Marvin Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 (edited) Väcktes av att hela huset skakade, rutorna skramlade och sängen "surrade" vid ca 06.25 (i Lund). Helt galet! Fler som kände den? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4004352.ab Edited December 16, 2008 by Marvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Hörde på radion att det var en jordbävning i södra sverige med styrkan (Håll i er hårt nu) 4.7 på richter skalan! :lol: Dessvärre kändes den inte här i stockholm vilket jag tycker är synd eftersom det vore kul att ha upplevt en lagom stark jordbävning någon gång. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
preacher man Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Nej jag märkte inget heller ändå bor jag inte mer än drygt 3 timmars färd från skånska gränsen, men för nått år sen blev vi hårt drabbade av stormen Gudrun som ödelade mycket skog.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keiko Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Jag märkte det defenitift inte, fast då bor jag ju 50 mil (7 timmars färd) från Lund, men mina kusiner (i Lund) kände det nog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Men dom uppe i Uppsala märkte det iallafall på sina seismografer som fick "fnatt". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Märkte inget. Men jag bor i Göteborgstrakten, och här var det väll inte stort nog för att känna. Sedan sov jag också vid tiden för skallvet, och då jag sover så sover jag ordentligt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Jag vaknade av att hela sängen darrade, ganska skumt måste jag säga. Det darrade inte alls mycket (bor i Jönköping), trodde först att jag inbillade mig men sen vaknade man till och darret var kvar. Gick upp och kollade nyheterna - som snabbt hade pejl på det hela - för att se om jag inte blivit knäpp haha :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted December 19, 2008 Report Share Posted December 19, 2008 Märkte inget. Men jag bor i Göteborgstrakten, och här var det väll inte stort nog för att känna. Sedan sov jag också vid tiden för skallvet, och då jag sover så sover jag ordentligt . Enligt vad någon forskare sa här så var Örebro län den absoluta gränsen för att känna av skalvet. (Trots det märkte jag ingenting...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted December 19, 2008 Author Report Share Posted December 19, 2008 Fick idag reda på att min mamma var på jobbet när det hände, någon mil från epicentrum. Hon trodde att mullret och skakningarna var ett flygplan som var på väg att störta, så hon hade slängt sig ner på golvet med armarna över huvudet. "Som om det skulle hjälpt", sa hon till mig sen :lol: . Det hade ramlat porslin i köket också, plus lite grejer ur bokhyllorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted December 19, 2008 Report Share Posted December 19, 2008 Jag hade precis jobbat natt, så jag var vaken när det hände. Satt framför datorn när jag kände att hela huset rörde på sig. Var precis som en jätte gick omkring på taket. Bor i Limmared, ca 3 mil utanför Borås, så det måste ha varit ett väldigt kraftigt skalv om jag kände det såpass högt upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 24, 2008 Report Share Posted December 24, 2008 Jag bor i trollhättan och kände inget av jordbävningen, och jag är lite besviken. Skulle varit intresant att fått uppleva en begränsad jordbävning som detta var, där det inte är risk för skador. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Tiny Little Lifeform Posted July 21, 2009 Report Share Posted July 21, 2009 jupp jag kände den det var kanske Borger som krash landade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted July 21, 2009 Report Share Posted July 21, 2009 Jag vaknade av den då min säng skakade rätt kraftigt - bor ju rätt nära epicentrum. Var lite roligt sedan på morgonen när alla i korridoren diskuterade vad de först i sin trötthet hade trott att det var innan de insåg att det var en jordbävning. Själv rusade jag upp till fönstret för att se om någonting hade kört in i väggen precis utanför innan tankeprocesserna kom igång lite Det var sannerligen en rätt unik upplevelse som man nog inte får känna igen (vilket väl i och för sig är bra). Rätt ballt att vakna av att man skakar säkert en eller två centimeter åt sidorna i sin säng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts