Gå till innehåll

Treffutvärderingar


Centerwall

Rekommenderade inlägg

Jag tycker att Unkas förslag var mycket bra! Så jag startar helt enkelt en tråd där vi kan komma med utvärderingar och förslag till treffarna.

Själv besöker jag rätt sällan träffarna nu för tiden, men en sak jag skulle vilja efterlysa är mer utsmyckning! Det här är inget utslag av "det var bättre förr"-mentalitet, men i det här fallet var det bättre förr. Det är roligt när man kommer till en Star Treff och direkt känner att det är treff. Att bara ställa upp pappfigurer räcker liksom inte för att skapa känslan. Jag gillade till exempel fototavlorna, även om de inte längre känns så aktuella. Varför inte göra lite nya? Anita visade ju att det inte behöver vara alltför avancerat! Eller varför inte ta vid och göra lite olika nya affischer inför varje treff som kan höja stämningen (i stil med "så vet du att du är en android" som undertecknad gjorde en gång i tiden).

Med vänliga hälsningar

Patrik Centerwall

WCT # 146

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv uppskattar jag serierna som satt i trappan på senaste träffen. Det ger något att göra under pausen, samtidigt som man får sträcka på benen. På en träff vill jag gärna vara "utsatt" för ST hela tiden, på eett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv uppskattar jag serierna som satt i trappan på senaste träffen. Det ger något att göra under pausen, samtidigt som man får sträcka på benen. På en träff vill jag gärna vara "utsatt" för ST hela tiden, på eett eller annat sätt.

Sev Trek ja, det är en riktig klassiker! Det är en gammal tradition att sätta upp dem i trappan på Draken. Men brukar det inte finnas några Sev Trek uppsatta på Möllan också?

Patrik Centerwall

WCT # 146

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men brukar det inte finnas några Sev Trek uppsatta på Möllan också?

Patrik Centerwall

WCT # 146

Nja, enstaka Sev Trek är det ibland. Men vår utarbetade styrelse har på sistone inte haft kraft, eller kanske folk, till att "tapetsera" Möllan inför varje treff. Det tar säkert flera timmar att sätta upp alla de där bilderna, och det är ju mycket annat som skall fixas också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, man skall gärna smycka lokalerna - det är härligt när man kliver in i en sådan miljö, men räcker det för att locka folk. Minuset med Möllan var en smal ingång som inte gjorde det möjligt för något slags event. Jag tror på event-känslan i någon form.

Förslag:

  1. litteraturtema - SF-Bokhandeln är där, folk har med sig böcker till försäljning och visar upp sina mest ovanliga serietidningar (jag kan tänka mig att visa upp nästan alla de svenska serietidningarna med Star Trek (från Serienytt 1972 till Träsket på 00-talet)). Självfallet kan man även ha en del avsnitt som är mer kopplade till litteratur (Muse från Voyager och avsnitt med Jake Sisko och hans författarbana är exempel på sådana).
  2. science fiction-tema - SF-föreningar är med i samarbetet och vi visar mer än Star Trek på skärmen. Dessutom finns det här chans att mötas mellan Göteborgsföreningarna (fast på WCTs hemmabana) och kanske kan vi ha andra Sev-karikatyrer (Sev Wars, Sevylon 5, Hairy Flopper, med flera). Några mer idéer?
  3. och där tog idéerna slut denna gång...

Idéerna bygger på att det finns minst fem som kan tänka sig att satsa på det här - då vågar fler ha med sig sitt eget, vad det nu är fråga om. Det kan självklart hända att idéerna redan har prövats - jag slänger bara ut en del tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Vilken rolig tråd!

Det här är ju precis vad vi i styrelsen vill läsa! Det visar ju på många engagerade trekkers som tänker kring treffarna! :D

Utsmycknings-frågan kommer ju bli aktuell igen nu när vi byter lokal till Roy i centrala göteborg (se mer på www.bioroy.se ) där det är en än mindre foajé än Möllan men större inne i salongen, där man kan mingla istället.

Vi har funderat på det här med foto-tavlorna som du nämner, Centerwall. Kanske ett digitalt alternativ istället? En bildskärm där det rullar en massa gamla bilder från föregående treffar? Vi har haft liknande upplägg på mässor med gamla trailers som rullat på en monitor eller laptopskärm.

Men fortsätt skriv förslag! Det finns alltid utrymme för förbättring! Och styrelsen läser allt med stort intresse. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men brukar det inte finnas några Sev Trek uppsatta på Möllan också?

Patrik Centerwall

WCT # 146

Nja, enstaka Sev Trek är det ibland. Men vår utarbetade styrelse har på sistone inte haft kraft, eller kanske folk, till att "tapetsera" Möllan inför varje treff. Det tar säkert flera timmar att sätta upp alla de där bilderna, och det är ju mycket annat som skall fixas också.

En kvart, max. Men du kanske var ironisk?

(Att sätta upp Sev Trek-stripar i trappan på Draken kan däremot ta uppemot en timme. Det beror bland annat på att det kan vara lite knepigt att få det snyggt.)

Vi har funderat på det här med foto-tavlorna som du nämner, Centerwall. Kanske ett digitalt alternativ istället? En bildskärm där det rullar en massa gamla bilder från föregående treffar? Vi har haft liknande upplägg på mässor med gamla trailers som rullat på en monitor eller laptopskärm.

Det är lite begränsat, men bättre än ingenting alls. Skillnaden är ju att en fototavla kan man titta längre på, fler kan titta samtidigt, och man får en helhetsbild av treffen (eller vilket tema som nu presenteras). Dessutom är ju tavlan en större del i utsmyckningen. Men visst, bättre än inga gamla bilder alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

litteraturtema - SF-Bokhandeln är där, folk har med sig böcker till försäljning och visar upp sina mest ovanliga serietidningar (jag kan tänka mig att visa upp nästan alla de svenska serietidningarna med Star Trek (från Serienytt 1972 till Träsket på 00-talet)). Självfallet kan man även ha en del avsnitt som är mer kopplade till litteratur (Muse från Voyager och avsnitt med Jake Sisko och hans författarbana är exempel på sådana).

Jättekul idé! SF-bokhandeln har ju varit med förr. Kanske blir det lättare för dem att komma när treffarna flyttar in till stan?

science fiction-tema - SF-föreningar är med i samarbetet och vi visar mer än Star Trek på skärmen. Dessutom finns det här chans att mötas mellan Göteborgsföreningarna (fast på WCTs hemmabana) och kanske kan vi ha andra Sev-karikatyrer (Sev Wars, Sevylon 5, Hairy Flopper, med flera). Några mer idéer?

Får fantasyföreningar också komma? Då kan jag nästan garantera att Mithlond (Göteborgs Tolkiensällskap) skulle kunna närvara! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, enstaka Sev Trek är det ibland. Men vår utarbetade styrelse har på sistone inte haft kraft, eller kanske folk, till att "tapetsera" Möllan inför varje treff. Det tar säkert flera timmar att sätta upp alla de där bilderna, och det är ju mycket annat som skall fixas också.

En kvart, max. Men du kanske var ironisk? (Att sätta upp Sev Trek-stripar i trappan på Draken kan däremot ta uppemot en timme. Det beror bland annat på att det kan vara lite knepigt att få det snyggt.)

Nej, inte ironi den här gången. Däremot oklar syftning. Jag menade att det skulle ta flera timmar att sätta upp ALLA bilderna på Möllan, så som det tar flera timmar att sätta upp dem på Draken. Och när jag räknar tiden, då räknar jag även tiden att ta ner dem i ett sådant skick att de kan återanvändas på nästa treff. Plocka försiktigt bort tejpen på 100 blad, så får du se hur kul det är. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka försiktigt bort tejpen på 100 blad, så får du se hur kul det är. ;)

Åh, jag har både satt upp och plockat ner utsmyckning från Draken tillräckligt många gånger för att veta hur lång tid det tar och exakt hur kul det är. ;)

Men häftmassa löser i det här fallet en hel del problem (inte alla, för det är inte alltid häftmassa är en bra idé)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Apropå dekorationer. På senaste treffen, nr 49, hängde föreningens banderoll inne på ett bord i salongen. Det var visserligen väldigt snyggt och kändes festligt, men det hade varit riktigt bra reklam att ha den hängande ut mot Avenyn. Vet någon om det är möjligt, eller har Roy regler om att hålla sina skyltfönster fria? Är det så skulle man kunna ha den på spegelväggen innanför dörren så att förbipasserande som tittar in ser vilka vi är.

Det var ju inte så bra väggutrymmen att hänga upp saker på på Roy. En tanke vore vikskärmar som man snabbt kan ställa upp inne i salongen. Där var ju bra utrymmen längst fram. Något i stil med det här http://www.riksutstallningar.se/Shop/Templates/ShopProductCategory____585.aspx

Redigerad av pela
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skall vi försöka ha mer reklam när vi har en så fin lokal så centralt!

Nu när vi har varit i lokalen så har vi lite mer koll på hur den fungerar.

Jag tror inte det är några konstigheter att utnyttja skyltfönstret under treffen, så länge som man inte skymmer den helt.

Vi får fundera lite på hur man använder ytan bäst.

Lite svårt att ha en stor papp/kartong vägg då vi inte har någon direkt förvaring mellan treffarna.

Men att trycka en banderoll som går att vika ihop kanske vore en idé.

Annars kanske det räcker att ställa upp vår "roll-up" utanför entrén under pauserna.

Den har tydlig information om vilka vi är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

:D Tack till alla inblandade för ännu en strålande treff på Roy!

Tänkte dock på ett par saker jag saknat de senaste treffarna. En sak är programblad. Visst fanns det program utanför, men för oss förvirrade människor som glömmer fort, eller försjunker helt i äventyren på duken, är det trevligt med en liten lapp att smygtitta på under eftertexterna för att se vad som kommer härnäst. Skulle kunna vara bara A5-kopior av det som sitter på väggen, men ännu hellre att de snygga häftena med avsnittsinformation återuppstår. En annan sak är information om tider för pauserna. Vissa pass blir ju oftast lite längre än planerat och då vore det bra att veta när nästa pass kommer att starta. Vi gissade att entimmasrasten skulle vara en timma och missade utlottningar och mellansnack n??r den bara blev trekvart.

Värst vad gnällig jag verkar... Egentligen tycker jag att treffarna är gôrbra och är grymt imponerad av arbetet som görs med att arrangera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte dock på ett par saker jag saknat de senaste treffarna. En sak är programblad. Visst fanns det program utanför, men för oss förvirrade människor som glömmer fort, eller försjunker helt i äventyren på duken, är det trevligt med en liten lapp att smygtitta på under eftertexterna för att se vad som kommer härnäst. Skulle kunna vara bara A5-kopior av det som sitter på väggen, men ännu hellre att de snygga häftena med avsnittsinformation återuppstår.

Ibland - men lyckligtvis inte alltid - är det läge för ett: det var bättre förr. Det här ett sådant tillfälle.

Någon annan som vill berätta lite om treffen för oss som inte var där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...