Gå till innehåll

Uppdaterad Star Trek-Barbie


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Från april 2009 finns nya Barbie-figurer till salu, med Star Trek som tema. Det här är inte första gången, men skillnaden är att de denna gång liknar Kirk, Spock och Uhura ur den nya filmen. Om jag inte missminner mig var de förra Barbie-dockorna med Star Trek-kostym inte helt och hållet överensstämmande med Star Trek vad gäller kostymer och ansikten, men om inte bilderna från Mattel inte är missvisande verkar de ha satsat hårt på likheten denna gång. Vad är då priset? Jo, närmare 370 SEK får man betala och då är det alltså per docka. Om ni är intresserade av dockorna bör ni ställa er i kö redan nu, för de lär gå åt som smör i solsken.

barbie_kirk_081230.jpgbarbie_spock_081230.jpgbarbie_uhura_081230.jpg

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jag tillhör dom som inte alls fattar varför man ska han dockor på idoler, filmfigurer. Känns liksom lite infantilt och inte så relaterat till star trek ändå. Jag kommer väl nog att få på tafsen pga detta påstående men detta är ju min personliga åsikt :huh: Däremot skulle jag kunna tänka mig att äga en av alla props eller faktist en tribble- "men tribble är ju också en docka ju!" Mja men props(välgjorda) och tribbles kommer liksom direkt från filmen och känns som att dom kunde varit "på riktigt"! Alltså tagna diret från star treks värld.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte förstå att du skulle få på "moppo" för att du uttrycker en personlig åsikt..ser att vi är i ungefär samma ålder så vi satt båda å tittade på TOS på 70talet? jag har kvar tre av TOS dockorna som kom tror det var 74? slita och ruggslitna javisst :) men ack så personliga..tyvärr kan jag tycka så här efterhand men oj vad mycket glädje jag haft av dom..

Jag tillhör dom som tycker det är kul med dockor även om dom numera hamnar på en hedersplats och inte leks med..tycker det ska bli en fröjd att utöka samlingen om jag får fatt på några vill säga... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Skam att sägandes så måste jag nog säga att jag endast såg några få avsnitt då dom sändes (för dom gick väl här på 70-talet också?)

Jag har sett kanske 50% av TOS fast då på senare tid. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar TOS!

Mjo att man köpte dockorna som lite/ung kan jag ju mer haja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jag tillhör dom som inte alls fattar varför man ska han dockor på idoler, filmfigurer. Känns liksom lite infantilt och inte så relaterat till star trek ändå. Jag kommer väl nog att få på tafsen pga detta påstående men detta är ju min personliga åsikt :huh: Däremot skulle jag kunna tänka mig att äga en av alla props eller faktist en tribble- "men tribble är ju också en docka ju!" Mja men props(välgjorda) och tribbles kommer liksom direkt från filmen och känns som att dom kunde varit "på riktigt"! Alltså tagna diret från star treks värld.:rolleyes:

Att uttrycka personliga åsikter (så länge de inte innebär flaming) är helt okej för mej.

Jag är nog lite för gammal för att leka med dockor men jag kan tänka mig att många ur den yngre publiken som man vill vända sig till tycker att detta är kul. Och jag kan även tänka mig att många trekkers/trekkies vill ge sådana här dockor till sina barn. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att diskusionen missar en stor grej med dockorna. De är inte endast för att leka med. Skulle tro att många av dockorna kommer att köpas av fullvuxna Star Trek fan och sammlare. Utgåvor som dessa, vilka kommer att massproduceras (om jag förstår det rätt), är kanske inte lika stora sammlarobjekt, men det kommer säkert att lock ändå. Sedan fins det folk som sammlar på Barbiedockor. De är säker mycket intreserade av utgåvan. Dessa personer leker inte med dockorn. De ta inte ens ut dem ur förpackningen. Som många på forumet givetvis vet, är det mycket pengar involverade i marknaden med figurer och dockor från Star Trek, Star Wars och andra serier och filmer. Har du den ursprungliga ST-Barbin i sin orginalförpackning kan du käna mycket pengar när du säljer.

För Paramount är det ett väldigt bra att ge ut några ST-karaktärer som Barbidockor. Det ger inkomst och framförallt mycket reklam hoss barn som kanske får en väg inte till ST.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa år firar dessutom Barbie-dockorna 50 år, så det lär bli ett uppsving av försäljningen bland samlarna då. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att betala 400 kronor per styck för dessa, men flera s.k. seriösa samlare är nog oerhört intresserade. SJälv har jag försökt att få tag på Pez-figurerna med Star Trek som gavs ut i höstas till ett rimligt pris, men det har varit stört omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattel har tappat en hel del marknadsandelar i dockbranschen under 2000-talet. Barbie säljer inte som förr. Orsaken är en konkurrent som heter Bratz. Nu har dock Mattel vunnit i domstol i en upphovsrättstvist med företaget som tillverkar Bratz.

Så Star Trek-dockorna kan vara ett sätt att hitta nya köpare.

Dock tror jag inte särskilt mycket på samlarvärdet. Barbie och Ken i TOS-uniformer, som kom 1996, kan man köpa nya för 15 dollar på eBay.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...