Essray Postad 23 Juli, 2002 Rapport Postad 23 Juli, 2002 Tycker det är häftigt. Tänk om lika mycket av den sci-fi vi gillar idag blir verklighet om några hundra år. Det är nog inte så troligt, eftersom Jules Verne skrev om ganska enkla uppfinningar. Och om man läser boken "Fysiken i Star Trek" förstår man att det mesta i Star trek iaf är fysikaliskt omöjligt(t ex krävs det för att driva impulsmotorerna på det sätt som beskrivs, flera hundra ggr Enterprises vikt av bränsle). Och dessutom ska ju Zefram Cochrane göra sin warp-flygning ngn på 2060-talet, och än så löänge har vi ju inte ens upptäckt sub-space :vulcan: Citera
apan ola Postad 23 Juli, 2002 Rapport Postad 23 Juli, 2002 Science Fiction noveller, filmer eller tv-serier är ofta visioner av framtiden baserad på nutida (dåtida) händelser. Så här vill vi hade det istället för... Så här kan det bli om... o.s.v. Exempel: Star Trek - Visade, mitt under brinnande Vietnam krig, en positiv framtid där ras, kön och ursprung inte spelar någon roll. Alla är lika värda. - En utopi. 1984 - Skrevs några år efter 2:a VK - Typisk dystopi. Två sci-fi historier med en gemensam nämnare: den tidens politiska klimat/händelser låg som grund för den möjliga framtiden. Vissa hävdar att Star Wars är science-fiction...jag håller inte med. Star Wars är en saga (eller rymdopera). Det räcker inte med att den utspelar sig i rymden med all vad det innebär, för att kallas sci-fi måste historien på något sätt ha med "våran" framtid att göra. -apan ola Citera
Essray Postad 21 Augusti, 2002 Rapport Postad 21 Augusti, 2002 Om man tänker på vad Science fiction betyder, så är det ju fiktiv vetenskap, alltså ngt vetenskapligt som är påhittat (men ändå går ihop i sig). För övrigt så skrevs boken 1984 år 1948 Citera
Mr Borg Postad 13 September, 2002 Rapport Postad 13 September, 2002 Precis. Science Fiction är påhittad vetenskap typ. Man hittar på icke realistiska saker som ännu inte existerar. Många vetenskaps män säger att framtida SciFi oftast ligger till bakgrund för vår kommande framtid. Det är väldigt svårt att katigorisera in vissa filmer i olika fack. Men Scifi utspelar sig i framtiden och har alltid anknytning till vår jord. Vill en en gång understryka. Star Wars är INTE SciFi. Av dessa skäl. A long time AGO, in a galaxy FAR away. Bara för att man använder sig av en viss påhittad teknik så behöver det filmistk inte vara SciFi. Läser man böckerna så får man en ännu större saga upplevelse som Star wars är. Studerar man filmen dialog mässigt sätt, som man ska göra, vilket många missar. Så märker man också där tydliga skillnader gentemot t.ex. Star Trek. Citera
Morn Postad 13 September, 2002 Författare Rapport Postad 13 September, 2002 Som du sak är "Science Fiction är påhittad vetenskap" oich jag kan inte tyda någon stakn i det att det är framtid och att det är exlusiv om jorden. SEn en fråga om Star Wars inte har med jorden att göra hur kommer det sig då att Det är nästa bara människor som är där??? Sen vem har sagt att alla sci.fi måste vara lika??? Det är självklart att det är stora sjilnader på Trek och SW då det är olika författare och jag tvivlar på att Lucas ville plagiera Trek Citera
Turambar Postad 13 September, 2002 Rapport Postad 13 September, 2002 Men Scifi utspelar sig i framtiden och har alltid anknytning till vår jord. voyager....har dte anknytning till vår jord annat än dom vill hem dit.... då kan man lika gärna säga att star wars har anknytning till vår jord (filmerna sänds på biografer där, och kanske kommer Darth Vader från jorden, det e ingen som vet) Citera
Morn Postad 13 September, 2002 Författare Rapport Postad 13 September, 2002 då kan man lika gärna säga att star wars har anknytning till vår jord (filmerna sänds på biografer där, och kanske kommer Darth Vader från jorden, det e ingen som vet) och så är att människor där Citera
sweetycow Postad 13 September, 2002 Rapport Postad 13 September, 2002 voyager....har dte anknytning till vår jord annat än dom vill hem dit.... Ja Voyager har anknytning till vår jord. De kommer ju härifrån. Citera
Turambar Postad 13 September, 2002 Rapport Postad 13 September, 2002 voyager....har dte anknytning till vår jord annat än dom vill hem dit.... Ja Voyager har anknytning till vår jord. De kommer ju härifrån. men serien har ingen DIREKT anknytning till jorden, dom kunde lika gärna komma från jupiter Citera
Mr Borg Postad 13 September, 2002 Rapport Postad 13 September, 2002 Jag menar manus sättet. Det skrivna. George Lucas skrev SW som en saga och inte SciFi. Människor är det väl för att ha något att relatera till. Saga är det ju för det är mycket magi och "the force" Som Sagan om Ringen, fast teknik mässigt annorlunda. Hade inte varit så kul om Lucas gjort det på gammaldags vis, då hade det blivit en sagan om ringen del två typ. Därför valde han en annan typ av berättar teknik för att framföra sin saga. Som jag alltid säger, slutdiskuterat med för den delen. George Lucas säger själv att det är en saga, och studerar man böckerna och manuset så märker man att det ÄR en saga. Punkt Slut. Citera
Morn Postad 13 September, 2002 Författare Rapport Postad 13 September, 2002 Vad då saga alla historier är sagor. det har inte med hur det är skrivet utan om det är ex en rymd film eller en orc film Citera
Mr Borg Postad 14 September, 2002 Rapport Postad 14 September, 2002 Tror inte du förstår riktigt vad jag menar. Men jag behöver heller inte förklara mig. Lucas och samtliga skådespelare säger att det är en saga. Det räcker för min övertygelse. Citera
Crayle Postad 14 September, 2002 Rapport Postad 14 September, 2002 Morn jag tror MrBorg syftar på att SW är "fantasy" Citera
Lars Muul Postad 14 September, 2002 Rapport Postad 14 September, 2002 Hallå där! Har hört talas om denna debatt och tänkte göra saker klart för alla: En sci-fi-berättelse är en utökning av vår egen verklighet. T ex är Jurassic Park sci-fi, liksom Star Trek och Alien, därför att de utspelar sig i vår verklighet, men man har mixtrat lite med den. Star Wars, däremot, utspelar sig i en sagovärld som inte har någon fysisk anknytning till vår verklighet. Därför är det inte sci-fi, utan fantasy. En saga kan förstås vara sci-fi likaväl som fantasy, men Star Wars är och förblir en fantasi-saga. Rymdskepp är INTE lika med sci-fi! Citera
Morn Postad 14 September, 2002 Författare Rapport Postad 14 September, 2002 ingen knytningn till vår värld?? Då undrar jag varför alla (nästa alla) i SW är människor. då människor är unika för jorden. Jag fattar att Vissa säger att SW är fantasy men alla historier är kan man kalla sagor. Sen så undrar jag om någon kan förklara lite vettigt varför SW är Fantasy och ex Farscape inte är det? utant att säga att det är en saga då alla filmer är sagor Jag tycker att sci-fi film oftast är rymd film (undtan tag cube fast man vet inte var när och hur den är så och armageddon då den är skräp) och Fantasy är oftast Drakar/demoner/orcer/riddare. Medeltid är ett begrepp som enligt mig beskriver fantasy i film. Citera
Crayle Postad 14 September, 2002 Rapport Postad 14 September, 2002 Människor i Star Wars: Lucas tänkte sig från början att filmen skulle utspela sig i framtiden när människan har koloniserat rymden. Detta skippade han men så var grundtanken, det är därför man aldrig får veta vad människornas hemplanet heter. Dock finns det lite koppling till "verkligheten" i SW, laser är ju något som vi har nu i vår värld, fast jag håller med om att SW är mer fantasy än sci fi, jag kallar det själv för "Space Fantasy" Citera
Morn Postad 14 September, 2002 Författare Rapport Postad 14 September, 2002 Men vad gör SW till fantasy när ex trek/farscape är sci-fi?? Citera
Crayle Postad 14 September, 2002 Rapport Postad 14 September, 2002 SW är som en saga, prinsen, prinssessan, den elaka draken, den elak kejsaren, med mera... sen har du riddare med svärd o slemma skurkar och fagra damer... även om de finns vissa drag av sci-fi i star wars.. kolla myternas makt den är om kopplingar mellan star wars o gamla sagor/myter Citera
Morn Postad 14 September, 2002 Författare Rapport Postad 14 September, 2002 Ja klart kan man se typ drakar/demoner i SW men det kan man även i ex farscape se samma typ av kopplingar. Sen så är en av grunderna bakom sci-fi att ta problem/hädelsen/personer och lägga det på en helt annan plats. (då avnligast rymden/framtiden). Jag kan hålla med om att SW har vissa inslag som man kan ganska enkelt göra om till fantasy men att den skulle var ett renodlat fantasy verk (film) det skulle jag inte säga. slemma skurkar och fagra damer Detta gällar alla filmer (nästan alla) där vi har en hjälte. ex die hard, die hard 2, memento, bond för att nämna några. :P :P Citera
Crayle Postad 14 September, 2002 Rapport Postad 14 September, 2002 nja vet inte om det är fagra damer i alla de filmer som du nämner det är knappast någon fager dam i memento till exempel (kanske hans fru men inte hon som har kvinnliga huvudrollen) Citera
Crayle Postad 14 September, 2002 Rapport Postad 14 September, 2002 Leia = prinsessan Han Solo = riddaren Chewbacca = väpnare Kejsaren = Elak Kejsaren Jabba the Hut = Draken osv osv, det är ganska allmänt accepterat o välkänt att Star Wars ska klassas som fantasy/saga och inte science ficiton Citera
Morn Postad 14 September, 2002 Författare Rapport Postad 14 September, 2002 Och Luke är Prinsen ocg Vader är den svarte riddaren. Det går nästa att koppla alla filmer till fanta sy på det sättet. Men jag har ännu inte hört (läst) något som får mig att tor att SW inte är sci-fi med en story som liknar fantasy. sen så är det allmänt känt i usa att på gatorna i stockholm går det isbjörnar, att alla heter inga eller sven och att vi äter köttbullar hela tiden. Det gör inte att det är rätt för det. Sen så är fager alltid ett subjettivt begrepp och jag kan anta att Carie Ann Moss räknas som fager dam blan vissa, för direkt ful är hon ju inte. Citera
Mr Borg Postad 15 September, 2002 Rapport Postad 15 September, 2002 Varför egentligen diskutera det?? Lucas säger ju att det är en fantasy berättelse. Det är väl bara att inse att det ÄR det då... Citera
nx01 Postad 15 September, 2002 Rapport Postad 15 September, 2002 osv osv, det är ganska allmänt accepterat o välkänt att Star Wars ska klassas som fantasy/saga och inte science ficiton allmänt accepterat? Från Filmbutiken GVG:s hemsida Originaltitel Star Wars I - The Phantom Menace Regissör George Lucas Skådespelare Liam Neeson, Ewan McGregor, Jake Lloyd, Natalie Portman, Pernilla August Produktion USA 1998-1999 Release datum 20000405 Längd 127min Kategori Science Fiction Distributör New Star Lämplig från 11 år Surfar du runt på liknade kedjor komme du inte att hitta en enda kedja som kallar Star Wars för fantasy Min Poäng är att en massa film nissar har bestämt sig för att klassa Star Wars som Sci-Fi. Deras jobb är att klassa filmer i olika fack. Det mönster du anger Crayle, kan man precis som Morn säger antagligen hitta i vilken film som helst. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.