Jump to content

Bästa humoravsnittet?

Bästa humoravsnittet?  

10 members have voted

1. 1.

• Shore Leave
      0
    • I, Mudd
      2
    • The Trouble with Tribbles
      7
    • A Piece of the Action
      1
    • Annat
      0

Recommended Posts

En av dom största behållningarna med TOS, som även är en stor del av charmen med serien, är just humorn. Under seriens gång har vi blivit bjudna på en hel del skratt och några oförglömliga meningsutbyten.

Min fråga till er är; vilket av dom humoravsnitt gjordes under TOS tre säsonger, tycker ni är det bästa? Motivera gärna era svar med varför just det avsittet är eran favorit. Ni som väljer alternativet ”Annat” får gärna skriva vilket avsnitt det är ni har i åtanke.

Crew_TOS_005.jpg

Min röst gick till Trouble with Tribbles. Det är inte bara det bästa humoristiska avsnittet i TOS utan även ett av de absolut roligaste av alla ST-serier.

Little Green Men och The Magnificient Ferengi är väl de 2 avsnitt som kan utmana Trouble with Tribbles mest när det gäller humor. Även om de är DS9-avsnitt...

Trouble with Tribbles hade allt från visuell humor till dialoger som studsade som pingpongbollar mellan karaktärerna. Roligaste scenen är när Scotty ska förklara för Kirk varför han satte igång slagsmålet. :lol:

Jag hade väldigt svårt att välja mellan The Trouble with Tribbles och A Piece of the Action, som båda är favoriter och förmodligen pryder dom min framtida Topp 10 lista över dom bästa avsnitten i serien. Det blev dock The Trouble with Tribbles som fick stå som segrare. Det är kanske inte lika många Kirk-Spock moment som det är i A Piece of the Action, men i det här avsnittet får så många fler i besättningen något att göra och det blir ett underbart ensemble-avsnitt.

Scenen du nämner, RoLaren, är nog min favorit också. Scotty kunde vara väldigt rolig han med och Doohan spelar perfekt, både i den scenen och när slagsmålet väl tar plats. En annan scen jag fullkomligt älskar är när Spock klappar en tribble och säger följande:

"Its trilling seems to have a tranquilizing effect on the human nervous system. Fortunately, of course ... I am immune ... to its effect."

obviouslyspockdisapprovesoftribbles.jpg

Får ju inte glömma slutscenen heller, när Scotty meddelar att han transporterat alla tribblar till klingonernas maskinrum :lol:

Finns så mycket mer som gör avsnittet så roligt, men det där var iaf några personliga favoriter som gjorde att min röst lades på detta avsnitt.

• 5 months later...
  • 2 months later...

Min röst gick till Trouble with Tribbles. Det är inte bara det bästa humoristiska avsnittet i TOS utan även ett av de absolut roligaste av alla ST-serier.

Little Green Men och The Magnificient Ferengi är väl de 2 avsnitt som kan utmana Trouble with Tribbles mest när det gäller humor. Även om de är DS9-avsnitt...

Trouble with Tribbles hade allt från visuell humor till dialoger som studsade som pingpongbollar mellan karaktärerna. Roligaste scenen är när Scotty ska förklara för Kirk varför han satte igång slagsmålet. laugh.gif

Bifall till DS9-avsnitten. Sjukt roliga! Quark är en av mina favoritkaraktärer i trekfranchisen.

• 1 month later...

Svårt att välja ut ett enda, det finns så enormt många riktigt roliga avsnitt. The Magnificient Ferengi och tribbles avsnitten ligger väl bra till, även om One Small Ship och alla Q avsnitten ligger bra till med. J.

Fast nu är ju det här subforumet till originalserien, så dom du nämnde (förutom ena Tribbles avsnittet) går inte att rösta på.

"The Trouble with Tribbles" är för mig inte bara det mest komiska avsnittet i TOS utan i Star Trek som helhet. Så många härliga ögonblick och alla i besättningen får vara med. Sen har vi det avsnittet att tacka för "Trials and Tribble-action", vilket också är ett underbart avsnitt späckat med humor.

Personligen ser jag sällan de två avsnitten var för sig. De hör liksom ihop.

• 3 years later...

Jag valde I, Mudd. Fast jag precis sett alla avsnitten, så kan jag inte komma på om det fanns roligare avsnitt just nu. Tribbles är såklart kul, men jag undrar om jag inte tänker för mycket på DS9 när jag minns. Svårt som vanligt när det skall väljas men jag står relativt fast vid min röst. ;-)