Morn Posted September 26, 2002 Report Posted September 26, 2002 Va?? Små grodorna sabbade nästa hela filmen. Det var ju riktigt kass Quote
Mr Borg Posted September 26, 2002 Report Posted September 26, 2002 Det gäller ju att se tjusningen i det....Svenskarna tar över hollywood! =) hehe... Jag tyckte det lyfte minority report... Quote
Essray Posted September 26, 2002 Report Posted September 26, 2002 Va?? Små grodorna sabbade nästa hela filmen. Det var ju riktigt kass Skojar du eller? Bortsett från scenen när han får se sig själv som mördare, och skjuter undan bilderna när hans arbetskamrater går in, så var ju det det roligaste/bästa i hela filmen!!! Quote
Morn Posted September 26, 2002 Report Posted September 26, 2002 Det är en sak att ha Stormare med (han är ju lite ball) men små groderan frå heal filmen att kännas som ett "@£3#-barnprogram Quote
Essray Posted September 26, 2002 Report Posted September 26, 2002 Det är en sak att ha Stormare med (han är ju lite ball) men små groderan frå heal filmen att kännas som ett "@£3#-barnprogram Jag tycker att det lättar upp den ganska mörka stämmningen som lagt sig över filmen, utan att för den skull förstöra budskapet, och så är sådana skämt roligare ??n t ex när han tappar sina ögon, eller dricker det där ur kylskåpet, vilket bara är motbjudande och inte ngn vidare humor. Quote
Crayle Posted September 26, 2002 Report Posted September 26, 2002 LOL de va ju kul me sångnummert Quote
Lieutenet Lind Posted September 26, 2002 Report Posted September 26, 2002 Några sci-fi filmer som är snyggt gjort med bra manus måste jag säga är.. 1. Wingscommander. Intressant och välgjord serie 2. (hjärnsläpp) Hadde det på tungan när jag började skriva inlägget sen försvan det.... :!!!: Jag gillar wingcommander har sett den med massor av gånger skulle villa ha en två.. Quote
Mr Borg Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 2001 är en riktigt bra film för att vara gjord på 60-talet. som min flickvän sa: många gånger är den snyggare teknikmässigt än dagens SciFi. Gillar även att Kubrick har många handlingar i sina filmer. Den här filmen har ju 4 handlingar. Starkt intro i filmen må jag säga. Det enda är precis vid slutet där är det riktigt segt, det gör inget att filmen är lite halvseg innan, får då är stämningen så otroligt skön, men i slutet där han hamnar i aliens spår och bara åker o åker o åker o åker...det är lite jobbigt. Skönt att allt i filmen inte händer i ljusfart utan mer ultrarapid, då får man se mer av skeppen och skyttlarna. Hal datorn är ju rolig med...... Skönt också att det inte låter något av rymdskeppen, för det gör det ju faktiskt inte i rymden! Sedan kom 2010, någon slags uppföljare, men jag känner att den filmen mer är en slags dålig förklaring till 2001, att de måste ta kontakt med alien för att de människor som inte förstod 2001 ska kunna förstå den lättare typ.... Quote
rehnvall Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 En Sf "serie" jag såg för länge sedan i 2 delar resan till andra värdar, fasinerade mig mycket och nu i efterhand inser jag vad star trek har hämtat sina borger i från om ni tittar på drönaren. Tror att efekterna verkligen var modeller och därför mycket läckra, tyckte jag då, vet inte vad jag tycker nu. Quote
everybodyknows Posted December 13, 2002 Report Posted December 13, 2002 bland det snyggaste jag sett är neon genesis evangelion. visserligen anime, så man kan ha med massa tuffa effekter och stider utan att det kostar skjortan, men själva storyn är underbart välgenomtänkt och snygg. mycket kretsar kring existensialism och vad ett människoliv egentligen är värt. om ni har chansen så se den! Quote
rehnvall Posted December 13, 2002 Report Posted December 13, 2002 evangelion mycket bra tack vare den hummm mycket ovanliga handlingen... har du sätt the end of evengelion? Om du vill se bra anime SF ska du se macross do you remember love och macross+ Quote
everybodyknows Posted December 13, 2002 Report Posted December 13, 2002 end of evangelion är underbar... ...hörde att en massa japanska barn var tvugna att gå i terapi efter att ha sett den... det säger väl allt om dess genomslagskraft... ;) Quote
rehnvall Posted December 15, 2002 Report Posted December 15, 2002 det låter troligt.....men jag tror inte riktigt på att det var så "alvarligt" att folk behövde terapi har du någon källa att referera till.... annars säger jag bara oansvariga föräldrar som tillåter sina barn se "vuxenfilm" Quote
Captain Proton Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 2001 är en riktigt bra film för att vara gjord på 60-talet. som min flickvän sa: många gånger är den snyggare teknikmässigt än dagens SciFi. Gillar även att Kubrick har många handlingar i sina filmer. Den här filmen har ju 4 handlingar. Starkt intro i filmen må jag säga. Det enda är precis vid slutet där är det riktigt segt, det gör inget att filmen är lite halvseg innan, får då är stämningen så otroligt skön, men i slutet där han hamnar i aliens spår och bara åker o åker o åker o åker...det är lite jobbigt. Skönt att allt i filmen inte händer i ljusfart utan mer ultrarapid, då får man se mer av skeppen och skyttlarna. Hal datorn är ju rolig med...... Skönt också att det inte låter något av rymdskeppen, för det gör det ju faktiskt inte i rymden! Sedan kom 2010, någon slags uppföljare, men jag känner att den filmen mer är en slags dålig förklaring till 2001, att de måste ta kontakt med alien för att de människor som inte förstod 2001 ska kunna förstå den lättare typ.... Håller med. Kubrick är ju en regisör i en klass för sig. Han gjorde 2001 till en superbra film med inte många specialeffekter och våld men mycket vacker och man får filosifera mycket. Andra filmen som ju inte regisserades av Kubrick var ju absolut inte lika bra som den första. DEn faktist förstörde den första filmen tycker jag om man ser den som en fortsättning till den första filmen. En extra sol, hur ska det liksom hjälpa freden? Tycker jag är smalt. Quote
Quiet Posted January 9, 2003 Author Report Posted January 9, 2003 2001 är en riktigt bra film för att vara gjord på 60-talet. som min flickvän sa: många gånger är den snyggare teknikmässigt än dagens SciFi. 2001: A Space Odyssey är en av mina stora sci-fi-favoriter. Inte nog med att jag avgudar Arthur C. Clarke's romanförlaga (romanförlagor?) utan jag är helt såld på 60talsdesign också. Som du säger Alex, den är många gånger mycket snyggare än filmer som gjorts med mycket mer resuser för specialeffekter och digitala redigeringsmöjligheter. Det som mina polare brukar reagera på är att jag är övertygad trekker/sf-fantast, men jag tror inte på att det finns liv på andra planeter. Och som belysande exempel brukar jag ge filmen 2001. *gäsp* Jag tänkte skriva b-uppsats på just detta ämne, denna lysande film. Så jag återkommer på området. Quote
Crayle Posted January 10, 2003 Report Posted January 10, 2003 Det finns någon vetenskaplig matematisk formel som räknar ut chansen till liv på andra planeter. Kommer inte ihåg vad den heter, men den visar att det *borde* finnas liv på andra planeter. Det är en chansen att liv uppstår gånger chansen att det blir en utvecklad livsform osv osv. Tror det är 7 steg upp till att de skickar radiosignaler som vi kan plocka upp eller så. Quote
Mr Borg Posted January 10, 2003 Report Posted January 10, 2003 2001 Igen då alltså.... Fattar inte hur Kubrick har löst vissa saker i filmen, ok för att filmbolaget satsade en fet budget på den, men effekt mässigt alltså. När de springer runt på väggarna och det, har de nån magnet grej på skorna, eller har de filmat så det ser ut så. Ganska intressant eftersom han använder sig av ett flerdimensionellt rum en det vanliga stå på golvet och sedan vägg och tak, här går de ju på alla håll och kanter. En annan snygg scen är när en besättningsmedlem åker ut i en skyttel och ska fixa en sak. Så otroligt snyggt gjort det med. Quote
rehnvall Posted January 10, 2003 Report Posted January 10, 2003 Efekter.... Kan någon förklara för mig varför de används så mycket data efekter när modeller är så snyggare om det INTE är en kostnadsfråga. data rymdskepp är för B filmer och serier som babylon 5, nu när man ser på en film så tänker man stön ytereligare en halvbra perfekt glänsande kinvskarp dataanimation. Med tanke på hooliwods gigantiska budgetar så måste de kunna avara någon miljon till modelbyggarna..... Quote
Essray Posted January 10, 2003 Report Posted January 10, 2003 Efekter.... Kan någon förklara för mig varför de används så mycket data efekter när modeller är så snyggare om det INTE är en kostnadsfråga. data rymdskepp är för B filmer och serier som babylon 5, nu när man ser på en film så tänker man stön ytereligare en halvbra perfekt glänsande kinvskarp dataanimation. Med tanke på hooliwods gigantiska budgetar så måste de kunna avara någon miljon till modelbyggarna..... Håller helt med dig på den punkten. Så Själv funderat lite på det där. Antar att massorna föredrar dataanimeringar. Startade ett nytt ämne om saken. Quote
*voyboy* Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 Sphere är en väldigt bra film, precis som pitch black och cube, som många innan mig har skrivit Quote
Morn Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 Sphere är en väldigt bra film, precis som pitch black och cube, som många innan mig har skrivit Sphere ja den är inte dålig men den kommer inte änns nära Cube. det som gör att sphere inte funkar är slutet. fram tills dss är det en bra film men slutet känns som om dom hade för kort om tid. Quote
everybodyknows Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 tycker sphere mest känns som en sämre version av the abyss... <_< Quote
Emher Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 The Abyss: Special Edition äger! Den känns bättre och mer komplett än den vanliga, som är rätt bra den med. Pitch Black är också bra, mest för att den är lagom creepy :osäker: och har Vin Diesel som den coole Riddick.B) En annan favorit som jag tycker fortfarande är snygg trots sin ålder (25 år) är Närkontakt av Tredje Graden, som är en riktigt bra sci-fi. Sedan har ju Spielberg också gjort Minority Report, om jag själv tycker är ruggigt bra Quote
everybodyknows Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 skam att ingen har nämnt klassikern metropolis! under mina filmvetenskapliga studier var det få av de så kallade "klassikerna" som hade någon större genomslagskraft på mig men metropolis hade verkligen det. bra story [när man tar med i beräkningarna att det är stumfilm], bra musik och så fruktansvärt vacker! varenda scen är ju som en tavla! håller med om att the abyss ska ses i special edition. så mycket bättre... Quote
Quiet Posted January 31, 2003 Author Report Posted January 31, 2003 skam att ingen har nämnt klassikern metropolis! under mina filmvetenskapliga studier var det få av de så kallade "klassikerna" som hade någon större genomslagskraft på mig men metropolis hade verkligen det. bra story [när man tar med i beräkningarna att det är stumfilm], bra musik och så fruktansvärt vacker! varenda scen är ju som en tavla! Nämnde jag inte den i det inledande inlägget? Ajaj, det gjorde jag inte. Fy på mig! Å andra sidan är det nog många som har svårt för stumfilm idag, även om det blivit lite mer uppmärksammat igen. Metropolis är en av filmerna som borde stå i hyllan hos alla sf-galningar, även här hos mig, men jag har blivit lite avigt inställd till Fritz Lang efter att jag läst mera om hans (läs: hans frus) nazistiska undertoner i manus och filmer. Ser man på Metropolis och tänker att han gjort den ur ett nazistiskt perspektiv så blir den ganska läskig. Quote
Recommended Posts