Jump to content

Jordbävning!

Marvin

Recommended Posts

Jag vaknade av att hela sängen darrade, ganska skumt måste jag säga. Det darrade inte alls mycket (bor i Jönköping), trodde först att jag inbillade mig :huh: men sen vaknade man till och darret var kvar. Gick upp och kollade nyheterna - som snabbt hade pejl på det hela - för att se om jag inte blivit knäpp haha :lol:

Märkte inget. Men jag bor i Göteborgstrakten, och här var det väll inte stort nog för att känna. Sedan sov jag också vid tiden för skallvet, och då jag sover så sover jag ordentligt :D .

Enligt vad någon forskare sa här så var Örebro län den absoluta gränsen för att känna av skalvet. (Trots det märkte jag ingenting...)

Fick idag reda på att min mamma var på jobbet när det hände, någon mil från epicentrum. Hon trodde att mullret och skakningarna var ett flygplan som var på väg att störta, så hon hade slängt sig ner på golvet med armarna över huvudet. "Som om det skulle hjälpt", sa hon till mig sen :lol: .

Det hade ramlat porslin i köket också, plus lite grejer ur bokhyllorna.

Jag hade precis jobbat natt, så jag var vaken när det hände. Satt framför datorn när jag kände att hela huset rörde på sig. Var precis som en jätte gick omkring på taket. Bor i Limmared, ca 3 mil utanför Borås, så det måste ha varit ett väldigt kraftigt skalv om jag kände det såpass högt upp.

• 6 months later...

Jag vaknade av den då min säng skakade rätt kraftigt - bor ju rätt nära epicentrum.

Var lite roligt sedan på morgonen när alla i korridoren diskuterade vad de först i sin trötthet hade trott att det var innan de insåg att det var en jordbävning.

Själv rusade jag upp till fönstret för att se om någonting hade kört in i väggen precis utanför innan tankeprocesserna kom igång lite :)

Det var sannerligen en rätt unik upplevelse som man nog inte får känna igen (vilket väl i och för sig är bra). Rätt ballt att vakna av att man skakar säkert en eller två centimeter åt sidorna i sin säng :)