Pjotr'k Posted June 16, 2004 Report Share Posted June 16, 2004 Diskutera här avsnitt nr 7-12 på ENT:s andra säsong! Mer info om avsnitten: (OBS! SPOILERVARNING!) The Seventh (sänds 15 juni) The Communicator (21 juni) Singularity (22 juni) Vanishing Point (28 juni) Precious Cargo (29 juni) The Catwalk (5 juli) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted June 16, 2004 Report Share Posted June 16, 2004 Jag måste säga att jag formligen älskade "The Seventh"! Det blev en bra inblick i de moraliska frågeställningarna som en vulcan kan få hantera efter att ha dödat en oskyldig människa. Jag minns att det gavs ut en bok före detta avsnitt visades i USA, som handlade om T'Pol och hennes moraliska diskussioner omkring att döda i självförsvar. En som jag känner som också läste boken ansåg att avsnittet gjorde en bättre beskrivning än vad boken gjorde, och kanske är det så. Hur som helst får avsnittet en hög poäng, 9/10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 16, 2004 Report Share Posted June 16, 2004 Men var han egentligen oskyldig? Med tanke på att Menos först sa att han var det men sen visades det ju att han hade smugglat trots allt, kanske var det likadant med mannen som hon dödade? Sen så måste jag säga att jag gillade Henriks presentation innan avsnittet började, sånt är kul och sätter lite guldkant på det hela. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Men var han egentligen oskyldig? Med tanke på att Menos först sa att han var det men sen visades det ju att han hade smugglat trots allt, kanske var det likadant med mannen som hon dödade? Troligtvis var det så, och man kunde ju tydligt se att hon var mer "lättad" (om nu en vulcan kan anses lättad...) när hon avslöjat flyktingen som en smugglare och lögnare. Men vad jag menade var att hon inte var säker på om den dödade mannen var oskyldig eller ej, efter själva dödandet. Utifrån detta hade hon kvalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Sen så måste jag säga att jag gillade Henriks presentation innan avsnittet började, sånt är kul och sätter lite guldkant på det hela. Jag håller med dig!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bradis_Mamma Posted June 18, 2004 Report Share Posted June 18, 2004 The Seventh Jadå, bra och intressant. Trevligt skådespeleri och karaktärsutvecklande (även om det är synd att det bara är archer, Trip och T'Pol som får nåt) men man måste ändå störa sig på hur ologiskt Vulcanerna handlar genom hela delen. De ger upp sin logik så fort det går att bygga en hyfsad plot på att de inte har den. Betyg 8/10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted June 20, 2004 Report Share Posted June 20, 2004 The Seventh Enterprise har blivit bättre och nästan alla avsnitt så länge i säsong 2 har hållit toppklass. Skönt att Archer inte fick sina vanliga utbrott mot vulcaner eller predikade för mycket, T'Pol fick visa vad hon gick för. Betyg: MVG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 20, 2004 Report Share Posted June 20, 2004 (edited) Jag tycker också att T'Pol hittils har visat lite väl mycket "känslor" för att vara vulcan. Kan det kanske även vara så att de har kommit längre i utvecklingen av tekniker att undertrycka känslorna i senare serier + det att hon är den första vulcan som är stationerad på ett Star Fleetskepp? Hm jag tror att jag skrev detta i fel ämne, jag flyttar det till ämnet T´Pol istället men jag låter det stå kvar här. Eventuella kommentarer kring inlägget ges alltså i ämnet T´Pol istället. Edited June 20, 2004 by Thalaxian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Ett mycket intressant avsnitt. Men finns det verkligen sjukdom eller syptom som påverkar beteendet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruse Posted June 22, 2004 Report Share Posted June 22, 2004 Ett mycket intressant avsnitt. Men finns det verkligen sjukdom eller syptom som påverkar beteendet? Skojar du? Finns ju massor! Exempelvis scitzofreni! Link to comment Share on other sites More sharing options...
_starchild_ Posted June 24, 2004 Report Share Posted June 24, 2004 Jag har varit lite dålig med att kolla på Enterprise på SVT, skulle vara lite ordentlig och titta i tisdags och då visade det sig att jag redan sett avsnittet.. Hmm det gör inget för avsnittet var och är riktigt bra! Two thumbs up! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted June 24, 2004 Report Share Posted June 24, 2004 The Communicator var ju sk*t bra. Stort fokus på mina favorit karaktärer Reed och Archer som var ett ännnu sörre plus 10/10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bradis_Mamma Posted June 24, 2004 Report Share Posted June 24, 2004 (edited) The communicator. Archer gör ett besök i Nazitys..... jag menar på en planet som inte ännu har utvecklat warp. Varför inte använda transportern? Jag ogillar även att det fortfarande är våld somk löser alla problem. Var är alla diplomatigrejer och moralproblem? För att inte tala om alla övernaturliga företeelser. Tänk er hur out of context det vanliga Voyageravsnitter "Shattered" skulle verka i Enterprise. Det är för lite sf och för mycket klassisk actionserie över Enterprise tycker jag. Betyg 4/10 för att vara Trek. Edited June 24, 2004 by Bradis_Mamma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted June 24, 2004 Report Share Posted June 24, 2004 Det sjuka är ju att om de hade låtit kommunikatorn vara kvar så hade det troligen bara blivit ett av alla mysterier som fanns på planeten. Nu blev det ett gigantiskt misstag, bara för att de skulle åka ner och leta reda på prylarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qo'noS Posted June 24, 2004 Report Share Posted June 24, 2004 Det sjuka är ju att om de hade låtit kommunikatorn vara kvar så hade det troligen bara blivit ett av alla mysterier som fanns på planeten. Nu blev det ett gigantiskt misstag, bara för att de skulle åka ner och leta reda på prylarna. Jag tror nog att det hade blivit mer än ett mysterium, har du inte sett Terminator?;) Fast det hade nog vart bättre om de hade tagigt suliban-cell-skeppet med en gång, fast de tänkte väl inte på det då. Sen att de inte använde transportören för att "beama" upp communicatorn var för att de inte kunde lokalisera den exakt, att de inte använde den på archer och reed beror nog på att det inte är lika säkert att använda enterprisetidens tarnsportörer som att använda dem i de senare serierna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bradis_Mamma Posted June 24, 2004 Report Share Posted June 24, 2004 (edited) Sen att de inte använde transportören för att "beama" upp communicatorn var för att de inte kunde lokalisera den exakt, att de inte använde den på archer och reed beror nog på att det inte är lika säkert att använda enterprisetidens tarnsportörer som att använda dem i de senare serierna. Jag tror att transportören är MYCKET säkrare än det räddningsprojektet de nu utförde. jag blir så trött på att de först introducerar transportören så här tidigt bara för att kunna änvända den som en lösning i "Broken Bow" för att sedan förneka dess existens. BLÄ Singularity Smårolig del. Mayweather får den minsta rollen, man hintar framtida teknologiframsteg ("Reed Alert") och manusförfattarna visar prov på fantasibrist (alla utom en i besättningen beter sig konstigt/blir medvetslösa eller satta ur spel). Kort sagt, allt är som det brukar i Enterprise. Betyg 5/10 för att vara Trek. Edited June 24, 2004 by Bradis_Mamma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted June 28, 2004 Report Share Posted June 28, 2004 Det här är nog det sämsta avsnitt och att bli så lurad. I slutet får veta att det bara handlade om några sekunder. Dessutom löste sig allt för snabbt i slutet booff så var problemet löst Det skulle varit en fortsättning följer och dragit ut på tiden så skulle det bli mer spännande. Man sitter i fruktan och spänning av vad som kommer att hända. boof nu är problemet löst avsnittet slut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bradis_Mamma Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 Vanishing Point Riktigt svag del även om det som vanligt är manuset och inte skådespelarna som avsnittet faller på. Man är lite trött på "det vara bara en dröm"-avsnitt när de är så sega som de här (när de är som "Year of Hell" däremot så är det bara underbart). Man får genom hela avsnittet känslan av att det hela är lite overkligt och man blir ju aldrig rädd att Hoshi ska försvinna från serien eller att Enterprise ska sprängas. Det var från början ett misstag att ha med transportern på Enterprie då den bara används ibland och den för det mesta ignoreras då den är ett mycket användbart alternativ (tlx i "The Communicator"). Betyg 3/10 för att vara Trek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 Precious Cargo Vad det bara jag som såg parallelen Prinsessan Leia/Han Solo? Underbart avsnitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 Konstigt att en annan ras från en annan värld också pussas, och den andra rasen visste vad skaka hand var för något. Den rasen kanske hade sökt i datorn vad för seder människor har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 Konstigt att en annan ras från en annan värld också pussas, och den andra rasen visste vad skaka hand var för något. Den rasen kanske hade sökt i datorn vad för seder människor har. Kan det inte tex vara så att vid en handskakning så sträcker ju den ena parten fram handen, är inte det ganska lätt att uppfatta som en hälsningsgrej och att då den främmande rasen gör samma sak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted June 30, 2004 Report Share Posted June 30, 2004 Konstigt att en annan ras från en annan värld också pussas, och den andra rasen visste vad skaka hand var för något. Den rasen kanske hade sökt i datorn vad för seder människor har. Kan det inte tex vara så att vid en handskakning så sträcker ju den ena parten fram handen, är inte det ganska lätt att uppfatta som en hälsningsgrej och att då den främmande rasen gör samma sak? Olika seder har ju olika raser. Det kunde ju betyda att man hatar personer och genon att den andra räcker fram handen så betöd det, vi ses aldrig mer. Man har ju sett i andra Star Trek serier hur folk gör bort sig och måste träna på planetens seder innan dom går ner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yersinia Posted July 6, 2004 Report Share Posted July 6, 2004 I det senaste avsnittet av Enterprise, "The Catwalk" som gick måndagen den femte juli, hamnar skeppet i någon slags "a deadly neutronic wavefront" som sträcker sig över ljusår för att dom inte är snabba nog att kunna åka ifrån den... dock... så måste jag klaga lite här. Rymden är tredimitionell, alltså kunde dom bara ha åkt "neråt" eller "uppåt" och undkommit faran istället för att behöva åka på samma höjd som den. För som man såg på deras skärmar så var den låg men sju ljusår lång i den riktningen skeppet då höll. Och en annan sak. Manusförfattarna bör verkligen titta på tidigare avsnitt. T´Pol var faktiskt och campade, i avsnitt 4 om jag inte minns fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts