Gå till innehåll
The Holy Three

Avsnittsguide för den rädda nybörjaren

Rekommenderade inlägg

I några år nu har min flickvän vägrat erkänna att hon gillar Star Trek (TOS), trots att varje gång hon kollat på det med mig så skrattar hon där man ska skratta, blir överraskad där man ska bli överraskad, hejar på Kirk när han fajtas etc. Kollar jag på ett avsnitt medan hon sitter vid datorn så vänder hon sig alltid mot TV'n tillräckligt många gånger under avsnittets gång för att ge henne en redig nackskada framåt kvällen. Kan tilläggas att hon för en timme sedan satt och googlade efter bilder, videos m.m. från den nya Star Trek filmen, och kollade även in en Star Trek klubb på Facebook. Trots detta så vägrar hon erkänna att hon ens gillar Star Trek, hon förnekar väl nörden inom ig eller något.

Jag tänkte först starta denna tråd i hopp om hjälp från er TOS-fans på forumet om hur jag ska lura in min tjej i att bli en erkänd Trekkie genom att visa henne avsnitt där hon inte längre kan motstå detta osagda faktum. Men jag tycker att det likaväl kan vara en allmän avsnittsguide för nybörjare, en lite otraditionell sådan kanske, förklaring följer:

Det är väldigt många Trekkies/icke Trekkies som räds för att ge TOS en chans, mestadels för att serien är så gammal, effekterna är dåliga etc, pga detta tänkte jag att vi kunde hjälpas åt tillsammans att göra en lista över ruskigt bra avsnitt som en nybörjare skulle ha lätt att gilla och där (om möjligt) dom dåliga effekterna inte väger över avsnittets positiva delar. En bra, positiv öppning kan vara allt man behöver för att ramla in i TOS-fandomen.

Och för att jag misstänker att det här väcker en "Dubbeltråds"-misstanke då denna tråd finns: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=1795 vill jag påpeka att trådskaparen i den tråden frågar efter nyckelavsnitt, inte avsnitt som man bör rekommendera till dom som inte vågat sig på serien ännu pga en förutfattad mening om serien, trådskaparen i den nämnda tråden ville en uppfattning om serien. Tydliga skillnader alltså.

Jag kan börja med två avsnitt:

A Piece of the Action: Ett lättsamt och väldigt roligt avsnitt med bra dialog och intressant story.

Balance of Terror: Ett avsnitt som håller tittaren på spänn under hela avsnittet. Första gången man stöter på Romulans, för den som gillar milstolpar i Star Trek-världen.

Fortsätt gärna bidra med era egna förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, Balance of Terror kan jag hålla med om.

Trouble with Tribbles är lättsmält och brukar tilltala de som inte är hårdhudade SF-fans från början. Man akn tänka sig också att en övervägande del tjejer finner avsnittet tilltalande.

City on the edge of forever är förmodligen seriens bästa avsnitt och har gott om humor men också högkvalitativt drama med en klassiska dragkamp om en kvinna som central story. Borde teoretiskt sätt kunna tilltala din flickvän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomorrow is Yesterday: Jag har inte sett så mycket TOS men Tomorrow is Yesterday var mycket underhållande och fick bort en del av mina förutfattade meningar om serien. Mycket humor mm

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En bra ingång skulle ju kunna vara ds9 avsnittet som handlar om tribblar (more troubles with tribbles?) och sedan följa upp med tribble avsnittet kanske. J.

Tvärtom. För att få full behållning av Trials and tribble-ations(DS9) måste man se Trouble with Tribbles(TOS) först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"I Mudd" är ett av mina favoritavsnitt, väldigt underhållande - speciellt i slutet :). Det är nog ett av TOS mest humoristiska avsnitt. Det är kanske inte det första avsnitt ni ska se tillsammans men definitivt bör det vara med i ensambeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog svårt att peka på ett speciellt avsnitt. Man får se till vad personen har för preferenser i fråga om innehåll och handling och sedan försöka finna ett avsnitt som berör dessa delar extra mycket. Avsnitt som kräver att man är fullt insatt i serien kan man dock stryka direkt.

Något som många TOS-oskulder har som anledning till att inte se på serien är de ålderstigna effekterna och kulisserna och detta kan tyvärr vara en svår tröskel att komma över. Att välja ett avsnitt med stort fokus på handlingen och minimalt med effekterna kan vara ett bra alternativ.

Om inget annat fungerar kan det kanske vara idé att låta personen lyssna på en av Unkas predikningar om Star Treks förträfflighet för att på så sätt leda in den vilsne på rätt väg. :lol:

Redigerad av Expendable Ensign

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visa serien i ordningen som den sändes. Även om det inte är mycket kontinutitet, så är trots allt den första säsongen den där Roddenberry, Coon, Nimoy, Shatner och Kelley etablerade miljön och rollfigurerna. Säsong två och tre bygger ganska mycket på att man redan känner till och gillar Spock, Kirk, McCoy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är nog svårt att peka på ett speciellt avsnitt. Man får se till vad personen har för preferenser i fråga om innehåll och handling och sedan försöka finna ett avsnitt som berör dessa delar extra mycket. Avsnitt som kräver att man är fullt insatt i serien kan man dock stryka direkt.

Något som många TOS-oskulder har som anledning till att inte se på serien är de ålderstigna effekterna och kulisserna och detta kan tyvärr vara en svår tröskel att komma över. Att välja ett avsnitt med stort fokus på handlingen och minimalt med effekterna kan vara ett bra alternativ.

Om inget annat fungerar kan det kanske vara idé att låta personen lyssna på en av Unkas predikningar om Star Treks förträfflighet för att på så sätt leda in den vilsne på rätt väg. :lol:

Det kommer snart "remastrade" utgåvor av seriens alla säsonger(länk till säsong 1) det verkar ju som att de kommer att ha ett helt överkomligt pris också :D

De har förbättrat effekterna, spelat in musiken igen mm tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte välja humoravsnitten som nämns i tråden. Även om de är klassiker är de inte det serien i huvudsak handlar om.

Bra avsnitt om man inte vill se hela serien:

Space Seed

City of The Edge of Forever

The Enemy Within (som jag har nämnt tidigare)

och kanske Amok Time, Journey to Babel, This Side of Paradise och All our yesterdays för att lära känna Spock på djupet.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag skulle inte välja humoravsnitten som nämns i tråden. Även om de är klassiker är de inte det serien i huvudsak handlar om.

Bra avsnitt om man inte vill se hela serien:

Space Seed

City of The Edge of Forever

The Enemy Within (som jag har nämnt tidigare)

och kanske Amok Time, Journey to Babel, This Side of Paradise och All our yesterdays för att lära känna Spock på djupet.

Jag tror du är lite fel ute. Tråden skapades väl för att få tips på avsnitt som kan dra in någon i TOS, inte avsnitt för de redan intresserade som vill fördjupa sig. Det är avsnitt i den sistnämnda kategorin som du har räknat upp skulle jag vilja hävda. Att rekommendera hela serien från start till mål känns inte heller som ett fullgott alternativ sett till The Holy Threes situation.

Komedi-avsnitten, som du kallar dem, ska man inte förringa. TVH kan mycket väl betecknas som en Star Trek-komedi och det är en film som genom åren har varit ett ganska säkert kort för att få icke-frälsta att öppna upp för Star trek. Detta till trots är den antagligen den av TOS-filmerna som är minst Trekkig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror du är lite fel ute. Tråden skapades väl för att få tips på avsnitt som kan dra in någon i TOS, inte avsnitt för de redan intresserade som vill fördjupa sig. Det är avsnitt i den sistnämnda kategorin som du har räknat upp skulle jag vilja hävda. Att rekommendera hela serien från start till mål känns inte heller som ett fullgott alternativ sett till The Holy Threes situation.

Ser man till hans situation, såsom den beskrivs i första inlägget, verkar hans flickvän redan vara indragen i serien även om hon inte har erkänt det.

Ser man till den allmänna frågan som väcks om avsnitt för den som har förutfattade meningar till serien, så är att se hela serien i ordning alltid rätt. Dels är det mindre saker tidigt än det är längre fram i serien som kan upplevas som töntigt idag.

Dels är säsong ett är starkare på nästan alla punkter än senare säsonger: skådespelarinsatser, dramturgi, manus, karaktärsutveckling osv. Säsong två och tre spelar på att man som tittare gillar Kirk-Spock-McCoyrelationen. Just därför är ganska få avsnitt i dessa säsonger lämpliga som nybörjaravsnitt.

Komedi-avsnitten, som du kallar dem, ska man inte förringa.

Nej, man ska inte förringa dem, men de bygger ofta på manusidéer som knappast minskar fördomarna mot TOS. Det är till exempel ingen slump att man parodiserar A Piece of the Action i Galaxy Quest. Jag tror inte ens Gene Coon var helt seriös när han skrev det avsnittet. The Trouble with Tribbles kanske är det komediavsnitt som är minst cheasey, men det bygger mycket på att man gillar karaktärerna samtidigt som det särskiljer sig rejält från resten av serien. Faktiskt så mycket att David Gerrolds uppföljare blev nobbad under tredje säsongen just med motiveringen att Star Trek inte är komedi.

Att se på Spocks (och även Kirks) avsnitt är däremot närmare seriens hjärta. Det är trots allt det som de avsnitten som oftast anses vara bäst, och de som serien och filmerna till stor del handlar om.

Balance of Terror är ett bra exempel på det. Det handlar inte om romulans som ras eller deras krig mot mänskligheten egentligen. I stället handlar det om att skapa en motsats till Spock och hans logik, vilket inte är underligt eftersom han var den mest populära rollfiguren.

Jag skulle dock inte rekommendera BoT som ett introduktionsavsnitt för en nybörjare med förutfattade meningar. Varför? Jo, därför ovanstående förståelse går förlorad om man inte har sett resten (eller i alla fall nyckelavsnitten) av första säsongen innan man ser det. En person som har förutfattade meningar stärker dem istället, då fokus hamnar på töntiga saker som att det finns en ras som är likadan som Spock, att det finns en ras som beter sig som romare, och tom med är döpta efter dem.

De två bästa introduktionsavsnitten för Spock respektive Kirk är The Naked Now respektive The Enemy Within. Och eftersom de är så tidigt i säsong ett kan man lika gärna fortsätta därifrån.

TVH kan mycket väl betecknas som en Star Trek-komedi och det är en film som genom åren har varit ett ganska säkert kort för att få icke-frälsta att öppna upp för Star trek.

Nja. Star Trek 4 var till största delen bra på att få folk att få upp ögonen för just den filmen, eftersom det mångt och mycket är en mainstreamkomedi. Utanför USA kallades den till exempel för "The Voyage Home: Star Trek 4" . Dessutom kom mer än hälften av publiken den hade inte tillbaka när femman släpptes, vilket tyder på att den inte var en bra nybörjarintroduktion som fick folk att fortsätta se på Star Trek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag personligen ser inte komediavsnittena i TOS som något som skulle förstärka fördommarna mot serien, A Piece of the Action ser jag som ett harmöst avsnitt som mycket väl kan ge en tittare med föutfattade meningar ett stort leende och några skratt under avsnittets gång, på ett positivt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag personligen ser inte komediavsnittena i TOS som något som skulle förstärka fördommarna mot serien, A Piece of the Action ser jag som ett harmöst avsnitt som mycket väl kan ge en tittare med föutfattade meningar ett stort leende och några skratt under avsnittets gång, på ett positivt sätt.

A Piece of the Action är det bästa humoravsnittet i någon Star Trek-serie, och ett av de bästa avsnitten. Ändå tycker jag att det inte är ett bra avsnitt för den som har förutfattade meningar. Men mer om det senare.

Om man förenklar så finns det två saker jag tror folk får sina förutfattade meningar ifrån:

1. Effekter, scenografi, kostymer, hur olika aliens ser ut. Helt enkelt det visuella.

Det är inget snack om att serien är långt ifrån dagens standard. Så har man förutfattade meningar om detta så skulle jag inte rekommendera flera riktigt bra avsnitt (Arena, Devil in the Dark mfl) just därför att det visuella tar över handen ifrån historien. Dessa avsnitten hur bra de än är* förstärker fördomarna mot serien.

*Egentligen är det bara det visuella som behöver förbättras, eftersom manusen redan är utmärkta och fungerar lika bra då som nu.

2. Vissa manus "cheaseyness" och "campiness".

Jag kommer inte på någon bra översättning just nu, men det finns gott om cheasyness och campiness i en del manus i serien. Särskilt under andra säsongens andra hälft och säsong tre är det vanligt förekommande.

Hur bra A Piece of the Action än är kommer man inte ifrån att det faller inom denna fördomen.

Avsnittet funkar väldigt bra när där det kommer i serien. Men hade det varit det typiska avsnittet för serien eller varit ett typiskt avsnitt för säsong ett, så tror jag aldrig att serien hade blivit ett sådant fenomen. Det är den första säsongen som lade grunden till det.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan heller inte den rätta svenska termen, om det nu finns en, men jag vet definitivt vad du menar. Håller med dig till en viss del, men jag upplever att bra cheesiness oftast aldrig skadar, så länge man tar det med glimten i ögat, så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
A Piece of the Action är det bästa humoravsnittet i någon Star Trek-serie, och ett av de bästa avsnitten.

Verkligen? :blink:

Jaja, smaken är som... ;)

Om man förenklar så finns det två saker jag tror folk får sina förutfattade meningar ifrån:

1. Effekter, scenografi, kostymer, hur olika aliens ser ut. Helt enkelt det visuella.

2. Vissa manus "cheaseyness" och "campiness".

Nja, det första håller jag med om. Det är bara att acceptera att många inte kan ta till sig något som ser så daterat ut, precis som många inte kan titta på en svartvit film.

Den andra punkten finner jag mer tveksam även om det nog är så att sådana avsnitt kan skrämma bort en del. Dock tror jag att det finns oerhört många, speciellt bland människor som inte är så djupt SF-rotade som faktiskt finner de avsnitten mer attraktiva än vissa andra avsnitt du nämnt.

Så har det åtminstone sett ut bland de människor jag har lurat in till Star Trek.

Och återigen, att föreslå att se en hel serie när någon är tveksam och svår att få att titta regelbundet och erkänna det, är verkligen inget alternativ. Med nyare serier skulle jag kanske hålla med eftersom kontinuitet blivit allt viktigare på senare år, men i TOS där de flesta avsnitt är väldigt fristående ser jag det inte som ett bra alternativ.

Det är lättare att skapa aversioner om någon säger "Se hela säsongen så kommer du att ändra dig", än om någon säger "se de här (4, 5, 6) avsnitten så kommer du ändra dig".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är de tio avsnitt som Gene Roddenberry valde ut för tidningen TV Guide inför 25-årsjubileumet 1991:

* "Amok Time"

* "Balance of Terror"

* "The City on the Edge of Forever"

* "The Devil in the Dark"

* "The Enemy Within"

* "The Menagerie, Part I" and "The Menagerie, Part II"

* "The Naked Time"

* "The Return of the Archons"

* "Where No Man Has Gone Before"

* "The Trouble with Tribbles"

Man får anta att det var de avsnitt som han tyckte var mest Star Trek i slutet av sitt liv. Det är ju en blandning av karaktärsbyggande avsnitt och andra genrer som defintivt kan rekommenderas.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan någon tipsa om avsnitt med lite "fart"? Jag tyckte det var väl mycket talande tystnad och innerliga blickar (dvs långa klipp) i de första avsnitten och det är vi "nutidsmänniskor" rätt så ovana vid. Jag vill inte påstå att jag gillar "musikvideo"-klippning, men första TOS-säsongen (åtminstone i början) upplevde jag som väldigt långsam. Därför skulle jag inte börja visa en skeptiker n??got avsnitt från första säsongen. Tyvärr har jag inte hunnit se mer än första så därför ber jag om er hjälp :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar om det finns särskilt många avsnitt som går fort just pga klippningen. Den speglar ju 60-talets teknik. Men det finns väl ett avsnitt i andra eller tredje där tiden speedas upp. Minns dock inte vad det heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan någon tipsa om avsnitt med lite "fart"? Jag tyckte det var väl mycket talande tystnad och innerliga blickar (dvs långa klipp) i de första avsnitten och det är vi "nutidsmänniskor" rätt så ovana vid. Jag vill inte påstå att jag gillar "musikvideo"-klippning, men första TOS-säsongen (åtminstone i början) upplevde jag som väldigt långsam. Därför skulle jag inte börja visa en skeptiker något avsnitt från första säsongen. Tyvärr har jag inte hunnit se mer än första så därför ber jag om er hjälp :rolleyes:

Om personen inte klarar av att se sådan TV-produktion är det nog bäst att den håller sig undan TOS helt och hållet, för som Aike säger var det stilen på den tiden. Förhoppningsvis är det inte de flesta som är så överdrivet anti sådan produktion att dom inte kan uppskatta det andra serien har att ge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det här kanske man inte ska erkänna men min stora fascination för TOS började med pruttvideos på youtube ("Lethal atmosphere" osv) :rodna: (- efter ha varit rejält skeptiskt till Star Trek länge). Sen via listan av related videos hitta jag till en massa Kirk/Spock-klipp och sen till seriösa klipp från seriens höjdpunkter o då var jag redan rejält hooked innan jag ens sett ett enda helt avsnitt. Jag ladde hem TOS illa kvickt o just nu håller jag på betar av första säsongen samtidigt som jag läser allt jag kommer över om serien, karaktärerna osv.

Nu kanske pruttvideos kanske inte är vägen att gå, men däremot bra kortare klipp på youtube där man tydligt ser den fantastiska dynamiken Kirk/Spock/McCoy och allt det andrat som gör TOS så fantastiskt! Tilläggas bör är att jag brukar ha svårt för långsam klippning, b-ig teknik och överspel men i TOS är det bara ngt som gör det ännu mer charmigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan glatt meddela er om att min flickvän inte längre förnekar faktumet att hon gillar (älskar?) The Original Series. Det har gått så långt att det ibland är hon som föreslår att vi ska se på Star Trek. Samma gäller filmerna, speciellt The Voyage Home är hon galen i.

Tjejens övriga favoritserier är bland annat trams som The OC och diverse andra dramaserier & dokussåpor, dvs så långt bort man kan komma från Star Trek. Så där har ni det, ett levande bevis på att man kan få vem som helst att kolla på Star Trek. Det bor en Trekkie i oss alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu