Crayle Postad 11 Mars, 2003 Rapport Postad 11 Mars, 2003 Det skulle göras en Alien 5 direkt efter 4an. Den skulle handla om att aliens kom till jorden (i en av flyktkapslarna från skeppet i fyran) men bolaget tyckte manuset var får dåligt så de sket i det hela. Finns iaf böcker/serier som har samma grundstory (Earth War) och kanske blir det en Alien 5 efter Alien vs Predator? Citera
Excelsior Postad 11 Mars, 2003 Rapport Postad 11 Mars, 2003 nej. filmen går söndagen den 16/3 mellan klockan 21.00 - 23.15 [paus för nyheterna klockan 22.00 - 22.15] så det stämmer... Jaså, jag trodde att du menade söndag 9/3. Det blir något att se fram emot. Citera
Quiet Postad 17 Mars, 2003 Rapport Postad 17 Mars, 2003 Osså såg man Alien återuppstår (Alien resurrection) på fyran i söndags .. Fy, usch och blä! Nu kommer jag ihåg hur äcklig den filmen är. Aliensarna är blötare, slemmigare och med ondskefulla. Det kryper i hela kroppen bara jag tänker på det. Storyn är visserligen ganska cool, passningen till de tidiga robot-filmerna riktigt snygg och i det stora hela verkligen jätteläskig. Men regissör Jean-Pierre Jeunet är liiite för utflippad för min smak .. vissa scener är på gränsen för vad jag tål utan att bli fysiskt illamående. Citera
Emher Postad 17 Mars, 2003 Rapport Postad 17 Mars, 2003 Osså såg man Alien återuppstår (Alien resurrection) på fyran i söndags .. Fy, usch och blä! Nu kommer jag ihåg hur äcklig den filmen är. Aliensarna är blötare, slemmigare och med ondskefulla. Det kryper i hela kroppen bara jag tänker på det. Storyn är visserligen ganska cool, passningen till de tidiga robot-filmerna riktigt snygg och i det stora hela verkligen jätteläskig. Men regissör Jean-Pierre Jeunet är liiite för utflippad för min smak .. vissa scener är på gränsen för vad jag tål utan att bli fysiskt illamående. Jeunet är bra, men med Alien 4 gick det åt h-e! Nej, tacka vet jag Amelie från Montmartre... Citera
Expendable Ensign Postad 17 Mars, 2003 Rapport Postad 17 Mars, 2003 ... passningen till de tidiga robot-filmerna riktigt snygg ... ??? :blink: Citera
Nina Janeway Postad 18 Mars, 2003 Rapport Postad 18 Mars, 2003 .. vissa scener är på gränsen för vad jag tål utan att bli fysiskt illamående. Tänker du möjligtvis på den otroligt rörande och sentimentala scenen där Ripley dödar Newborn genom att han sugs ut genom fönstret? Jag såg Alien återuppstår för tredje eller fjärde gången... tycker den är lika bra varje gång, och Ron Perlmans repliker är bland det bästa i filmen! Han är görrolig som Johner. Är det det som kallas ironisk svart humor? :P Det märks verkligen att den här filmen är mer känslomässig än de andra, och att den är gjord på sena 90-talet. Ripley har ju verkligen mera nära band till Alien-varelserna nu då hon hade en i sig, men egentligen så var det väl oundvikligt att hon fick lite av aliensarnas egenskaper (övermänsklig styrka och syrablod t.ex). De gröna naglarna är mindre viktigt... :P Till sist så gillar jag musiken skarpt! Den är så bra komponerad. Har glömt bort vad kompositören heter... men jag ska skaffa soundtracket ögonaböj. Citera
Crayle Postad 18 Mars, 2003 Rapport Postad 18 Mars, 2003 Jag gillar Alien 4, det är som en upphottad/uppspeedad version av Aliens men hårdare aliens hårdare soldater och inte minst en hårdare Ripley. Ron Pearlman är alltid bra som stor (dum) och elak, vill ni se mer av honom i en sådan roll så ta och titta på Blade 2 (som för övrigt Cat från Red Dwarf är med i) Citera
Nina Janeway Postad 18 Mars, 2003 Rapport Postad 18 Mars, 2003 Ja, Alien Återkomsten var faktiskt den första jag såg. Då va den en-i-mängden. Nu har jag sett alla. Vet ni att de diskuterar en Alien 5? Vadåå tjäna pengar? Vadå, vill inte du ha en Alien 5-film? :blink: det vill jag!! Jag tycker precis som angående Voyager Endgame, att Alien Resurrection kändes oavslutad. Snälla nån, om de kunde göra den filmen med tanke på slutet i Alien 3 (där Sigourney f.ö ville att Ripley skulle dö fast hon gjorde Alien 4 för att manuset var bra ändå), så kan de bannemej göra en Alien 5 med. Det måste väl ha överlevt nån liten alien-varelse trots att USM Auriga kraschade på Jorden? (och vilken kontinent var det?) "Impact in 5 seconds. 4. 3. 2. 1. Thank you." och som sagt, jag älskar musiken i slutet. Försöker nynna på den. *L* Citera
Suskiv Postad 18 Mars, 2003 Rapport Postad 18 Mars, 2003 "Impact in 5 seconds. 4. 3. 2. 1. Thank you." När jag hörde ovanstående kunnde jag inte hålla mig för skratt. tyckte det var kul. Undra om det var meningen eller är jag bara skum. Citera
Lieutenet Lind Postad 18 Mars, 2003 Rapport Postad 18 Mars, 2003 (redigerade) Alltså verkar som att alla tycker att Alien 4 var så eklig på vissa ställen så dom nästan blev illamående, har jag missat det? Tyckte inte det var något sånt tyckte den var litte för litte. Hade kunat vara mer äcklig i min smak. Dom kunde ha dödat dom där aliens som var i dom där vattenskålarna typ på ett bättre sett än att bara spruta litte eld på dom.. <_< Om det nu blir en fema hoppas jag på mer men men fyran kanske är äcklig mot dom andra tre ska kolla på filmerna och se om den är det... Redigerad 18 Mars, 2003 av Lieutenet Lind Citera
Quiet Postad 18 Mars, 2003 Rapport Postad 18 Mars, 2003 ??? :blink: Egentligen borde jag inte svara på ett inlägg med längden som ditt, Expendable Ensign, men bara för att du har ett så kul nick gör jag ett undantag. Under 50-60-talen när de första sf-filmerna gjordes, i tiden för det kalla kriget och kommunistskräcken rådde en viss teknofobi i samhället, man var lite rädd att tekniken en dag skulle ta över människans roll i samhället och göra den självständiga människan överflödig (läs: robotar - kommunister och tvärt om?). Detta behandlades i ett antal filmer, i flera år. Senare har det lekts vidare med tanken på roboten som 'ersättare' eller makthavare till/över människan. Teknofobin finns fortfarande, senast väldigt tydlig i Matrix-filmerna. I 2001: a space odyssey lekte Kubrick och Clarke vidare med tanken på maskinernas övertagande, och gjorde superdatorn HAL till en medveten, instabil och känslosam maskin och människorna stela, rationella och känslolösa. Samma sak har Jeunet jobbat med i Alien 4, iom känsliga och engagerade Call som verkligen kämpar för vad hon tycker är rätt, medan resten av besättningen på Betty är relativt stela legosoldater. Några frågor? Citera
Morn Postad 18 Mars, 2003 Rapport Postad 18 Mars, 2003 Under 50-60-talen när de första sf-filmerna gjordes, Jag hade för mig att de första sci-fi filmerna gjordes redan för mer än 100 år sen. ("le Voyage dans la lune" som räknat som den första sci-fi filmen är från 1902) Citera
Crayle Postad 18 Mars, 2003 Rapport Postad 18 Mars, 2003 (redigerade) Jag instämmer med Morn, Resan till Månen är ju faktiskt sci-fi. Sedan har vi ju Metropolis oxå. Glöm heller inte teknofobin i Terminator, Matrix har i princip samma grundstory som Terminator, att onda maskiner tagit över. Redigerad 18 Mars, 2003 av Crayle Citera
Quiet Postad 19 Mars, 2003 Rapport Postad 19 Mars, 2003 Jag hade för mig att de första sci-fi filmerna gjordes redan för mer än 100 år sen. ("le Voyage dans la lune" som räknat som den första sci-fi filmen är från 1902) Jo, dem känner jag till. Finns fler exempel på tidig sf om vi ska sätta igång och namedroppa filmtitlar (vilket jag inte ser någon konkret mening i). Dock kan jag inte se någon form av teknofobi i Le Voyage Dans le Lune, däremot ganska tydlig sådan i Paris qui dort (the Crazy Ray). Metropolis är ju så stilbildande att det inte finns maken till liknande, men jag förutsätter inte att alla sett Metropolis, den går ju inte på fyrans fredagsbio liksom. Vad jag menade med tidig sf var filmer som följde ungefär samma tematik och genrekonventioner som dagens sf-filmer. Förlåt mig så mycket, Morn och Crayle, jag ska i framtiden (de kommande åren eller så) uttrycka mig mycket mer klart och tydligt så att det inte finns någon risk (chans?) att någon alls missförstår mitt resonemang. Detta kommer att resultera både i längre inlägg från min sida och mer gnäll från er sida. Låter inte det jättebra? *suck* Citera
Nina Janeway Postad 19 Mars, 2003 Rapport Postad 19 Mars, 2003 "Impact in 5 seconds. 4. 3. 2. 1. Thank you." När jag hörde ovanstående kunnde jag inte hålla mig för skratt. tyckte det var kul. Undra om det var meningen eller är jag bara skum. Haha, nu skrattar jag bara för att du sa så där. :lol: Fast själv skrattade jag inte, jag var bara hänförd. :P Citera
Nina Janeway Postad 19 Mars, 2003 Rapport Postad 19 Mars, 2003 Några frågor? Vi förstår dig, Lollo. Det märks verkligen att du är kunnig på det här området, du blir nog en riktig filmvetenskapsexpert nån dag (nej, jag försöker inte alls fjäska :P, för jag vet att du bara vill upprätthålla en vettig diskussionsanda). Fast jag tycker det är synd att Call får det bemötande som hon får, jag menar de andra bemöter henne med skepsis (föga oväntat <_< ) och de "stela legosoldaterna" ska ju förstås också inbilla sig att de ska få förnedra henne sexuellt också. Precis som i Alien 3 där Ripley blir utsatt för ett våldtäktsförsök av de där manliga fångarna. Det är några av er som tycker Alien 3 är dålig, men det håller jag inte med om. Den är 'sådär', men inte dålig. Det var bara en varelse som de jagade och det tycker jag gör filmen mindre spännande än vad Aliens - Återkomsten är. Men miljön på Fiori 16 är skrämmande; det kryper i mig när jag tänker på det. :osäker: Citera
Crayle Postad 19 Mars, 2003 Rapport Postad 19 Mars, 2003 (redigerade) Jag hade för mig att de första sci-fi filmerna gjordes redan för mer än 100 år sen. ("le Voyage dans la lune" som räknat som den första sci-fi filmen är från 1902) Jo, dem känner jag till. Finns fler exempel på tidig sf om vi ska sätta igång och namedroppa filmtitlar (vilket jag inte ser någon konkret mening i). Dock kan jag inte se någon form av teknofobi i Le Voyage Dans le Lune, däremot ganska tydlig sådan i Paris qui dort (the Crazy Ray). Metropolis är ju så stilbildande att det inte finns maken till liknande, men jag förutsätter inte att alla sett Metropolis, den går ju inte på fyrans fredagsbio liksom. Vad jag menade med tidig sf var filmer som följde ungefär samma tematik och genrekonventioner som dagens sf-filmer. Förlåt mig så mycket, Morn och Crayle, jag ska i framtiden (de kommande åren eller så) uttrycka mig mycket mer klart och tydligt så att det inte finns någon risk (chans?) att någon alls missförstår mitt resonemang. Detta kommer att resultera både i längre inlägg från min sida och mer gnäll från er sida. Låter inte det jättebra? *suck* Nä inte för att peka finger eller låta gnällig men du kunde ju ha skrivit de första sci-fi filmerna som tog upp teknofobia..... Vad du skriver (ganska klart och tydligt?) är att de första sci-fi filmerna kom på 50-60 talet, inte att de första teknofobiska sci-fi filmerna kom då... Redigerad 19 Mars, 2003 av Crayle Citera
Nina Janeway Postad 19 Mars, 2003 Rapport Postad 19 Mars, 2003 (redigerade) Vad du skriver (ganska klart och tydligt?) är att de första sci-fi filmerna kom på 50-60 talet, inte att de första teknofobiska sci-fi filmerna kom då... Fast det är väl inte riktigt det som diskussionen handlar om nu.... ;) Äsch. På tal om robotar, så är det änna ganska fräckt att tänka sig att det är mekaniska aliens som de fjärrstyr, för att sedan lägga på väsljud och sånt. det är alltid fascinerande att fundera över HUR de gör filmerna. Redigerad 19 Mars, 2003 av Nina Janeway Citera
Expendable Ensign Postad 19 Mars, 2003 Rapport Postad 19 Mars, 2003 Egentligen borde jag inte svara på ett inlägg med längden som ditt, Expendable Ensign, men bara för att du har ett så kul nick gör jag ett undantag. Jo, jag borde ha utvecklat min fråga en aning. Själv är jag inte så bevandrar vad det gäller filmer från den tiden men en av mina favoritfilmer, Wargames från tidigt åttiotal, tar upp något liknande. Där ger man en dator kontrol över USA's kärnvapen. Men tillbaka till ämnet. Robotarna har ju varit ett starkt inslag i alla Alien filmerna förutom trean kanske. Ash i ettan är ond och opålitlig. I tvåan är Ripley misstänksam mot Bishop men här visar det sig vara en människa som tagit över Ash roll som den onde. Och i fyran är det som sagt Call som verkar mest männsklig av alla. Kan detta möjligtvis återspegla hur våran inställning till maskiner ändrats genom åren? Citera
Quiet Postad 19 Mars, 2003 Rapport Postad 19 Mars, 2003 Kan detta möjligtvis återspegla hur våran inställning till maskiner ändrats genom åren? Det är mycket möjligt. Jag har inga oppinionssiffror över folks inställning till maskiner och robotar under den aktuella perioden (vilket skulle vara grymt intressant), men filmerna och mottagandet av filmerna skulle mycket väl kunna vara en barometer över frågan. Dock tycker jag att det fortfarande finns en stor dos tekno-fobi i alla filmerna fortfarande, och det kommer nog dröja innan de tendenserna försvinner helt. Citera
Expendable Ensign Postad 20 Mars, 2003 Rapport Postad 20 Mars, 2003 Man måste ge Star Trek en eloge eftersom teknologin ofta framställs som något användbart och positivt även om det finns undantag. Det är också intressant att jämföra synen på maskiner i olika delar av världen. Ta Japan som exempel. Där ser man betydligt mer positivt på teknologi vilket också återspeglas i deras kultur. På tal om robotar, så är det änna ganska fräckt att tänka sig att det är mekaniska aliens som de fjärrstyr, för att sedan lägga på väsljud och sånt. det är alltid fascinerande att fundera över HUR de gör filmerna. På DVD utgåvorna finns en del extramaterial där de visar hur de olika aliens är gjorda. Mycket intressant faktiskt. Speciellt drottningen i tvåan som, om jag inte minns fel, är helt mekanisk. De "vanliga" aliens som springer omkring är dock för det mesta skådespelare i dräkter. Bra gjort är det iaf. Citera
Emher Postad 20 Mars, 2003 Rapport Postad 20 Mars, 2003 Man måste ge Star Trek en eloge eftersom teknologin ofta framställs som något användbart och positivt även om det finns undantag. Det är också intressant att jämföra synen på maskiner i olika delar av världen. Ta Japan som exempel. Där ser man betydligt mer positivt på teknologi vilket också återspeglas i deras kultur. På tal om robotar, så är det änna ganska fräckt att tänka sig att det är mekaniska aliens som de fjärrstyr, för att sedan lägga på väsljud och sånt. det är alltid fascinerande att fundera över HUR de gör filmerna. På DVD utgåvorna finns en del extramaterial där de visar hur de olika aliens är gjorda. Mycket intressant faktiskt. Speciellt drottningen i tvåan som, om jag inte minns fel, är helt mekanisk. De "vanliga" aliens som springer omkring är dock för det mesta skådespelare i dräkter. Bra gjort är det iaf. Det fräckaste är att de hade endast sex Alien dräkter i Aliens, men genom klippning så ser det ut som det är många fler Citera
Crayle Postad 21 Mars, 2003 Rapport Postad 21 Mars, 2003 Bara sex stycken? Ser man aldrig mer än sex stycken aliens i en o samma scen? Får ta och sätta mig ned o räkna. Kul jobb förresten, att spela alien. Citera
Emher Postad 21 Mars, 2003 Rapport Postad 21 Mars, 2003 Bara sex stycken? Ser man aldrig mer än sex stycken aliens i en o samma scen? Får ta och sätta mig ned o räkna. Kul jobb förresten, att spela alien. Så här säger i alla fall trivia delen utav filmen på IMDB: Only six alien suits were used. The appearance of hundreds of aliens is simply clever editing and planning. Och jag tror faktiskt man aldrig ser mer än sex aliens i samtidigt. Citera
Expendable Ensign Postad 22 Mars, 2003 Rapport Postad 22 Mars, 2003 Jo, det stämmer. Minns inte om det var extakt 6 men det var inte många iaf. Det går att göra mycket med lite trickfilmning. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.