Gå till innehåll

Nu börjar arbetet på världens första kommersiella rymdhamn


Nyhet

Rekommenderade inlägg

spa_thumb_090623.jpgEtt nytt kapitel skrivs inom rymdhistorien, när de första spadtagen i dagarna tas för Spaceport America i New Mexico, USA. Rymdhamnen beräknas vara klar i början av 2011 och kommer att husera Virgin Galactics rymdresebyrå och flera ytterligare faciliteter. Bl.a. har man inbjudit andra inom rymdturismbranschen att sätta upp sina kontor/byråer här. Bygget kommer att kosta runt 1,5 miljard kronor. Rymdhamnen består av en rymdterminal och rymdhangar, samt en 3000 m lång start- och landningsbana.

I hangaren kommer man förstås att finna Virgin Galactic's WhiteKnightTwo, ett flygplan som bär på ett litet rymdskepp som når rymden genom en ballistisk bana (dvs. går inte i omlopp kring jorden). 300 personer har redan anmält sig för turer med rymdskeppet.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer värklingen mycket innom rymdresor nu. Fast jag undrar om inte det där med kommersiell rymdturism inte är lite riskabelt. Kanske kommer rymdbubblan att spricka innan tekniken och turismen verkligen kommer igång på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det ser ut som en stor plattfisk.

Det där fick mig att skratta högt. :lol:

Om man bortser från vissa likheter med plattfiskar så har konstruktionen sannerligen en futuristisk design. Det verkar som att rymdresandet är på väg att bli allt mer kommersiellt på gott och ont. En fördel är att mer pengar pumpas in vilket kan snabba på den tekniska utveckling. Dock finns risken att den vetenskapliga aspekten kan komma att krympa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det här med vad som eg. är futuristisk design, om hundra år kanske de ser tillbaka på oss och skrattar över vår idé om hur framtiden skull ta sig ut (vad är det eg. som gör att rundade former ser så framtidsaktiga ut) både designmessigt och i större drag. Ungefär som vi gör när vi läser gammal litteratur. Ett kul exempel är klassikern "Möte med rama" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerligen kommer vi i framtiden tycka att dagens syn på denna framtid är lustig på samma sätt som vi idag kan skratta åt hur vi såg på vår nutid förr villket då var framtid och förmodligen har vi i alla tider sett något komiskt i tidigare idéer om hur saker kommer att bli och se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noop, när Zephram Cochrane gör first contact med vulcans. Chigsen vet jag inte vad det är så upplys mig gärna!

De elaka utomjordingar från tv-serien Space: Above and Beyond. Eller Slaget om Tellus som det hette i när det gick på TV4 för länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har tänkt på hur mycket vi ligger efter ända sen 2001(vilket inte blev mycket till rymdäventyr) . men en annan sak vi ligger efter i är robotarna från filmen "Runaway"(med Kirstie "Saavik" Alley , Gene "Tungan" Simmons och Tom "Magnum" Selleck) . borde vi inte redan nu ha tillräckligt med robotar som skulle göra jobben åt oss ?

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja enligt det som levde på tidigt 90-tal skulle vi ha flygande bilar vid det här laget haha, nu får vi ligga i!

tidigt 90-tal ?!! hur gammal är du egentligen ? DS9 började filmas 93 om jag minns rätt . så himla vimse var de nog inte då men på 60-talet och 70-talet trodde man nog inte att kapitalismen skulle bli vad kyrkan var på medeltiden och hålla på och sätta käppar i hjulet för utvecklngen . vad jag menar visas i samtal 1 & 2 nedan :

samtal 1 :

person A -"nu har jag en jättebra pryl som vi kan göra!"

person B -"den ser bra ut men den är för dyr för att tillverka , nej vi håller oss till den här saken istället den är inte lika bra men billigare att tillverka och vi kan ta tillräckligt mycket i pris för att bara de rikaste ska ha råd med bara ett dussin"

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

samtal 2 :

person A -"nu har en man uppfunnit en motor som gör att våran verkar gammeldags och gör bensin överflödig!"

person B -"ok vi köper upp patentet på den innan de hinner registrera den och ser till att den inte kommer ut"

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan 1900 tal ska det stå, ändrat det nu. Ibland skriver fingrarna som de vill, jag får skylla på långa arbetstider.

Det är väl klart att på den tiden då bilen var ny i Sverige var det säkert många som kunde ha den bilden i huvudet; att år 2000 har vi nog utvecklat bilen såhär mycket och då kan den säkert flyga med. Vilket inte är så väldigt långt från sanningen om man läser ilustrerad vetenskap, där de en gång skrev om att de faktist har utvecklat en flygande "helikopter-bil" :blink: , svindyr och fruktansvärt onödigt löjligt futuristisk :huh: ? Javisst! Men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har tänkt på hur mycket vi ligger efter ända sen 2001(vilket inte blev mycket till rymdäventyr) . men en annan sak vi ligger efter i är robotarna från filmen "Runaway"(med Kirstie "Saavik" Alley , Gene "Tungan" Simmons och Tom "Magnum" Selleck) . borde vi inte redan nu ha tillräckligt med robotar som skulle göra jobben åt oss ?

Robotar har vi ju till ganska mycket faktiskt, bilindustrin(volvo, saab mfl) är ett bra ett exempel på det. Saken är nog att vi inte vill göra "för bra" robotar eftersom ekonomin skulle bli ännu knasigare än den redan är. Vem har råd att köpa en robot när robotar tagit över dess arbetsplats så att man är arbetslös. Jag skulle tro att det finns en risk för att robotar skulle ta alla jobben om de blev för bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har alltid funnits en rädsla för att ny teknik ska ta över våra jobb men än så länga har det inte hänt. Visserligen försvinner vissa yrken men i gengäld uppstår nya. T.ex. måste någon fortfarande designa och underhålla robotarna vi använder. Dessutom tycker jag det ofta finns en övertro på vår teknologi. Den är trots allt fortfarande ganska primitiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men om ett designerteam på säg 100 personer bygger en robottyp som sen ersätter 50 miljoner arbetare blir det ju inte någon jämnvikt.

När vi når den graden av teknologi kan vi behöva tänka om det ekonomiska systemet(och ST blir på riktigt..).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har tänkt på hur mycket vi ligger efter ända sen 2001(vilket inte blev mycket till rymdäventyr) . men en annan sak vi ligger efter i är robotarna från filmen "Runaway"(med Kirstie "Saavik" Alley , Gene "Tungan" Simmons och Tom "Magnum" Selleck) . borde vi inte redan nu ha tillräckligt med robotar som skulle göra jobben åt oss ?

Robotar har vi ju till ganska mycket faktiskt, bilindustrin(volvo, saab mfl) är ett bra ett exempel på det. Saken är nog att vi inte vill göra "för bra" robotar eftersom ekonomin skulle bli ännu knasigare än den redan är. Vem har råd att köpa en robot när robotar tagit över dess arbetsplats så att man är arbetslös. Jag skulle tro att det finns en risk för att robotar skulle ta alla jobben om de blev för bra.

Jo, men om ett designerteam på säg 100 personer bygger en robottyp som sen ersätter 50 miljoner arbetare blir det ju inte någon jämnvikt.

När vi når den graden av teknologi kan vi behöva tänka om det ekonomiska systemet(och ST blir på riktigt..).

men det är därför vi skulle ha en robot :

istället för att gå upp klockan fem på morgonen och släpa oss till ett jobb vi hatar hyr man ut roboten . du får sitta och fiska , spela fotboll eller skriva på din bok och företaget gagnas av detta då verksamheten är 24 timmar om dygnet utan lunchraster , rökpauser och vägran att utföra arbeten p.g.a hög säkerhetsrisk . det blir inga strejker med löneförhandlingar men företagen blir ansvariga enligt paragraf 4.3 av hyreskontraktet att underhålla roboten

det blir alltså ingen skilnad annat än att istället för att själv gå till arbetet skickar du roboten och lön blir "hyra av robot"

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...