Jump to content

Vilken är den bästa ST-romansen?

Aike

Bästa romansen i Trek  

18 members have voted

1. 1.

• Picard och Crusher (TNG)
      0
    • Troi och Riker (TNG och filmerna)
      3
    • Data och Tasha (TNG)
      1
    • Worf och K´heylar (TNG)
      0
    • Sisko och Kasidy Yates (DS9)
      1
    • Worf och Jadzia (DS9)
      1
    • Bashir och Ezri (DS9)
      1
    • Odo och Kira (DS9)
      2
    • Rom och Leeta (DS9)
      1
    • Janeway och Chakotay (Vgr)
      0
    • Paris och Torres (Vgr)
      6
    • Seven och Chakotay (Vgr)
      0
    • Spock och nurse Chapel (TOS)
      1
    • T´pol och Travis (Enterprise)
      0
    • Keiko och Obrian (DS9)
      1
    • Kes och Neelix (voyager)
      0
    • Worf och Troi (tng)
      0
    • Någon annan
      0

Recommended Posts

Vilken romans i Star Trek tycker du har varit bäst?

I omröstningsalternativen bygger på två kriterier för att göra det överskådligt (för det har funnits en hel del romanser!):

1. Romansen är mellan två huvud- eller återkommande bikaraktärer och pågår under flera avsnitt.

Eller:

2. Romansen är mellan två huvudkaraktärer under ett avsnitt

Om man vill rösta på t ex någon av Kirks romanser så får man i så fall välja alternativ 15 någon annan. Samma sak gäller Picards.

Min egen favorit är den som jag tycker är mest utvecklad och faktiskt spelar någon roll för hela historien som helhet:

http://se.youtube.com/watch?v=M6xUmW5A3QI

Vilken röstar du på?

Edited by Aike

Jag röstade på Odo och Kira. De är lite som Ross och Rachel genom hela serien innan de tillslut får varandra med flera close calls ibland :) Men det finns många bra romanser så det är väldigt svårt att välja, valet stod (förutom Odo och Kira) mellan Tom och B'Ellana samt Julian och Ezri/Jadzia (de är lite samma sak, den romansen började eg i allra första avsnittet), men jag tror Odo och Kira vinner lite ändå...

Mycket svår fråga. Gillar många av romanserna.

Worf och Jadzia har alltid varit en favorit. Härlig hur Jadzia många gånger går Worf på nerverna, fast på ett gott sätt. De har passion tillsammans.

Picard och Crusher är ett annat par jag gillar mycket. De har en härlig relation genom TNG-resan. Mycket artig och till synes bara vänskaplig. Men de vet båda att det fins en stark attraktion mellan dem. Finns vissa avsnitt om dem två som är mycket bra.

Odo och Kira vet man länge att det kommer att bli, men det drar ut på tiden.. För länge tycker jag. Personligen är jag inte förtjust i många av de som hon har förhållande med. Specielt inte när man vet att Odo fins där.

Troi och Riker är också en sådan som man länge ser kommande. men de har så mycket andra tillfälliga romanser för sig. tycker det är lite tråkigt att det inte var mer om dem i TNG. Tyvärr verkar manus bara involvera deras förhållande när det passar in i ett avsnitt. Men när det i Insurection slutligen blev de :) Det var på tiden.

Worf och K´heylar är kanske en av de kortaste romanserna. Men en av de jag tycker bäst om. Tyckte de passade enormt bra ihop. Så synd att de bara var två avsnitt med dem. K´heylar var perfekt för Worf, och han behövde någon som henne. Det enda som gör hennes död lättare var att Worf fick en riktig hämd.

Sisko och Kasidy Yates...tja, bra att han fann någon, men deras förhållande var ganska intetsägande för mig. Hon var inte så underhållande som Star Trek karaktär.

Bashir och Ezri. eller som Commander Michel skrev. Bashir och Jadzia/Ezri är också bra. Där kändes det också som helt rätt när de äntligen fick varandra, och Ezri och Bashir passa varandra bättre tycker jag. Jadzia var lite för mycket och mogen för unge Bashir.

Janeway och Chakotay var väll inte mycket till romans egentligen. Bara ett artigt förhållande mellan en kapten och hennes förste officer.

Keiko och Obrian.... Upp och ner där. Men det gillar varandra. De reprecenterar kanske mer än någon annan i ST ett medelsvensson-förhållande. Men det gör mycket för ST tror jag, även om det inte alltid är så mycket romans. men de har sinna barn. Det är en annorlunda sak för ST.

De paret jag valde är Tom och B'Elanna. Vi får följa dem och deras romans i nästan 7 år. Det är den längsta romansen och förhållandet i ST tror jag. Det är två så otroligt skillda personer som på nåogot sätt finner varandra. En lång och härlig romans.

Edited by Unkas

'Kul inlägg Unkas. Det märks att du kan din Star Trek!

Tack så mycket Aike. Det var en intresant tråd tycker jag. Sedan är man kanske lite av en romantiker.

Jo Star Trek kan jag lite om :P , dock får jag erkänna att jag har minna luckor när det gäller ENT. Fastnade aldrig för den serien.

Edited by Unkas

Jag skulle definivt inte säga att Janeway och Chakotay har ett förhållande. De är nära vänner, men jag anser inte att det finns någon romans med i bilden.

Jag har inte valt vilka jag ska rösta på, det är ett svårt val! Det finns några favoriter. Data och Tasha tycker jag är ett sött par, även om man inte får veta så mycket om det. Men när Data sitter där, på rättegången, och Picard nämner Tasha.. Åh, det är super tycker jag. Keiko och Miles är också en favorit. De känns så jordnära, båda deras karaktärer är väldigt "mänskliga", och deras förhållande + problemen det stöter på är lätta att känna igen sig i. Miles är en underbar karaktär, tycker jag. Worf och Jadzia är också härliga. Och Odo, som går och väntar på Kira i så många år. Man känner med honom.

En annan favorit jag har är Sisko och Kasidy Yates. Sisko är en utav mina favoritkaraktärer, och dom två verkar så mysiga tillsammans. Ett annat par som inte står med på listan (som annars var väldigt komplett! Imponerad.) är Neelix och Kes. Men enligt min smak så är de lite mesiga tillsammans, det blir inte riktigt intressant.

Paren Paris/Torres och Riker/Troi är jag SÅ TRÖTT på. De får väldigt mycket utrymme i båda serierna, och när det gäller Riker/Troi så är det ett himla velande hela tiden. Nej, det är inga favoriter.

Jag lägger min röst på antingen Sisko/Yates eller Data/Tasha. Intressant tråd! :lol:

Jag skulle definivt inte säga att Janeway och Chakotay har ett förhållande. De är nära vänner, men jag anser inte att det finns någon romans med i bilden.

Du har nog rätt. Men jag låter den vara kvar. För de hade nästan ett i något tidigt avsnitt <_<

En annan favorit jag har är Sisko och Kasidy Yates. Sisko är en utav mina favoritkaraktärer, och dom två verkar så mysiga tillsammans. Ett annat par som inte står med på listan (som annars var väldigt komplett! Imponerad.) är Neelix och Kes. Men enligt min smak så är de lite mesiga tillsammans, det blir inte riktigt intressant.

Du har rätt den glömde jag helt bort :D Och även Worf/Troi :rolleyes: Jag har lagt till dem nu.

Det var intressant att se vad du tyckte med. Ingen verkar vara helt överens.

# Riker/Troi: Paret som helt klart fick min röst. Behöver knappast motivera till varför, eftersom de flesta här känner väl till deras historia tillsammans. Det som dock var lite halvdåligt i serien var att dom höll på att dejta andra ena sekunden och sen helt plötsligt var dom ett par igen. Jag gillar egentligen inte när det blir sådär hattigt, men som sagt dom fick ju varandra i slutändan så jag är nöjd. :D

# Janeway/Chakotay: Mitt första favoritpar inom ST, men efter att ha läst spoilers om seriens slut (måste verkligen bli spoiler free!) slutade jag gilla dom två som ett romantiskt par. Deras vänskap är fortfarande väldigt rörande i vissa avsnitt och denna platoniska kärlek dom har för varandra gör dom till en stark tvåa på min lista.

ETA: Måste bara tillägga att vi har faktiskt haft åtminstone två eller tre romantiska J/C avsnitt i Voyager. Är det bara jag som minns dom? I början av serien var det lite förbjuden kärlek som höll på mellan dom och avsnittet när dom blir strandsatta på den där planeten (lägger inte episode namnen på minnet längre) är ett minnesvärt avsnitt för karaktärerna. Visst, dom insåg i slutändan att det var bästa att dom vara förblev vänner men ändå. Dom har inte alltid bara varit kollegor/vänner.

# Picard/Crusher: Trodde verkligen att dessa två skulle bli tillsammans i slutändan. Jag har ju iofs inte sett *hela* TNG så jag kan ha missat ett eller annat viktigt P/C avsnitt, men av det jag har sett så var det så himla uppenbart att dom hyste romantiska känslor för varandra. I början var det mest Beverly som visade det men så småningom tinade Picard upp. Men trots dom där viktiga avsnitten så hade dom respektive andra förhållande/romanser under seriens gång. Synd...

# Paris/Torres: Visst, ett av de längsta förhållanden inom ST, men jag gillade dom som bäst i början då dom krånglade som mest. Jag tycks alltid gilla dom ångestfyllda romanserna och när det till slut blir ett lyckligt slut, är intresset inte på topp längre. Gillar att dessa två faktiskt lyckats hålla ihop trots alla problem i början men dom har blivit lite väl "yesterday's news" för mig vid det här laget. (Är inne på S5/S6 fortfarande.)

Edited by ambreal

Hattandet mellan riker/troi kan jag hålla med om. Ibland känns det nästan som att Worf är den som får troi men det kanske hade varit att bryta rasbariärerna allt för mycket? Jag vet inte om du har sett The end of all good things... ännu men där får man ju en liten vink om hur det kommer att gå mellan Picard/crusher. Enough said.. J.