Jump to content

Har ditt bibliotek någon Star Trek-litteratur?

Pjotr'k

Recommended Posts

Jag jobbar som bibliotekarie på ett gymnasiebibliotek och har precis donerat två Star Trek-böcker till biblioteket som nu finns för utlåning. Detta föranledde mig att fundera på om det var vanligt med Star Trek-litteratur på exempelvis hyllan för engelskspråkiga romaner eller i SF-hyllan på svenska bibliotek. Om ni tittar i vår litteraturdatabas och söker på Fjärrlån ser ni de som går att fjärrlåna från svenska bibliotek (de jag hittills har hittat). En sorgligt liten mängd, och en som bör öka. Malmö stadsbibliotek är de som har mest sådan här litteratur - kan det bero på en trekker-bibliotekarie, eller kanske på att TSS-föreningen är ovanligt pådrivande?

Har ni pratat, eller är ni villiga att prata, med ert bibliotek om att köpa in Star Trek-litteratur. Ni kanske själva har en bok som ni vill skänka dit under förutsättning att de tar emot den och inte skickar den till tippen? Är det någon som är villig att delta till att skapa en förändring på bibliotekens syn på Star Trek-litteratur som något som är "dålig" litteratur? Hur ser det ut på ert bibliotek idag?

"Fysiken i Star Trek" känner jag igen. Den finns också i Lund.

Allvarligt talat så tycker jag att det är dåligt att biblioteken inte har star trek noveller i deras lista. Jag kommer ihåg att jag en gång hade en diskussion med en bibliotekarie och fick intrycket att den anses 'dåligt'. Jag har sett många böcker på biblioteket som jag tycker är ointressanta eller oseriösa, då kan man verkligen ifrågasätta deras smak och tycke... Men jag antar att det finns väl inte tillräckligt många som läser science fiction för att det ska vara lönsamt. Jag har även försökt att föreslå dessa böcker men det verkar inte göra någon skillnad (det finns e-formulär där man kan föreslå böcker).