Jump to content

Recommended Posts

Posted

Stellan Skarsgård är alltid bra :) Gillade också filmen. Lite Final Fantasy V över den. 3/5

Ojdå, då kanske man skulle ta och kolla in FFV då med andra ord. Har bara spelat IX, X och XII innan :)

När du ändå håller på så kan du även testa FFVI och VII :)

Såg Hundraåringen igår. Jag ser sällan svenska filmer och det är nog första gången jag betalat för att se en svensk film på bio sedan tidigt 90-tal eller kanske t o m sent 80-tal. Filmen påminner om Forest Gump fast mer komisk. Robert Gustavsson är en helt fantastisk skådespelare och han kompenserar för filmens ev brister. 4/5

• Replies 284
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Har inte så mycket och då jag arbetar som skolvaktmästare på kvällarna, har mellanår från skolan just nu. Så det lämnar bra med tid att läsa och titta på saker jag kanske annars inte skulle ge min tid åt. En sådan fan film blev det idag:
Star Wreck 2pi: Full Twist, Now!
Jag finner denna projekt intressant redan före jag sett den, sällan man stöter på en fan film av en fan parodi :D Men jag visste att det lönar sig inte att vänta så mycket.
Filmen börjar med att berätta om Bruno Stöcklin som är ny utbildad kapten i pirk imperiet, han går igenom konstiga händelserna som ledde honom till utbildningen, väldigt idiotiskt, men helt kul.
Det är då han far på sin första rymdresa med sitt skepp som sakerna börjar gå fel, efter en tid befinner han sig ensam på utomjordisk planet och det går en lång stund som han strider ensam mot dem, och effekterna?!? Ja vet inte vad som hände men de liknar nånting från 90-talets spel, vilket inte i sig är dåligt, men rymdskeppen var lika fina som i förra Star Wreck. Och fiende rasen är bland det sämsta jag har sett i Science Fiction, Vita lakan människor som talar otydligt. Sämsta tos fienderna var intressantare. Men rymdstriden i slutet är igen bättre, med fina effekter igen. Och Kapten Pirk och Dwarf med igen! Som gör filmen roligare.
Filmen vil vara komedi, men lyckas tyvärr inte så ofta. Men jag rekommenderar att ni ser den ändå, filmen är bara 50min lång och borde vara intressant från Scififans synvinkel.
Bonus: I filmen talas tre språk! Tyska,Finska och Norska. Finskan är såklart enda tillåtna språket i Pirk imperiumet ;)
5/10
Edited by startrek92
  • 2 weeks later...
Posted

Sett två filmer jag tänkte ha sett på bio i somras, men som inte blev av.

World War Z 3/5

Kanske denna hade fått ett högre betyg på bio, eftersom det är en effekttung film. Spännande och relativt underhållande originell zombiefilm. Filmen skrevs dock om ganska kraftigt: hela slutakten i Moskva med stora strider mot zombierna byttes mot en mer avtonad tv-seriemässig avslutning på ett labb i Cardiff. Omskrivningen av manuset stod bland annat Damon Lindelof för. Det märks att den sista akten inte riktigt hänger ihop med de massiva actionsekvenserna i främst USA och Israel, men det är en spännande avslutning som förmodligen får filmen att framstå lite mer intelligent än den ursprungliga varianten. Filmen är som helhet är dock en liten besvikelse: trailern var häftigare än slutresultatet.

Kick Ass 2 4-/5

Den första Kick Ass-filmen var en riktig höjdare. Tvåan är tyvärr markant sämre, så fyran är snäll och beror mycket på kärlekshistorien mellan Hitgirl och Kickass, de tokiga skurkarna och superhjältarna samt skurken Christopher Mintz-Plasse underbara spel. Sedan är det dock mycket som är sämre: våldet har skruvats upp ordentligt, filmen lånar lite trötta High School-filmsskämt och har äcklig kiss- och bajshumor.

Posted

Tycker våldet var sämre/tråkigare i tvåan, nästan bara hand-to-hand combat istället för roligt pang-pang. Kärlekshistorien och High-School storyn var heller inga favoriter. Helt klart sämre än den första, men fortfarande sevärd, mest pga Chloë Grace Moretz som Hit-Girl.

Posted

Taken 2 3/5

Ingen dålig film, men långt i från spänningen i den första filmen. Hygglig actionfilm när Liam Neeson och hans fru blir kidnappade i stället för dottern. Mest förvånande är att skådespelaren som spelar dottern är 30 och 1,75 cm lång. Neeson måste vara en bjässe, för hon ser ut att vara kort (och betydligt yngre ut). Med andra ord måste de skynda sig att spela in Taken 3, vilket tvåan sår frön för.

Posted

Battleship 4/5

Börjar segt, men blir bara bättre och bättre. Lustigt nog blir filmen riktigt bra när Alexander Skarsgård gör sin eexit. Andra halvan av filmen är riktigt spännande och har många scener som jag gärna hade sett tillsammans med en amerikansk biopublik, till exempel när gamla stridsfartyget Missouri tas i bruk igen. Extra kul att se Hawaii, eftersom jag själv har bott där. Battleship är helt enkelt en mycket underskattad rulle.

Posted (edited)

Looper 4/5

Sevärd sf-film med tidsresor i fokus. Hade aldrig hört talas om den förrän för ett par dagar sedan, men riktigt bra med kul roll för Bruce Willis.

Det regnar köttbullar 3-/5

Den här animerade filmen kom samtidigt som Star Trek (2009), så jag minns väl filmaffischen som exponerades bra mycket mer än Trek. Men trots att filmen blev en framgång är den ganska medelmåttig även om den har en fyndig berättelse.

Röjar-Ralf 5/5

Fantastisk animerad film som definitivt hör hemma bland de tio bästa som har gjorts. Genial idé att använda sig av spelfigurer.

Edited by Aike