Mr Trek Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 (edited) Hej allihopa, Jag sitter och funderar på vilken sorts människor som gillar ST mest... Mina tankar lutar åt att det nog är "smartare" människor som gillar ST mest, anledningen till att jag tror så är att när man ser på ST finns det väldigt mycket att ta in, vilket mindre intellektuella kanske inte klarar av att bearbeta. Många som ser Worf för första gången säger tillexempel "Han är ju ett monster, varför skjuter de inte honom?". Jag gissar(och hoppas för att detta skall bli en bra diskussion) att alla inte håller med mig. Angående det andra jag skrev in: Delvis Baserat på det jag skrev ovan tror jag att man skulle hitta mycket högre koncentration ST-fans(än medel) på tillexempel ett universitet. Detta är även för att ST till är en av de "verkligaste" Sci-Fi serierna. Vad tror ni om denna teorin och vilka andra ställen tror ni har en hög koncentration av ST fans? // Mr Trek Edited March 24, 2009 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 På sätt och vis en intressant frågeställning tycker jag om man istället vinklar den åt olika varianter/stilar av människor, snarare än åt hur smart man är. (vi får se upp så att detta inte blir en diskussion om olika individers intelligens här!) Jag tycker att star trek är så vitt och brett så att alla typer av människor hittar saker som dom personligen fastnar för- filosofi, pang pang, kärlek, humor, drama, religion, moral osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 Eftersom st är vetenskapligt rätt homogent och dessutom handlar mycket om diverse moraliska dielemman så tror jag att du har rätt i att man hittar många fan på universitet och liknande. Därmed inte sagt att andra skulle vara "dummare" J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 Hej allihopa, Jag sittet och funderar på vilken sorts människor som gillar ST mest... Mina tankar lutar åt att det nog är "smartare" människor som gillar ST mest, anledningen till att jag tror så är att när man ser på ST finns det väldigt mycket att ta in, vilket mindre intellektuella kanske inte klarar av att bearbeta. Många som ser Worf för första gången säger tillexempel "Han är ju ett monster, varför skjuter de inte honom?". Jag gissar(och hoppas för att detta skall bli en bra diskussion) att alla inte håller med mig. Jag tror nog inte att man kan säga att ST innehåller för mycket för att "gemene man" ska kunna hänga med och förstå, för det är faktiskt inte särskilt komplicerat. Dock tror jag ändå att du har rätt när du säger att många av tittarna är "smartare". Detta beror sannolikt på att ST just behandlar områden som ofta ligger inom intelligentas intresse, såsom just vetenskap, filosofi, moral och etik, konflikthantering etc. Angående det andra jag skrev in: Delvis Baserat på det jag skrev ovan tror jag att man skulle hitta mycket högre koncentration ST-fans(än medel) på tillexempel ett universitet. Detta är även för att ST till är en av de "verkligaste" Sci-Fi serierna. Vad tror ni om denna teorin och vilka andra ställen tror ni har en hög koncentration av ST fans? // Mr Trek Jag har precis avslutat mina studier, och när jag tänker efter känner jag nog bara en till akademiker som faktiskt gillar ST. Om jag ska vara ärlig så skulle jag snarare säga att ST har lite dåligt rykte bland många akademiker (baserat på min umgängeskrets). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 (edited) Att man hittar fler intelligenta bland Star Treks tittare än genomsnittserien på teve är jag helt säker på. TNG var den serien som hade högst utbildningsnivå och inkomstgenomsnitt på sina tittare när den sändes i USA. Nästan alla inom NASA och många inom naturvetenskaperna som fysiker, astronomer mm gillar Star Trek. Och IQ-nivån är hög här. Men jag håller med de flesta andra att jag inte tror att det betyder att genomsnittstittaren behöver vara så enormt mycket mer intelligent. Dels är ovanstående grupper ganska få till antalet, dels är Star Trek i mångt och mycket ett pojkboksäventyr (särskilt TOS, TNG och Enterprise). Men som mycket annan bra sådan underhållning fungerar det på två nivåer de som roas av ytan gör det och de som vill se djupet hittar även det. Edited March 24, 2009 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 24, 2009 Author Report Share Posted March 24, 2009 På sätt och vis en intressant frågeställning tycker jag om man istället vinklar den åt olika varianter/stilar av människor, snarare än åt hur smart man är. (vi får se upp så att detta inte blir en diskussion om olika individers intelligens här!) Nej det får verkligen inte börja handla för mycket om folks intelligens. Jag tycker att star trek är så vitt och brett så att alla typer av människor hittar saker som dom personligen fastnar för- filosofi, pang pang, kärlek, humor, drama, religion, moral osv. Jag håller med dig till stor del, men jag tror inte att de som ser tv-serierna har fastnat för pang panget för de försöker ju till mycket större mån förhindra pang pang i tv-serierna. Hej allihopa, Jag sitter och funderar på vilken sorts människor som gillar ST mest... Mina tankar lutar åt att det nog är "smartare" människor som gillar ST mest, anledningen till att jag tror så är att när man ser på ST finns det väldigt mycket att ta in, vilket mindre intellektuella kanske inte klarar av att bearbeta. Många som ser Worf för första gången säger tillexempel "Han är ju ett monster, varför skjuter de inte honom?". Jag gissar(och hoppas för att detta skall bli en bra diskussion) att alla inte håller med mig. Jag tror nog inte att man kan säga att ST innehåller för mycket för att "gemene man" ska kunna hänga med och förstå, för det är faktiskt inte särskilt komplicerat. Dock tror jag ändå att du har rätt när du säger att många av tittarna är "smartare". Detta beror sannolikt på att ST just behandlar områden som ofta ligger inom intelligentas intresse, såsom just vetenskap, filosofi, moral och etik, konflikthantering etc. Många jag känner säger iallafall att de såg ST en gång och fattade ingenting. Men jag håller med om delen att intelligentare personer ofta är intresserade i moral, etik, filosofi konflikthantering mm Angående det andra jag skrev in: Delvis Baserat på det jag skrev ovan tror jag att man skulle hitta mycket högre koncentration ST-fans(än medel) på tillexempel ett universitet. Detta är även för att ST till är en av de "verkligaste" Sci-Fi serierna. Vad tror ni om denna teorin och vilka andra ställen tror ni har en hög koncentration av ST fans? // Mr Trek Jag har precis avslutat mina studier, och när jag tänker efter känner jag nog bara en till akademiker som faktiskt gillar ST. Om jag ska vara ärlig så skulle jag snarare säga att ST har lite dåligt rykte bland många akademiker (baserat på min umgängeskrets). Min kusins pojkvän som jobbar på ett universitet är ST-intresserad, jag misstänker att din umgängeskrets kanske har fått några dåliga ST-vibbar av originalserien eller något(fast jag vet självklart inte, bara en spekulation). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 Min kusins pojkvän som jobbar på ett universitet är ST-intresserad, jag misstänker att din umgängeskrets kanske har fått några dåliga ST-vibbar av originalserien eller något(fast jag vet självklart inte, bara en spekulation). Så vitt jag vet är det inte enskilda serier eller avsnitt som fått min umgängeskrets att avstå från ST, utan snarare att de helt enkelt inte tycker om scifi. Nu är det inte så att jag direkt frågat om anledningar, men jag tror att det ofta har att göra med att de inte tycker att mycket av scifi är realistiskt. Givetvis är inte min umgängeskrets på något sett representativt för den allmänna smaken hos universitetsstudenter, men jag kan ändå säga att jag efter mina fem år inte upplevde att det skulle vara något större intresse där än bland allmänheten i övrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 24, 2009 Author Report Share Posted March 24, 2009 Har de sett ST eller är det bara något de fått från annan mindre "verklig" SF? Star Trek är ju mer verkligt än mycket annan SF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 Har de sett ST eller är det bara något de fått från annan mindre "verklig" SF? Star Trek är ju mer verkligt än mycket annan SF. Nej, det tror jag inte. Som sagt verkar det som de flesta helt enkelt inte gillar scifi. Smaken är som baken, du vet Sen är ST:s realism ett relativt begrepp. Även om det kanske är mer realistisk än viss annan scifi så innebär det ändå inte att den är realistisk . Dock är det en diskussion som kanske inte bör tas här :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 24, 2009 Author Report Share Posted March 24, 2009 Jag håller med, det börjar bli en lite för personlig diskussion nu, tillbaka till ämnet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 25, 2009 Report Share Posted March 25, 2009 Om man antar att folk med hög iq gillar Star Trek är det inte automatiskt lika med personer med akademisk utbildning. Varför? Jo, därför, frasen akademiker är lite urvattnad idag. I dag är det fler än tidigare som studerar på universitetet, och institutionerna får betalt för antalet godkända elever, vilket gör att kravnivån sänks. Därför finns det finns gott om personer som är för dåliga ämnesmässigt på många utbildningar idag, så att studera på universitet är inte detsamma som att vara överdrivet intelligent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 25, 2009 Report Share Posted March 25, 2009 Jag måste erkänna att jag har väldigt svårt för denna diskussion och därmed väldigt nära till avstängningsknappen. Vi får vara väldigt noga med våra inlägg så att vi inte glider över i någon slags vi mot dom debatt där "dom" misskrediteras. Sker detta kommer tråden att stängas ögonaböj. Men om tråden utvecklas till vilka grupper i samhället som kan tänkas gilla star trek är jag mer villig att acceptera den. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 25, 2009 Author Report Share Posted March 25, 2009 Man kan nog tänka sig att universitetslärare ofta gillar Star Trek då för de måste ju var smarta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 26, 2009 Report Share Posted March 26, 2009 Jag tror inte alls att det är en fråga om smara människor och mindre smarta. Snarare skulle jag säga att de som har ett öppet sinne, med en god portion av fantasi, är de som lockas till Star Trek. De många uppfinningar och forskning som ST inspirerat till, vittnar också om att många personer som sett ST inte har sagt, det är sci-fi och kan inte göras, utan snarare, detta måste väll gå att göra på riktigt. Alltså kreativa människor som inte låter sig hämmas av det faktum att något är påhittat, utan ser det som en utmaning och något att försäka förverkliga. Vad det gäller akademiker så tror jag att i USA så är det mycket vanligare att universitets studerande tittar och underhålls av ST. Men så är det också mer accepterat och vanligt med ST i sammhället i stort. Här i Sverige har vi en större nördstämpel och "konstiga människor med masker" attityd till ST. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted March 26, 2009 Report Share Posted March 26, 2009 Jag tror inte alls att det är en fråga om smara människor och mindre smarta. Snarare skulle jag säga att de som har ett öppet sinne, med en god portion av fantasi, är de som lockas till Star Trek. Word! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted March 27, 2009 Report Share Posted March 27, 2009 Det kan vara vanskligt att gå in i en diskussion om huruvida människor som ser på Star Trek är smartare än andra då intelligens är ett svårt begrepp att definiera. Jag tror istället Unkas slår huvudet på spiken när han säger att Star Trek-tittarna i högre grad är öppensinnade personer som ser möjligheter med det som visas och inspireras av innehållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted March 27, 2009 Report Share Posted March 27, 2009 Ska vi pröva att vända på steken? Om vi exempelvis tittar på exempelvis NASA-forskare, personer som studerar tekniska utbildningar på universitetsnivå och liknande. Kan det inte vara så att man ser Star Trek (eller annan scifi) som liten och blir inspirerad att söka sig ditåt i livet? Håller med om att en ST-tittare snarare har fantasi än "intelligens". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted March 27, 2009 Report Share Posted March 27, 2009 Det låter inte helt osannolikt Marvin. Star Trek har ju funnits i flera år och kan säkert ha lockat många personer till dessa utbildningar och yrkeskategorier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 27, 2009 Author Report Share Posted March 27, 2009 Jag skulle ändra lite istället och säga att ST-fans har "intelligent fantasi"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 28, 2009 Report Share Posted March 28, 2009 Jag skulle ändra lite istället och säga att ST-fans har "intelligent fantasi"... Nice twist, men exakt vad menar du med "intelligent fantasi"? Definera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 29, 2009 Author Report Share Posted March 29, 2009 (edited) En fantasi som ändå är hyfsat realistisk. Inte en fantasi som spinner iväg hur mycket som helst från verkligheten, men den kan spinna iväg på verkligheten. Förstår du vad jag menar nu? Edited March 29, 2009 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 Inte riktigt... Vad är fråga mer precist? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 (edited) På sätt och vis en intressant frågeställning tycker jag om man istället vinklar den åt olika varianter/stilar av människor, snarare än åt hur smart man är. (vi får se upp så att detta inte blir en diskussion om olika individers intelligens här!) Samtidigt ser jag inte hur man kommer ifrån intelligens eller iq om man vinklar det åt människostilar. Ta till exempel en personlighetsindelning som Myers-Briggs, där är vissa personligheter underförstått mer intelligenta än andra. Personlighetstypen INTJ (vetenskapsmannen) beskrivs så här: "INTJs live in the world of ideas and strategic planning. They value intelligence, knowledge, and competence, and typically have high standards in these regards, which they continuously strive to fulfill. To a somewhat lesser extent, they have similar expectations of others." Jag är säker på att de som tillhör den här gruppen gillar science-fiction i högre grad än de flesta andra personlighetstyper. På samma sätt är jag säker på att det finns vissa elevtyper i skolan som lockas av science-fiction och Star Trek. Sannolikheten att hitta en Star Trek-tittare bland dem som är intresserade av de vetenskapliga ämnena och pluggar, än bland dem som hellre ser på MTV och dokusåpor tror jag är mycket större. Jag tror inte alls att det är en fråga om smara människor och mindre smarta. Snarare skulle jag säga att de som har ett öppet sinne, med en god portion av fantasi, är de som lockas till Star Trek. Det finns smarta som inte tittar på Star Trek, ja. Min mamma som var universitetslärare inom naturvetenskap har t ex aldrig gillat science-fiction. Men det tar inte ifrån att även de som är fantasifulla behöver ha en viss intelligens eller att det skulle finnas ett motsatsförhållande mellan intelligens och fantasi. Science-fiction bygger trots allt på att man extrapolerar dagens vetenskap och skapar en historia som bygger på nya förutsättningar för verkligheten. För att göra det -- och för att uppskatta det -- krävs både intelligens och fantasi*. *Asimov och Clarke lär till exempel ha varit bland de mest intelligenta författarna på 1900-talet. En fantasi som ändå är hyfsat realistisk. Inte en fantasi som spinner iväg hur mycket som helst från verkligheten, men den kan spinna iväg på verkligheten. Och för att göra detta krävs en viss intelligens. Edited March 29, 2009 by Pjotr'k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 Det kan vara vanskligt att gå in i en diskussion om huruvida människor som ser på Star Trek är smartare än andra då intelligens är ett svårt begrepp att definiera. Det traditionella IQ-begreppet som lägger fokus på lingvistisk, matematisk och spatial intelligens är knappast svårdefinierat. Även om det finns olika skalor så bygger så vitt jag vet de flesta på Stanford-Binet-skalan. Men forumets IQ-expert Fleetamiral vet säkert mer om detta. Jag tror dock att skulle man göra låta tittare göra till exempel matematiska och lingvistiska tester skulle man hitta fler mycket höga resultat bland Trek-tittare än de flesta andra serier. Bland annat beror det på att rollfigurerna i serierna ofta är intelligenta inom dessa områden, och vi tenderar att dra oss till vänner, tv-figurer osv som på något sätt liknar oss själva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 (edited) Ska vi pröva att vända på steken? Om vi exempelvis tittar på exempelvis NASA-forskare, personer som studerar tekniska utbildningar på universitetsnivå och liknande. Kan det inte vara så att man ser Star Trek (eller annan scifi) som liten och blir inspirerad att söka sig ditåt i livet? Håller med om att en ST-tittare snarare har fantasi än "intelligens". Star Trek har definitivt inspirerat många att bli forskare, vetenskapsmän, läkare och ingenjörer. James "Scotty" Doohan blev väl hedersdoktor på ett universitet just för att hans rollfigur hade fått så många att bli just ingenjörer. Självfallet stimulerar en serie som Star Trek tittarens intelligens på ett helt annat sätt än en dokusåpa eller många andra tv-serier. Så ett intressant test vore att låta en grupp barn med likvärdig IQ enbart se på serier som Star Trek och en annan att enbart titta på dokusåpor och rena actionserier under ett par år. Jag är rätt säker på att de som såg på Star Trek skulle ha högre IQ efter testet är slut. Därför hjärnan behöver precis som kondition och styrka hållas i trim. Dessutom går det att träna upp sin IQ och Star Trek lär inspirera till det och kanske tom hjälpa till att göra det. Samtidigt tror jag att redan det är så. "Plugghästar" och intelligenta barn lär redan gilla Star Trek i högre grad just därför det handlar om saker (vetenskap, filosofi, moralfrågor, psykologi osv) de redan är intresserade av. Dessutom visar serien upp flera karaktärer som Spock, Geordi, Wesley mfl som visar att det är positivt att vara intelligent, vilket de själva är, men kanske inte får verkligt erkännande för i skolan. Edited March 29, 2009 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts