Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad (redigerade)

Angående att Kazons liknar klingoner. Visst, gör de det lite till utseendet. Fast jag har aldrig tyckt att det är svårt att se skillnad på arterna. Deras kultur är dessutom väldigt olik klingonernas.

Klingonerna: krigarkultur där heder och familj är det viktigaste. Har drag av japansk samurajer och vikingar. Men det har inte alltid varit så -- de har haft en mer fredlig kultur också som var öppen för vetenskap. De har således haft en högt utvecklad kultur.

Kazons är ett nomadfolk som har hållits som slavar. De har mer drag av kriminella gäng i storstäder och deras kultur är egentligen enbart om att överleva.

Redigerad av Aike
  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Kanske Klingon snodde warpteknoligin från Hur'q?

Som jag har förstått det var det Hur'q som fick fart på klingonerna och fick dem att utveckla både luft och rymdfart på samma gång när de insåg att det fanns ett hot de inte var beredda på. De har dock Hur'q att tacka för warp, men inte riktigt på det sättet jag tror att du menade :)

Postad

S02E12 - Resistance

Under ett desperat uppdrag för att skaffa tellerium till Voyagers motorer blir Tuvok och Torres tillfångatagna av den tyranniska militärregim, som styr planeten. Kommendör Janeway såras men undkommer och skydda sedan av en förvirrad gammal man, som tror att Janeway är hennes dotter.

resistance-1.jpgresistance-2.jpg

resistance-3.jpgresistance-4.jpg

Tuvok and B'Elanna Torres are captured and imprisoned after an away mission to obtain a chemical vital to Voyager's systems from a black market. Captain Janeway is injured and is rescued by a man named Caylem who believes that she is his daughter. Eventually, he helps her to gain entrance into the caves where Tuvok and B'Elanna are being held as prisoners and releases them. They are soon after seized by the Mocra prison guards. The Mocra commanding officer, Augris, tells Caylem that his real daughter was shot trying to help release his wife a long time ago and his wife died in the prison. Before Augris can question Captain Janeway with brutal interrogation methods as he did with Tuvok, Caylem attacks the commander still believing that Janeway is his daughter. He stabs Augris during the fight, but is shot by two prison guards before they can be stopped.

Janeway is truly sorry when Caylem is fatally injured, and she tells him the commander was lying about his daughter being shot and she also mentions that his wife forgave him for his past actions, and she wanted him to accept that. "My sweet girl" are Caylem's last words before he dies in her arms and Janeway is saddened at his death. On Voyager, Janeway keeps the locket that reminded him of his former daughter to remind her of his kindness.

Ännu ett avsnitt som jag inte direkt kan kalla någon favorit.

Soldaterna i avsnitt såg hur kul ut som helst med deras motorcykelhjälmsaktiga hjälmar. Synd att de inte hjälpte dock - Janeway & Co knockade lätt ut dem genom att slå dem i huvudet.

Att dessutom lyckas ta sig in i ett maximum security prison genom att låtsas vara prostituerad är ju lite väl .... Särskilt när myndigheterna vet att hon är på planeten och letar efter de fängslade besättningmedlemmarna.

Nej usch, inte min typ av handling ...

Postad

S02E13 - Prototype

Ett helt ok avsnitt om stygga robotar som dödat sina biologiska byggare och nu tar B'Ellana som gisslan och tvingar henne att bygga fler stygga robotar.

Rätt intressant att man byggt robotar som i princip fungerar som människor, men ändå låter dem i all väsentlighet se ut och låta som om de var byggda på 60-talet.

Svårigheten är inte att ta sig in i ett fängelse utan ut därifrån. J.

Jo, fast lite svårt ska det ju ändå vara för "kumpaner" att ta sig in :P.

Postad

S02E14 - Alliances

Ett halvdant avsnitt där man iallafall får veta lite om varför Kazon är sånna arga typer. Jag vet inte om jag övertolkar lite väl men jag tyckte att det kändes lite som om avsnittet nästan liknade Treib vid europeiska afrikakolonisatörer.

Hur som helst kändes Treibs (eller vad sjutton de hette) agerande inte särskilt rationellt. Visst kanske de skulle kunna skapa lite kaos bland Kazon genom att ta ut alla ledarna, men det skulle ju knappast göra mycket nytta för deras egna situation i det långa loppet.

S02E15 - Threshold

Oh, det här avsnittet minns jag. Det känns så fånigt så att det nästan är komiskt. Warp 10+ beskrivs som teoretiskt omöjligt, men är tydligen jättelätt att åstadkomma bara för att man hittade ett lite bättre material.

Dessutom utvecklas vi tydligen naturligt mot att bli en meningslös ödla som kravlar runt :P. Avsnittförfattarna tog nog evolutionen åt lite fel håll där :)

Sen är det ju rätt roligt dessutom att man genom att bara byta ut lite DNA kan få ödlan att "reverta" tillbaks till människa utan minsta problem. (Dock är det ju iofs inget ovanligt alls i scifi och är ju i princip ett måste för att kunna återställa karaktärer efter att alla möjliga lustigheter hänt dem.)

Helt klart det fånigaste avsnittet än så länge i serien. Dock är det ändå underhållande p.g.a. just det.

Postad (redigerade)

Alliance: här får man veta att kazons snott all teknologi från trabes. För mig är kazons så ointressanta att man önskar att Voyager hittar ett maskhål och snabbt kan komma ifrån Kazonområdet. Det är ändå rätt intressant om man jämför detta avsnitt med "Dragon's Teeth" Voyager 6:7, hur lika dessa 2 avsnitt är egentligen.

Threshold: Så mycket skit Brannon Braga har fått för detta avsnitt. De flesta verkar avsky det. Själv tycker jag att det är rätt kul. Tom Paris säger roliga saker, kidnappar kapten och dessutom genomgår en förvandling a la "Flugan" eller "District 9". En rolig anektdot är att Braqnnon Braga sedan skrev och producerade en TVserie med namnet "Threshold", vilken även den floppade.

Redigerad av RoLaren
Postad (redigerade)

S02E16 - Meld

A.k.a Tuvok goes mental.

Antar att det här avsnittet är ett av ett fåtal där man faktiskt får höra Tuvok skratta.

En sak jag funderade på var det här med Tuvoks behov av att förstå motivet bakom mordet. Borde inte den envisheten och nästan desperation för att förstå logiken bakom kunna beskrivas som en känsla? Dock är det ju iofs ändå förståeligt ur ett Vulcan-synsätt att det skulle vara viktigt så det kanske kan ses som annat än just "envishet".

Och sen en notering p.g.a. en tidigare diskussion i DS9-tråden. I det här avsnittet säger Suter "Lucky for me that the federation does not execute people". Han antyder alltså att hela federationen är dödsstraffritt (vilket vi diskuterade någon gång).

Redigerad av Fmi
Postad

Mr Suder, vilken udda typ. "Good Guys" ;) stämpel för honom. Jag vet inte ens om begreppet psykopat kan stämma in. Trots det gillar jag karaktären, antagligen främst för att skådespelaren Brad Dourif, som spelar Lon Suder, är så otroligt bra, trots att han oftast bli typecastad. Jämför med X-filesavsnittet "Beyond the Sea". Han återkommer iaf i Voyager.

Är det inte scenen med Tuvok och Knee-licks på holodecket underbar. LOL!

Postad

Mr Suder, vilken udda typ. "Good Guys" ;) stämpel för honom. Jag vet inte ens om begreppet psykopat kan stämma in. Trots det gillar jag karaktären, antagligen främst f??r att skådespelaren Brad Dourif, som spelar Lon Suder, är så otroligt bra, trots att han oftast bli typecastad. Jämför med X-filesavsnittet "Beyond the Sea". Han återkommer iaf i Voyager.

Han spelar även ormtunga i "The two towers", och är med i "Myst III" - ett spel för er som gillar utmaningar i minne och logik. Han har verkligen rätt röst för sina roller :)

Postad

Mr Suder, vilken udda typ. "Good Guys" ;) stämpel för honom. Jag vet inte ens om begreppet psykopat kan stämma in. Trots det gillar jag karaktären, antagligen främst för att skådespelaren Brad Dourif, som spelar Lon Suder, är så otroligt bra, trots att han oftast bli typecastad. Jämför med X-filesavsnittet "Beyond the Sea". Han återkommer iaf i Voyager.

Han spelar även ormtunga i "The two towers", och är med i "Myst III" - ett spel för er som gillar utmaningar i minne och logik. Han har verkligen rätt röst för sina roller :)

Ah, jag tyckte väl att jag kände igen honom.

Han har verkligen en kuslig känsla över honom. Nu antar jag att han bar svarta linser i det här avsnittet, men hans ögon var verkligen mörka avgrunder av ondska :P

• 2 månader senare...
Postad

S02E17 - Dreadnought

Nu var det ett tag sedan jag såg det, men jag tyckte iaf att det var ganska trist :P

S02E18 - Death wish

Somande :(

S02E19 - Lifesigns

Det här avsnittet gillade jag. Doktorn lyckades t.o.m. bli förälskad. Jag vet inte om jag skulle tycka att det vore någon bra idé att programmera in sådana möjligheter i ett datorprogram, men det kanske är en konsekvens av allt det andra "mänskliga" som kodats in.

S02E20 - Investigations

Faktiskt också ett rätt trevligt avsnitt, även om Neelix är en rätt irriterande karaktär.

S02E21 - Deadlock

Också ett rätt bra avsnitt, även om det själva förklaringen till det som skedde kändes lite väl otrolig. Dock är det ju alltid kul med parallella universa-avsnitt där de två interagerar med varandra (vilket dock borde vara omöjligt imho).

S02E22 - Innocence

Lyckades somna igen. Tyckte avsnittet var rätt trist så det var nog därför. När jag dock lyckades vakna till hade handlingen iallafall tagit en lite mer intressant vändning, men då hade man ju missat det mesta redan så ...

S02E23 - The Thaw

Nu kan jag inte påstå att jag är en clownrädd person, men det här avsnittet kändes faktiskt rätt obehagligt (vilket givetvis var syftet med avsnittet eftersom det behandlar just rädsla).

Tycker de kunde skippat "karnevalskostymerna" och haft mer av en mentalsjukhusmiljö för att ge det lite mer realistisk känsla.

Jag vet inte riktigt om jag köper att man får en massiv hjärtattack om man blir dödad i en simulation ... åtminstone för den äldre herren som faktiskt redan fått veta att döden just är en effekt av det faktum att man tror att man dör - inte att man faktiskt gör det.

Postad

Det är fiction så så länge man kan presentera något på ett trovärdigt sätt så är det verkligt för just dom karaktärerna och i det universumet... Sedan om du och jag tycker det är verkligt har inte med saken att göra, tror jag. *Säger en som har lyckats hitta en konflikt mellan familjehundar och gathundar* J.

Postad

S02E24 - Tuvix

Ett avsnitt som var långt djupare än vad jag mindes det som.

Handlingen är på sätt och vis nästan lite fånig och jag köper inte förklaringen till olyckan för fem öre, men det avsnittet förlorar i det avseendet vinner det på dramat.

Ett klassiskt dilemma - är det ok att döda en person för att rädda två? Personligen kan jag nog inte säga att jag är det minsta ok med det och måste faktiskt anse att det Janeway gör kan betraktas som ett mord (om än med förmildrande omständigheter). Hade det varit ett avsnitt där något extern tredjepart hade råkat ut för samma sak så hade troligen besättningen varit på "olycksresultatets" sida.

Visst kan man fråga sig, som Janeway gör, om det itne vore att likställa med två mord om Tuvix fick leva - men det är samtidigt lite av ett felaktigt sätt att resonera eftersom det som skett skett genom en olycka och att deras dödsfall därmed måste ses i ljuset av just en olycka, medan "dödandet" av Tuvix per definition skulle vara mord. Ändamålen kan inte helga medlen hur som helst.

Sen vill man ju samtidigt givetvis som tittare ha Tuvok (Neelix kan ju dock diskuteras, haha) kvar så ur den synpunkten är det Janeway gör givetvis det enda rätta :P.

Nåbäl, roligt hur som helst att de tar upp lite svåra frågor.

Postad

S02E25 - Resolutions

Ytterligare ett avsnitt som jag gillade bättre än vad jag mindes det som.

Här var väl ytterligare lite av det här med att karaktärerna verkar vara lite orealistiskt psykiskt starka. Hur många skulle kunna hålla sig så lugna som Janeway och Chakotay är när de får veta att de sannolikt kommer att få spendera resten av sina liv på en öde, om än vacker, planet?

Här får man väl också för första gången se att det finns lite känslor åt det mer romantiska hållet mellan de två. Fast det är klart, det faktum att de är de enda två människorna på planeten påverkar väl den saken en del :P.

Jag måste också klaga lite på slutet :P. En stor del av avsnittet bygger ju på att besättningen nästan är villiga att begå myteri för att försöka hjälpa de två. När de väl får tillbaks dem så är det genast tillbaks till business as usual. De kunde väl åtminstone ha några scener av glädjeyttring och lite mer värme :P. Känns som att man blir lite snuvad på belöningen.

Postad

S02E26-S03E01 - Basics, part I and II

Ett avsnitt som t.o.m. hade lite spänning i sig. Det är tyvärr inte så vanligt som man skulle hoppas.

Det var rätt lustigt att de lyckades gå så lätt i en fälla de själva hade förutsett. En lite mer realistisk Janeway och Chakotay hade nog inte låtit sig luras riktigt så lätt.

Man kan dessutom undra hur det kommer dig att Seska lyckades missta sig angående banets far när hon själv impregnerade sig. Borde inte tekniken vara tillräckligt avancerad för att kunna kontrollera de där sakerna lite bättre?

Nåja, nu slipper vi iallafall henne eftersom hon dog. Rätt åt henne <_<

Postad

Räkna inte bort seskna helt än. Det där är en klurig och påhittig dam. Mer säger jag inte så har jag inget sagt :visslar:

Jo, det skulle väl faktiskt inte förvåna om hon dyker upp igen och åter lyckas lura besättningen än en gång (eller fem) till.

S03E02 - Flashback

Inte något favoritavsnitt direkt. Virus som framkallar specifika artificiella minnen känns helt enkelt för fånigt :P

S03E03 - The Chute

Det här avsnittet vägde upp det förra. Lite mer "äkta" desperation, smuts och hjälplöshet är inget man ser så ofta i annars lite för perfekta Voyager.

Lite missnöjd över att de inte räddade den här relativt snälle snubben i fängelset som faktiskt hjälpte Paris. Visst - han brydde ju sig inte så mycket över vad som skulle hända honom och förespråkade att Kim skulle döda honom, men under omständigheterna så är det kanske åtminstone på något litet plan förståeligt. Kim sa ju att han skulle ta med honom och borde därför också ha gjort det enligt min åsikt.

Postad

S03E04 - The Swarm

Jag somnade under avsnittet men kollade klart nästa dag.

Det här var inget som imponerade särskilt mycket på mig. Nu kommer jag inte ihåg vad det var specifikt, men lösningen för att bli av med svärmen av skepp kändes lite väl trist. Nu var det väl förvisso mer av en B-story så det är väl kanske ok. Huvudhandlingen var ju hur som helst om doktorn som fått en liten data overload p.g.a. all "skräpopera" han sjunger :). Nu har jag förvisso inte kollat upp det - men om det var Picardo som faktiskt sjöng (vilket det helt klart verkade som) så var han ju riktigt duktig. Det är ju inte allt för ofta man får "njuta" av sångnummer i voyager. Det andra jag minns är när Seven of nine sjunger den där sunshine-låten (vilket jag för övrigt gillade riktigt mycket - jag kommer ihåg att jag såg den sekvensen flera gånger för att jag tyckte att det lät bra. [ok, fick bli att leta upp det på youtube; http://www.youtube.com/watch?v=nGlC9GUQk5s&feature=related] - om det är de riktiga skådisarna så är det verkligen bra). Kul med lite sånna saker som förgyller avsnitt.

S03E05 - False Profits

Oh, de här två ferengisarna kommer jag ju ihåg från TNG :)

Ett helt ok "laidback"-avsnitt. Förvisso är det ytterligare ett sånt där kontakt-med-alpha-kvadranten-avsnitt som kan kännas lite väl osannolika, men what the heck - roligt att se ferengis iaf :).

Kanske lite förvånande att det var så lätt för Voyager-besättningen att vända folket från vad som i princip var en religion förutsedd av profetia för att få dem att kasta ut ferengisarna. Erfarenhet visar att sånt oftast inte fungerar ... :).

Nu var väl dock Ferengisarna inte de allra trevligaste av semi-gudar så ....

S03E06 - Remember

Ett riktigt trist och segt avsnitt. Orka lyssna på någon seg kärlekshistoria när man är trött efter en lång och seg dag. You guessed it - jag somnade.

S03E07 - Sacred Ground

Ett rätt bra avsnitt, men som dock floppade totalt på slutet för mig.

Spiritualitet vs. religion är temat ... Janeway, den erkände vetenskapskvinnan, lyckas helt plötsligt bli semi-spirituell. Det i sig är ju inga större problem, men den blicken hon har när doktorn i slutet ger den helt rimliga (handlingsmässigt) vetenskapliga förvåningen så är så "OMG GOD DID IT!". Det känns ruggigt out of character och alldeles för mycket av en flört med den mer esoteriska tittarskaran. Anti-science fiction typ :P.

Postad

False Profits är ett bra avsnitt. Det här med kontakt med alfakvadranten funkar i detta avsnitt. Tyvärr känns det väldigt krystat i avsnitt som "Tatoo", "37's" och "Dreadnought" osv. Det här var ett möta som jag förväntade mig, som jag hoppades på. Jag hoppades även på att Wesley Crusher och The Traveller skulle dyka upp.

Remember kan vara lite segt, men själva budskapet var bra. Påminner lite om Voyavsnittet "Nemesis" men ändå inte... nemesis är ett av de bästa VOYavsnitten, tycker jag.

Postad

False Profits är ett bra avsnitt. Det här med kontakt med alfakvadranten funkar i detta avsnitt. Tyvärr känns det väldigt krystat i avsnitt som "Tatoo", "37's" och "Dreadnought" osv. Det här var ett möta som jag förväntade mig, som jag hoppades på. Jag hoppades även på att Wesley Crusher och The Traveller skulle dyka upp.

Remember kan vara lite segt, men själva budskapet var bra. Påminner lite om Voyavsnittet "Nemesis" men ändå inte... nemesis är ett av de bästa VOYavsnitten, tycker jag.

Antar att jag missade större delen av budskapet p.g.a. nämnda somnande :). Om jag förstod det rätt handlade det väl iallafall om någon slags etnisk rensning. Lite trist att något med så stor dramapotential ska döljas av en kärlekshistoria :P

• 2 veckor senare...
Postad

Dags för veckans skörd...

S03E08-09 - Future's end

Ännu ett avsnitt där man fick med jorden. Inte särskilt unik handling, men ändock intressant.

Kul att se Sarah Silverman i Star trek. Sist jag såg avsnittet hade jag ingen aning om vem hon var, så det var en kul överraskning. Helt klart en av mina favoritkomiker.

Dessutom hade man åter en chans att faktiskt komma tillbaks till jorden på ett enkelt sätt, men framtidssnubben tillät det inte. Kanske lite förvånande att man tog det beskedet så lätt.

S03E10 - Warlord

Helt ok avsnitt, inget särskilt speciellt. Kes låter iallafall rätt härlig när hon skriker argt. Synd att man inte får höra det lite oftare.

S03E11 - The Q and the Grey

Somnade mot slutet, men han väl se det mesta. Faktiskt ett av de bättre Q-avsnitten.

S03E12 - Macrocosm

Oh det här avsnittet hade jag väntat på. Jag mindes det som ett bra avsnitt och är fortfarande av samma åsikt :). Särskilt början har en trevlig atmosfär av mystik.

Dock måste man ju whinea lite om det här med supervirus som flyger runt och låter som flugor..... utan att ha vingar. I avsnittet förklaras deras uppkomst med att något virus (som mer tycks föreställa en bakterie) kom i kontakt med ett tillväxthormon och utvecklades fort som sjutton. Pfft....

Om man ska vara lite överanalystisk med kan nämnas att det helt enkelt inte fungerar att förstora eller förminska objekt p.g.a. skillnader i area- och volymsskala. En cell skulle inte kunna förstoras i en sådan skala eftersom ytspänningen inte skulle hålla den intakt.

Dock är det ändå underhållande. Janeways "outfit"-scen har så mycket Rambo över sig :)

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...