Morn Postad 23 September, 2002 Författare Rapport Postad 23 September, 2002 Morn: Tid är ett mänsklighetens påfund. Back to topic: Det kan ligga något i det där med politiken. Det skulle iofs innebära att Star Wars hamnar under kategorin sci-fi, men det kanske inte är så fel när allt kommer omkring. Man skulle kunna säga att Star Wars är ett slags sci-fi/fantasy-hybrid: Det är ju en sagoaktig berättelse som inte tar hänsyn till realism, men som samtidigt genomsyras av politisk tragedi och logiskt uttänkta företeelser. Citera
Essray Postad 23 September, 2002 Rapport Postad 23 September, 2002 Tidsresor framåt i tiden är möjliga, fast inte bakåt. (Färdas du i hög hastighet så åldras du långsammare, villket egentligen borde göra att alla inom SF borde leva oerhört mkt längre än de som stannar på jorden). Men tillbaka till ämnet: Är "24" sci-fi? Citera
Morn Postad 23 September, 2002 Författare Rapport Postad 23 September, 2002 24 jag skulle inte säga det. Ball och mycket bra (Med Kiefer) men Sci-fi nä det är det ej Citera
Essray Postad 23 September, 2002 Rapport Postad 23 September, 2002 24 jag skulle inte säga det. Ball och mycket bra (Med Kiefer) men Sci-fi nä det är det ej Jag tyckte ändå det var snudd på att vara det. Lite av teknologin var ju påhittad, t ex. Skulle gärna vilja höra forumledarnas åsikt i denna fråga eftersom jag ev. funderade på att starta ett sådant ämne. Citera
Lars Muul Postad 23 September, 2002 Rapport Postad 23 September, 2002 Men det var väl själva den! Morn: Det är klart att det finns massor av filmer som innehåller de ingredienserna, men jag talar om filmer där väldigt mycket är overkligt(vilket betyder att det inte finns i verkligheten....). I Star Wars finns det en tanke bakom all teknik och all politik, det är logiskt uttänkt, även om det i realiteten inte är möjligt. Det är ett klassiskt kännetecken för sci-fi. Medan själva storyn dock är helt inspirerad av mytologi och inte tar hänsyn till realism. Förstår du nu? Citera
Morn Postad 23 September, 2002 Författare Rapport Postad 23 September, 2002 Jag var det redan första gången (ok då andra) men jag håller inte med för 5 öre. då nästan alla filmen har de element som du säger är sci-fi/fantasy Citera
Lars Muul Postad 23 September, 2002 Rapport Postad 23 September, 2002 Vad menar du? Jag säger ju gång på gång att sci-fi och fantasy inte är verklighetstroget. Vilka andra genrer uppfyller det kriteriet(förutom splatter)? Citera
Morn Postad 23 September, 2002 Författare Rapport Postad 23 September, 2002 Så du säger att alla fantasy/sci-fi flimer inte är verklighetstrogen?? Då vill jag säga mycket sci-fi/fantasy är verklighetstrogen. ex trek är till större delen verklighetstroget sagan of ringen känns som om det kunde ha hänt och det har ju pratats om en massa typ magiker och skumma månster om man tittar tillbaka i histoien. Vi kan nästan omöjligt veta att det inte har hänt (SoR vet vi är fiction) Sen har vi ex predator som ockskå är relativt realistist (undatag för the arnold rule) sen har vi Aurora som också är verklighetstrogen Skuggan (en dansk film) Dark Star Fortres 1 och 2 Wedlock terminator blade runner matrix för att nämna några Citera
Crayle Postad 23 September, 2002 Rapport Postad 23 September, 2002 Lars Muul > sci fi är väl det mest verklighetstrogna man kan komma inom sci fi, flera filmer som Blade Runner, Matrix o Terminator utspelar sig i vår värld och har en teknologi som grundar sig i dagens, med kloning o artificiell intelligens. Splatter är ej verklighetstroget. För mkt blod, mäninskokroppen innehåller ej så mkt blod som det är i splatterfilmerna. Zombies är oxå overkligt (något som förekommer i flera splatterfilmer) Citera
Crayle Postad 23 September, 2002 Rapport Postad 23 September, 2002 Enl Tolkien så utspelar sig SoR för sex tusen år sedan. midgård är europa, osv osv. Sen kan man ju diskutera om det är verklighetstroget eller inte men det utspelas iaf i vår värld. Citera
Lars Muul Postad 23 September, 2002 Rapport Postad 23 September, 2002 OK, det känns som detta blev lite kaosartat. Vi kommer nog inte kunna trassla oss ur detta, men vad sägs om att jag delger er mina senaste funderingar: De berättelser som utspelar sig i JRR Tolkiens Middle-earth är en konstruerad mytologi, som är tillägnad England(vad jag har förstått). Star Wars är konstruerat på samma sätt, men det har ambitionen att få ungdomar intresserade av mytologi snarare än att vara mytologi i sig självt. Vad väcker detta för tankar hos er? Citera
Crayle Postad 23 September, 2002 Rapport Postad 23 September, 2002 Middle Earth är Europa. Fylke/Shire är England. Citera
Morn Postad 24 September, 2002 Författare Rapport Postad 24 September, 2002 Star Wars är konstruerat på samma sätt, men det har ambitionen att få ungdomar intresserade av mytologi snarare än att vara mytologi i sig självt. Vad väcker detta för tankar hos er? Citera
Essray Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 Så du säger att alla fantasy/sci-fi flimer inte är verklighetstrogen?? Då vill jag säga mycket sci-fi/fantasy är verklighetstrogen. ex trek är till större delen verklighetstroget Trek är absolut inte verklighetstroligt. Läs bara "Fysiken i Star Trek" så får du se. T ex: om Enterprise-D skulle använda den typ av impulsmotorer som finns med i de tekniska specifikationerna skulle den motorn, för att accelerera och stanna igen, kräva bränsle av en massa minst det dubbla av Enterprises egen massa. Sedan så skulle inte skeppen skaka om de blev beskjutna, de skulle bara åka åt det håll som skotten sknuffade de. Traktorstrålen är också omöjlig att använda på alla typer av skepp som är större än en skyttel, beroende på att det inte finns ngt att ta spjärn emot. Och tröghetsdämparna är på Enterprise-A så långsamma att hela besättningen skulle dö varje gång de accelererade. Lägg nu märke till att Star Trek inte är overkligt p g a att det inte finns alla de saker som finns i serierna, det är overkligt p g a att om de sakerna fanns skulle de ändå inte fungera. ("I cannae change the laws of physics, Captain") :vulcan: :vulcan: :vulcan: Citera
Morn Postad 24 September, 2002 Författare Rapport Postad 24 September, 2002 Jag sa större delen inte allt. Men många av de trorier som finns i trek är riktiga fast överdrivna. Det är få sci-fi filmer som är 100% Verklighetstrogen. Men om man bortse får den teknik (treknik) som är bull så är resten ganska troligt Citera
Crayle Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 Jag håller nog med Morn. Även om allt inte stämmer så bygger det på en vetenskaplig grund. Fast Eugenics war skulle väl vara 1997? Citera
Morn Postad 24 September, 2002 Författare Rapport Postad 24 September, 2002 Då dom sa att Eugenics war var 1996 var det år 1960 talet och 96 var långt in i framtiden då Citera
Essray Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 Jag sa större delen inte allt. Men många av de trorier som finns i trek är riktiga fast överdrivna. Det är få sci-fi filmer som är 100% Verklighetstrogen. Men om man bortse får den teknik (treknik) som är bull så är resten ganska troligt En annan grej som är lite konstig är den att om det nu skulle finnas en massa utomjordingar ute i galaxen, så borde vi faktiskt ngn gång ha skymtat dem, i teleskop, eller dyl. Citera
Morn Postad 24 September, 2002 Författare Rapport Postad 24 September, 2002 Det har vi troligen redan gjort. För det är inte troligt att Joren är den ända planeten i kossmos med inteligent liv Citera
Essray Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 Det har vi troligen redan gjort. För det är inte troligt att Joren är den ända planeten i kossmos med inteligent liv Säkerligen inte, men utöver de planeter som finn i vårt solsystem, har man ju bara stött på ngn enstaka extra planet, t ex X. I Star Trek kryllar det ju av planeter överallt, och även om vissa då skulle kunna ha ngn form av maskeringsteknik, för att skydda sig från primitiva människor, så finns det ju ändå planeter som imte kommit särskilt långt i sin utveckling. Citera
Morn Postad 24 September, 2002 Författare Rapport Postad 24 September, 2002 i våg galax finns det miljontals planeter som vår och i detta universum finns det miljontals galaxer så bara för att vi inte ser dom betyder inte att dom inte finns Citera
Essray Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 i våg galax finns det miljontals planeter som vår och i detta universum finns det miljontals galaxer så bara för att vi inte ser dom betyder inte att dom inte finns Nej, förvisso. Men vad jag menade var att det i ST påstås finnas fullt med planeter i våran galax. Och då vi redan kunnat skymta andromeda-galaxen, granngalaxen, så borde vi ju ha sett några planet i Vintergatan, om de nu funnits där. Sedan är det ju klart att i andra galaxer kan det ju krylla av planeter med intelligent liv. Det vet vi ju praktiskt taget ingenting om, så det går ju egentligen inte att yttra sig om. Men det är nog rätt så säkert att vi är ensamma i den här delen av Vintergatan (kanske finns det några borger långt, långt bort i andra ändan ;) ) Citera
Morn Postad 24 September, 2002 Författare Rapport Postad 24 September, 2002 Det kan man inte säga då det är troligen så att de finns liv i närhetem men det kan vara sånt som vi inte kan se ex fisk, dinos eller primater. det vet vi inte Citera
Essray Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 Ok, nu tror jag inte att du riktigt förstår vad jag menar, men det blir nog lite väl krångligt att förklara. Vi får nog ta det IRL. Dessutom håller ju det haär ämnet på att spåra ur, vi vill ju inte få "vreden" på oss. :o Men tillbaka till ämnet: Är det ngn annan som har ngt argument/ngn åsikt gällande om 24 är SF, eller inte? Citera
Lars Muul Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 Morn: Det viktigaste budskapet som GL har bakat in i Star Wars är att våga hålla fast vid sin tro, att våga tro på det som är större. Jag tror att många ungdomar har intresserat sig för "äkta" mytologi tack vare Star Wars. Kanske bara för att jämföra med Star Wars, men ändå.... Min personliga erfarenhet är dock att Star Wars verkligen har rört om i huvudet på mig de senaste åren. Min världsbild har kastats om helt och den Johan(mitt riktiga namn) som fanns för 3-4 år sen kommer aldrig tillbaks. Det skulle förvåna mig mycket om andra inte upplevt samma typ av turbulens. Detta kan ha mycket med TPM(The Phantom Menace) att göra. När Star Wars kom tillbaks väcktes ett nytt intresse och jag började grubbla väldigt mycket över hur saker och ting hänger ihop. Man kan kanske säga att Star Wars är en konstruerad mytologi, tillägnad världen? Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.