Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Kan inget finnas, eller snarare inte finas.  Och om det inte fins något, hur kan det då bli till något.

vakum är ju inget, och består inte av någonting (fast det kan vara lite andra saker i vakumet ocså)

en tanke som slog mig: Fotonmissiler: explosionen går ju ut på att antimateria och materia förs samman och exploderar.

Men så fort materia kommer i kontakt med antimateria så exploderar det ju. så hur kan man då förvara det, eftersom man inte kan förvara det i någonting som består av materia. Har dom löst det med vakum och magnetfält, eller e det någon som vet

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad (redigerade)
En tanke som slog mig: Fotonmissiler: explosionen går ju ut på att antimateria och materia förs samman och exploderar.

Men så fort materia kommer i kontakt med antimateria så exploderar det ju. så hur kan man då förvara det, eftersom man inte kan förvara det i någonting som består av materia. Har dom löst det med vakum och magnetfält, eller e det n??gon som vet

Det fick mig att fundera på hur antimateria kan existera överhuvudtaget. Finns det antimateria naturligt eller är det något man måste 'tillverka' (i brist på bättre ord). Är inte helt insatt i detta.

Redigerad av Expendable Ensign
Postad
Det fick mig att fundera på hur antimateria kan existera överhuvudtaget. Finns det antimateria naturligt eller är det något man måste 'tillverka' (i brist på bättre ord). Är inte helt insatt i detta.

det finns en hel del antimateria, i utkanten av universum (hur nu något kan ligga i utkanten på något oändligt), men man har även lyckats göra det konstgort. Problemet e då att det försvinner väldigt fort, eftersom det finns materia överallt på Jorden.

Postad (redigerade)
Det fick mig att fundera på hur antimateria kan existera överhuvudtaget. Finns det antimateria naturligt eller är det något man måste 'tillverka' (i brist på bättre ord). Är inte helt insatt i detta.

Eftersom jag ändå råkade vara in på NE:s hemsida när jag läste ditt inlägg så kunde jag inte låta bli att leta upp lite info om antimateria. Så här säger NE om den naturliga förekomsten av antimateria i universum:

När materia möter antimateria frigörs stora mängder energi genom annihilation inom en bråkdels sekund. I enlighet med ekvivalensen mellan massa och energi (relativitetsteorin, E=mc2) kan denna energi uppträda som elektromagnetisk strålning eller som nya partiklar genom parbildning. Vid fullständig annihilation av ett gram antimateria med ett gram materia frigörs inte mindre än 2·1014 J, tillräckligt med energi för att hålla en hundrawattslampa lysande i 60 000 år.

Frågan om förekomsten av antimateria i universum är av stort kosmologiskt och astrofysikaliskt intresse. På grund av den snabba annihilationsprocessen kan ingen stjärna samtidigt innehålla både materia och antimateria, då detta ögonblickligen skulle leda till att stjärnan exploderade med större energiutlösning än i en supernova. Inte heller i interstellära eller intergalaktiska gasmoln kan det finnas någon n??mnvärd förekomst av antimateria. Vid annihilation av t.ex. protoner och antiprotoner bildas bl.a. neutrala p0-mesoner, vilka sönderfaller i två energirika c-kvanta. Undersökningar med satellit visar att denna process inte förekommer i någon nämnvärd omfattning, vilket sätter en övre gräns för förekomsten av antimateria. För vår egen galax, Vintergatan, kan vi uppskatta den relativa förekomsten av antimateria till mindre än en del på tio miljoner.

Redigerad av Sotunk
Postad
Det fick mig att fundera på hur antimateria kan existera överhuvudtaget. Finns det antimateria naturligt eller är det något man måste 'tillverka' (i brist på bättre ord). Är inte helt insatt i detta.

det finns en hel del antimateria, i utkanten av universum (hur nu något kan ligga i utkanten på något oändligt), men man har även lyckats göra det konstgort. Problemet e då att det försvinner väldigt fort, eftersom det finns materia överallt på Jorden.

Jag tror att man har lyckats hålla antimateria stabilt genom magnet fällt. De har byggt en fusions reaktor som man exprimenterar fusion i (daaa), där tror jag man testade det, jag är visserligen inte helt säker.

Postad
Finns det inte något (i Star Trek alltså) som kallas antimater containment field?

Från ST:Encyclopedia:

Antimatter containment: In warp drive propulsion systems, antimatter containment refers to the use of magnetic seals and confinement fields to prevent antimatter from physically touching the surface of the storage pod or any other part of the starship.

Postad
Man använder allstå detta (magnetic seals och confinement fields) för att hindra antimateria från att nudda vanlig materia vilket skulle resultera i en explosion. Använder man samma teknik i torpederna också?

Igen så slår jag upp (tredje gången idag ;) ):

ST Encyclopedia:

Photon torpedoes are self-propelled missiles containing a small quantity of matter and antimatter bound together in a magnetic bottle, launched at warpspeed at a target.

Jag tycker att det låter som om det är samma teknik.

Postad
ST Encyclopedia:

Photon torpedoes are self-propelled missiles containing a small quantity of matter and antimatter bound together in a magnetic bottle, launched at warpspeed at a target.

Jag tycker att det låter som om det är samma teknik.

men varför bygger dom inte mega torpeder med samma teknik. Torpederna har ju ungefär samma sprängkraft som dom största kärnvapnerna idag.

Men hur kul skulle det bli egentligen??

Dom har väl inte photonmissiles i tos och ent eller?

Postad (redigerade)
Dom har väl inte photonmissiles i tos och ent eller?

I TOS har dem fotontorpeder, men inte i ENT.

En annan bra fråga: Varför heter dem PHOTON torpedos?

Redigerad av Sotunk
Postad
En annan bra fråga: Varför heter dem PHOTON torpedos?

kanske var någon som hette photon i eftenamn som kom på dom??

nää, förmodligen är det bara ett påhittat namn som dom tyvker låter tufft

Postad
En annan bra fråga: Varför heter dem PHOTON torpedos?

kanske var någon som hette photon i eftenamn som kom på dom??

nää, förmodligen är det bara ett påhittat namn som dom tyvker låter tufft

Hehe. Jo, eller så är det för att de lyser så fint.

Postad
En annan bra fråga: Varför heter dem PHOTON torpedos?

kanske var någon som hette photon i eftenamn som kom på dom??

nää, förmodligen är det bara ett påhittat namn som dom tyvker låter tufft

Hehe. Jo, eller så är det för att de lyser så fint.

Den var kul :lol: :borg1:

Postad
ST Encyclopedia:

Photon torpedoes are self-propelled missiles containing a small quantity of matter and antimatter bound together in a magnetic bottle, launched at warpspeed at a target.

Jag tycker att det låter som om det är samma teknik.

men varför bygger dom inte mega torpeder med samma teknik. Torpederna har ju ungefär samma sprängkraft som dom största kärnvapnerna idag.

Men hur kul skulle det bli egentligen??

Dom har väl inte photonmissiles i tos och ent eller?

Det kanske är för att det är svårt att hålla anti-materia och materia åtskillda.

Ps. Ledsen för de dubbla inläggen Ds. :borg1:

Postad
Det kanske är för att det är svårt att hålla anti-materia och materia åtskillda.

det borde ju bara lika svårt hur mycket det än är, man behöver bara lite starkare magneter, och el, det har dom gått om

Postad
Det kanske är för att det är svårt att hålla anti-materia och materia åtskillda.

det borde ju bara lika svårt hur mycket det än är, man behöver bara lite starkare magneter, och el, det har dom gått om

Skälen till att man inte använder mega-torpeder (som du kallar dem) har kanske inte att göra med tekniska begränsningar, utan att det helt enkelt är förbjudet genom någon form av interplanetär lag (precis som vissa vapen idag är förbjudna/begränsade enligt internationell lag).

Postad
En annan bra fråga: Varför heter dem PHOTON torpedos?

Det kanske finns fotoner i dem? :huh:

Ja, självklart finns det fotoner med i mixen. Som jag skrev: de lyser ju så fint. :)

Men fotonerna har uppenbarligen inget att göra med torpedernas funktion, så varför döpa torperderna till FOTON-torpeder?

Postad (redigerade)
Jag har lite svårt att tro att hologram-tekniken i star trek skulle kunna fungera. Hur kan man egentligen göra ljus till något hårt? :blink:

Det är ju kraftfält som man gör. Det jag däremot inte fattar är t ex vad händer om man blir blöt på holo-däcket, och sedan stänger av. Försvinner vattnet då? Wesley blev väl blöt i "Encounter at Farpoint", tror jag, och då var han ju blöt även utanför holodäcket. :huh:

Och vad händer om man äter/dricker ngt på holodäcket? Är det replikerat, sådana fall?

Redigerad av Essray
Postad (redigerade)
Och vad händer om man äter/dricker ngt på holodäcket? Är det replikerat, sådana fall?

det är nog replikerad mat, eller hologrammat (som försvinner sen)

i nåt avsnitt i säsong i när Neelix lunga blir stulen, så sätter dom ju in en hologramlunga tillfälligt. Hur funkar det?

och hur kan dom gå på holodeck??

:tomte: :tomte: :tomte:

Redigerad av P'tack

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...