Jump to content

Omöjlig teknik

Turambar

Recommended Posts

Vilken teknik i Star Trek är omöjlig??

Detta bör ej färväxlas med teknik som är felaktig, utan tekniken som är helt omöjlig.

Några exelmpel med kommentarer:

Tidsresor - Kanske inte är helt omöjligt, men om det nu skulle fungera i framtiden, hur kommer det sig att vi inte har fått besök av någon som har tagit sig hit med hjälp av tidsresor.

Warp - Kanske/Kanske inte. Fall det finns en "sub-rymd", så fungerar warp (i teorin), men eftersom det skulle dra så extremt mycket ström, så skulle det förmodligen adrig fungera i praktiken

"Beama"(transporters) - Skulle förmodligen inte fungera. Forskare har dock lyckats telepotera en foton (tror jag att det är), men att en hel människa skulle gå att telepotera, och dessutom "sättas" ihop helt rätt är väldigt otroligt

• Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Att träna bort ALLA sina känslor är nog näst intill omöjligt. vet att det inte är teknik men ändå.  :vulcan:  så somVulcans gör menar jag.  :blink:

dom tränar inte bort dom, som bara lär sig att inte känna dom då starkt, och bryr sig inte om känslorna..

detta är som sagt var ingen teknik, och bör därför inte diskuteras här

Tidsresor: Hur vet du att vi inte haft besökare från framtiden?

Beamning dvs transportering/teleportering är möjligt, så bara vi får tillräckligt mkt datorkraft så ska det nog inte vara omöjligt att beama en människa

Just det. :) Teleportering är i högsta grad möjligt. Tidsresor är väl kanske inte lika troligt.

Men när man diskuterar omöjlig tekonlogi så måste man göra skillnad på vad som är praktiskt omöjligt och vad som är fysikaliskt omöjligt. T ex så är det omöjligt för oss att åka i impulsfart, eftersom vi inte har sådana motorer, men om vi hade det skulle det ju fungera. Dock skulle det inte fungera med de motorer som beskrivs i Star Trek, fusionsreaktorer, eftersom det skulle krävas så oerhört mkt bränsle till det(750ggr Enterprises massa). Så därför är det inte fysikaliskt möjligt med sådana motorer.

En annan omöjlighet är traktorstrålen. Eftersom den fungerar som ngt som drar i ett annat skepp, så hade det varit väldigt lätt ordnat om man hade varit inom ett område med dragningskraft, som t ex på en planet, där man kan ta spjärn emot marken. Problemet är att det i rymden inte finns någon dragningskraft. Iofs så kulle ju ett skepp som är mycket stor, kunna dra ett mindre skepp, med sin egen massa som spjärn. Men det skulle som sagt bara funka på riktigt små skepp, typ skyttlar.

En annan intressant sak är tröghetsdämparna. Enligt ngn tech-manual så skall det ta 0.1666 millisekunder för dem att aktiveras (tror jag att det var, minns ej säkert, kort tid iaf). Problemet är bara att man på den tiden skulle bli ihoptryckt till en vattenpöl mot närmsta vägg.

:vulcan: :vulcan: :vulcan:

Om ni vill veta mer om sådana här saker, så kan jag rekommendera att ni läser "Fysiken i Star Trek". Jag har själv läst några kapitel den, och lärt mig ovanstående. Så tänk då hur mycket kul det finns att läsa förutom detta. :)

Har tänkta att läsa "fysiken i Star Trek" Någon gång när jag får tid. Verkar vara en intresant bok.

Som det har sagts om Beamning så har några forskare i Australien lyckats att beama en foton från en sida av sitt lab till nästa. Låter inte så stort men kom ihåg att allt börjar i liten skala. Den första bilen var inte någon porce direkt. Jag tror att det i framtiden kommer finnas en möjlighet att transportera personer. Säkert inte inom våran livstid, men när vetenskapen får tid på sig så ska det nog kunna bli en möjlighet....kanske.

Tänk alla gånger när man är försenad till jobbet, att bara kunna beama sig över på några sekunder. Hurra!

Tidsresor? Visst så kan vi inte veta om vi inte haft/har besökare från framtiden. Men, i Star Trek så höll både Kirk och Picard tyst om att de var från framtiden i sinna tidsresor. Detta p.g.a att inte rubba tidslinjen. Om någon skulle komma till oss från framtiden så är det ju troligt att de skulle göra det samma. Betänk villken betydelse någon kunde ha på historien om han/hon skulle ta livet av T ex Hitler medan han ännu var ett barn. Hela tidslinjen skulle ju ändras kraftigt. Vi vet inte hur, men på något sätt så skulle historien säkert bli förändrad. Faktum är att vi inte kan veta att vi inte lever i en alternativ tidslinje. Vi är ju givetvis inte medvetna om detta, om så ??r. För oss är ju allt som hänt helt normalt. Det är ändå "hypotetiskt" möjligt att tiden normalt skulle förlöpt på ett annat sätt, men att någon av någon anledning har gjort ett ingrepp så att tiden är någon annan, eller kommer bli något annat, än den tid som denna personen kommer ifrån.

Det fins en intresant teori angånde tidsresor. Eftersom framtiden inte fins ännu så kan man inte resa in i den? Givetvis kan man resa bakåt i tiden eftersom den finns, men inte framåt. Om det skulle vara så, skulle någon ,om de reste bakåt i tiden inte kunna resa hem till sin egen tidsram igen. Möjligt att denna teori inte stämmer p.g.a. att människan tänker så få-dimensionelt. Fast det är ju så att om man kommer från vad vi kalla framtiden så fins den ju, kanske kan man därför återvänta till den. Men om man skulle ingripa i historiens skede skulle då inte framtiden förändras. Kan denna personen då återvända, framtiden är ju oviss och har inte utspelat sig ännu. I alla fall inte som den skulle ske om inte personen som åkte tillbaka i tiden skulle ha ingript o förändrat framtiden. Kanske kan han resa till framtiden oavsett vad som händer. Fast han kan ju uppenbarligen inte ,iså fall, vet vad han återvänder till för framtid.

För Picard funkade det i alla fall att resa fram och tillbaka i tiden. Faktum är ju att tidsresan i "First Contakt" var det enkla i den filmen. Men så va det ju Picard också.

Edited by Unkas

Men i framtiden, precis som i nutiden så finns det folk som inte följer reglerna...och någon skulle säkert någon gång i ilska eller för någon hämd, resa tillbaka i tiden och eliminera någon.

Men fall man nu skulle resa tillbaka i tiden, skulle man då "antiåldras" (bli yngre), om man inte skulle antiåldras, så borde man inte heller påverkas av tiden, och om man inte påverkas av tiden, vad händer då med resten av tidslinjen??

Warp:

Motorerna på Enterprise (enligt Data) är på 13 000 000 000 000 000 000 watt!

Reaktorerna i Ringhals ligger på ungefär en miljardel av kraften som Enterprise motorer har, och ändå är Enterprise motorer aldeles för klena för att kröka rymden, och skapa denna "bubbla", som gör att dom kan färdas i Warp. Engergikällan som skulle behövas för att göra en sådan krökning, skulle behöva vara stärkare än solen...

Om nån har senaste Codex (nr. 17), där texten om Warp finns, finns även en text om trnspotörstrålar, och följande finns att läsa: (nästan ett citat, lite reviderat av mig)

En ST-transport skulle innebära att en människa (eller packlår) skulle delas upp sina atomära beståndsdelar, och skickades genom rymden, för att sedan sättas ihop igen på rymdskeppet.

Problemet är att detta inte går. Alls.

Relativitetsteorin är den ena grundvalen i den morderna fysiken. Kvantfysiken är den andra.

Där relativitetsteorin gäller för föremål som rör sig mycket fort, i närheten av ljushastigheten, så gäller kvanfysiken istället för mycket små föremål, som atomer, eller delar av atomer. Efter som transpotörprocessen plockar isär föremålet till atomnivå, så styrs transpotörprocessen av kvantfysikens lagar.

En av dessa är osäkerhetsprincipen. Du vet vart du befiner dig, på ett bord, en stol eller kanske i en soffa. För en atom är det lite värre, för den befinner sig inte på en viss punkt. Man kna tänka sig atomen som ett litet suddigt moln. Denna molnegenskap gäller för alla föremål, men för allting som är större än en ensam atom blir molnet så litet att man kan försumma det. atomen är osäker på vart den befinner sig.

Detta gör att man inte kan sätta ihop atomerna i exakt samma läge som dom satt i innan dom delades upp, vilket skulle innebära att föremålet eller personen skulle bli helt korrekt.

Jag skulle iallfall inte vilja få min kroppskemi sönderslagen på grund av att mina biomolekyler plötsligt rycks sönder, för att sedan sättas ihop lit slarvigt på en annan plats igen.

Skrivet av: (i Codex alltså) Adam Thorp

Sen så skulle transpotörerna inte vara med alls i Star Trek egentligen, dom skulle åka ner i skyttlar.

Detta skulle dock bli dyrt att filma, eftersom dom var tvugna att spela in nya skyttelsener i nästan varje avsnitt. Det blev mycket billigare att bara gör några ljusstreck istället

Några exelmpel med kommentarer:

Tidsresor - Kanske inte är helt omöjligt, men om det nu skulle fungera i framtiden, hur kommer det sig att vi inte har fått besök av någon som har tagit sig hit med hjälp av tidsresor.

Warp - Kanske/Kanske inte. Fall det finns en "sub-rymd", så fungerar warp (i teorin), men eftersom det skulle dra så extremt mycket ström, så skulle det förmodligen adrig fungera i praktiken

"Beama"(transporters) - Skulle förmodligen inte fungera. Forskare har dock lyckats telepotera en foton (tror jag att det är), men att en hel människa skulle gå att telepotera, och dessutom "sättas" ihop helt rätt är väldigt otroligt

Warp; Jag läste nyss en bok som hette ''ett utsökt universum'' och i den står det att enligt Einstains speciella- och allmänna relaativitetsteori är det omöjligt för ett föremål att färdas snabbare än ljuset. Orkar inte förklara mer nu, men om ni skickar ett Pm ska jag försöka att förklara lite....

:huh:

''Beama''; Jag tror jag såg på ''Nova'' för ett tag sedan, och då sa en forskare ''att i teorin är det m??jligt, men det skulle gå åt så mycket datorminne, och det har vi inte tillgång till'' .....

Warp; Jag läste nyss en bok som hette ''ett utsökt universum'' och i den står det att enligt Einstains speciella- och allmänna relaativitetsteori är det omöjligt för ett föremål att färdas snabbare än ljuset. Orkar inte förklara mer nu, men om ni skickar ett Pm ska jag försöka att förklara lite....

:huh:

Ja, i normalrymd så är det omöjligt att resa fortare än ljusets hastighet eftersom tiden skulle så still för ett föremål som reser i ljusets hastighet (eller har jag fel? - minns inte Einsteins relativitetsteori så bra). Men poängen med att warpa rymden kring ett skepp är väl just att komma förbi den här lagen.

Stephen Hawking ska tydligen en gång, när han besökte Ent-D :s maskinrum, ha fällt kommentaren "I'm working on that one ..." (eller något i den stilen), så helt omöjligt borde det inte vara? ;)

''Beama''; Jag tror jag såg på ''Nova'' för ett tag sedan, och då sa en forskare ''att i teorin är det möjligt, men det skulle gå åt så mycket datorminne, och det har vi inte tillgång till'' .....

Just nu har vi inte så det räcker men i framtiden så kommer det säkert att finnas. Teknologin utvecklas ju i en rask takt.

För några år sedan sa en känd person att 640kb internminne var mer än tillräckligt för en person dator. Nu för tiden är det inte omöjligt att ha mer än 1000 gånger så mycket.

Just nu har vi inte så det räcker men i framtiden så kommer det säkert att finnas. Teknologin utvecklas ju i en rask takt.

om du läser ett av mina öregående inlägg kommer du att se att det inte funkar, såvida människan ändrar reglerna och lagarna som styr fysiken..

Men hur vi vet vi att vi inte lever i dåtiden? Det är kanske nån som lever i framtiden som ser vår nutid som sin dåtid. Folk som lever i dåtiden, som man kan besöka, ser ju vår tid som framtiden, och åker man då tillbaka till den tiden kan inte den tidens framtid, dvs vår nutid, existera och hur kan man då ha kommit från framtiden om den inte finns?

Ang resa fortare än ljuset: det gäller väl bara tid, inte rum? Man kan ju kröka rummet som man gör med Warp eller som göres i Event Horizon?

Warp finns, finns även en text om trnspotörstrålar, och följande finns att läsa: (nästan ett citat, lite reviderat av mig)

En ST-transport skulle innebära att en människa (eller packlår) skulle delas upp sina atomära beståndsdelar, och skickades genom rymden, för att sedan sättas ihop igen på rymdskeppet.

Relativitetsteorin är den ena grundvalen i den morderna fysiken. Kvantfysiken är den andra.

Där relativitetsteorin gäller för föremål som rör sig mycket fort, i närheten av ljushastigheten, så gäller kvanfysiken istället för mycket små föremål, som atomer, eller delar av atomer. Efter som transpotörprocessen plockar isär föremålet till atomnivå, så styrs transpotörprocessen av kvantfysikens lagar.

En av dessa är osäkerhetsprincipen. Du vet vart du befiner dig, på ett bord, en stol eller kanske i en soffa. För en atom är det lite värre, för den befinner sig inte på en viss punkt. Man kna tänka sig atomen som ett litet suddigt moln. Denna molnegenskap gäller för alla föremål, men för allting som är större än en ensam atom blir molnet så litet att man kan försumma det. atomen är osäker på vart den befinner sig.

Detta gör att man inte kan sätta ihop atomerna i exakt samma läge som dom satt i innan dom delades upp, vilket skulle innebära att föremålet eller personen skulle bli helt korrekt.

Jag skulle iallfall inte vilja få min kroppskemi sönderslagen på grund av att mina biomolekyler plötsligt rycks sönder, för att sedan sättas ihop lit slarvigt på en annan plats igen.

Och vad är det som hindrar att man skannar in atomens exakta rörelser, och sedan sätter ihop som de var från början? :huh: (Det skulle naturligtvis krävas en väldans massa datorkraft, men sådant får vi ju mer och mer av hela tiden).

Och vad är det som hindrar att man skannar in atomens exakta rörelser, och sedan sätter ihop som de var från början? :huh:  (Det skulle naturligtvis krävas en väldans massa datorkraft, men sådant får vi ju mer och mer av hela tiden).

det betyder, om personen äter nåt, eller en fluga landar på hans kläder, så får dom göre om hela inskanningen igen........om han inte vill tappa dom sakerna, eller bli lite konstig

det betyder, om personen äter nåt, eller en fluga landar på hans kläder, så får dom göre om hela inskanningen igen........om han inte vill tappa dom sakerna, eller bli lite konstig

Varför skulle man äta när man står i begrepp att bli transporterad? :huh:

Och flugor kan man väll hålla borta från transporter-rummet? :huh:

Edited by Essray

Varför skulle man äta när man står i begrepp att bli transporterad? :huh:

Och flugor kan man väll hålla borta från transporter-rummet? :huh:

om man är på ett långt away mission, så kanske man måste äta...

Människor har i alla tider sagt att vissa saker inte går att genomföra för att sedan motbevisas.

Låter som nåt Bones skulle sagt.

Sen så skulle transpotörerna inte vara med alls i Star Trek egentligen, dom skulle åka ner i skyttlar.

Detta skulle dock bli dyrt att filma, eftersom dom var tvugna att spela in nya skyttelsener i nästan varje avsnitt. Det blev mycket billigare att bara gör några ljusstreck istället

Gene Roddenberry sa själv i en intervju: "I couldn't afford, on my televison budget, to land that big mother on a planet every week."

Beaming: Men då man står och är på väg att bli scannad innan man blir transporterad upp till skeppet så andas man ju. Då flyger det runt en massa Koldioxid i luften, och människan består huvudsakligen av kol och då kanske man får en kolatmon på ett helt annat ställe än där den skulle vara.

Tidsresor: Om någon kommer från framtiden till vår tid, då finns inte framtiden för oss. Får personen från framtiden åka bakåt tills allt började och då när allt börjad (Big Bang) kommer till innan allt började sopm kanske är då allt slutade och fortsätta tillbaka till sin egen tid, eller kommer man bara till det stället innan allt började? För innan allt börjde fanns det något då?

Ps. Då jag läste detta fattade jag inte vad jag menade när jag skrev det. Men innan jag skrev det fanns det ingen framtid...tror jag. Ds.

Edited by Lt. Karl

Varför tro att något är omöjligt egentligen? Det tyckte man ju förr i tiden med. Ubåtar/flygplan etc...

Jag är öppen för allt faktiskt, tror att det mesta kan gå.

Teleportera/trasportera/beama tror jag def. kommer att bli en möjlighet.

Tänk vad underbart! Slippa Västtrafiks otroligt feta förseningar varje dag.....

Varför tro att något är omöjligt egentligen? Det tyckte man ju förr i tiden med. Ubåtar/flygplan etc...

Jag är öppen för allt faktiskt, tror att det mesta kan gå.

Teleportera/trasportera/beama tror jag def. kommer att bli en möjlighet.

Tänk vad underbart! Slippa Västtrafiks otroligt feta förseningar varje dag.....

Exakt, mycket som finns nu var science fiction för bara några tiotal år sedan. Ett exempel är mobiltelefonerna med röstigenkänning (för övrigt, kan man inte typ göra en hansdfree utformad som en ST com-bricka? Behövs bara en bra mick och en liten högtalare, samt att när man trycker på brickan så lyfter/läggar man på luren ;) ).

Jag tycker det vore kul med beamning. Håller med om att det vore skönt att slippa förseningar. Vet inte hur många gånger jag kommit försent p.g.a att bussen har fastnat i köer... Om man kunde beama sig så skulle man kunna komma direkt till skolan/arbetet på någon sekund :)

För innan allt börjde fanns det något då?

Fråga är om man ska utgå ifrån att universums existens så som vi defenierar den har haft en början över huvud taget. Jag tycker det är allmän mänsklig trångsynhet att påstå att allt måste ha en början och ett slut. Att inte kunna se utöver våra egena begränsingar har alltid varit människans svaghet. De största upptäckterna har oftast gjorts av de som vågat trotsa den allmänna uppfattningen om något på ett vetenskapligt men provokativt sätt. Jag menar inte att klaga på dig Lt. Karl, det är en intressant tanke du har. Jag tänkar snarare på männskligheten i stort.

Frågan blir ännu intresantare om man lägger in ytterligare en detalj. Om det innan universum inte fanns något, vad var då detta inget. Måste inte även inget vara något. Givitvis så begränsas våran möjlighet att förstå saker, av människans begränsningar att förstå saker och ting, som dte redan har sagts. Men det är ändå en intrsant fråga. Kan inget finnas, eller snarare inte finas. Och om det inte fins något, hur kan det då bli till något.

Men allt måste väll ha en början någon gång? Jobbigt med människo hjärna som inte fattar trots att man försöker.

Tänkte hela gårdagen på vad som fanns innan eller om universum inte har någon innan utan bara en början som inte finns trots att den kanske måste finnas.

Ps. Bra tråd detta. + Jag är öppen för kritik och tar inte illa upp. Ds.

Frågan blir ännu intresantare om man lägger in ytterligare en detalj.  Om det innan universum inte fanns något, vad var då detta inget.  Måste inte även inget vara något.

Jag tror ingenting är just det. Ingenting. Varken materia eller antimateria, varken ljust eller mörkt, varken positivt eller negativt. Inte ens neutralt utan just ingenting. Vet inte hur man ska förklara det. Om det nu överhuvudtaget går att förklara. Och som sagt, hur kan ingenting övergå till att bli någonting?

En förklaring som däremot är betydligt lättare att föreställa sig är att de beståndsdelar av vilka vårat universum är uppbyggt alltid har funnits fast varit i en ständig förändring, precis som nu. Matiera övergår från ett tillstånd till ett annat. Allt ändras men grunddelarna är fortfarande de samma.