Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Va, Kopps är väl en komedi-film om klantiga poliser? :blink:

Jag håller nog med Pjotr'k, men å andra sidan så har vi ju "Trek-relaterat på TV" tråden som är ett exempel på ett ämne där man rabblar så fort man ser en Trek-skådis nånstans. Men det är väl det som är grejen, hehe. :P

• Svar 225
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
Oftast är Sci-fi inte en film som handlar om tekniken utan bara ett problem som händer. det behöver inte änns vara relaterat till tekniken dom har. men i Minority Report så är den det

Jag vet. Ville bara pika Svenska Ordboken för att de ger de oerhört stela förklarningen utav Sci-Fi och får det att verka som att Sci-Fi bara handlar om rymdskepp och teknobabbel... :P Fast man får väl vänja sig vid så kallad byråkrat-svenska :(

Postad

SciFi är ju ingen benämningen på själva handlingen, det är bara en kategori för att veta vilka filmer som hör till vad.

Star Trek t.ex. är ju en drama, action- SciFi serie, med inslag av såpa tendenser ibland.....

Därför tycker jag det är knepigt när man säger att en film är Science-Fiction enbart. Känns inte som filmen får sitt rättmäte, det kan ju vara drypande romantik som utspelar sig i framtiden med annan teknik, eller grym action, men bara benämningen SciFi säger ju inte det.....

Postad

Jag håller med Emher. Efter att ha läst igenom denna tråd, så säger jag så här:

Stargate - Drama/sci-fi

Star Trek - sci-fi

Star Wars - fantasy

LOTR - fantasy (men det är ju inget snack om saken så)

24 - Drama i realtid

Kopps - komedi som tydligen parodierar på sci-fi

Alien - ja jag vet inte riktigt, först kallade jag det sci-fi men då alien-varelserna är rätt orealistiska så kanske man ska kalla det fantasy istället? Hmm nej, Alien är mest sci-fi med lite fantasy-inslag. Jag tänker speciellt på cryostasis, där man blir nedfryst för att vakna upp 50 år senare.

osv...

Postad
Jag håller med Emher. Efter att ha läst igenom denna tråd, så säger jag så här:

Stargate - Drama/sci-fi

Star Trek - sci-fi

Star Wars - fantasy

LOTR - fantasy (men det är ju inget snack om saken så)

24 - Drama i realtid

Kopps - komedi som tydligen parodierar på sci-fi

Alien - ja jag vet inte riktigt, först kallade jag det sci-fi men då alien-varelserna är rätt orealistiska så kanske man ska kalla det fantasy istället? Hmm nej, Alien är mest sci-fi med lite fantasy-inslag. Jag tänker speciellt på cryostasis, där man blir nedfryst för att vakna upp 50 år senare.

osv...

Stämmer ganska bra med hur jag uppfattar de alla. Kopps har jag iofs inte sett. Men jag går dock vidare med min synpunkt att Star Wars är fantasy (om än rymd-fantasy ;) ). Personligen tror jag nog att LOTR kommer ta Star Wars plats i pop-kulturen.

Nu blev det lite OT, men jag ville bara skriva det. :rolleyes:

Postad (redigerade)
Hedrar Sci-fi skulle jag nog mer säga.

Jaja whatever men det är fortfarande ingen sci-fi och det är ljusår från denna forumtråd!

Emher: OT? *L* Ja Star Wars är fantasy, det har vi väl redan konstaterat eller?

Redigerad av Nina Janeway
Postad
Hedrar Sci-fi skulle jag nog mer säga.

Jaja whatever men det är fortfarande ingen sci-fi och det är ljusår från denna forumtråd!

Emher: OT? *L* Ja Star Wars är fantasy, det har vi väl redan konstaterat eller?

Ett jag blev hänvisad att diskutera det är sen så vara det bra svar på tal.

och jag säger det igen. har man inte sett kopps fattar man noll av vad jag försöker säga här

Postad
och jag säger det igen. har man inte sett kopps fattar man noll av vad jag försöker säga här

och om man har sett den så fattar man noll också

Om man har sett hela filmen så vet man (tills det att eftertexterna börjar)

För er er som har sett den men inte fattar då ska jag ställa en fråga

Vad händer när dom går in i Bilen i slutet (sista scenen)?

Postad
Bad Boys Bad Boys what you gonna do when they come for you

ja denna låt kunde vara med i Kopps och precis som Kopps har den låten inget att göra med sci fi

Då undra jag om du sett filmen?

om man har det ser man en direkt koppling. Jag säger inte att hela filmen är sci-fi men jag säger att man kan se en koppling

Postad (redigerade)
Ja klart jag sett filmen men det räcker inte med Benny the Cop som drömmer om en flygande bil tycker jag

För att hela filmen ska räknas som sci-fi nej men för att kunna kalla just den scenen för sci-fi det funkar.

Sen så ser det inte ut som om det är en av Bennys drömmar utan bra någon som dom (skaparna) la in för att ha lite kul.

Redigerad av Morn
Postad

Som sagt, detta är en tråd om Sci-Fi, inte filmer med inslag av Sci-Fi, och Kopps har knappt något. Känns som det börjar urarta en del.

I så fall är Härskarringen mer Sci-Fi, och det hör tydligen inte hit att diskutera heller....

• 1 månad senare...
Postad

Nu vet jag inte om detta har blivit diskuterat förrut, (jag orkade inte läsa igenom hela inägget. Det är ju hela 11 sidor....) men skulle man kunna på stå att "Superman-Lois and Clark är inom science fiction grenen?

Jag tycker att Lois and Clark är en sience fiction-serie. Tänkte fråga innan jag startar en topic om detta. Vill ju inte riskera att få ämnet stängd :)......

Postad
Nu vet jag inte om detta har blivit diskuterat förrut, (jag orkade inte läsa igenom hela inägget. Det är ju hela 11 sidor....) men skulle man kunna på stå att "Superman-Lois and Clark är inom science fiction grenen?

Jag tycker att Lois and Clark är en sience fiction-serie. Tänkte fråga innan jag startar en topic om detta. Vill ju inte riskera att få ämnet stängd :)......

Frågan är om Stålmannen är sci-fi och till jag skulle kalla det för det.

dock så känns inte L&C och Smallwille lika sci-fi som stålmannen filmerna

Postad

Ett sådant ämne har funnits, men det stängdes, just pga av det inte ansågs vara sci-fi.

• 6 månader senare...
Postad (redigerade)

Jag tror att film/liratur som ändrar på det förgångna, nuet och framtiden onormalt från vad den har varit, är och kommer att bli enligt oss människor, beroende av teknisk, evolutionär, ”politisk” utveckling, samt utomjordlig vistelse av oss eller besök av andra världar. Detta alltid kommer att klassas som SF! Sen finns det en hel hög med olika underkategorier!

Enligt mig är Star Wars en Rymdopera!

Redigerad av Travis
  • 3 veckor senare...
Postad

Jag håller med om att Star Wars är en rymdopera. För den som inte vet det så bygger konstformen film faktiskt på just opera, så på sätt och vis är alla filmer en form av opera.

SW är dock av det lite mer opera-inspirerade slaget i jämförelse med den genomsnittliga filmen. Det märks på handling, bildspråk, användandet av ledmotiv i musiken osv. Fr a det sistnämnda är vad som får många att klassa SW som en rymdopera.

Sen spelar det ingen roll om berättelsen är en saga, en myt, fantasy eller ens sci-fi; Alla dessa ingredienser står att finna i klassiska operor.

Postad

Iofs Muul när du säger det så stämmer det ju att formen är ganska lik. Men för mig är alltid en opera just sången mer. Men men, det stämmer ju dock när du säger det att formen är uppbyggd på samma sätt!

• 1 år senare...
Postad

Uppslagsverkets torra formulering känns sååååååå fantasilöst.

Denna genre är väl lika stor som kosmos, när det gäller dess innehåll.

Wild, Wild West vad är det? Hm. För mig är det sci-fi. Star Wars vad är det? För mig är det också sci-fi även om man vill kalla det för sci-fant.

Även om vissa genrer går ihop med varandra så tycker jag att det finns en klar gräns för vad som är fantasy och vad som är sci-fi.

Sci-fi har ju för det mesta detta att det utspelar sig i framtiden och fantasy vet man inte när det utspelar sig. Fantasy känns mer som saga och som står utanför vår egen verklighetsuppfattning, häxor, trollkarlar mm. Medans när det gäller sci-fi så känns det mera "verkligt" på något sätt. Det finns liksom förklaringar till varför allt funkar inom sci-fi, men inom fantasy är det "fantasi". Självklart så är det fantasi som ligger till grunden för sci-fi också, men den är inte så ologisk kanske som fantasy är.

Babblar jag nu...eller?

Är det någon känner igen sig i detta?

Till saken hör också att jag egentligen har ganska svårt för fantasy...

Postad

Science - vetenskap

Fiction - fiktiv

Att ta dom ytterst vetenskapliga kunskaperna och teorierna och runt dom bygga historier och äventyr som utspelar sig i framtiden. Svårare än så är det inte, enligt mig.

Så skrev Jörgen Westman på en internetsida. Och det skriver jag helt under på.

Följande utalande kommer från den välkände SF-samlaren och kommentatorn Sam Moskowitz:

"Science fiction är en gren av fantasilitteraturen som igenkännes på faktum att den underlättar läsarens frivilliga undanträngande av sin skepsis genom att lägga tonvikt vid en atmosfär av vetenskaplig trovärdighet i sina fantasifulla spekulationer om vetenskap, rymd, tid, sociologi och filosofi."

Det tycker jag också är kanonbra. :)

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...