Sotunk Posted November 13, 2002 Report Share Posted November 13, 2002 --> Avsnitt 1.1-1.19, 1.20-1.26, 2.1-2.6, 2.7-2.12, 2.13-2.17, 2.18-2.26, 3.01-3.06 Eftersom ENT #201-206 ämnet är passé och ingen av forumsledarna har tagit intiativet att göra ett fortsättningsämne, så gör jag det. 2x08 "The Communicator" får 9/10 av mig. Avsnittet ínnehöll flertalet konstigheter, men jag är av någon anledning svag för avsnitt om pre-warpsamhällen. Kort om handlingen: Archer, Reed och Hoshi återvänder från en pre-warpplanet där två (eller flera) politiska allianser befinner sig i en begynnande krigssituation, och Reed upptäcker att han på något sätt blivit av med sin kommunikater under besöket. Eftersom detta riskerar att kontaminera planeten så återvänder Archer och Reed. Saker och ting går inte som planerat och Archer och Reed tillfångatas av den ena av de två allianserna. Det dröjer inte lång tid innan det kommer fram att Acher och Reed inte riktigt är som alla andra. Under tiden kokar T'Pol och de andra på Enterprise ihop en plan att rädda Archer och Reed, en plan som involverar Suliban-skeppet de snodde i "Broken Bow" + Pre-Warpsamhälle i möte med Post-Warpsamhälle. - Jag tyckte det var mycket ologiskt av generalen att (försöka) hänga både Archer och Reed. Varför inte spara den ena för utfrågning och avrätta honom senare ifall fler organ skulle behövas? - När dem inte kunde hitta kommunikatorn: Kunde de inte bara anropa den, lokalisera den och stråla upp den? Det är ju med hjälp av kommunikatorn som dem brukar lokalisera officerarna vid uppstrålning. - Varför har dem aldrig använt Suliban-skeppet förut? (kan ju dock bero på att Trip inte lyckats få ordning på hur man styr det - och hur cloaken funkar - förrän i detta avsnittet). - Tyckte att hela historien om Trips cloakade arm var korkad. Det fanns fler konstigheter i avsnittet, men dessa är de enda jag kommer ihåg just nu. Jag måste se avsnittet igen så att jag kan gnälla lite mer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 svar på frågorna i communicator - - varför inte avrätta båda? De vill givetvis inte att den andre skall hinna fly och varna alliansen om att de vet allt om partikelvapen, communicator, genetiska soldater mm mm. Ett förhör är ofta långdraget och ger många gånger inga svar ... - Uppstrålning är ju en högst osäker transportmetod i enterprise och dessutom hade aldrig Archer eller Reed tillgång till communicatorerna. - just det sulibanskeppet hade aldirg använts - avseende Trips arm, se det som lite humor. Det är aldrig fel Men som sagt helt klart betyg 9 (det närmar sig en 10 snart) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 17, 2002 Author Report Share Posted November 17, 2002 - Uppstrålning är ju en högst osäker transportmetod i enterprise och dessutom hade aldrig Archer eller Reed tillgång till communicatorerna.Jag tror att du missuppfattade vad jag skrev. Jag menade inte att dem skulle stråla upp Archer och Reed när dem satt fångna, utan att dem skulle stråla upp kommunikatorn som Reed tappat. - avseende Trips arm, se det som lite humor. Det är aldrig fel Japp, jag vet att det var menat som humor, men jag tyckter inte att det var roligt - varför inte avrätta båda? De vill givetvis inte att den andre skall hinna fly och varna alliansen om att de vet allt om partikelvapen, communicator, genetiska soldater mm mm. Ett förhör är ofta långdraget och ger många gånger inga svar ... Chansen är Reed skulle kunna fly hela vägen hem till sin allians borde vara väldigt liten. Hade jag varit generalen så hade jag tagit risken att åtminstona försöka få ut information av Reed och skjuta upp avrättningen av honom till ett senare tillfälle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Nåväl, du menade att stråla upp communicatorn. Men om inte jag missminner mig så hade Hoshi stora problem att lokalisera den. Hon lyckades inom några kvarter, men inte så att de kunde få en "fix" på den. Sen när den var på så insåg nog Tpol att om Archer och Reed var tillfångatagna så var det stor risk att de blivit av med sin övriga utrustning oxå. SÅ varför stråla upp den och göra allting ännu mer problematiskt. Avseende avrättningen, generalen visste oxå att de hade kommit i ett avancerat "flygplan" och visste inte hur nära det kunde vara. Så varför ta onödiga risker ... Hur som helst ett mycket bra avsnitt ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 17, 2002 Author Report Share Posted November 17, 2002 Nåväl, du menade att stråla upp communicatorn. Men om inte jag missminner mig så hade Hoshi stora problem att lokalisera den. Hon lyckades inom några kvarter, men inte så att de kunde få en "fix" på den.Ja, det var just det som jag tyckte var konstigt - att det var så svårt att lokalisera den. Varför inte bara anropa den? Då hade dem fått dess positon och hade därmed kunnat stråla upp den p?? en gång och undvika att överhuvudtaget återvända till planeten. Eftersom kommnunikatorn i normala fall används för att lokalisera en officerare för uppstrålning så borde detta funka alldeles utmärkt. Sen när den var på så insåg nog Tpol att om Archer och Reed var tillfångatagna så var det stor risk att de blivit av med sin övriga utrustning oxå. SÅ varför stråla upp den och göra allting ännu mer problematiskt. Jag pratar om att stråla upp den innan Archer och Reed återvände till planeter, inte efter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted November 17, 2002 Report Share Posted November 17, 2002 Ursäkta en okunnig men, om kommunikatorn var avstängd sas, går det ändå att anropa eller lokalisera den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 17, 2002 Author Report Share Posted November 17, 2002 Ursäkta en okunnig men, om kommunikatorn var avstängd sas, går det ändå att anropa eller lokalisera den? Jag vet inte. Men den var nog inte avstängd när Reed tappade den. Varför ha med sig en avstängd kommunikator? Jag är dock inte säker på om någon måste svara på ett anrop för att man ska kunna lokalisera kommunikatorn, i så fall så förstår jag problemet dem hade i avsnittet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 20, 2002 Author Report Share Posted November 20, 2002 2x09 "Singularity" får 9/10 av mig. Så har det hänt till slut, Enterprise's första möte med en singularitet-med-mystiska-effekter-på-besättningen. Singularitetens effekter på besättningen gör dem besatte av triviala saker och samtidigt väldigt lättretade och enkelspåriga. Trip blir besatt av att bygga om Archers kaptensstol, Reed blir besatt av sitt nya säkerhetsprotokoll, Phlox av att behandla Maywheathers huvudvärk, Hoshi av att laga en perfekt version av ett gammalt släktrecept och Kapten Archer av att skriva ett förord till en biografi om sin far. + Äntligen ett Red Alert-system. Jag har verkligen saknat det störiga tutandet som man är van vid från de andra fyra serierna. Jag tycker faktiskt att dem ska behålla det nya ljudet som Reed gjorde. Det var, om möjligt, ännu mera irreterande än de som vi är vana vid. + Trips lilla tal om att Archers kaptensstol är av samma typ som på de gamla Warp 2-skeppen och hans "You deserve better, so I'm gonna start from scratch. I'm gonna build you a throne!" HEHE. + Reeds tal om att Archer bryr sig om skeppets säkerhet alldeles för lite, utan istället bara är intresserad av umgänge med besättningen. Reed: "But he's more interrested in fraternizing with the crew, inviting them to breakfast and to watch waterpolo". Jag håller med Reed - Archer är alldeles för släpphänt! + Trips "förslag" på namn till det nya säkerhetsprotokollet: "Reed Alert" :lol: + T'Pol gör en vulcan nerve-pinch! Alltid kul att se! - Jag tycker inte riktigt om att det var Reed som uppfann det nya säkerhetsprotokollet. Även om Enterprise är ett skepp som är avsett för upptäcksresande, och inte ett stridsskepp, så är det riktigt svårt att tro att INGEN kom på idén under Enterprise's konstruktion att ett säkerthetsprotoll som automatiskt varnar besättning, polariserar skrovet och aktiverar vapnen, kan vara bra att ha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted November 25, 2002 Report Share Posted November 25, 2002 2x09 "Singularity" får 9/10 av mig. 9/10 ??? Ok vissa fyndigheter såsom "reed alert" var bra Men allvarligt talat, hur spännande var detta? Var fanns den goa action som i "marauders" eller förvecklingarna i "communicator"? Dock var det klart roligt att se T´Pol fixa till Archer med en hederlig "kall dusch och starkt kaffe"; det verkar funka på det mesta <_< Detta blir 6/10 Nåväl, för övrigt, kom igen flera med lite kommentarer till Enterprise-avsnitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 26, 2002 Author Report Share Posted November 26, 2002 2x09 "Singularity" får 9/10 av mig. 9/10 ??? Ok vissa fyndigheter såsom "reed alert" var bra Men allvarligt talat, hur spännande var detta? Var fanns den goa action som i "marauders" eller förvecklingarna i "communicator"? Dock var det klart roligt att se T´Pol fixa till Archer med en hederlig "kall dusch och starkt kaffe"; det verkar funka på det mesta <_< Detta blir 6/10 Nåväl, för övrigt, kom igen flera med lite kommentarer till Enterprise-avsnitten Okej, 9/10 var kanske lite väl generöst. *Sänker betyget till 8/10* - längre ner går jag inte. Vad jag tyckte om med det här avsnittet var att alla - utom stackars Maywheather, som spenderade halva avsnittet nedsövd - hade kvar sina typiska personlighetsdrag, men i överdrivet tillstånd. Jag tyckte helt enkelt att dem var väldigt roliga. Det handlar inte alltid om spänning och action. ;) Måste ju också säga att Marauders var ett dåligt exempel på ett bra avsnitt. För mina åsikter om det avsnittet, se ENT #201-206. Undrar dessutom samma sak som poth_99. Är det ingen annan som har något att säga om Enterprise? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 27, 2002 Author Report Share Posted November 27, 2002 (edited) Enterprise första Transporterolycka-avsnitt, 2x10 "Vanishing Point", får 5/10 av mig - ett mycket tråkigt avsnitt. Avsnittet var en (dålig) rip-off av TNG-avsnittet "The Next Phase", och på samma gång ett hände-bara-i-huvudpersonens-huvud-avsnitt (i brist på bättre ord ;) ), en typ av avsnitt jag inte alls tycker om. Avsnittet var dessutom otroligt förutsägbart. Från och med att man första gången hörde Trips och Malcolms röst spöka i bakgrunden så var det uppenbart att det hela bara hände i Hoshis huvud (jag trodde dock att de elaka utomjordingarna faktiskt vara inblandade på ett hörn - även i den "verkliga världen"). Det enda positiva med det här avsnittet var att Hoshi för gång skulle stod i centrum, jag önskar bara att hon fick ett bättre avsnitt att vara i centrum i. Edited November 27, 2002 by Sotunk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted November 27, 2002 Report Share Posted November 27, 2002 ok, jag är rädd. Rädd för den nya trekk-serien. på riktigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted November 27, 2002 Author Report Share Posted November 27, 2002 ok, jag är rädd. Rädd för den nya trekk-serien. på riktigt. Hehe. Du får inte låta dig skrämmas av ETT dåligt avsnitt av den här typen, de andra fyra serierna har haft liknande avsnitt som varit mycket, mycket sämre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted November 30, 2002 Report Share Posted November 30, 2002 Det enda positiva med det här avsnittet var att Hoshi för gång skulle stod i centrum, jag önskar bara att hon fick ett bättre avsnitt att vara i centrum i. Håller helt med. Ett "sömnigt" avsnitt som masade sig fram, 4/10 Jag irriteras alltd av "verkligheter" som utspelas i en person huvud, hur kul är det Synd, och som Du säger Hoshi förtjänar ett bättre avsnitt. Nu en fråga, varför går carbon creek i repris på UPN? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted December 1, 2002 Author Report Share Posted December 1, 2002 Nu en fråga, varför går carbon creek i repris på UPN? Vadå då? Det är inte ovanligt att amerikanska kanaler av olika anledningar fyller ut med repriser ibland. Så är det med alla TV-serier. Dem kan inte sända nya avsnitt varje vecka för då skulle de snabbt ta slut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted December 1, 2002 Report Share Posted December 1, 2002 Jag är som vanligt tvärtemot alla andra, jag gillade "Vanishing Point"... Har inte sett "The next phase" så den jämförelsen säger jag inget om... Först och främst så var det ett Hoshi-avsnitt, äntligen! Att det visade sig vara bara i hennes huvud i slutet var dock riktigt riktigt dåligt... Måste dom alltid förstöra bra saker med så korkade slut? Jag var verkligen säker på att de där aliensarna var inblandade och att Hoshi skulle få rädda Enterprise på riktigt. Jag satt också och väntade på att den där Cyrus Någonting skulle dyka upp och hjälpa till. Hade dålig kvalité på avsnittet och hörde inte att det var Trip och Malcolms röster hon hörde, det var bara lite diffusa röster i bakgrunden. När Trip satt vid det lilla gröna kletet och anklagade sig själv var också bra, man såg ju hur mycket han bryr sig om henne (jag kan inte släppa tanken på romanser i Star Trek, live with it... :P ) Det måste vara så otroligt frustrerande att se och höra folk, men inte kunna prata med dom och inte kunna ta i saker... Varför kunde Hoshi sitta på bänken i sickbay, förresten?? Hon borde ju ramlat rakt igenom (hon borde iofs inte kunnat stå på golvet heller, men det hade ju blivit lite svårt då...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted December 1, 2002 Author Report Share Posted December 1, 2002 När Trip satt vid det lilla gröna kletet och anklagade sig själv var också bra, man såg ju hur mycket han bryr sig om henne (jag kan inte släppa tanken på romanser i Star Trek, live with it... :P ) Det måste vara så otroligt frustrerande att se och höra folk, men inte kunna prata med dom och inte kunna ta i saker... Varför kunde Hoshi sitta på bänken i sickbay, förresten?? Hon borde ju ramlat rakt igenom (hon borde iofs inte kunnat stå på golvet heller, men det hade ju blivit lite svårt då...) Hur kan man gilla "Vanishing point"???? :o ;) Scenen med Trip och kletet bevisar ju ingenting om hans känslor. Det hände bara i Hoshis huvud och visar inte på något vis hur Trip skulle ha reagerat, utan bara hur Hoshi tror han skulle ha reagerat. Däremot kan den innebära att Hoshi känner sig lite dragen till Trip. Att Hoshi inte föll igenom golvet kan man ju också förklara med att det hela bara var fantasi från hennes sida, men tyvärr så var det likadant i "The next phase" - LaForge och Ro kunde gå igenom väggar o dyl, men föll samtidigt inte genom golvet - så istället får vi skylla på de konstiga fysikala lagarna som tycks gälla i Star Trek-universumet. Avsnittet hade en del scener som var bra, tyvärr så räknas ingen av dem eftersom dem egentligen aldrig hände. Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted December 1, 2002 Report Share Posted December 1, 2002 (edited) Vadå då? Det är inte ovanligt att amerikanska kanaler av olika anledningar fyller ut med repriser ibland. Så är det med alla TV-serier. Dem kan inte sända nya avsnitt varje vecka för då skulle de snabbt ta slut. Jovisst, men det stör min "veckoatliga dos av Enterprise" å då kan jag bli grinig och jobbig <_< Edited December 1, 2002 by poth_99 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted December 1, 2002 Report Share Posted December 1, 2002 Hur kan man gilla "Vanishing point"???? :o ;) Scenen med Trip och kletet bevisar ju ingenting om hans känslor. Det hände bara i Hoshis huvud och visar inte på något vis hur Trip skulle ha reagerat, utan bara hur Hoshi tror han skulle ha reagerat. Däremot kan den innebära att Hoshi känner sig lite dragen till Trip. Att Hoshi inte föll igenom golvet kan man ju också förklara med att det hela bara var fantasi från hennes sida, men tyvärr så var det likadant i "The next phase" - LaForge och Ro kunde gå igenom väggar o dyl, men föll samtidigt inte genom golvet - så istället får vi skylla på de konstiga fysikala lagarna som tycks gälla i Star Trek-universumet. Avsnittet hade en del scener som var bra, tyvärr så räknas ingen av dem eftersom dem egentligen aldrig hände. Som sagt, jag tycker alltid om avsnitten som hatas av alla andra... Och, liksom hallå, var är din fantasi?! ;) (ja, jag låter som en patetisk fjortis nu) Spelar stor roll om det bara hände i Hoshis huvud, det är ju fanfictionmaterial så det skriker om det! Jag håller med dig om att det är hur Hoshi tror/vill att han ska reagera, inte hur han faktiskt skulle reagerat (uttryckte mig felaktigt förut) men hela scenen visar ju på en enorm potential! Um, nä, nu börjar jag bli jobbig... En sån här diskussion bör heller inte has med icke-shippers*, det leder bara till att jag blir aggressiv... :klingon: [*shipper - person som förespråkar förhållanden, "relationships", mellan olika karaktärer i serier] Och jag tror jag har en slag hatkärlek till 'avsnitt som aldrig egentligen hände' såååå mycket... *suck* "Coda"... *suck* Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted December 1, 2002 Report Share Posted December 1, 2002 Som sagt, jag tycker alltid om avsnitten som hatas av alla andra... jamen hallå själv ;) så bra då ; smaken är ju som baken ... Så stå på Dig! Avsnittet i sig var inte dåligt, hade det visat sig att det inte varit en ren "imagniation" så hade det blivit en 8/10 direkt. Bara synd att författarna sumpade det, annars kunde detta blivit ett dubbel-avsnitt i klass med shockwave Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted December 1, 2002 Author Report Share Posted December 1, 2002 Som sagt, jag tycker alltid om avsnitten som hatas av alla andra... jamen hallå själv ;) så bra då ; smaken är ju som baken ... Så stå på Dig! Avsnittet i sig var inte dåligt, hade det visat sig att det inte varit en ren "imagniation" så hade det blivit en 8/10 direkt. Bara synd att författarna sumpade det, annars kunde detta blivit ett dubbel-avsnitt i klass med shockwave Jag håller med. Hade det inte bara varit i Hoshis fantasi, så hade det varit ett hyfsat bra avsnitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted December 3, 2002 Report Share Posted December 3, 2002 Jag gillade inte Broken BOw så himmla mycket. Och de är de enda avsnitt som jag sett. Kommer avsnitten bli bättre eller håller de samma mått?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted December 3, 2002 Report Share Posted December 3, 2002 Alltså, jag gillade inte heller Broken Bow när jag såg det första gången, men jag var väldigt anti hela Enterprise ideén då... Jag tycker att avsnitten blivit bättre, fast det kan också bero på att jag "lärt känna" karaktärerna och vant mig vid serien. Kolla på ett par avsnitt till innan du bestämmer dig för om serien suger eller inte B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted December 4, 2002 Report Share Posted December 4, 2002 Kommer avsnitten bli bättre eller håller de samma mått?? Hela serien får Star Trek att "lyfta" Har sett alla avsnitt som sänts och kan bara säga: Välkommen till Enterprise och skatta Dig lycklig Njut av en Kapten som provar sitt ledarskap i en helt ny miljö med oortodoxa metoder Se en subcommander med kyla och "känslor" Fascineras av en commofficer som "växer" för varje avsnitt samt en engelsk officer and gentleman i "the one and only" Malcolm Reed Luta Dig bakåt och njut ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 4, 2002 Report Share Posted December 4, 2002 Observera att denna diskussion handlar om avsnitten nr 7-12 på andra säsongen. Broken Bow är först i den första säsongen. Kolla under FAQ - Serierna, så hittar ni rätt diskussion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts