Mr Trek Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 Hej, Under filmen tänkte jag mycket på tiden i Star Trek och om de andra serierna(utom ENT)blev krossade eller inte. Min slutgiltiga teori är den här: När Nero åkte tillbaka i tiden skapades en ny tidslinje om den hade gjort om den "gamla" tidslinjen hade inte filmen varit möjlig, om den gamla krossas skulle inte Nero veta vad han egentligen ville och Nero kanske inte skulle var född och en massa andra konstigheter. Så det måste alltså finnas två parallella tidslinjer nu. En sak jag inte kunnat bestämma mig för är om den "gamla" tislinjen verkligen kan fortsätta efter att Nero och Spock åkte tillbaka i tiden, vad tror ni? Vad tycker ni om detta tidsresande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 Det var ju en alternativ tidslinje som skapades, den originala tidslinjen med Picard & co lever fortfarande vidare. Det har skaparna konstaterat själva. Hade dom ändra precis allting med den originala tidslinjen hade filmen fått mycket skit, jag skulle personligen hata den om så var fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 10, 2009 Author Report Share Posted May 10, 2009 Det var ju en alternativ tidslinje som skapades, den originala tidslinjen med Picard & co lever fortfarande vidare. Jag menar om den fortsätter efter att Nero och Spock åkte iväg, att den fortsatte fram till då(år 2387)har jag ingen tvekan om för annars då skulle inte den nya filmen vara möjlig. Frågan jag ställde var om den fortsatte efter att Spock stack? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 I den del av mitt inlägg du citerade skrev jag just det, att den tidslinjen lever vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 Ett tips: På många utländska webbplatser diskuteras den nya tidslinjen som "the second continuum", så vi i redaktionen har därför bestämt oss för att kalla den för "andra kontinuiteten" på svenska. Andra tidslinjen skulle väl också fungera, men då kanske man tänker på spegeluniversat som är ett ytterligare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 10, 2009 Author Report Share Posted May 10, 2009 (edited) THT: Jag trodde mer att du menade att den första kontinuiteten fanns kvar. Vad får dig så säker på att den fortsätter? Pjotr'k: Okej då säger vi så. Den gamla vanliga kontinuiteten blir "först kontinuiteten" eller har vi något bättre namn på den? Edited May 10, 2009 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 För att den ska fortsätta måste den givetvis vara kvar. Jag är så säker just för att skaparna sagt det själva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 10, 2009 Author Report Share Posted May 10, 2009 När sa skaparna det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 Exakt när vet jag inte, men dom har sagt det någonstans i en tidning om jag inte minns fel, har läst det ett flertal gånger på olika Star Trek forum jag är medlem på förutom detta. Star Trek XI mirakelmannen Aike kanske kan lyckas hitta just den artikeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keiko Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 Personligen blev jag rätt förvirrad, alternativa tidslinjer är inte precis min grej. Jag tycker att filmen passar rätt bra ihop med resten, förutom att Vulcan förstördes och att Romulus förstördes i den andra tidslinjen. Jag hänger inte med, någon som orkar förklara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 10, 2009 Author Report Share Posted May 10, 2009 I den "vanliga" kontinuiteten blev Romulus förstört år 2387, lite senare åkte Nero tillbaka i tiden och då bildades en till kontinuitet där Vulcan förstördes som vi såg i filmen, läs gärna Star Trek: Countdown! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keiko Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 Lite onödigt att krångla till det med en ny tidslinje! :lol: Star Trek Countdown? Är det en bok om filmen? Okej, jag är intresserad, hur lägger jag vantarna på den? (Svaret kanske är uppenbart, men jag är osäker... :rodna:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 10, 2009 Author Report Share Posted May 10, 2009 Star Trek: Countdown är den officiella prequeln till filmen det är 4 "serietidningar" som getts ut i USA och finns i en samlarvolym bland annat på SF-bokhandeln. Kul och intressant läsning som utspelar sig i tiden Spock och Nero kom ifrån(år 2387). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted May 14, 2009 Report Share Posted May 14, 2009 Så Vulcan existerar fortfarande i den första tidslinjen, tack gode Gud för det. Vulcan är en symbol för Star Trek och det skulle vara surt om den försvann helt och hållet. Frågan är då vart STO äger rum. I första eller andra tidslinjen. Jag tror det är den första tidslinjen då Romulus bli förstört (inte Vulcan) och Spock försvinner spårlöst med sitt skepp (ett annat argument för att det är två tidslinjer, hade det varit en tidslinje hade Sjärnflottan snappat upp via historieböckerna att Spock återvänt till det förflutna.) Men om det skapas två tidslinjer vid detta tidsresande, varför har det inte gjort det i alla andra tidsresor i serierna och filmerna...eller har det!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 14, 2009 Report Share Posted May 14, 2009 När sa skaparna det? Anthony: So what happens with the destruction of the Kelvin is the creation of an alternative timeline, but what happens to the prime timeline after Nero leaves it? Does it continue or does it wink out of existence once he goes back and creates this new timeline. Bob: It continues. According to the most successful, most tested scientific theory ever, quantum mechanics, it continues. Anthony: So everyone in the prime timeline, like Picard and Riker, are still off doing there thing, it is just that Nero is gone. Bob: Yes. http://trekmovie.com/2008/12/11/bob-orci-e...d-real-science/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 14, 2009 Author Report Share Posted May 14, 2009 Ok, men borde inte detta betyda ett det finns miljontals tidslinjer i ST-universumet? De har ju åkt i tiden förut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted May 14, 2009 Report Share Posted May 14, 2009 Kom på nu att TNG hade ett avsnitt där alla tidslinjer som skapats trycktes ihop till en. Vi såg bla en Enterprise med en desperat besättning som kom från en tidslinje där Federationen förlorade slaget vid Wolf 359. Så det verkar finnas miljontals tidslinjer. Men då betyder det att de avsnitt som har tidsresor i sig har två tidslinjer. En innan de reser och en ny när de kommit tillbaka från sitt resande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 14, 2009 Report Share Posted May 14, 2009 Du tänker nog på avsnittet Parallels där det dycker upp en stor mängd olika enterprise från alla möjliga olika tidslinjer. Typ 250 000 stycken. Ett riktigt skoj avsnitt. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 14, 2009 Report Share Posted May 14, 2009 Ok, men borde inte detta betyda ett det finns miljontals tidslinjer i ST-universumet? De har ju åkt i tiden förut. Vet inte vad dom har för respons där, tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 14, 2009 Report Share Posted May 14, 2009 Kom på nu att TNG hade ett avsnitt där alla tidslinjer som skapats trycktes ihop till en. Vi såg bla en Enterprise med en desperat besättning som kom från en tidslinje där Federationen förlorade slaget vid Wolf 359. Så det verkar finnas miljontals tidslinjer. Men då betyder det att de avsnitt som har tidsresor i sig har två tidslinjer. En innan de reser och en ny när de kommit tillbaka från sitt resande. I Parallels dyker det som sakt upp mängder och åter mängder av alternativa tidslinjer, så detta är inte på något sätt något som Star Trek inte utforskat eller förberett för tidigare. Federationen förlorade slaget vid Wolf 359 även i den "normala" tidslinjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 Ok, men i den normala tidslinjen förstördes Borg kupen och Picard återvände. Detta hände inte för den tidslinjen jag snackade om. Det var det jag menade med att de förlorade slaget. Var så länge sen jag såg avsnittet så jag minns inte allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 (edited) Ok nu förstår jag hur du menade. Det var inte min avsikt att verka stöddig . Sorry!! Edited May 15, 2009 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 De e lugnt, mate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 Ok, men borde inte detta betyda ett det finns miljontals tidslinjer i ST-universumet? De har ju åkt i tiden förut. Jo, det borde det göra. En ny tidslinje, eller nytt parallellt universum, borde skapas vid varje tidsresa. Detta borde dessutom också vara vad som skulle hända i verkliga livet ifall tidsresor någonsin blir möjliga. Ett argument för det är ju den, kanske bekanta, farfarsparadoxen; Vad händer om du åker tillbaks i tiden till din farfars ungdom och t.ex. dödar honom? Om det bara finns en enda tidslinje så blir det ett cause-and-effect-fel (du kan inte förhindra din egen död eftersom du de facto måste ha fötts för att överhuvudtaget kunna försöka förhindra den). Det finns då tre egentliga möjliga slutsatser att dra. 1. Tidsresor är inte möjliga. 2. Tidsresor är möjliga, men av någon anledning kommer du hur du än försöker att döda din farfar att misslyckas. 3. Ett nytt universum har bildats när du gör din tidsresa. I detta nya universum kan du skjuta din farfar eftersom denna versionen av honom inte har med din existens att göra och därmed inte skapar någon paradox. 3:an är väl den som oftast används i scifi och även i ST. Slutsatsen är därför att det borde finnas en enorm massa olika parallella universum i ST. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 Om jag inte minns fel så sägs det i avsnittet Parallels att för varje val vi ställs inför så skapas en ny tidslinje eller verklighet för var och en av alla möjliga utgångar av detta val. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts