joppeg Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 Hej! Såg Star Trek XI på bio igår och den var över mina förväntingar. Dock förstår jag inte vad dom menar med alternativ tidslinje? HÄnde det som hände i filmen aldrig eller? Jonathan Quote
commander ricochet Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 Läs tidigare poster i denna tråd så hajar du mer Det hela utspelas i en annan tidlinje än den som tidigare TOS-serier och TOS-filmer gjorde. Det är alltså en annan "parallell" tidlinje som denna film utspelas i. Quote
Mr Trek Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 När skurken åkte tillbaka i tiden bildades alltså denna "parallella tidslinje" händelserna i filmen äger inte rum i den "vanliga tidslinjen" där de andra serierna äger rum. Quote
joppeg Posted June 7, 2009 Author Report Posted June 7, 2009 Okej, jag trodde allt detta utspelade sig innan serien och filmerna. Altså förstördes aldrig Vulcan så att resterande vulcaner tvingades flytta till en annan planet? Quote
Mr Trek Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 I den här tidslinjen förstörs Vulcan men inte i den andra tidslinjen. Quote
Fänrik Johansson Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 Synd bara att vår Spock fasnade där. Quote
Mr Trek Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 Ja, fast han finns ju kvar tills år 2387 då han åker in i det svarta hålet, innan dess är ju allt som det ska med Spock Quote
joppeg Posted June 7, 2009 Author Report Posted June 7, 2009 Okej:), Så vilken tidslinje går man efter?;) Quote
commander ricochet Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 Du går efter vilken tidslinje du vill. Båda "existerar" ju så att säga. Så du kan gå efter båda. Sedan kan man ha preferenser om vilken tidslinje man gillar bäst. Och jag har redan gnällt om vad jag tycker i det ämnet Quote
K´hogh son of Klintoch Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 som jag förstår michael ricochets inlägg fungerar båda tidslinjerna . men sen har vi ju tidspolisen som Sisko talar med i "Trials and Tribble-ations" och som Captain Braxton och USS Relativity tillhör . de kan ju återställa allt och göra så att det i flimen aldrig händer . men jag tror att Paramount tänker ägna sig åt nya tidslinjen helt och hållet från och med nu Quote
Mr Trek Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 Fast det blir nog svårt att hindra Narada :P Quote
K´hogh son of Klintoch Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 de behöver inte angripa Narada , bara göra ändringar i tidslinjen (t.ex. om en man åker tillbaka i tiden och råkar rädda livet på en pojke vars sonsonsonson senare försöker erövra världen behöver man bara döda pojkens son eller sonson innan denne får barn , eller se till att denne inte får ett barn på annat sätt . det är min teori iallafall . Quote
Mr Trek Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 Men då gör man andra ändringar i tidslinjen, vilka också kan få konsekvenser... Quote
Aike Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 Tidspolisen kanske inte finns kvar när Spock har rest tillbaka i tiden. Det kan ändra den gamla tidslinjen på något sätt så att det inte går att ändra tillbaka. Filmerna och förmodligen framtida serier om det blir några kommer att utspela sig i den nya tidslinjen. Den gamla lär finnas kvar ett bra tag till i serier och böcker. Quote
Mr Trek Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 (edited) Kanske kan uppmana fler fans att läsa ST böckerna! Jag hoppas verkligen det iallafall för de som inte har läst något har missat något, visst har dem Pjotr'k? Edited June 7, 2009 by Mr Trek Quote
The Holy Three Posted June 11, 2009 Report Posted June 11, 2009 Ja, fast han finns ju kvar tills år 2387 då han åker in i det svarta hålet, innan dess är ju allt som det ska med Spock Det kommer han väl inte att göra då ödet för den nya Spock ändrats? Quote
Mr Trek Posted June 12, 2009 Report Posted June 12, 2009 (edited) Hans öde har ändrats i JJverse(alltså den nya parallella tidslinjen), men inte i den "riktiga" tidslinjen. Edited June 12, 2009 by Mr Trek Quote
Supreme Commander JAF Posted June 12, 2009 Report Posted June 12, 2009 Det är väl inget som säger att den unge spock i det nya universumet blir lika gammal som den gamle spock "blev"? J. Quote
Mr Trek Posted June 12, 2009 Report Posted June 12, 2009 Båda tidslinjerna finns alltså kvar! Självklart finns det inget som säger att den nya Spock blir lika gammal. Quote
Aike Posted November 9, 2009 Report Posted November 9, 2009 Men är det egentligen en ny tidslinje som har skapats? Utgick de inte ifrån teorin att det finns många världar som i TNG-avsnittet Parallels så Star Trek 11 utspelar sig i ett parallellt universum med sin egen tidslinje, dvs en alternativ verklighet. Det är därför Spock inte kan eller vill resa tillbaka i tiden och stoppa Narada från att förstöra Kelvin, eftersom det inte skulle återställa den gamla tidslinjen. Quote
commander ricochet Posted November 9, 2009 Report Posted November 9, 2009 Jag skulle nog säga att det blev en ny tidslinje parallellt med den "gamla" och det skulle man ju också kunna kalla för ett parallellt universum tycker jag. (Alltså då ett universum som uppkommit av en specifik händelse. Och det universumet har ju en egen tidlinje.) Quote
Mr Trek Posted November 9, 2009 Report Posted November 9, 2009 http://media3.startrekonline.com.s3.amazonaws.com/img/misc/Chart-01.jpg den här bilden förklarar allt ganska bra ;) Quote
Unkas Posted November 10, 2009 Report Posted November 10, 2009 Den bilden stämmer bra med hur jag uppfattade det. Detta göra att man nu i Star Trek kan ändra på i stort vad man vill. En alternativ tidslinje behöver på intet sätt likna den tidigare. Hela universumet kan ha massa olikheter. Ett exempel är att Enterpris inte ser ut som i TOS. Lite samma sak som i "Mirror Univers" (Stöter på detta första gången i TOS 2.4 - Mirror, Mirror). Fast där kallas det ett alternativt universum, och skillnaderna är ganska extrema. Quote
commander ricochet Posted November 10, 2009 Report Posted November 10, 2009 Ja och nu har man då med senaste filmen börjat ändra på saker...risken är att man tar sej allt större friheter och ändrar och ändrar...snart så visar det väl sej t.ex att det är grodan Kermit som styr The Orions.. :knäpp: My point beeing att man kanske hamnar för långt utanför det jag och flera skulle kalla för ramverket för vad star trek är eler snarare- rätta star trek-känslan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.