The Holy Three Posted May 16, 2011 Report Share Posted May 16, 2011 (edited) Efter att ha sett den senaste Star Trek filmen för sjuttioelfte gången kom jag att tänka på alla referenser till originalserien och vissa av filmerna med samma gäng som finns i den nya filmen. Det är en hel del att hålla reda på, så jag tyckte att det kunde vara en kul grej om vi på forumet kunde försöka göra en lista över samtliga. Jag skapar listan i det här inlägget och kommer uppdatera den så fort nya referenser nämns i tråden. Jag börjar med följande två referenser: 1. När Pike stoppar bråket i baren i början av filmen använder han sig av den så kallade boatswain visslingen, ett ljud som användes flitigt i originalserien. 2. Sulus kunskaper inom stridsträning är fäktning, vilket man såg att Sulu även var kunnig i under avsnittet The Naked Time från säsong ett. 3. I den första scenen med Scotty i filmen får vi både se och höra en Tribble, som ligger i en bur. 4. När Spock prime försöker påminna Kirk om deras vänskap säger han "I have been and always shall be your friend", vilket Spock säger till Kirk i Star Trek II: The Wrath of Khan. 5. Monsterjakten kan ses som en referens till TAS där de ofta förekom. 6. Chekovs svårigheter att säga namnet Viktor, det blir istället Wiktor. Chekov i Star Trek IV: The Voyage Home har samma problem med uttalandet när han letar efter nuclear wessels (nuclear vessels.) 7. Spocks slagsmål som barn och att han blir mobbad är hämtat från TAS-avsnittet Yesteryear. 8. Under Kirks entré på bryggan i slutet av filmen härmar han Shatners kroppspråk, bl. a när han sitter i stolen och lägger ena benet över det andra. 9. Kirk slår i huvudet när han går ombord skytteln som ska ta honom till Stjärnflottan, samma sak händer Scotty i Star Trek V: The Final Frontier. 10. Christopher Pike sitter i rullstol i slutet av filmen, precis som vi känner igen honom från TOS-avsnittet The Menagerie del 1 och 2. 11. Amiral Komack sitter på federationsrådet - Det är troligtvis samma person som är med i avsnittet Amok Time. 12. Delta Vega, dit Kirk skickas när han tas bort från skeppet, finns också med i avsnittet Where No Man Has Gone Before, om än med ett något annat klimatförhållande. 13. Under barslagsmålet får vi skymta en Saurian Brandy flaska som Kirk väljer att använda som vapen. Flaskan fick man se i avsnitt som The Enemy Within och By Any Other Name. 14. Snigeln (centaurian slug) som Nero stoppar in i Pikes mun för att få honom att tala är en referens till när Khan stoppar in en Ceti eel i både Chekov och Terrell i Star Trek II: The Wrath of Khan. 15. När Kirk ber Scotty om mer kraft när de ska försöka bryta sig loss från det svarta hålet svarar Scotty med att säga: "I'm giving her all she's got, Captain!", vilket är taget från originalserien, där han sagt likadant. 16. När McCoy upptäcker att Kirk fått en allergisk reaktion mot det han gett honom för att komma ombord på USS Enterprise (svullna händer) och ska gå för att fixa ett botemedel mot det hör man honom ropa på Nurse Chapel, en karaktär från originalserien (och första spelfilmen) som spelades av skaparen Gene Roddenberrys fru, Majel Barrett. 17. När Winona Kirk förs till skytteln som ska ta henne och det ofödda barnet bort från USS Kelvin, som är under attack av Nero, använder hon sig av en communicator av samma modell som används i originalserien. 18. Under förhöret när Kirk anklagas för fusk i Kobayashi Maru testet säger han "I don't believe in a no-win scenario." Kirk säger samma sak i Star Trek II: The Wrath of Khan när han förklarar varför han fuskade. Edited May 6, 2013 by The Holy Three Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 17, 2011 Report Share Posted May 17, 2011 Vet inte hur du tänkt dig listan men... 3. Mr Scott har en Tribble hoppas att den duger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 17, 2011 Report Share Posted May 17, 2011 Jag antar att du menar mer än att alla karaktärerna från TOS inklusive "original Spock" är med? Då får jag bidra med att original Spock säger till Kirk att han (Spock) betraktar denna (Kirk) som sin vän. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 17, 2011 Author Report Share Posted May 17, 2011 Vet inte hur du tänkt dig listan men... 3. Mr Scott har en Tribble hoppas att den duger Det är just såna referenser jag är ute efter. Jag antar att du menar mer än att alla karaktärerna från TOS inklusive "original Spock" är med? Då får jag bidra med att original Spock säger till Kirk att han (Spock) betraktar denna (Kirk) som sin vän. J. Ja, att dom är med är ju inte riktigt en referens eftersom hela filmen handlar om dom. Då skulle minsta lilla grej ses som en referens, som att dom har phasers osv. Jag syftar mer på dessa sekundsnabba små referenser som man kan peka ut om man är något bekant med originalserien. Att Spock prime säger till den nya Kirk att han betraktar honom som vän är nog inte den sortens referens då han är från originaltidslinjen själv. Påskägg kanske är ett annat bra ord för det jag är ute efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 17, 2011 Report Share Posted May 17, 2011 (edited) Monsterjakten även om det kanske inte är påskägg kan ses som en referens som till TAS där de ofta förekom. Alltså inte till Star Wars som många hävdar. Att Chekov har svårt att få datorn att förstå hans ryska brytning är väl en indirekt referens till fjärde filmen, där han letar efter Nuclear vessals. Spocks slagsmål som barn och att han blir mobbad är hämtat från Yesteryear. Kirk slår i huvudet när han går ombord skytteln som ska ta honom till Stjärnflottan -- kanske referens till att Scotty gör detsamma i femman. Kirks entré på bryggan i slutet av filmen där han härmar Shatners kroppspråk. Vad som inte var en referens till tidigare Star Trek var att Kirk åt ett äpple under Kobymash Maru-testet. Enligt JJ Abrams på kommentatorsspåret lät de honom äta det för att det var kaxigaste de tänkte att någon kunde göra eller något i den stilen. Edited May 17, 2011 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 17, 2011 Report Share Posted May 17, 2011 Jag antar att du menar mer än att alla karaktärerna från TOS inklusive "original Spock" är med? Då får jag bidra med att original Spock säger till Kirk att han (Spock) betraktar denna (Kirk) som sin vän. J. Ja, att dom är med är ju inte riktigt en referens eftersom hela filmen handlar om dom. Då skulle minsta lilla grej ses som en referens, som att dom har phasers osv. Jag syftar mer på dessa sekundsnabba små referenser som man kan peka ut om man är något bekant med originalserien. Att Spock prime säger till den nya Kirk att han betraktar honom som vän är nog inte den sortens referens då han är från originaltidslinjen själv. Påskägg kanske är ett annat bra ord för det jag är ute efter. Fast detta är en referens till tvåan. Säger inte Spock typ samma sak när han träffar Kirk i grottan som han gör när han håller på att dö i den andra filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 17, 2011 Author Report Share Posted May 17, 2011 Vad som inte var en referens till tidigare Star Trek var att Kirk åt ett äpple under Kobymash Maru-testet. Enligt JJ Abrams på kommentatorsspåret lät de honom äta det för att det var kaxigaste de tänkte att någon kunde göra eller något i den stilen. Mycket bra att du nämnde detta, då jag tänkt lista det som en referens till "I don't like to lose"-scenen i Wrath of Khan. Snacka om sammanträffande!Fast detta är en referens till tvåan. Säger inte Spock typ samma sak när han träffar Kirk i grottan som han gör när han håller på att dö i den andra filmen. Jaha, det var det här Supreme Commander syftade på, det är absolut en referens till tvåan. Jag trodde han menade när Spock sa något i stil med att det var "Good to see you my old friend." precis när dom sätter sig vid brasan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 17, 2011 Report Share Posted May 17, 2011 Christopher Pike sitter i rullstol i slutet av filmen, precis som vi känner igen honom från TOS-avsnittet The menagerie. Amiral Komack sitter på federationsrådet - Det är troligtvis samma person som är med i avsnittet Amok Time. När Kirk tar Kobayashi Maru-testet äter han ett äpple, samma sak gör han i filmen Wrath of Khan när han pratar om gur han en gång klarade Kobayashi Maru-testet. Delta Vega, dit Kirk skickas när han tas bort från skeppet, finns också med i avsnittet Where no man has gone before, om än med ett något annat klimatförhållande (de ändrade förhållandena på planeten under resans gång)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 19, 2011 Author Report Share Posted May 19, 2011 Under barslagsmålet får vi skymta en Saurian Brandy flaska som Kirk väljer att använda som vapen. Flaskan fick man se i avsnitt som The Enemy Within och By Any Other Name. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted May 22, 2011 Report Share Posted May 22, 2011 Hittills ingen som nämnt en av de mest uppenbara referenserna. Men den kanske är för tydlig? Kirk, Sulu och engineer Olson ger sig ut på uppdrag, klädda i blått, gult och RÖTT. Vem kommer inte tillbaks? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 22, 2011 Report Share Posted May 22, 2011 Scotty säger "I am giving her all I got" när han har blivit chefsmaskinist på Enterprise. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 22, 2011 Author Report Share Posted May 22, 2011 Hittills ingen som nämnt en av de mest uppenbara referenserna. Men den kanske är för tydlig? Kirk, Sulu och engineer Olson ger sig ut på uppdrag, klädda i blått, gult och RÖTT. Vem kommer inte tillbaks? Inget är för tydligt för att nämnas ;) Det var faktiskt nästa referens jag skulle listat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted November 1, 2011 Report Share Posted November 1, 2011 Hur är det med skeppsvarven, visst nämns det något skeppsvarv i nya filmen och jag vill minnas att det inte var utopia planitia? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 1, 2011 Report Share Posted November 1, 2011 Det är lite roligt att ingenjören heter just Olsson då kapten Haddock i en tintin serie får en sjömanskista märkt J. Olsson på foten. Skeppsvarvet låter rimligt, men jag är lite fundersam eftersom utopia planetia fleet yard väl ligger på Mars, eller i alla fall i omloppsbana runt densamma. I och för sig i tng eran så det är ju möjligt att det flyttas/expanderas dit senare. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted November 28, 2011 Report Share Posted November 28, 2011 Visst är det någon som blir uppropad att de ska tjänstgöra på regula 1. En rymdstation från filmerna. Den där snigeln som Nero sätter i Pike. Visst är det lite star trek 2 över den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted December 7, 2011 Author Report Share Posted December 7, 2011 Visst är det någon som blir uppropad att de ska tjänstgöra på regula 1. En rymdstation från filmerna. Den där snigeln som Nero sätter i Pike. Visst är det lite star trek 2 över den? Första är jag inte helt hundra på, skulle vara bra om någon kunde bekräfta det. Det andra du nämner håller jag med om, men vad ska man kalla det Nero sätter i Pike? Snigel låter inte rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted December 9, 2011 Report Share Posted December 9, 2011 Fast snigel är nog en ganska direkt översättning. Centaurian slug heter den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted December 11, 2011 Author Report Share Posted December 11, 2011 Bra, då var det bekräftat. Nu är listan uppdaterad med den referensen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 7, 2012 Author Report Share Posted June 7, 2012 Lade till två till referenser i listan: 16. När McCoy upptäcker att Kirk fått en allergisk reaktion mot det han gett honom för att komma ombord på USS Enterprise (svullna händer) och ska gå för att fixa ett botemedel mot det hör man honom ropa på Nurse Chapel, en karaktär från originalserien (och första spelfilmen) som spelades av skaparen Gene Roddenberrys fru, Majel Barrett. 17. När Winona Kirk förs till skytteln som ska ta henne och det ofödda barnet bort från USS Kelvin, som är under attack av Nero, använder hon sig av en communicator av samma modell som används i originalserien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted June 7, 2012 Report Share Posted June 7, 2012 Jag har alltid trott att när Kirk slår i pannan på skytteln som tar honom till akademien att detta är en liten blinkning till när Scotty gör det i Star Trek 5. Men jag vet inte om det stämmer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 6, 2013 Author Report Share Posted May 6, 2013 18. Under förhöret när Kirk anklagas för fusk säger han "I don't believe in a no-win scenario." Kirk säger samma sak i Star Trek II: The Wrath of Khan när han förklarar varför han fuskade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts