Jump to content

Har ditt bibliotek någon Star Trek-litteratur?

Pjotr'k

Recommended Posts

Jag jobbar som bibliotekarie på ett gymnasiebibliotek och har precis donerat två Star Trek-böcker till biblioteket som nu finns för utlåning. Detta föranledde mig att fundera på om det var vanligt med Star Trek-litteratur på exempelvis hyllan för engelskspråkiga romaner eller i SF-hyllan på svenska bibliotek. Om ni tittar i vår litteraturdatabas och söker på Fjärrlån ser ni de som går att fjärrlåna från svenska bibliotek (de jag hittills har hittat). En sorgligt liten mängd, och en som bör öka. Malmö stadsbibliotek är de som har mest sådan här litteratur - kan det bero på en trekker-bibliotekarie, eller kanske på att TSS-föreningen är ovanligt pådrivande?

Har ni pratat, eller är ni villiga att prata, med ert bibliotek om att köpa in Star Trek-litteratur. Ni kanske själva har en bok som ni vill skänka dit under förutsättning att de tar emot den och inte skickar den till tippen? Är det någon som är villig att delta till att skapa en förändring på bibliotekens syn på Star Trek-litteratur som något som är "dålig" litteratur? Hur ser det ut på ert bibliotek idag?

"Fysiken i Star Trek" känner jag igen. Den finns också i Lund.

Allvarligt talat så tycker jag att det är dåligt att biblioteken inte har star trek noveller i deras lista. Jag kommer ihåg att jag en gång hade en diskussion med en bibliotekarie och fick intrycket att den anses 'dåligt'. Jag har sett många böcker på biblioteket som jag tycker är ointressanta eller oseriösa, då kan man verkligen ifrågasätta deras smak och tycke... Men jag antar att det finns väl inte tillräckligt många som läser science fiction för att det ska vara lönsamt. Jag har även försökt att föreslå dessa böcker men det verkar inte göra någon skillnad (det finns e-formulär där man kan föreslå böcker).

Finns det mycket Star Wars-böcker då ute bland biblioteken? Star Wars har ju alltid varit betydligt mer populärt i Sverige än Star Trek, men jag kan inte komma på att det finns mycket SW-böcker där heller. Så det kanske är som Holodeck novelist nämner ofint med den typen av böcker.

Allvarligt talat så tycker jag att det är dåligt att biblioteken inte har star trek noveller i deras lista.

Vill bara påpeka att du nog inte menar "novell", utan roman. Det engelska ordet "novel" betyder roman på svenska. Svenskans novells motsvarighet i engelskan är oftast "short story" :P

Så nu har jag besserwissat klart :) Jag håller med om att det är riktigt dåligt att det inte finns Star Trek romaner på svenska bibliotek! Den bästa boken jag har läst är faktiskt en Star Trek bok, nämligen Terok Nor: Night of the Wolves. Antagligen är det ofint med ST-böcker i bibliotek, detta är bara en fördom tror jag, antagligen har många av dessa bibliotekarier knappt nuddat en ST-bok och har inte en aning om vad det är.

Star Trek-litteratur är knappast särskilt stor i världen nu heller. Sist jag var i USA 2005 fanns det väldigt mycket färre Trekböcker i affärerna än när jag var där 1996 och Star Trek firade 30 år. 90-talet var en topp, numera publiceras det väl bara en bok per månad jämfört med flera stycken förut. Så en kampanj mer än att man själv lämnar in böcker man inte vill ha tror jag inte på. Det skulle vara om det kom en ny serie i sådant fall.

Finns det mycket Star Wars-böcker då ute bland biblioteken? Star Wars har ju alltid varit betydligt mer populärt i Sverige än Star Trek, men jag kan inte komma på att det finns mycket SW-böcker där heller. Så det kanske är som Holodeck novelist nämner ofint med den typen av böcker.

Star Wars-böckerna har jag sett mer av. På mitt bibliotek finns det ett tiotal som en självklar grund, så SW är mer accepterat. Jag tror, som flera har sagt, att detta beror på okunskap. Jag tror att många bibliotekarier tror att ST-böckerna framställs på ett slags löpande band, men så är det inte, i varje fall inte idag. Kvaliteten är samtidigt bättre på böckerna idag än när det producerades flera stycken i månaden.

Gjorde en snabb sökning på Kungälvs bibliotek efter Star Trek respektive Star Wars. Resultatet blev:

Star Trek: 2 (Star Trek 2009 på DVD och The Klingon Dictionary)

Star Wars: 20 (2 VHD, 1 DVD, 2 filmmusik, 7 uppslagsböcker/bidlexikon, 2 filmbaserade böcker och 6 böcker ur två serier ungdomsböcker)

Gissar att en av anledningarna att Star Trek är ganska underrepresenterat är att när man tänker på böcker baserade på film/TV är det mest snabbproducerade barn- och ungdomsböcker man tänker på. Där finns det inte alls lika mycket Star Trek som Star Wars (dagens underdrift).

Vi kanske borde ha en monter på Bok & Biblioteksmässan till hösten?

• 5 months later...

I mitt mål att befolka biblioteken med Star Trek-litteratur har jag nu donerat 8 böcker till mitt bibliotek. Eftersom Star Wars på samma bibliotek har 9 titlar har jag snart tagit över gentemot det varumärket. Ni hittar dem tyvärr inte via bibliotek.se (vet inte än hur jag kan få in dem där utan att behöva betala för det), men om ni går till vår egen katalog kan ni söka p?? Star Trek där!

På stadsbiblioteket där jag bor så finns det ingen som helst Star Trek litteratur. Men det finns ett relativt stort utbud av annan SF på både svenska och engelska. Dom är även generösa när man lämnar inköpsförslag, men just Star Trek står inte så högt i kurs. Jag var ett tag inne på att skänka något Star Trek relaterat till biblioteket så att fler kan upptäcka Star Trek i det skrivna ordets form, men jag kom fram till att jag inte vill skiljas från min Star Trek litteratur då allt som jag har köpt i praktiken är så bra att jag vill behålla det själv.

• 3 weeks later...

Vill ni fjärrlåna böcker från vårt bibliotek så bör det fungera om ni gör så här:

1. Kolla först vilka böcker vi har - sök på bibliotek24.se, välj Ulricehamns bibliotek under "källor" och skriv Star Trek under sökord. Just nu finns det 8 böcker och jag ser att årsmarkeringen inte framgår (får fixa det snart).
  2. Skriv ut listan så att ni har den sparad och gå till ert bibliotek och be dem att fjärrlåna boken ni vill ha från Ulricehamns bibliotek. Om ert bibliotek finns med bland "källor" på den första sidan bör det här fungera.
  3. Ert bibliotek tar troligtvis en avgift för fjärrlånet, men det brukar ligga på 5-10 kronor, vilket inte är mycket. Sedan hoppas jag att ni handskas väl med mina böcker... Vill ni söka på fler biblioteks bestånd markerar ni bara flera källor, man kan markera upp till 15 bibliotek på en gång om man så vill.