Crayle Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 Vad är det som är sci fi med 24? Det utspelar sig väl idag med dagens teknologi och sådär, eller hur menar du? Det är ju inga laservapen dom springer runt med.... Citera
Essray Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 Vad är det som är sci fi med 24? Det utspelar sig väl idag med dagens teknologi och sådär, eller hur menar du? Det är ju inga laservapen dom springer runt med.... Citera
Crayle Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 ja de 3 är ju ikväll 2100 skumma grejer först 2 delar på söndag sen en de på tisdag hummmm Citera
Essray Postad 24 September, 2002 Rapport Postad 24 September, 2002 ja de 3 är ju ikväll 2100 skumma grejer först 2 delar på söndag sen en de på tisdag hummmm Citera
Mr Borg Postad 26 September, 2002 Rapport Postad 26 September, 2002 Tid ja, det är klart att det är påhittat, för att göra saker och ting enklare. det var ju inte så att stenålders människorna hade klockor direkt....och veta dygnsrytmen efter att kolla solen och så är ju inte tid i den bemärkelsen! Jag tror inte vi någonsin kommer att få ett konkret svar på vad SciFi är egentligen sådär. Det är ju lite flummigt. Det bästa är ju att titta på filmer och lyssna på musik utefter hjärtat och inte kategorisera i det i olika fack hit och dit... Citera
Lars Muul Postad 26 September, 2002 Rapport Postad 26 September, 2002 Väl talat, Mr Borg! Kategoriserar man en film som sci-fi säger det ju heller ingenting om hur filmen är upplagd. Är det en action-rulle eller ett djuplodande drama man ska se? Det är den frågan som är intressant, inte om filmen är verklig eller ej. Citera
Essray Postad 26 September, 2002 Rapport Postad 26 September, 2002 Tid ja, det är klart att det är påhittat, för att göra saker och ting enklare. det var ju inte så att stenålders människorna hade klockor direkt....och veta dygnsrytmen efter att kolla solen och så är ju inte tid i den bemärkelsen! Bara för att man inte alltid mätt tiden betyder ju inte att den inte finns. Citera
Nettan Postad 26 September, 2002 Rapport Postad 26 September, 2002 Varning!!! Det är ett långt inlägg. Ni får gärna hoppa över inlägget. Varning!! Science Fiction i allmänheten : SF, eng, litteratur, film- och seriegenre med avancerat tekniskt och naturvetenskapligt innehåll, ofta utopiskt och med handling förlagd i framtidenAlltså är det sciencie fiction mycket utbredd mella realiskt/orealiskt teknik som Star Trek och fiktiv samhällsyn som Stiftelse Varför klassas vissa filmer/serie t. ex Juraciss, Terminator, Sjätte sinnet och Star Trek som sci-fi? Filmer/serie är ofta överdådigt med special effekt. De flesta sci-fi-filmer/serie "uppbyggdes" nästan enbart på special effekt. Frågan är : "Vad är Star Trek utan special effekt?" Joo. det är en ordinär tv-såpa som 'Rederiet'. Jag anser att special effekt ofta lyfter fram vissa filmer/serie och sci-fi filmer/serie ofta belyser/fokusera något "aktualitet" t.ex kloning eller kopior (Juraciss Park på någon sätt eller är bara en ren tv-underhållning (trots att sci-fi filmer ofta innehåller felaktig vetenskap) Filmakare, som sysslar med special effekt, vill ofta se vad de kan göra med filmer. Om vi analyserar (lätt) några filmer/serie om de klassas som sci-fi eller inte Time Trax - Handlingen är att en polis, som jagade förrymda brottslingar, utspelades på 90-talet. Sci-fi eller inte ? Den fantastiska resan, (1966) - Handlingen är att en grupp människor reste i en miniubåt inuti i en människokropp. Sci-fi eller inte ? (Jag kan nämna att denna filmen har vunnit två oscar (1966 eller 1967) i special effekt. På denna tiden måste folket vara mycket imponerad på filmen pga special effekt.) Juraciss Park - Handlingen är att en grupp forskare skapade dinosaurie med hjälp av DNA-teknik. Deras forskning fick en enorm allvarig konsekvens. Sci-fi eller inte ? Tron - Handlingen är att en datanörd råkade hamna i en datavärld och jagade viktiga information. Sci-fi eller inte ? (Jag tror att Tron kanske har vunnit en oscar i special effekt men jag är osäker på detta) Alla filmer, som jag tidigt nämnde, är överdådigt med special effekt och klassas som sci-fi enligt svenska videobutiken. Det kan vara en möjlig förklaring till varför vissa filmer/serie klassas som sci-fi på grund av special effekt. om 24 är SF, eller inte? Svaret är nej. Det är agentserie /action. (typ tv serie "impossible mission" ( 60-talet och 80-talet) och mannen från u.n.c.l.e ) Men tänk på att alla tv-serie /film är bara fiktiv berättelse och "24" har inget att göra med sci-fi,tycker jag. // Nettan, som ber om ursäkt för dålig svenska Citera
Emher Postad 5 Oktober, 2002 Rapport Postad 5 Oktober, 2002 Okej, nu vet jag inte om någon har nämnt föjande eller ej. Orkade inte plöja igenom alla 9 sidor just nu... Någon sa någon gång att äkta Sci-Fi måste innehålla mänsklighet. Alltså inte månniskor, utan mera känslan utav mänsklighet. Eller strävan efter den. Data passar in utmärkt på det, eftersom han strävar efter att bli mera mänsklig. Ett annat exempel som jag gillar är filmen Soldier med Kurt Russell. Ex: I början är han en omänsklig robot (inte mekanisk sådan) som bara lyder order, men i slutet har han förstått hur det är att vara människa och upptäckt sin egen mänsklighet. Citera
Mr Borg Postad 9 Oktober, 2002 Rapport Postad 9 Oktober, 2002 Att komma fram till något vettigt angående SciFI är ungefär som att komma fram till något vettigt om pop musik. Det går ju nästan inte. Det är så otroligt stort. En film brukar ju oftast bestå av fler moment en bara ett. T.ex. scifi och såpa, eller saga, eller action etc... Det är nog ganska personligt med vad man tycker tror jag. vem har rätt och vem har fel? Citera
Crayle Postad 10 Oktober, 2002 Rapport Postad 10 Oktober, 2002 Nettan > Titanic vann Oscar för bästa specialeffekter. Men inte kallar du väl den filmen för sicence fiction? Citera
Morn Postad 10 Oktober, 2002 Författare Rapport Postad 10 Oktober, 2002 Nettan > Titanic vann Oscar för bästa specialeffekter. Men inte kallar du väl den filmen för sicence fiction? Titanic jo den tycker jag är sci-fi specielt när dom (aliens) kommer för att ta juvelen den scenen gör hela filmet till sci-fi sen så var ju titanic ett rymd skepp :P :P Citera
Nettan Postad 11 Oktober, 2002 Rapport Postad 11 Oktober, 2002 Crayle Inlägget gjort Oct 10 2002, 11:44 -------------------------------------------------------------------------------- Nettan > Titanic vann Oscar för bästa specialeffekter. Men inte kallar du väl den filmen för sicence fiction? Crayle, du har rätt i att filmen Titanic inte är science fiction på grund av special effekt. Jag är hemsk ledsen för att jag inte har tänkat så längre men det är bra att du påpekade det. Jag tror kanske att varför de flesta filmer bland annat Juraciss Park kallas sciencie fiction pga snygga speciella effekter. Jag måste erkänna att jag föredrar ofta sci-fi filmer än övriga filmer, eftersom jag kommer vara alltid fascinerad av specieleffekt (och rymd/vetenskap) blush Jag tror att det är svårt att var man ska dra gräns när det gäller filmer. Det har hänt mig ibland när jag blev besviken över vissa filmer, som kallas sci-fi, borde inte kallas sci-fi. //Nettan , som ber ursäkt för dålig svenska Citera
Crayle Postad 11 Oktober, 2002 Rapport Postad 11 Oktober, 2002 Visst används sfx i sci fi filmer men det är ju inte det enda kriteriet. Det har säkert gjorts sci fi filmer utan sfx fast jag kan inte komma på någon för tillfället Citera
Mr Borg Postad 12 Oktober, 2002 Rapport Postad 12 Oktober, 2002 Tycker det här ämnet börjar spåra ut lite. Titanic SciFi, kom och hjälp..... Det är väl verklighet i högsta grad, en historisk film som har hänt på riktigt. Citera
Crayle Postad 12 Oktober, 2002 Rapport Postad 12 Oktober, 2002 En historisk film? EN HISTORISK FILM???? Vad som händer med båten stämmer, men resten av filmen skulle jag ej direkt påstå är ett historiskt dokument. Citera
Mr Borg Postad 12 Oktober, 2002 Rapport Postad 12 Oktober, 2002 Nänä, det är klart. Det är en kärleks såpa rakt igenom sedan. Men det är verkligen inte SciFi, det var det kag ville komma fram till. Citera
Emher Postad 12 Oktober, 2002 Rapport Postad 12 Oktober, 2002 Nej, den är inte scifi, men regissören James Cameron borde gå tillbaks till den genren SNARAST! Jag älskar hans sci-fi rullar, men Titanic var bara...inte lika bra... Fast jag har hört att Cameron ska film en live-action version utav mangan Battle Angel Alita, så det blir nog iaf bra Citera
Crayle Postad 12 Oktober, 2002 Rapport Postad 12 Oktober, 2002 Ajja Kaboo! En spelfilm med BA Alita? Stenhårt! Vore grymt och se en tv-serie som bygger på mangan (har läst alla) han borde gjort det istället för Dark Angel. Animen bygger på manga nr # 3 btw Citera
Quiet Postad 13 Oktober, 2002 Rapport Postad 13 Oktober, 2002 En liten påminnelse: ämnet vi diskuterar är "vad är sci-fi?". Citera
Warbird Postad 13 Oktober, 2002 Rapport Postad 13 Oktober, 2002 Ja du... Vad är sci fi? Ingen aning. Jag säger att sci fi är filmer som utspelar sig i framtiden. Citera
Emher Postad 13 Oktober, 2002 Rapport Postad 13 Oktober, 2002 Vet inte det jag... Atlantis är sci-fi, och den utspelar sig i början utav 1900-talet. Citera
Mr Borg Postad 13 Oktober, 2002 Rapport Postad 13 Oktober, 2002 Atlantis är inte alls SciFi, det är en saga det med.... Citera
Crayle Postad 13 Oktober, 2002 Rapport Postad 13 Oktober, 2002 SciFi är IMHO en berättelse som baserar sig på teknik/vetenskap som vi ej har idag samt utspelar sig i en möjlig framtid baserad på den teknik och vetenskap som vi har idag. Detta leder ju till att de utspelar sig i framtiden men även filmer som Flykten från New York och boken 1984 utspelar sig i framtiden för dessa år var framtid när filmen/boken gjordes. Citera
Mr Borg Postad 25 Oktober, 2002 Rapport Postad 25 Oktober, 2002 Science = vetenskap Fiction = påhittat Vad besttämmer egentligen att det är framtiden? De två orden jag översatte gör ju inte det, de har ju inget med tid att göra, vem bestämmer sådant??? Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.