Gå till innehåll
joppeg

Star Trek XI - alternativ tidslinje?

Rekommenderade inlägg

Hej! Såg Star Trek XI på bio igår och den var över mina förväntingar. Dock förstår jag inte vad dom menar med alternativ tidslinje? HÄnde det som hände i filmen aldrig eller?

Jonathan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs tidigare poster i denna tråd så hajar du mer :)

Det hela utspelas i en annan tidlinje än den som tidigare TOS-serier och TOS-filmer gjorde. Det är alltså en annan "parallell" tidlinje som denna film utspelas i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När skurken åkte tillbaka i tiden bildades alltså denna "parallella tidslinje" händelserna i filmen äger inte rum i den "vanliga tidslinjen" där de andra serierna äger rum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jag trodde allt detta utspelade sig innan serien och filmerna. Altså förstördes aldrig Vulcan så att resterande vulcaner tvingades flytta till en annan planet?:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du går efter vilken tidslinje du vill. Båda "existerar" ju så att säga. Så du kan gå efter båda. Sedan kan man ha preferenser om vilken tidslinje man gillar bäst. Och jag har redan gnällt om vad jag tycker i det ämnet :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som jag förstår michael ricochets inlägg fungerar båda tidslinjerna .

men sen har vi ju tidspolisen som Sisko talar med i "Trials and Tribble-ations" och som Captain Braxton och USS Relativity tillhör . de kan ju återställa allt och göra så att det i flimen aldrig händer .

men jag tror att Paramount tänker ägna sig åt nya tidslinjen helt och hållet från och med nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de behöver inte angripa Narada , bara göra ändringar i tidslinjen (t.ex. om en man åker tillbaka i tiden och råkar rädda livet på en pojke vars sonsonsonson senare försöker erövra världen behöver man bara döda pojkens son eller sonson innan denne får barn , eller se till att denne inte får ett barn på annat sätt . det är min teori iallafall .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidspolisen kanske inte finns kvar när Spock har rest tillbaka i tiden. Det kan ändra den gamla tidslinjen på något sätt så att det inte går att ändra tillbaka.

Filmerna och förmodligen framtida serier om det blir några kommer att utspela sig i den nya tidslinjen. Den gamla lär finnas kvar ett bra tag till i serier och böcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kan uppmana fler fans att läsa ST böckerna! Jag hoppas verkligen det iallafall för de som inte har läst något har missat något, visst har dem Pjotr'k?

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hans öde har ändrats i JJverse(alltså den nya parallella tidslinjen), men inte i den "riktiga" tidslinjen.

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det egentligen en ny tidslinje som har skapats? Utgick de inte ifrån teorin att det finns många världar som i TNG-avsnittet Parallels så Star Trek 11 utspelar sig i ett parallellt universum med sin egen tidslinje, dvs en alternativ verklighet. Det är därför Spock inte kan eller vill resa tillbaka i tiden och stoppa Narada från att förstöra Kelvin, eftersom det inte skulle återställa den gamla tidslinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog säga att det blev en ny tidslinje parallellt med den "gamla" och det skulle man ju också kunna kalla för ett parallellt universum tycker jag. (Alltså då ett universum som uppkommit av en specifik händelse. Och det universumet har ju en egen tidlinje.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bilden stämmer bra med hur jag uppfattade det. Detta göra att man nu i Star Trek kan ändra på i stort vad man vill. En alternativ tidslinje behöver på intet sätt likna den tidigare. Hela universumet kan ha massa olikheter. Ett exempel är att Enterpris inte ser ut som i TOS. Lite samma sak som i "Mirror Univers" (Stöter på detta första gången i TOS 2.4 - Mirror, Mirror). Fast där kallas det ett alternativt universum, och skillnaderna är ganska extrema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja och nu har man då med senaste filmen börjat ändra på saker...risken är att man tar sej allt större friheter och ändrar och ändrar...snart så visar det väl sej t.ex att det är grodan Kermit som styr The Orions.. :knäpp:

My point beeing att man kanske hamnar för långt utanför det jag och flera skulle kalla för ramverket för vad star trek är eler snarare- rätta star trek-känslan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu