Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad (redigerade)
Om jag inte minns fel så sägs det i avsnittet Parallels att för varje val vi ställs inför så skapas en ny tidslinje eller verklighet för var och en av alla möjliga utgångar av detta val.

Japp, har också hört det nämnas någon gång. Tycker det vore lite skumt om det faktiskt vore så. Då skulle man ju ha en exponentiell ??kning av universan på så sätt att varje möjlig utgång för alla händelser som någonsin kommer utspelas sker i ett givet universum. Det blir ju nämligen konsekvensen om varje val ger ett universa, som därefter ger ett nytt universum för varje följande val o.s.v.

Med andra ord finns det i så fall ett universum någonstans där ute där jag just i denna stund står utanför ditt fönster och sjunger en serenad iförd Startrek-uniform, och ett annat där jag försöker trycka in en motorbåt i din brevlåda etc. etc :P

Edit: Det skulle också betyda att det i något av alla dessa universum är Mirror Universe-startrek som är standarduniversat där alla serier och filmer utspelar sig, och där man bara ibland i vissa avsnitt får inblick i det vi kallar "vårt startrek-universum". :)

Redigerad av Fmi
Postad (redigerade)

Jag kan inte se att det skulle vara omöjligt att oändligt många val skulle leda till oändligt många tidslinjer. Men det betyder dock (som jag ser det) att om man reser i tiden och ändrar något kommer man alldrig att kunna återvända till den tidslinjen man kom från.

Redigerad av Unkas
Postad
Om jag inte minns fel så sägs det i avsnittet Parallels att för varje val vi ställs inför så skapas en ny tidslinje eller verklighet för var och en av alla möjliga utgångar av detta val.

Japp, har också hört det nämnas någon gång. Tycker det vore lite skumt om det faktiskt vore så. Då skulle man ju ha en exponentiell ökning av universan på så sätt att varje möjlig utgång för alla händelser som någonsin kommer utspelas sker i ett givet universum. Det blir ju nämligen konsekvensen om varje val ger ett universa, som därefter ger ett nytt universum för varje följande val o.s.v.

Med andra ord finns det i så fall ett universum någonstans där ute där jag just i denna stund står utanför ditt fönster och sjunger en serenad iförd Startrek-uniform, och ett annat där jag försöker trycka in en motorbåt i din brevlåda etc. etc :P

Edit: Det skulle också betyda att det i något av alla dessa universum är Mirror Universe-startrek som är standarduniversat där alla serier och filmer utspelar sig, och där man bara ibland i vissa avsnitt får inblick i det vi kallar "vårt startrek-universum". :)

Jo, det är ju inte bara ST som har haft såna avsnitt. Alternativa universum och tidsresor är mycket vanliga i Stargate också, då kör på samma teori där.

Men i Babylon 5 så fungerar tidsresorna enligt alternativ 2, men det beror nog på att hela storyn var planerad i förväg, snarare än att byggas upp avsnitt för avsnitt. Så vilken tidsreseteori som olika SF-serier beror nog mest på hur välplanerat manus de har. :lol:

Om man ser på First Contact i relation med ENT-avsnittet Regeneration så är det dock så att tidsresor fungerar enligt modell två...

Var det inte kapten Janeway som sa "Timetravel gives me a headache"...? :lol: :w00t:

Postad

Dock finns det ett problem här.

First Contact: Borgerna reser tillbaka i tiden för att assimilera mänskligheten innan de träffar vulcanerna. Innan Enterprise åker tillbaka ser de effekterna av det som händer och vore det inte för skyddet av "kölvattnet" som de kallar det så skulle de sluta existera. Det Borgerna gör påverkar tidslinjen de kommer ifrån.

Star Trek XI: Nero åker tillbaka i tiden och förstör Vulcan men det påverkar inte tidslinjen han kommer ifrån utan det skapar en alternativ tidslinje.

Så varför fick inte STXI samma effekt som FC? Antingen är det ett misstag (most likely) eller så är det pågrund av att Nero åker genom ett svart hål medans Borgerna skapar en tidskorridor.

Postad
Dock finns det ett problem här.

First Contact: Borgerna reser tillbaka i tiden för att assimilera mänskligheten innan de träffar vulcanerna. Innan Enterprise åker tillbaka ser de effekterna av det som händer och vore det inte för skyddet av "kölvattnet" som de kallar det så skulle de sluta existera. Det Borgerna gör påverkar tidslinjen de kommer ifrån.

Star Trek XI: Nero åker tillbaka i tiden och förstör Vulcan men det påverkar inte tidslinjen han kommer ifrån utan det skapar en alternativ tidslinje.

Så varför fick inte STXI samma effekt som FC? Antingen är det ett misstag (most likely) eller så är det pågrund av att Nero åker genom ett svart hål medans Borgerna skapar en tidskorridor.

Manusförfattarna i XI använder en annan syn på tidsresor än tidigare. Kolla på trekmovie.com i artikeln där de diskuterar val de gjorde i manusen. Det var några dagar sedan, så den ligger nog fortfarande på första sidan. Bob Orci, den ene manusförfattaren, skriver också i kommentarsfältet.

Postad

Borgerna åker avsiktligt tillbaka i tiden. I ST XI är det av misstag de färdas till en annan tidslinje. Det är stor skillnad. Borgerna har aldrig för avsikt att färdas till en annan tidslinje, och tidsresor i en tidslinje är tämligen vanliga i Star Trek.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...