Morn Postad 15 September, 2002 Författare Rapport Postad 15 September, 2002 Och om lucas skulle säga att SW äe en liten film om en apa betyder det att det är det då eller??? Lucas är inte gud. Kan ingen säga värför SW klasssas som fantasy och kom inte med att lucas säger det och att storyn är fantasy. deyt funkar inte då en av grunderan i sci-fi är tänk om vi tar denna händelse/plast och lägger det i ex rymd miljö. sen vad som står på internet shoppar är inte alltid rätt då dom klassar ex krull som sci-fi och det är den ej. Citera
Crayle Postad 15 September, 2002 Rapport Postad 15 September, 2002 Svensk film kallar Sjätte sinnet för Science Fiction. Vad svenska videobutiker kallar sina filmer och vad det är, det är två olika saker. Svenska videobutiker tillhör inte direkt de som har koll på vad som är vad, inte ens SF som visar South Park som barntillåten matinéfilm. Vilka som säger att SW är fantasy jo nämligen upphovsmannen Lucas och filmrecensenter som exempel Leonard Maltin, samt folk som har skrivit om filmerna och intervjuat Lucas, jag litar mer på dessa än svenska videobutiker. Citera
Crayle Postad 15 September, 2002 Rapport Postad 15 September, 2002 SW följer ett visst mönster som finns inom gamla folksagor/folklore ni får ta och läsa lite sånt så kanske ni förstår vad som menas Citera
Morn Postad 15 September, 2002 Författare Rapport Postad 15 September, 2002 Då vill jag höra en besrivning av Fantasy och en av Sci-fi för man kan kalla de mästa sci-fi/fantasy genom att titta på klasiska sagor/böcker Folklore? kan du rekomendera något. SEn så tycker jag inte att det är konstigt att film skapare alltid säger att deras film är bla bla bla och filmen i sig inte änns är i när heten av vad dom pratar om. vad har vi kommit fram till nu då??? på vilka grunder kan man säga att SW är Fantasy och inte Sci-fi? Av de som jag hört här så är SW fantasy för att den följer ett berättar mönster/stil som man använder i klassiskt fantasy och att man har samma typ av peroner som i klassiskt fantasy. Men vilka filmen har inte en modig orädd hjälte, en elak slemmig skurk, en stor jätte stark onding som är typ som en drake, en prins (en yngling som kommer att ta över sen), en kung (som leder och behöver hjältens hjälp) samt en prinssesa/dam/kina/flicka/brud som valigtvis behöver hjältes hjälp för att överleva (samt kysser hjälten i slutet) det är få filmer som klarar sig undan detta. betyder det att alla filmer är fantasy för det? nej Citera
Lars Muul Postad 15 September, 2002 Rapport Postad 15 September, 2002 Morn: Jag förklarade på tydligaste vis, men du vill helt enkelt inte förstå. Jag kan inte uttala mig om Farscape, eftersom jag aldrig har sett det, men jag vet detta: Science-fiction är berättelser som utspelar sig i vår dåtid, nutid eller framtid, där man har utökat verkligheten(om ni förstår vad jag menar med det). Fantasy är berättelser som utspelar sig i en fiktiv verklighet som inte hör ihop med vår. Anledningen till att ALLA fantasy-berättelser innehåller människor är att vi lättare ska kunna relatera till huvudpersonerna. Valet av miljö har inget med om det är sci-fi eller fantasy att göra, det är bara ett val av miljö. Och jag är medveten om att GL inte är gud, precis som de som kategoriserar film inte heller är det. Jag säger att Star Wars är fantasy för att det är det. BTW: Sagor kan som sagt vara både sci-fi och fantasy! Citera
Morn Postad 15 September, 2002 Författare Rapport Postad 15 September, 2002 Bra förklaring dock lite luddig om ni frågar mig (men vem i nisse skulle göra det) Ok så då är dark city fantasy då det är en fiktiv verklighet som inte hör ihop med vår. den ända koplingen är dock samma som SW att det är med människor. Sen så är SW inte fantasy om man tittar på det du sagt då redan i början på Sw så får man en koppling. "a long long time ago inte galaxsy far far away" (stavar inte bra). Det säger mig att Sw är vår verklighet (vårt universum) fast dåtid och väldigt långt borta. kan du förklara lite mer vad du menar med utökat verklighet? syftar du då på att det är en värld där man kan ex åka i warp eller döda med tanke kraft?? Sen så är då farscape nästa fantasy då koplinge till vår verklighet är mycket mycket svag (ja ja john är människa coh refererar till jorden ofta men det är allt) ps Jag måste ha missat ditt (Lars Muul) tidigare inlägg :blink: Citera
Lars Muul Postad 15 September, 2002 Rapport Postad 15 September, 2002 OK, då förstår jag. Fast grejen med "in a galaxy far, far away" är ju att man ska glömma allt vad logik heter och bara drömma sig bort i fantasins värld. Jag tror inte GL menar att det utspelar sig i vårt universum. Gör det det är det dock naturligtvis sci-fi Med "utökad verklighet" menar jag precis det du säger, med warp-speed osv. Citera
Morn Postad 15 September, 2002 Författare Rapport Postad 15 September, 2002 fantasy = beteckning för litteratur, film eller annan konstform som inte försöker efterlikana eller övertyga om realism detta är vad som står under fantasy i bonniers lexikon får 2000 och med den förklaringen kan jag säga att SW är fantasy men inte med det som uppkommit under denna diskution. B) B) Citera
Crayle Postad 15 September, 2002 Rapport Postad 15 September, 2002 Fantasy = alver o troll Scifi = rymdskepp o laser Nej men allvarligt det är svårt o specifikt säga vad som just är sci-fi och vad som är fantasy för alla har sin syn på vad som är vad, men generellt så kan man ju se Tolkiens värld som grunden för fantasy och sci-fi är typ ute i rymden med massa aliens och sånt (då borde ju Star Wars vara sci fi?) men det finns vissa undantag som Star Wars och så. Vill ni se en HelYlle FantasyFilm Med Monster så se Labyrinth Citera
Crayle Postad 15 September, 2002 Rapport Postad 15 September, 2002 Science = vetenskap Fiction = fiktion Science fiction = vetenskapsfiktion Citera
Morn Postad 15 September, 2002 Författare Rapport Postad 15 September, 2002 OK, då förstår jag. Fast grejen med "in a galaxy far, far away" är ju att man ska glömma allt vad logik heter och bara drömma sig bort i fantasins värld. Jag tror inte GL menar att det utspelar sig i vårt universum. Gör det det är det dock naturligtvis sci-fi Ja som då inte kånner GL personligen kan omöjligt veta vad ha tänkte då han kom på att man börjar filmen med "a long long time ago inte galaxsy far far away" jag kan bara tyda det som det står och det är att det är detta universum fast inte här och inte nu. sen om man ska tänka på logik med människor så är det som Lars Muul säger att det är för att kunna relatera till enklare. och logik och film är inte 2 saker som man bör ha i samma mening då de sällan hör ihop. Men för att sätta stop på denna diskution som varat ganka länge och kommer troligen att vara läng till så säger jag. Science Fiction/Fantasy is in the eye of the beholder samt Smaken är som baken: stor ful och luktar illa Citera
Morn Postad 15 September, 2002 Författare Rapport Postad 15 September, 2002 Fantasy = alver o troll Scifi = rymdskepp o laser Den förklaringen ligger mig närmast hjärtat Citera
nx01 Postad 15 September, 2002 Rapport Postad 15 September, 2002 Svensk film kallar Sjätte sinnet för Science Fiction. Vad svenska videobutiker kallar sina filmer och vad det är, det är två olika saker. Svenska videobutiker tillhör inte direkt de som har koll på vad som är vad, inte ens SF som visar South Park som barntillåten matinéfilm. Vilka som säger att SW är fantasy jo nämligen upphovsmannen Lucas och filmrecensenter som exempel Leonard Maltin, samt folk som har skrivit om filmerna och intervjuat Lucas, jag litar mer på dessa än svenska videobutiker. Officiellt kallar filmbolagen SW för sci-fi, de var det jag skulle peka på. Citera
Mr Borg Postad 16 September, 2002 Rapport Postad 16 September, 2002 Filmbolagen vet inte var de snackar om. Det är ju ett erkänt fenomen att skivbolag och filmbolag kategoriserar in saker fel bara för att snabbt ha ett fack att lägga saker i. Men de tänker aldrig, bara gör. Citera
Crayle Postad 16 September, 2002 Rapport Postad 16 September, 2002 Ja fy dumma bolag dom är som Imperiet =) Citera
Crayle Postad 16 September, 2002 Rapport Postad 16 September, 2002 Fast grejen med "in a galaxy far, far away" är ju att man ska glömma allt vad logik heter och bara drömma sig bort i fantasins värld. Jag tror inte GL menar att det utspelar sig i vårt universum. Gör det det är det dock naturligtvis sci-fi Så det skulle vara sci-fi om det var i vårt universum??? Är det det enda som behöver bytas så att det ska bli sci-fi, det låter heldumt tycker jag. "In a galaxy far far away" är Lucas sätt att säga "Det var en gång..." som alla sagor (i princip) börjar med. (jag har läst 4 år filmvetenskap så jag har faktiskt lite i bagaget) Citera
Morn Postad 16 September, 2002 Författare Rapport Postad 16 September, 2002 JO jag håller med då många (om inte alla) fantasy berättelser utspelar sig för länge sen då det fans magi och drakar. Citera
Crayle Postad 16 September, 2002 Rapport Postad 16 September, 2002 Det är för lite drakar i filmer. iofs drakarnas rike drakar fast i framtiden Citera
Morn Postad 16 September, 2002 Författare Rapport Postad 16 September, 2002 Ja mer drak filmer det vore ballt Citera
Crayle Postad 16 September, 2002 Rapport Postad 16 September, 2002 Ja har du sett Dungeons & Dragons där är det massa drakar Citera
Morn Postad 16 September, 2002 Författare Rapport Postad 16 September, 2002 Kanske borde sluta snacka drakar då det är OT. Vi vill ju inte känna "fomum ledarnas vrede" Citera
Essray Postad 16 September, 2002 Rapport Postad 16 September, 2002 JO jag håller med då många (om inte alla) fantasy berättelser utspelar sig för länge sen då det fans magi och drakar. Så förr i tiden fanns det deakar och magi, där ser man. Och jag som trodde det var påhittat. ^_^ Citera
Morn Postad 16 September, 2002 Författare Rapport Postad 16 September, 2002 Så förr i tiden fanns det deakar och magi, där ser man. Och jag som trodde det var påhittat. ^_^ Jag säger att fantasy kör men samma grund om mycket sci-fi tänk om. ex tänk om för i välden det fanns magiker och drakar. tänk om att det går att klona arnold. tänk om gandalf vore ful skulle han busa men sin magi då. sånna saker. Citera
Jocke Postad 16 September, 2002 Rapport Postad 16 September, 2002 "The wrath of the moderator!" ;) Ja ni vet vad som gäller, tillbaka till ämnet, tack! Citera
Crayle Postad 16 September, 2002 Rapport Postad 16 September, 2002 om den enda skillnaden mellan fantasy o sci-fi är att fantasy utspelar sig i vår värld o sci-fi inte gör det då undrar jag hur du tänker, så du menar att det finns aliens warps speed o death stars i rymden aha :P ps drakarna i reign of fire det är SCIENCE FICTION inte fantasy sug på den du Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.