Crayle Postad 20 November, 2002 Rapport Postad 20 November, 2002 Om sci fi: hitta bra citat från Isaac Asimov "sci fi författare har en tyngd över sig: deras framtidsvisioner i sina verka bör ha en vetenskaplig grund som stämmer in elelr kan komma att stämma in" Citera
Essray Postad 20 November, 2002 Rapport Postad 20 November, 2002 Om sci fi: hitta bra citat från Isaac Asimov "sci fi författare har en tyngd över sig: deras framtidsvisioner i sina verka bör ha en vetenskaplig grund som stämmer in elelr kan komma att stämma in" Jo, men det är väl så, att även om det inte är ngt direkt tvång, att allt skall funka, så måste det ändå gå ihop teoretiskt. Allt bör vara fysiskt möjligt, även om det inte är praktiskt möjligt. T ex så är det ju teoretiskt möjligt att åka i impulsfart, men det är i nuläget praktiskt omöjligt, eftersom det inte finns några så snabba raketer. Citera
Mr Borg Postad 21 November, 2002 Rapport Postad 21 November, 2002 Forumledarna Har bestämt att Star Wars är SciFi. Jag har ett väldigt bra förslag för att få tyst på oss som vet/envisas om att det är en saga och inget annat. Ni forumledare: Skriv ett inlägg var och förklara för oss som inte fattat att det är scifi och förklara för oss och George Lucas varför vi har fel..... Då blir det tyst på oss(mig i varje fall) sedan. Citera
StarTrekin Postad 1 December, 2002 Rapport Postad 1 December, 2002 Det finns en vettig slutsats som jag har kommit fram till: vissa filmer (och böcker för den delen också) är ett mellanting av olika genrer. T ex star wars är mer en blandning av SciFi och fantasy/saga än renodlad SciFi eller fantasy. :P Citera
Jocke Postad 1 December, 2002 Rapport Postad 1 December, 2002 Forumledarna Har bestämt att Star Wars är SciFi. Jag har ett väldigt bra förslag för att få tyst på oss som vet/envisas om att det är en saga och inget annat. Ni forumledare: Skriv ett inlägg var och förklara för oss som inte fattat att det är scifi och förklara för oss och George Lucas varför vi har fel..... Då blir det tyst på oss(mig i varje fall) sedan. Som jag har skrivit innan så håller jag med om att Star Wars inte riktigt tillhör sci-fi-genren, men det är väll bättre att diskutera det under sci-fi istället för inte alls. Vi har inte bestämt att Star Wars är sci-fi, utan vi tycker att det passar bra att diskutera det i sci-fi-kategorin. Star Wars passar mycket bra där, medans tex Sagan om ringen inte passar in alls. Om ni inte tycker att Star Wars är sci-fi, så behöver ni inte diskutera det här, så enkelt är det. Jag tycker att vi har diskuterat detta tillräckligt nu och vidare diskussioner om detta är onödiga. Citera
Lars Muul Postad 2 December, 2002 Rapport Postad 2 December, 2002 Så frågan är varför vi fortfarande postar inlägg i denna tråd. Citera
StarTrekin Postad 10 December, 2002 Rapport Postad 10 December, 2002 Jag tror att jag tycker att något är sci-fi när det utspelar sig i framtiden (eller åtminståne den som skapat "verket" framtid) sedan är ny teknik nästan ett måste och sen.....nä, det är svårt det där med att bestämma exakt var sci-fi är Citera
Warbird Postad 11 December, 2002 Rapport Postad 11 December, 2002 Jag hörde nån stans att James Bond är science fiction. Håller delvis med om det. Citera
StarTrekin Postad 11 December, 2002 Rapport Postad 11 December, 2002 Jag hörde nån stans att James Bond är science fiction. Håller delvis med om det. Nja, då skulle man ju kunna kalla Mission Impossible för det också (och säkert en massa andra serier/filmer också) ;) Citera
Captain Proton Postad 11 December, 2002 Rapport Postad 11 December, 2002 James Bond är lite sci-fiction. I alla fall den där nya bilen i "Die another day". Det var ju lite för mycket. Jag tror inte man kommer göra nån sån bil på länge. Citera
Crayle Postad 15 December, 2002 Rapport Postad 15 December, 2002 Håller med, cloakad bil är ju sci fi Citera
Warbird Postad 15 December, 2002 Rapport Postad 15 December, 2002 Ja, jag kommer ej ihåg var jag hörde det men jag tycker det stämer ganska bra att Bond är Sci fi. Citera
Suskiv Postad 5 Januari, 2003 Rapport Postad 5 Januari, 2003 Kolla in Equilibrium Equilibrium Det verkar ju vara nått att se. Kan nog vara riktigt bra. Citera
Morn Postad 23 Februari, 2003 Författare Rapport Postad 23 Februari, 2003 Som jag sa så om man inte sett Kopps (hela filmen) så fattar man inte. Inte för att låta elak nu men verkar inte gå fram till dom som stängt ämnet. Citera
Captain Proton Postad 23 Februari, 2003 Rapport Postad 23 Februari, 2003 Som jag sa så om man inte sett Kopps (hela filmen) så fattar man inte. Inte för att låta elak nu men verkar inte gå fram till dom som stängt ämnet. Jag har sett Kopps och jag skulle inte klassa den som sci-fiction. Citera
Quiet Postad 23 Februari, 2003 Rapport Postad 23 Februari, 2003 Som jag sa så om man inte sett Kopps (hela filmen) så fattar man inte. Inte för att låta elak nu men verkar inte gå fram till dom som stängt ämnet. Jaja, var jättesur Morn, jag bryr mig inte. Men om vi ska börja snacka om vad sf är igen, och utgå från en film som Kopps så kan denna diskussionen bli väldigt intressant. Ang. stängningen av ämnet du startade säger jag samma sak som jag brukar säga: nånstans måste vi dra gränsen. Att du inte ens förklarade varför du anser att Kopps är sf gjorde ju inte saken bättre. Men om du förklarar på ett rimligt sätt för mig varför du anser att filmen i fråga är sf så kan jag tänka mig att öppna ämnet igen. Citera
Morn Postad 23 Februari, 2003 Författare Rapport Postad 23 Februari, 2003 (redigerade) Jag säger inte att Kopps är direkt en Sci-fi film. Men den har vissa delar som är extremt sci-fi. Kopps skulle jag säga är det närmaste en svensk sci-fi film vi har sett. Då det finns dessa delar så vill jag gäörna diskutera det och detta är ett sci-fi del i forumet. Det är ganska svårt att förklara på ett sådant sett att man fattar och som jag har sagt så om man inte sett hela filmen så vet man inte vad jag pratar om. Har man sett den så behöver jag inte förklara. Slutet är ganska likt det i "Tillbaka till framtiden" mer än så vill jag inte förklara då det kan spoila mycket. dock så ser man att dom hade kul när dom gjorde filmen och detta gjordes troligen mer som en fet grej än något annat. Redigerad 23 Februari, 2003 av Morn Citera
Mr Borg Postad 23 Februari, 2003 Rapport Postad 23 Februari, 2003 Om man kallar Kopps för SciFi, kan man kalla rätt mycket för SciFi i så fall.... Har sett filmen, och tycker inte den är någon direkt SciFi i den meningen direkt. Citera
Morn Postad 23 Februari, 2003 Författare Rapport Postad 23 Februari, 2003 Om man kallar Kopps för SciFi, kan man kalla rätt mycket för SciFi i så fall.... Har sett filmen, och tycker inte den är någon direkt SciFi i den meningen direkt. Men den har sin hedring till sci-fi i den i alla fall (tycker jag) Citera
bruse Postad 23 Februari, 2003 Rapport Postad 23 Februari, 2003 Om det kan va till nån hjälp, så slog jag upp ordet science fiction i Svenska Ordboken, Norstedts förlag 1999: ... (konstnärlig) framställning av en framtida värld /särsk./ med inrikting på teknik och rymdäventyr Citera
Emher Postad 23 Februari, 2003 Rapport Postad 23 Februari, 2003 Om det kan va till nån hjälp, så slog jag upp ordet science fiction i Svenska Ordboken, Norstedts förlag 1999: ... (konstnärlig) framställning av en framtida värld /särsk./ med inrikting på teknik och rymdäventyr Men Minority Report var ju inte så jätte inriktad på teknik eller rymdäventyr, utan på en man som försöker rentvå sitt namn ;) Citera
Morn Postad 24 Februari, 2003 Författare Rapport Postad 24 Februari, 2003 Oftast är Sci-fi inte en film som handlar om tekniken utan bara ett problem som händer. det behöver inte änns vara relaterat till tekniken dom har. men i Minority Report så är den det Citera
Pjotr'k Postad 24 Februari, 2003 Rapport Postad 24 Februari, 2003 Jag kan inte se att Kopps förtjänar en egen diskussion under Sci-Fi, då inte filmen till Sci-Fi-genren. Däremot finns det en poäng med att det kan finnas drag av Sci-Fi i flera filmer. Skulle man inte då kunna ha en diskussion som heter Sci-Fi-inslag i filmer ? Där kan man diskutera likheter med andra filmer och även få upp ögonen för sci-fi-inslagen som är rätt vanliga i filmer. Om man skulle starta en sådan diskussion (och nu säger jag inte att vi skall göra det) måste strukturen vara ordnad från början. Vi kan inte ha en fuskdiskussion för att diskutera alla möjliga filmer, så fort som det finns minsta antydan om Sci-Fi. Citera
Morn Postad 24 Februari, 2003 Författare Rapport Postad 24 Februari, 2003 Jag kan inte se att Kopps förtjänar en egen diskussion under Sci-Fi, då inte filmen till Sci-Fi-genren. Däremot finns det en poäng med att det kan finnas drag av Sci-Fi i flera filmer. Skulle man inte då kunna ha en diskussion som heter Sci-Fi-inslag i filmer ? Där kan man diskutera likheter med andra filmer och även få upp ögonen för sci-fi-inslagen som är r??tt vanliga i filmer. Om man skulle starta en sådan diskussion (och nu säger jag inte att vi skall göra det) måste strukturen vara ordnad från början. Vi kan inte ha en fuskdiskussion för att diskutera alla möjliga filmer, så fort som det finns minsta antydan om Sci-Fi. Det låter som en bra ide men för att det ska funka behöver "ledarna" vara stränga som Nisse. EX att en film har ett extremt snabb dataöverföring bör inte vara där dock bör sista scenen i kopps vara med Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.