Jump to content

Alien

everybodyknows

Recommended Posts

tänkte att efter diskussionen i metroidtråden skulle det vara på plats med en diskussion om alienfilmerna. vilken av filmerna är bäst? vad har giger gjort för tjänster till dagens sci-fi? vilken alienform är tuffast?

själv placerar jag filmerna så här:

1. aliens

2. alien

3. alien resurrection

4. alien III

och självklart tuffast av alienformerna är chestbusters... :D

vad väntar ni på? diskutera!

• Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tycker att det är jättesvårt med rangordning. Jag har faktiskt kommit underfund med att Alien 3 hör till mina favoritfilmer. Det är nånting med atmosfären, den härliga musiken.

Alien Resurrection var det jättelänge sen jag såg(min VHS-kopia har försvunnit på nåt vänster :( ). Jag är ruskigt sugen på att se den igen!

Överlag tycker jag nog att filmerna är ganska likvärdiga, men de är olika typer av filmer, så att jämföra dem känns dumt.

det jag inte gillar med alien III är att den försöker vara så...svår, i brist på bättre ord. sen gillade jag upplägget i ettan (klassisk slasher/spökhus "jag-vet-att-någon-gömmer-sig-men-jag-vet-inte-var") och tvåan (tjosanpangpang med skräckdrag). jag avskydde fyran när jag först såg den, men kom underfund med att som enskild film tycker jag den fungerar bättre än trean. men det är rätt, slutet i trean är bra och det borde slutat med det. däremot så tycker jag alltså att fyran inte är usel som enskild film, men i aliensagan kanske inte den passar in.

att diskutera och jämföra delarna i en enskild filmserie är väl inte dumt? jag håller med om att de är olika typer av filmer, men för den sakens skull kan man ju diskutera vilket upplägg man gillar bäst.

på tal om alien och h.r. giger: någon som spelat det underbara dark seed, designat utifrån gigers mardrömmar?

dark seed är ett måste. det ska finnas att ladda ner på home of the underdogs. kommer inte ihåg deras nya adress, men sök på namnet på google så ska det komma upp... :)

humm. varför hamnar ar i skymundan? upplägget är ju förvillande likt aliens med en liten touch av alien.

det jag gillar med aliens är, tråkigt nog, att hjältarna har all världens teknik, men det kan inte skydda dem från elakingarna. sen tycker jag scenen när de monterar de självgående kulsprutorna är obetalbar. den panik som sprider sig när ammunitionen tickar neråt. ah... :D

vet inte riktigt vilken som håller för flest genomtittningar, men jag skulle nog stå fast vid aliens. den är mycket snyggare både sett till rent estetiska värden och story.

Jag har tyvärr ej sett 3:an, men utav de andra måste jag nog säga 1:an och 2.an är väldigt bra. Fyran var väl sådär. Den levde inte riktigt upp till de andra två, håller med autumnfire lite grann där. Den hade nog blivit bättre om de inte hade varit tvingade att göra den som alienfilm, alltså med andreoider, Ripley och så.

När det gäller vilken alienform som är coolast, tycker jag absolut att det är den som sätter sig i nyllet på folk. Tänk bara på denscenen i 1:an, när en av de kollar på ett ägg, och så plötsligt SCHLAPP, så sitter den där :D

(Och, jag vet att jag inte borde klaga så mkt men jag kan inte låta bli :( , Jocke: "4" skrivs vanligen "IV")

1. Alien / Aliens

2. Alien 3

3. Alien Resurrection

De första två filmerna är helt fenomenala. Trean är väl 'så där', upplägget skiljer sig ju ganska rejält från föregångarna.

Bakom fyran låg en mycket bra idé (kloningen av Ripley) men utförandet var ganska dåligt. Den är inte alls spännande och skrämmande på samma sätt som de övriga filmerna utan mer slafsig och blodig. Jag förstår inte heller varför de var tvungna att introducera den där patetiska, menlösa alien babyn. Det förstörde verkligen hela filmen. Om jag ska säga något positivt så är det Ripley och hennes attityd. Hon är cool. :)

Jag kan rekommendera DVD-boxen "Alien Legacy" som innehåller alla filmerna (inklusive special versionen av Aliens) plus en del intressant extra material.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...