Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Morn: Jag har faktiskt funderat lite på detta sen igår och kommit fram till att min förklaring nog inte är så korrekt trots allt.

Den du slog upp i Bonniers är dock väldigt trovärdig och känns helt korrekt.

Fantasy försöker inte vara realistisk.

Sci-fi har dock ambitionen att vara fantasifull på ett realistiskt sätt.

DÄR har vi skillnaden! Båda typer av berättelser kan dock som sagt utspela sig i vilken miljö och i vilken tid som helst(och i vilken verklighet som helst).

• Svar 225
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Vet ju ej om drakar som i Reign of Fire är så realistiskt

Kan inte fantasy försöka vara realisiskt??? Tolkien menar ju att hans Middle Earth är jorden (vår värld) för sex tusen år sedan

Postad

Jo, drakarna är ytterst realistiskt berättade i Reign of Fire. Om man sen tycker att konceptet drakar är realistiskt är en helt annan fråga.

Star Trek är orealistiskt därför att tidsresor är omöjliga, men det strävar ändå efter att vara så verklighetstroget som möjligt.

Om det då är så att The Lord of the Rings strävar efter att vara verklighetstroget, borde vi inte kalla det sci-fi? Jag funderar på att göra det hädanefter....

Postad
Realism har inget med om en film är sci-fi eller inte. då mertalet av sci-fi filmer är totalt orealistiska.

Jag håller med. Men hur skall man då skilja på Science Fiction och Fantasy?

Min gräns har alltid varit att SF är lite mer realistiskt och FA är helt och hållet en saga, men som ni alla kan se blir den gränsen flytande. Allt beror ju på hur man själv ser på saga och realism.

Postad
Det är inte bevisat att tidsresor är möjliga eller omöjliga, man vet inte om det går. Det finns vetenskapliga teorier som både talar för och emot.

Sant

Av all info och kunskap vi lärt oss under alla dessa år så vet vi att det det knapt är en bråkdel av den kunskap som finns. som om man skulle skriva det i siffror så skulle vår kunskap knapt vara 0.0000000000000000001%

Postad

Det behöver inte bevisas att tidsresor är omöjliga, för tiden finns inte. Ni kanske inte tror mig, men om ni verkligen tänker efter bör ni komma fram till samma sak.

Jag står fast vid att sci-fi försöker vara fantasifullt på ett verklighetstroget sätt, medan fantasy inte gör det!

Postad

Om man läser "Fysiken i Star Trek", så står det där att tid är den 4:e dimensionen. Och att det hänger ihop med ljuset. Om man färdas långsammare än ljusets hastighet är hastigheten relativ, medan tid och rum är opåverkbara, men om hastigheten överskrider ljusets så skulle hastigheten bli opåverkbar, och tid och rum relativa.

(Har för mig att det var så, det var ett tag sedan jag läste det).

Postad
Jo, JAG vet med allra största säkerhet att tiden inte finns!

Det är inget speciellt med ljusets hastighet, det är bara en hög hastighet.

Förklara då min herre va tid är om du nu kan så mycket.

Vi (människan) vet inte vad tid är men vi vet vad det inte är (ex. en grön bulle)

Postad

Men fysiken i Star Trek är ju mycket antaganden i också, det är ju inte så att det är verklighet.....ännu.....

Men en en gång. Varför spekulera? Vill Lucas att det ska vara en saga så är det det med. Slut på diskussionen!

Postad

Kan man inte säga att sci fi har koppling till dagens samhälle i fråga om teknik politik o sådär medans fantasy inte har det? Vissa sci fi filmer som Drakarnas Rike har ingen sådan koppling medans Star Trek har det

Postad

Morn: Tid är ett mänsklighetens påfund.

Back to topic: Det kan ligga något i det där med politiken. Det skulle iofs innebära att Star Wars hamnar under kategorin sci-fi, men det kanske inte är så fel när allt kommer omkring.

Man skulle kunna säga att Star Wars är ett slags sci-fi/fantasy-hybrid: Det är ju en sagoaktig berättelse som inte tar hänsyn till realism, men som samtidigt genomsyras av politisk tragedi och logiskt uttänkta företeelser.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...