Commander Michels Postad 28 Maj, 2005 Rapport Postad 28 Maj, 2005 Vilken teknik i Star Trek är omöjlig?? Detta bör ej färväxlas med teknik som är felaktig, utan tekniken som är helt omöjlig. Några exelmpel med kommentarer: Tidsresor - Kanske inte är helt omöjligt, men om det nu skulle fungera i framtiden, hur kommer det sig att vi inte har fått besök av någon som har tagit sig hit med hjälp av tidsresor. Warp - Kanske/Kanske inte. Fall det finns en "sub-rymd", så fungerar warp (i teorin), men eftersom det skulle dra så extremt mycket ström, så skulle det förmodligen adrig fungera i praktiken "Beama"(transporters) - Skulle förmodligen inte fungera. Forskare har dock lyckats telepotera en foton (tror jag att det är), men att en hel människa skulle gå att telepotera, och dessutom "sättas" ihop helt rätt är väldigt otroligt <{POST_SNAPBACK}> Jag tror att tidsresor är möjliga. Man kan gå tillbaka till grundbegreppet tid, vad är tid? Jo en dimension som göra att många saker kan vara på samma ställe samtidigt, vid olika tidpunkter. Tid är förflyttning - rörelse. Om tid är en dimension, vad är det då som hindrar oss att resa iden precis så som vi dagligen reser genom rums-dimensionerna (höjd, bredd, djup). Vi reser ju faktiskt i tiden hela tiden, tiden gick medan jag skrev det här meddelandet och jag är nu på ett helt annat ställe i den. Att det "redan" finns tidsmaskiner i framtiden är möjligt. Anledningen till att vi ännu inte har kännedom om dem måste vara att de i framtiden har regler för att inte skada tids-linjen (temporal prime directive ;) ) Rent filosofiskt sett är tidsresor omöjligt att falsifiera liksom till exempel frågan om gudar finns etc. Vi kan inte motbevisa och säga att det är omöjligt. Faktum är att vi eg, inte kan falsifiera någonting alls. Det enda vi känner till 100% är vårt eget jag ("jag tänker alltså finns jag" Descartes), hur vet vi att allt annat finns? Det skulle kunna vara en dröm etc. Ingenting är omöjligt Citera
crazy_voyager Postad 29 Maj, 2005 Rapport Postad 29 Maj, 2005 Fast är dom det? Tänk dig detta, enligt relativitetsteorin går tid långsammare när gravitationen ökar, så vi lägger två planeter i parallela kurser (vilket är omöjligt men detta är en hypotes), den ena är månen, den andra är en jätte jätte, gravitationen är myclet tyngra på den stora planeten eftersom gravitationen är mycket högre, men du kan fortfarande se din familj på den lilla planeten, ni kan vinka åt varandra genom rymden igenom tiden, och du kommer upptäcka att om du väl kommer tillbaka till den lilla planeten så hhar du inte åldrats mer än dom där, varför tror jag nu det? Därför att det skulle vara en sån J**** röra om vi skule resa i tiden, antagligen är det därför så enkelt att det inte går, och vad händer sedan om tiden gått långsammare för den personen på stora planeten? är syskonen döda? eller vad har hänt? och är det så att tiden på den stora planeten går långsamt, eller den på den lilla går fort? tiden är ett begrepp som jag aldrig tror kommer utforskas till fullo av den enkla anledning att det inte går att utforska tid, det är som Neelix säger till Chokotay om kärlek, "om vi kan förutspå den, definera den, så är den inte mystisk längre" därför kommer det aldrig heller att gå, det är som Murphys lag, fånigt men jag tror faktiskt att det kan stämma (även om jag inte tror på Murphys lag) Citera
orville Postad 29 Maj, 2005 Rapport Postad 29 Maj, 2005 därför kommer det aldrig heller att gå, det är som Murphys lag, fånigt men jag tror faktiskt att det kan stämma (även om jag inte tror på Murphys lag) <{POST_SNAPBACK}> Bara en () murphys lag är een matematisk beskrivning( har mycket att göra med sannolikhetslära) av möjligheten att det icke önskvärda sker vid en godtycklig handling. Misstolkas i allmänhet som lagen om alltings j******** Citera
Frulling Postad 2 Juni, 2005 Rapport Postad 2 Juni, 2005 Har tänkta att läsa "fysiken i Star Trek" Någon gång när jag får tid. Verkar vara en intresant bok. Som det har sagts om Beamning så har några forskare i Australien lyckats att beama en foton från en sida av sitt lab till nästa. Låter inte så stort men kom ihåg att allt börjar i liten skala. Den första bilen var inte n??gon porce direkt. Jag tror att det i framtiden kommer finnas en möjlighet att transportera personer. Säkert inte inom våran livstid, men när vetenskapen får tid på sig så ska det nog kunna bli en möjlighet....kanske. Tänk alla gånger när man är försenad till jobbet, att bara kunna beama sig över på några sekunder. Hurra! Tidsresor? Visst så kan vi inte veta om vi inte haft/har besökare från framtiden. Men, i Star Trek så höll både Kirk och Picard tyst om att de var från framtiden i sinna tidsresor. Detta p.g.a att inte rubba tidslinjen. Om någon skulle komma till oss från framtiden så är det ju troligt att de skulle göra det samma. Betänk villken betydelse någon kunde ha på historien om han/hon skulle ta livet av T ex Hitler medan han ännu var ett barn. Hela tidslinjen skulle ju ändras kraftigt. Vi vet inte hur, men på något sätt så skulle historien säkert bli förändrad. Faktum är att vi inte kan veta att vi inte lever i en alternativ tidslinje. Vi är ju givetvis inte medvetna om detta, om så är. För oss är ju allt som hänt helt normalt. Det är ändå "hypotetiskt" möjligt att tiden normalt skulle förlöpt på ett annat sätt, men att någon av någon anledning har gjort ett ingrepp så att tiden är någon annan, eller kommer bli något annat, än den tid som denna personen kommer ifrån. Det fins en intresant teori angånde tidsresor. Eftersom framtiden inte fins ännu så kan man inte resa in i den? Givetvis kan man resa bakåt i tiden eftersom den finns, men inte framåt. Om det skulle vara så, skulle någon ,om de reste bakåt i tiden inte kunna resa hem till sin egen tidsram igen. Möjligt att denna teori inte stämmer p.g.a. att människan tänker så få-dimensionelt. Fast det är ju så att om man kommer från vad vi kalla framtiden så fins den ju, kanske kan man därför återvänta till den. Men om man skulle ingripa i historiens skede skulle då inte framtiden förändras. Kan denna personen då återvända, framtiden är ju oviss och har inte utspelat sig ännu. I alla fall inte som den skulle ske om inte personen som åkte tillbaka i tiden skulle ha ingript o förändrat framtiden. Kanske kan han resa till framtiden oavsett vad som händer. Fast han kan ju uppenbarligen inte ,iså fall, vet vad han återvänder till för framtid. För Picard funkade det i alla fall att resa fram och tillbaka i tiden. Faktum är ju att tidsresan i "First Contakt" var det enkla i den filmen. Men så va det ju Picard också. Rekomenderar fysiken i star trek en riktigt bra bok tyvär lite föråldrad utväklingen har gått en hell del framåt sedan 1997 anars kan man få en del info på http://www.free-definition.com/category/Star_Trek Citera
Supreme Commander JAF Postad 28 Juni, 2005 Rapport Postad 28 Juni, 2005 Om tidsresor tvista de lärde.... Själv är jag inne på att det kan fungera men det är nog bara en from förhoppning. Vad det gäller frågon om framtid och dåtid finns så är jag övertygad om att det ända som "finns" är den tid vi lever i nu. Sedan är det precis lika svårt att resa till framtiden som dåtiden (om man bortser från resor nära ljusets hastiget som faktiskt ändrar tiden, men det är per defination ingen tidsresa). Däremot är jag övertygad om att det finns (även om vi inte har någon möjlighet att känna till det) paralella universa där alla om blivit verklighet (tex om någon dödade hitler eller om jag satsade på den hästen istället) där de flesta liknar vår verklighet men en del ser radikalt annorlunda ut. J. Citera
thestargaze Postad 27 Juli, 2005 Rapport Postad 27 Juli, 2005 (redigerade) Physics genius plans to make 'Star Trek' replicator a reality Replikatorn-en snart möjligt teknik, eller? Läs och döm själv! Artikel Redigerad 27 Juli, 2005 av Kathryn Archer Citera
Williamo Postad 12 Juni, 2007 Rapport Postad 12 Juni, 2007 Jag ser att inget är omöjligt. Tror att man kan komma upp i warpfarter och teleportera sig i nån avlägsen framtid. Måste bara komma på sättet att göra det på. Det tar bara tid att forska fram nu teknologi men den finns där och väntar det vet jag. Människor för två hundra år sen kunde inte ens tänka sig en "dator, en maskin som man kan skicka electroniska meddelanden med, spara nästan onändligt med text i den och massa annat".. För femti år sen hade man knappt färg tv apparater men nu har jag redan sett skärm-projektorer som kan visa bilden svävande uppe i luften. Då såg man det nog omöjligt att skapa en sån projektor? Men nu finns den över allt omkring oss och även i mobiler, smartphones. Allt utvecklas med en rask takt. Men jag tror att man kan se lättare in i framtiden nu än vad man har kunnat gjort förut, pga att datorn har uppfunnits och den kommer finnas där nog föralltid på något sätt. Tror iallafall starkt på att allt är möjligt! Detta inlägg är ihopslaget. Denna tråd liknade vad är möjligt och omöjligt så mycket att det verkade vara en dubbeldiskussion. Välkommen till forumet! J. Citera
Williamo Postad 12 Juni, 2007 Rapport Postad 12 Juni, 2007 Några exelmpel med kommentarer: Tidsresor - Kanske inte är helt omöjligt, men om det nu skulle fungera i framtiden, hur kommer det sig att vi inte har fått besök av någon som har tagit sig hit med hjälp av tidsresor. Warp - Kanske/Kanske inte. Fall det finns en "sub-rymd", så fungerar warp (i teorin), men eftersom det skulle dra så extremt mycket ström, så skulle det förmodligen adrig fungera i praktiken "Beama"(transporters) - Skulle förmodligen inte fungera. Forskare har dock lyckats telepotera en foton (tror jag att det är), men att en hel människa skulle gå att telepotera, och dessutom "sättas" ihop helt rätt är väldigt otroligt Warp; Jag läste nyss en bok som hette ''ett uts??kt universum'' och i den står det att enligt Einstains speciella- och allmänna relaativitetsteori är det omöjligt för ett föremål att färdas snabbare än ljuset. Orkar inte förklara mer nu, men om ni skickar ett Pm ska jag försöka att förklara lite.... ''Beama''; Jag tror jag såg på ''Nova'' för ett tag sedan, och då sa en forskare ''att i teorin är det möjligt, men det skulle gå åt så mycket datorminne, och det har vi inte tillgång till'' ..... Jo men dom förklarar det i "Teknik" också här på hemsidan. Att det inte är tekniskt möjligt för att rymd skepp att åka snabbt som ljuset. Men då istället kontrahera tidsrymden framför skeppet och expandera det bakom. Då blir sträckan framför sig mycket kortare när man ska förflytta sig. Och då klassar man det att man åker i ljusets hastighet pga att man kommer fram så fort till sitt mål Citera
Supreme Commander JAF Postad 12 Juni, 2007 Rapport Postad 12 Juni, 2007 Jag flyttar detta ämne till en annan tråd om vad som är möjligt och inte. Får jag be dig att kolla igenom forumet innan du startar nya trådar. Mycket av det som vi vill diskutera finns redan och det är onödigt med dubletter. J. Citera
Williamo Postad 12 Juni, 2007 Rapport Postad 12 Juni, 2007 Jag har lite svårt att tro att hologram-tekniken i star trek skulle kunna fungera. Hur kan man egentligen göra ljus till något hårt? :blink: Ja det du säger håller jag med dig om egentligen. Det finns ju hologram redan i våran tid. Jag har sett en tv som kan visa upp en hel 28tums bild svävande i luften och den kallas heliodisplay. Men att man skulle kunna få det till någon materia verkar ju konstigt. Du vet när dom gör mat på rymdskeppet via en replikator, dom kanske framställer fram hologrammen på samma sätt när det gäller tex holodeck. Men då klassas det inte som hologram för min del. Det där är faktiskt en intressant fråga. Nån annan som kan svara på detta? Citera
Supreme Commander JAF Postad 12 Juni, 2007 Rapport Postad 12 Juni, 2007 Jag har lite svårt att tro att hologram-tekniken i star trek skulle kunna fungera. Hur kan man egentligen göra ljus till något hårt? :blink: Ja det du säger håller jag med dig om egentligen. Det finns ju hologram redan i våran tid. Jag har sett en tv som kan visa upp en hel 28tums bild svävande i luften och den kallas heliodisplay. Men att man skulle kunna få det till någon materia verkar ju konstigt. Du vet när dom gör mat på rymdskeppet via en replikator, dom kanske framställer fram hologrammen på samma sätt när det gäller tex holodeck. Men då klassas det inte som hologram för min del. Det där är faktiskt en intressant fråga. Nån annan som kan svara på detta? På holodäcket används en kombination av hologram, kraftfält, transportörer och replikatorer. Ser du ett föremål eller en person på avstånd är detta bara en bild men kommer det närmare blir det en figur och känner datorn av att du kommer att träffa föremålet så görs det solitt. Ser du ett moln är detta bara en bild av ett moln. Men regnar det så gör replikatorerna och transportörerna vatten som träffar dig. J. Citera
Fleetadmiral Postad 12 Juni, 2007 Rapport Postad 12 Juni, 2007 Einstein brukade säga att "materia är frusen energi". Kanske kommer vi någon gång att lyckas med detta själva? Dvs skapa ett hologram som ger samma sinnesförnimmelser som materia, ett materia-hologram om man så vill. Citera
Bebbe Postad 21 Oktober, 2007 Rapport Postad 21 Oktober, 2007 Man kan säga såhär, allt kan vara möjligt. Förut sa man att det var omöjligt att flygam omöjligt att göra ubåtar, omöjligt att åka till månen, omöjligt att bota vissa sjukdomar men allt detta kan vi göra idag. Vad som är omöjligt idag kan vara möjligt imorgon. Det är vår rädsla och ibland vår arrogans att vi vet allt som säger att saker är omöjliga. Warp kan vara möjligt om vi lyckas böja rymden. Universum vid big bang utvecklades snabbare än ljusets hastighet och om vi kan lyckas böja rymden så vi får mer rymd bakom skeppet och mindre framför komer skeppet att knuffas iväg i hög hastighet. Dessutom om det funkar så står rymden mellan dessa barriärer stilla så tiden flyter på som den vore på jorden så ingen tidsskillnad vilket kan vara skönt. Replikator teknologin kommer att komma när nanorobotarna kommer. Får dom bara energi, materia och info så kan dom bygga vadsom helst. Ex, släpp lös några nanorobotar med en ritning på en rymdstation. Tillför materia och energi och viola, inom en vecka så har vi en rymdstation. Detta kan bli verklighet. Men allt kommer att ändras då också. Dom nya betalningsätten kommer då att bli information, energi och materia. Och tillför vi då teorin om ZPE (Zero Point Energy) så har vi oändligt med energi. Och om vi då också tillför Nuclear Engineering så kan vi göra guld av vatten och syre av kol så har vi oändligt men olika materia också. Nano teknologin kommer att ändra mycket. Vi kan bygga skottsäkra västar som är flexibla som vanliga kläder men som stelnar till pansar om en kula träffar den. Vi kan kombinera stål och diamanter och få en jättehård metall som tål mycket, nästa stopp, rymdhissar tex. Mycket kommer att ändras bara under 50 år. Ingenting är omöjligt som dom säger. Citera
Supreme Commander JAF Postad 21 Oktober, 2007 Rapport Postad 21 Oktober, 2007 Ingenting är omöjligt men mirakel tar längre tid. J. Citera
Fleetadmiral Postad 21 Oktober, 2007 Rapport Postad 21 Oktober, 2007 Det är intressant att du väljer ordet "mirakel", för precis så tror många forskare att dagens teknologi skulle te sig för t.ex. en sekelskiftesmänniska från 1900. Citera
Kashked Postad 22 Oktober, 2007 Rapport Postad 22 Oktober, 2007 Det är intressant att du väljer ordet "mirakel", för precis så tror många forskare att dagens teknologi skulle te sig för t.ex. en sekelskiftesmänniska från 1900. Tror det var Arthur C. Clark som drog till med "Any sufficently advanced technology is indistinguisible from magic, and any technology that is distinguishible from magic is insufficently advanced." (Ursäkta den engelska stavningen, nästan säker på att det är fel...) alltså... All tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att särskilja från magi, och all teknologi som går att särskilja från magi är otillräckligt utvecklad. Citera
Supreme Commander JAF Postad 23 Oktober, 2007 Rapport Postad 23 Oktober, 2007 Det är intressant att du väljer ordet "mirakel", för precis så tror många forskare att dagens teknologi skulle te sig för t.ex. en sekelskiftesmänniska från 1900. Tror det var Arthur C. Clark som drog till med "Any sufficently advanced technology is indistinguisible from magic, and any technology that is distinguishible from magic is insufficently advanced." (Ursäkta den engelska stavningen, nästan säker på att det är fel...) alltså... All tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att särskilja från magi, och all teknologi som går att särskilja från magi är otillräckligt utvecklad. Den första halvan är defenitivt ac clarkes tror det är från boken år 3001. Den andra halvan passar bra in men jag tycker ändå inte att den känns bekant... J. Citera
Kashked Postad 24 Oktober, 2007 Rapport Postad 24 Oktober, 2007 Det är intressant att du väljer ordet "mirakel", för precis så tror många forskare att dagens teknologi skulle te sig för t.ex. en sekelskiftesmänniska från 1900. Tror det var Arthur C. Clark som drog till med "Any sufficently advanced technology is indistinguisible from magic, and any technology that is distinguishible from magic is insufficently advanced." (Ursäkta den engelska stavningen, nästan säker på att det är fel...) alltså... All tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att särskilja från magi, och all teknologi som går att särskilja från magi är otillräckligt utvecklad. Den första halvan är defenitivt ac clarkes tror det är från boken år 3001. Den andra halvan passar bra in men jag tycker ändå inte att den känns bekant... J. Nu när du säger det så tror jag du har rätt. Det var i något annat sammanhang som någon annan la till den andra biten och satte en personlig "twist" på citatet. Ingen aning var jag hörde resten. Citera
gronkal Postad 4 Juli, 2009 Rapport Postad 4 Juli, 2009 det är löjligt att säga att saker aldrig kommer att gå eller är omöjliga det är bara som mest kanske osannolika iallafall när det gäller star trek. allt verkar omöjligt beroende från vilket perspektiv man har. Citera
Fmi Postad 4 Juli, 2009 Rapport Postad 4 Juli, 2009 det är löjligt att säga att saker aldrig kommer att gå eller är omöjliga det är bara som mest kanske osannolika iallafall när det gäller star trek. allt verkar omöjligt beroende från vilket perspektiv man har. Man ska givetvis vara försiktig med att säga att något är omöjligt, men det finns faktiskt saker i Star Trek som helt enkelt bryter mot den fysik som vi känner idag. Visst är vår kunskap inte allomfattande och vi kan därmed ha fel, men i vissa fall kan det faktiskt vara berättigat att säga att saker och ting kan vara omöjliga. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.