Jump to content

Vad är sci-fi?

Morn

Recommended Posts

Hej

Alla verkar ha en egen förklaring av vad sci-fi är me frågan kvarstår. Finns det någon norg som vi kan dra alla sci-fi över för att se om det är sci-fi.

En polare har nyss sagt att Cube inte är sci-fi men enligt mig så är det det ultimata sci.fi verk jag sätt.

Sen tror jag att det finns 3 begrepp som används och dom betyder alla olika.

Vi har

Sciens fiktion (stavning?)

Sci-fi

SF

och i olika krätsar så pratar man om olika ex bok läsarna pratar mycket om SF

medans film tittarana snackar Sci-fi

och vanliga folket som snackar om Sciens fiktion

Hjälp mig få svar på denna svara fråga.

• Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såhär defineras sicence fiction i i mitt uppslagsverk:

science fiction

SF, eng, litteratur-, film- och seriegenre med avancerat tekniskt och natrurvetenskapligt innehåll, ofta utopiskt och med handlignen förlagd i framtiden.

Det säger ju egentligen inte så mycket.

science fiction

SF, eng, litteratur-, film- och seriegenre med avancerat tekniskt och natrurvetenskapligt innehåll, ofta utopiskt och med handlignen förlagd i framtiden.

Faktist så säger det en hel del och om man tror på den så är cube sci-fi

ps för er som inte sätt cube gör det den finns att hyra

science fiction

Ofta rymdinfluerat också. Aliensarna anfaller; jordens befolkning flyttar/har flyttat till en annan planet; såna saker.

En liten undran: skulle man klassa "Armageddon" som sci-fi?

nä armageddon skulle jag klassa som skräp.

Haha!

Nä, men allvarligt. Om man bortser från att filmen är dålig, skulle den falla in i sci-fi-kategorin eller i action-kategorin?

nä armageddon skulle jag klassa som skräp.

Haha!

Nä, men allvarligt. Om man bortser från att filmen är dålig, skulle den falla in i sci-fi-kategorin eller i action-kategorin?

problemet är att sci.fi kan vara alla andra kategorier

ex star wars som är fantazy men aramgedon är mer rymd action. typ

är det någon som sätt cube och vill klassa den som sci-fi

Faktist så säger det en hel del och om man tror på den så är cube sci-fi

ps för er som inte sätt cube gör det den finns att hyra

Det jag mena var att det var väldigt generelt. Man får fortfarande definitionsproblem med mycket. ex Star Wars IMM är det en fantasy i rymdmiljö medans andra ser det som sci-fi.

Science fiction direkt översatt blir Vetenskapsfiktion. Dvs fiktion med en slags vetenskap i fiktionen t.ex. rymdfärder eller avancerad teknologi eller bioteknik. Fast utopi? Det vet jag inte. Bortsett från Star Trek så är flera sci-fi fimer dystopiska, som Blade Runner eller Terminator t.ex.

Vad jag vet så är Sci-Fi och SF båda en förkortning på Science Fiction. Det är väll bara så att olika kretsar säger olika.

Det stämmer.  Jag tror att Sci-Fi är  en engelsk förkortning på ordet Science Fiction. Och SF är en svensk förkortning av ordet science ficiton som är låneord från engelska.  Det beror på att jag har sett att de flesta amerikansk/engelska vidoekassetter ofta  stod med  sci-fi däremot  de svensk ofta  sf.  Men jag kan ha  fel. ???

Men jag tror att ordet "sci-fi" håller på att bli ett  "stark "ord  medan "sf" används inte ofta numera i svenska  språket.

• 4 weeks later...
Science fiction direkt översatt blir Vetenskapsfiktion. Dvs fiktion med en slags vetenskap i fiktionen t.ex. rymdfärder eller avancerad teknologi eller bioteknik.

Vilket då gör att både cube och star wars är sci-fi

cube =det avanserade kub nätet

star wars = det avanserade rymdskeppen

fast om man säsger så är nästan alla filmer sci-fi är de alla har ett väldigt avanserat och mycket bättre/snabbare OS än det vi använder på våra datorer idag

Det jag mena var att det var väldigt generelt. Man får fortfarande definitionsproblem med mycket. ex Star Wars IMM är det en fantasy i rymdmiljö medans andra ser det som sci-fi.

I inledningen till Star Wars så står det ju A long time ago, in a galaxy far, far away ..., så då kan man ju faktiskt säga att det är fantasy, inte sci-fi.

I inledningen till Star Wars så står det ju A long time ago, in a galaxy far, far away ..., så då kan man ju faktiskt säga att det är fantasy, inte sci-fi.

Sci-Fi måste inte vara i framtiden....

jag tycker tex. att Mannen Från Mars (The Day The Earth Stood Still) är Sci-Fi, men den utspelar sig inte i framtiden....

Jag skulle katorisera Star Wars som STARK sci-fi/action..

Fantasy för mig är typ. Tolkien och Tad Williams böcker, i andra värdar...med annorlunda väsen, där det goda strider mot det onda (men det gör dom ju i Star Wars också iochförsig)

men nu var det inte fantasy som diskussionen handlade om...:)

Sen så om sci-fi sak vara framtid då är inte 2001 sci-fi då det inte är frantid

2001 är liksom flykten från new york en syn på framtiden som gjordes då 1997 resp 2001 var framtid, idag kan man ju se de som alternativa framtider som kunde ha hänt i vår värld

jag tycker tex. att Mannen Från Mars (The Day The Earth Stood Still) är Sci-Fi, men den utspelar sig inte i framtiden....

Jodå, den utspelade sig i framtiden, men inte i en så avlägsen framtid. Framtiden behöver inte vara avlägsen, men lite futuristiskt beskriven måste den nog vara. Tycker jag. :)

The Day the Earth Stood Still gjordes 1951, men framtiden de visade var vid den tiden väldigt futuristisk, idag tycker vi kanske att deras levnadssätt är väldigt 50-talstypisk, men det tyckte de nog inte då.

Ta då earth final conflict den säger inet om vilken tid den är det ända den säger är att för 3 år sedan komm aliens till jorden med det kan lika hjärna vara nu om 5 årr eller för 5 år sen det vet man ej så den är inte framtid och den är sci-fi

samma med cube den kan nästan vara vilken tid som hälst 80- 90- 2000- 2020-tal den är också sci-fi

• 2 weeks later...
Redan det som Jules Verne (osäker på stavningen av efternamnet) skrev var väl SF på den tiden. Det är ju ganska skrämmande att mycket av det som han förutspådde besannades (rymndfärder, ubåtar). ;0

Tycker det är häftigt. Tänk om lika mycket av den sci-fi vi gillar idag blir verklighet om några hundra år.