sen behöver en bra trailer inte betyda en bra film eller tvärtom, men jag tror att det är många fler som går och ser en film som har en bra trailer. Men det är ju väldigt individuellt vad man gillar, och förväntar sig, för film.

Posted

Mjo, men olika saker lockar ju olika människor. Och en misslyckad trailer är ju aldrig bra. En bra trailer ska, enligt mig, spegla filmen på ett bra sätt som får så många som möjligt intresserade av den.

Posted (edited)

En bra trailer bör ge en försmak av exakt det som man kommer att få se i filmen. Inte mer inte mindre.

Tyvärr så görs många trailers för att verka så coola och fantasktisk som möjligt, vilket givetvis inte varje film kan vara, därför blir man ofta besviken när man ser filmen.

Edited by Unkas
Posted

jag går i 6:an och jag visade den för 3(eller var det fyra) kompisar en av dem gillar Star Trek men kan väl inte räknas som Trekkie och jag fick god respons från alla. De diskuterade faktiskt trailern ett tag :)

Posted
jag går i 6:an och jag visade den för 3(eller var det fyra) kompisar en av dem gillar Star Trek men kan väl inte räknas som Trekkie och jag fick god respons från alla. De diskuterade faktiskt trailern ett tag :)

Intressant! Tror du att de kommer gå och se filmen? :lol:

Posted

Jag vet inte men det skulle inte förvåna mig.

Den viktigaste saken inför filmen är väl att få bort "nördstämpeln" Star Trek har för vissa personer då kommer filmen att bli en succé.

Posted

Precis. Det är just det med "nördstämpeln" som förstör så mycket. Hoppas att den nya filmen väcker stort intresse och tar död på lite fördomar om star trek, genom att vara riktigt bra!!

Posted (edited)

Det är en bra fråga men jag tror mest att det är Originalserien som är anledningen till "nördstämpeln" de andra serierna har inte monster, människor som sprider sjukdomar med händerna osv i samma utsräckning så jag tror att Star Trek kan forsätta med att vara Star Trek bara det inte finns några "pälsmonster" i filmen tror jag att det kan bli bra för alla :) vi som vet om kvaliten som man kan finna djupt ner i Originalserien kan ju fortsätta att se den medans nya fans kanske kollar på Voyager och Enterprise.

All Star Trek är underbar enligt mig men nya fans behöver ju inte gilla Originalserien(undrar bara varför filmen är med Originalserie karaktärer kanske något för de som redan funnit Star Trek :) ).

Jag har stora förväntningar på filmen vilket jag tror alla i detta forum har.

Edited by Mr Trek
Posted
Men om man får bort det som folk tycker är nördigt ur Star Trek, är det då fortfarande Star Trek?

Är Star Trek nördigt då? Eller är det bara fördomar? Jag tror det. Star Trek är djupt och bra, men jag skulle inte säga att det är nördigt. Visst, lite kanske, men inte mer än många andra sci-fi-serier. Tror att det kommer från orginalserien. Många jag har pratat med som har noll koll på ST tror att det är gammalt och inte finns längre, att det bara är orginalserien som finns. Och då förstår jag att det finns dom som tycker det är lite nördigt.

Posted

Tycker det verkar konstigt att originalserien är så känd bland er under 20 år. Dels har den inte gått på svensk tv på ett bra tag, dels har den nästan aldrig visats på en stor kanal på en bra tid.

Posted

Folk har föräldrar som kanske lär dem att Star Trek är nördigt eller de kanske får någon kommentar från föräldrarna jag vet inte.

Och för oss unga Star Trek älskare är det ju iallafall inte så konstigt att man vet en del om den(om det var så du menade men det tror jag inte att det var).

Posted

Den viktigaste saken inför filmen är väl att få bort "nördstämpeln" Star Trek har för vissa personer då kommer filmen att bli en succé.

Är inte det där en gammal fördom? Trodde mycket av nördstämpeln tvättades bort under åren med FC och ST i SVT.

Det är en bra fråga men jag tror mest att det är Originalserien som är anledningen till "nördstämpeln" de andra serierna

Sorry, jag tror snarare att fansens besatthet är den största anledningen. Det finns tillräckligt med modern Star Trek för att jämna ut den obalansen och göra Star Trek attraktivt.

Jag tror faktiskt inte att Star Trek är mycket mer nördigt idag än Star Wars (som är extremt accepterat och mainstream), Rollspel (är verkligen ingen nördsysselsättning idag) och mycket annat som haft extrem nördstämpel på sig. Visst lever en del fortfarande kvar men jag tror det emsta är försvunnet.

Posted (edited)

Är inte det där en gammal fördom? Trodde mycket av nördstämpeln tvättades bort under åren med FC och ST i SVT.

Inte bland mina 12-åriga klasskamrater iallafall Star Treak freak kan man höra ibland och "orka Star Trek" och sånt men inte alla är negativa det är mest bland killarna som man är negativa mot Star Trek. Men inte alla jag har 2 kompisar jag brukar se Star Trek med :) .

Edited by Mr Trek
  • 2 months later...
Posted

När man ser på youtube finns det många kommentarer till trailersarna som likna denna:

"I dont like trek very much but this looks great!!"

Det tycker jag är positivt.

Posted
När man ser på youtube finns det många kommentarer till trailersarna som likna denna:

"I dont like trek very much but this looks great!!"

Det tycker jag är positivt.

Jag vet inte ja. Att folk som inte gillar Star Trek säger att de gillar trailern är för mig en varning om att de har gjort filmen för Mainstreem. Nu är det visserligen bara en trailer, men några varningsklockor ringer i mitt huvud.