Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 284
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

D.E.B.S. (2004) --- 3/5

Jag tyckte att filmen var riktigt underhållande och sevärd. Den blandar perfekt och ger av alla beståndsdelar som man vill se i en sådan här film. Allt från rafflande actionscener, till mer romantiska scener mellan huvudpersonerna. Allt presenterat på ett perfekt sätt. Att handlingen kretsar kring kvinnliga karaktärer är det som gör filmen så bra i min mening. Hade man haft en helt manlig ensemble eller en blandning av män och kvinnor så hade filmen nog inte blivit hälften så intressant. En annan sak som jag uppskattar är att karaktärerna faktiskt känns genomarbetade och inte ytliga som man kunde befara vid en första anblick. Skådespelerskorna är riktigt bra i sina respektive roller och det är lätt att både ta till sig dom som en grupp, men även för deras individuella prestationer. Själv så fastnade jag för Jill Ritchie som spelar karaktären Janet på ett riktigt oskuldfullt sätt. Men det ska sägas att alla gör en lika bra prestation, så det kanske inte är helt rättvist att välja ut någon som är bättre än dom andra. Ser man till handlingen så är det riktigt fin. Turligt nog så är filmen rätt nedtonad när det gäller action och istället så läggs fokus på relationen mellan tjejerna inom D.E.B.S. samt relationen som växer fram mellan Amy och Lucy. Och den delen av filmen är riktigt vacker och gullig måste jag säga. Jag tycker även om att man lade till ett sidospår med lite romantik mellan Janet och Scud. Med den så blev balansen mellan dom olika momenten i filmen ännu bättre. Det här är en film som man vill se om redan medans man ser den och det brukar jag betrakta som bästa tänkbara omdöme för en film. Om jag tillåts spekulera lite så är min gissning att det inte kommer att ta speciellt lång tid innan jag ser om den här filmen. Slutligen så måste jag bara poängtera hur bra och komplett som jag tycker att den här filmen är. Den har allt jag önskade mig innan jag såg den och jag kan konstatera att jag fick mer än jag begärde och det är jag tacksam för. Om jag dessutom får hoppas lite så önskar jag att det kommer en till film med tjejerna i framtiden. Jag tycker att det finns underlag för en sådan film.

Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation! (2008) --- 4/5

Den här dokumentären tillhör numera en av mina absoluta favoriter eftersom att den på ett mycket underhållande och informativt sätt lyckas att introducera och fördjupa mig inom fenomenet Ozploitation. Ett fenomen som jag enbart hade begränsade kunskaper om innan jag såg dokumentären. Jag uppskattar dessutom att man inte bara pratar sig varm om filmerna som skapades under den vågen, samt dom inblandade personerna. Utan jag uppskattar även att man vågar att kritisera allt från sättet som filmerna gjordes på, ned till kritik mot specifika individer. Dokumentären gav även upphov till ett stort sug efter att se flertalet av filmerna som man tar upp. Det är ett av dom bästa tecknen på att man har lyckats med en dokumentär. Att den som ser dessa törstar efter mer information om ämnet och är villig att söka efter mer fakta. Den känslan växte sig mycket stark för mig under dokumentärens gång och jag har när detta skrivs redan startat efterforskningar om vad det finns för filmer att se och köpa. Samt att jag även har börjat att leta upp information om vilka av personerna från den här eran inom den australiensiska filmhistorien som fortfarande lever och vad dom gör idag.

Rapa Nui (1994) --- 3/5

Trots en del brister så levererar den här filmen en riktigt intressant handling och i slutänden en mycket bra film. Bristerna består mest i att jag upplever filmen som något enkelspårig. Att relationsdramat kanske får lite för mycket utrymme på bekostnad av att karaktärerna bortom dom ledande rollerna som står i fokus, känns rätt slätstrukna och förbli nästan statister snarare än ordentliga karaktärer. Jason Scott Lee och Esai Morales sköter sig dock exemplariskt och ger sina karaktärer liv. Övriga roller kanske inte övertygar lika mycket som dessa herrar, men dom är klart godkända. Speciellt Sandrine Holt som gestaltar Ramana är oerhört duktig. Handlingen är det som gör hela filmen skulle jag vilja säga. Den är riktigt intressant och inbjuder till att man verkligen vill fördjupa sig om både Påskön samt dess ursprungsbefolkning. Jag har alltid fascinerats av Påskön och jag upplever den fortfarande som mycket mystisk och exotisk. Av vad jag förstår så är ön fortfarande relativt orörd och har inte exploaterats lika mycket som en del andra ställen på Unescos världsarvslista har. Och det tycker jag bara är bra, för även om jag hade möjlighet att resa till Påskön för att se den med egna ögon så skulle jag inte göra det. Man kan uppleva den på andra sätt istället för att hjälpa till att göra den till en turistattraktion, något som jag tror skulle bli dödsstöten i slutänden. Sedan så tycker jag att filmen är mycket vacker, filmad i ljuvliga miljöer och det kanske inte är så lustigt eftersom den är inspelad på Påskön. Något som man kan ställa sig lite kluven till, eftersom det är positivt ur den bemärkelsen att filmen känns realistisk av att vara gjord på plats, men att filmen även bidrar till att exploatera Påskön och inbjuda semestrande turister till att göra den till någon som den inte borde vara. Men för att återvända till det som jag skrev tidigare så verkar Påskön ha klarat sig bra från att bli en turistattraktion. Avslutningsvis så slår jag gärna även ett slag för musiken i filmen som jag tycker är riktigt bra.

Black Swan (2010) --- 3/5

Filmen är riktigt bra men inte unik på något sätt. Man har sett filmer med liknande tema (psykisk ohälsa) tidigare och det där lilla extra saknas både i handlingen och dess karaktärer. Mest imponerad är jag av Aronofskys regi och Portmans skådespeleri samt att filmen är väldigt spännande och stundtals riktigt surrealistisk. Som sagt var, en riktigt bra film som dock saknar det där lilla extra och som är svår att avgöra vad man verkligen tycker och tänker om. Jag hoppas att filmen växer med tiden och att den är minst lika bra, om inte bättre, när man ser om den i framtiden.

The Other Guys (2010) --- 3/5

En helt OK film som bjuder på en hel del roliga scener. Innan jag såg filmen så befarade jag att det var en för brokig skara skådespelare som skulle medverka. Att Will Ferrell är rolig råder det ingen tvekan om och han har gjort flera bra filmer tillsammans med Adam McKay (Step Brothers jag tittar på dig) men dom andra skådespelarna fick mig att rynka på ögonbrynen. Jag menar, sedan när är t.ex. Mark Wahlberg och Dwayne Johnson roliga bara för att nämna några. Nu kanske dom inte är så roliga heller, men deras karaktärer fyller en funktion i filmen och dom gör en helt OK insats trots allt.

Lupin III - Babylons Guld (1985) --- 2/5

En klassisk anime från 1980-talet. Animationen är således riktigt snygg gjord och tempot är pulserande härligt. Handlingen känns som ett klassiskt äventyr från den tiden och man har sett liknande upplägg i flertalet andra filmer från den tidens anime. Tyvärr så tycker jag inte att filmen räcker till riktigt då "Katt-och-råtta"-leken mellan Lupin, Jigen och Zenigata blir väl enformig i längden. Ibland känns det nästan som om dom loopar vissa scener och så ska man ju inte uppleva en film enligt mig.

Salt (2010) --- 2/5

Angelina Jolie är som bäst ojämn. Ibland ser man en film med henne som är riktigt bra, men mer ofta ser man än som ger upphov till blandade intryck. Den här filmen tillhör knappast en av dom bättre med henne som jag har sett och över huvud taget så undrar jag varför jag ens spenderade tid med att se filmen. För det finns inte mycket bra att hämta i den här. För mig känns det som att det mesta går på tomgång och att man för handlingen framåt genom situationer mer krystad än den föregående. Inte för att man räknar med realism i en sådan här film, men man borde nog allt hållt båda fötterna på jorden om inte annat.

Until the Light Takes Us (2008) --- 4/5

Jag kan förstå om den här dokumentären känns vinklad för den som är väl berest inom Black Metal-scenen. Själv så tycker jag att det här var en intressant dokumentär, kanske för att jag inte direkt har lyssnat på den här typen av musik tidigare, mer än några enstaka låtar här och där, och således så känner jag inte heller till genren eller dess frontfigurer speciellt väl, mer än till det som jag själv har läst mig till under åren. Jag hade gärna sett att den varit något längre så att man hade kunnat intervjuat fler personer samt även fördjupat sig i deras karriärer och ideologier. För mig så var det här en bra start och jag känner att jag mer än gärna lyssnar lite till på musiken samt fördjupar mig inom området.

Once Upon a Time in Norway: the history of Mayhem and the rise of the Norwegian Black Metal (2007) --- 3/5

Lika intressant som dokumentären "Until the Light Takes Us" för mig som tidigare bara har varit och nosat på musiken och livsstilen Black Metal. Den här dokumentären ger en bra och informativ inblick i hur ett av dom största och första, om jag förstod det hela rätt, banden inom den norska Black Metal scenen var och verkade under dess storhetstid. Bandet är Mayhem och är fortfarande aktiva. Efter att ha sett dokumentären så undrar man ju lite hur Black Metal hade utvecklats som musikstil om mord, självmord och kyrkbränder inte hade ägt rum. På samma sätt så kan jag undra hur dom avlidna personerna inom gruppen Mayhem hade utvecklats, som människor och som musiker, om hade levt idag. Personerna som medverkar i denna dokumentär hade mycket intressant att säga. Speciellt Kjetil Manheim hade en hel del vettiga åsikter att säga om både sig själv och sin medverkan i gruppen, men även om Black Metal och dess utveckling som sådan. Han kom inte helt osökt in på det här med grupptillhörighet och bekräftelsebehov för ungdomar, något som jag själv har tänkt på då jag har sett dokumentärer om denna musik och livsstil. Hur många påverkas, både positivt och negativt, under grupptryck och vilken inverkan som vänner har på varandra och speciellt för dom ungdomar som inte har både fötterna på jorden. Den mest omtalade av gruppens tidigare medlemmar, Varg Vikernes, fick inte direkt komma till tals i denna dokumentär, men å andra sidan så får han desto mer utrymme i dokumentären "Until the Light Takes Us" så det blir en rätt bra balans trots allt. Efter att ha sett två dokumentärer om Black Metal och dess främsta frontfigurer så vill jag fördjupa mig ännu mer i dom dokumentärer som jag vet finns kvar att se.

Postad

Salt (2010) --- 3/5

Underhållande film som säkerligen får en uppföljare(planer fins redan). För tankarna till den cell kinesiska spioner som upptäcktes i USA för några år sedan. Jolie gör ett bra jobb, och även även hennes motspelare/medspelare gör bra ifrån sig. Det är dock inte en film som jag tror att jag kommer villja se om, i alla fall inte fören jag glömt bort det mästa. Därför får den bara en trea.

Postad

Gränsen (2011) - /5

Jag har avvaktat med att se den här filmen då jag hade mina misstankar om vad jag skulle tycka om den. Jag hade inte i min vildaste fantasi förberett mig inför vad jag fick se.

Filmen utspelar sig under andra världskriget. Vi får följa en svensk löjtnant som måste rädda sin bror som på fyllan lyckats åka över till Norge och hamna i tyskarnas klor. Med sig har han en finsk Rambo som är veteran från vinterkriget och några svenska soldater. Emot sig har de onda tortyrälskande tyskar med runda glasögon. Den här filmen är så B det kan bli! klyschiga tyskar, förståndshandikappade svenskar som beter sig som de vore i någon form av bizarroworld och storyn är nästan till och med värre än hur svenskarna beter sig. Jag tycker den här filmen är så pinsam så att jag vägrar att ge den ett betyg och hoppas att det hela bara har varit en mardröm.

Vill man höra svenska pratas i en andravärldskrigsfilm så titta i stället på Tali-Ihantala 1944. Finnarna kan det där med krigsfilm.

• 2 veckor senare...
Postad

Gränsen (2011) - /5

Jag har avvaktat med att se den här filmen då jag hade mina misstankar om vad jag skulle tycka om den. Jag hade inte i min vildaste fantasi förberett mig inför vad jag fick se.

Filmen utspelar sig under andra världskriget. Vi får följa en svensk löjtnant som måste rädda sin bror som på fyllan lyckats åka över till Norge och hamna i tyskarnas klor. Med sig har han en finsk Rambo som är veteran från vinterkriget och några svenska soldater. Emot sig har de onda tortyrälskande tyskar med runda glasögon. Den här filmen är så B det kan bli! klyschiga tyskar, förståndshandikappade svenskar som beter sig som de vore i någon form av bizarroworld och storyn är nästan till och med värre än hur svenskarna beter sig. Jag tycker den här filmen är så pinsam så att jag vägrar att ge den ett betyg och hoppas att det hela bara har varit en mardröm.

Vill man höra svenska pratas i en andravärldskrigsfilm så titta i stället på Tali-Ihantala 1944. Finnarna kan det där med krigsfilm.

Om man vill sen en film helt från Finlandsvenskarnas synvinkel rekommenderar jag http://www.youtube.com/watch?v=CgfcPzoAIfo.
Postad

Nu skall jag bedöma en av era filmer :)

Arn-Tempelriddaren

Intressant berättelse om denna Arn som hamnar mot sin vilja döda andra, och resa till heliga landet. Har inte läst böckerna ( vilket man alltid borde göra före man ser på en film som baserar sig på en bokserie.), men jag tycker att verklighetskildringen kanske inte riktigt är som de på riktigt var på 1100-talet, speciellt kvinnorna tror ja inte hade så mycket att säga. Filmen är annars bra gjord, med bra skådespelare och många utländska skådespelare, favoriten är Saladin, som på bra sett visar att det i egentligen var kristna som var ondare på denna tiden.

Filmen slutar bra och man vill se fortsättningen som jag kommer att bedöma senare här.

7½/10

• 2 veckor senare...
Postad

Transformers 3 -3/5

Roligt att få träffa autobots igen. Men berättelsen blir bara sämre och sämre. Inte alls lika bra fokus på det härliga ljuden som fans i det förra två filmerna. Sedan är berättelsen dålig. Decepticons verkar ha mängder av stora projek på gång. Först kuben, sen skörda solen(vilket är helt ologiskt om man nu i 3:an vill ha människorna till arbetskraft), och sist en fälla som har förberedts av decepticon i årtionden såvitt jag förstår det. Och om nu decepticon har mängder av skepp och är vida överlägset i antal. Varför använde de inte dessa tillgångar från början? Då hade de säkerligen fått tag i kuben, och lyckat skörda solen vid det här laget. Bay verkar lägga mindre och mindre tanke på varje film, och endast förlita sig på effekter och action.

Väldigt krystat att de kastat in en ny tjej till Sam. Är väldigt uppenbart att rollen var skriven för karaktären Mikaela, och att de gjort några små förändringar för att anpassa rollen.

Sammanfattningsvis är det inte så mycket att hänga i julgranen tyvärr. Ialla fall inte om man jämför med de två första filmerna. Värt att se en gång om man förljer film-serien men inte mer. Enda anledningen till att den får en trea är att det trots allt är underhållande att få se Optimus Pirme och Megatron drabba samman en gång till.

Postad

Kill Bill 1 2-/5

Mycket Tarantino gör är skräp. Kill Bill räddas bara av att det finns en del underhållande repliker och att den stundtals är snyggt filmad.Sedan finns det lite Star Trek-referenser med som alltid är kul. Men det är en helt meningslös, våldsam och barnslig film. Om man nu ens kan kalla det film, det är mest ihopklippta kortfilmer likt Pulp Fiction. Det är bara hans nazistfilm som jag har gillat, men det var också en remake. Tarantino är i grunden en person som skulle sitta inspärrad på psyket, men eftersom Reagan la ner en hel del av dessa, så fick Hollywood honom istället :D Tyvärr...

Postad

Akira Kurosawas "Ran". 5/5

AK:s tolkning av Kung Lear är fantastiskt vacker och obehaglig, men lååångsam. Jag befinner mig nog i ett besvärligt mellanläge: nya filmer är för actionspäckade och har för snabba klipp för min smak, medan äldre konstfilm med jämna mellanrum får mig att pilla på Ipaden ...

När jag hade föräldrahemmet för mig själv i går, med kolugnt och knäpptyst omkring mig, blev jag dock som uppslukad och kunde ta till mig filmen på ett sätt som den förtjänar.

Postad

Gattaca 3/5

Troligen menad som en varning om vad som kan hända om vi stirrar oss blinda på generna, likt vi gör i dag. Sedan är det en intresant ide om en man som vill uppnå det man säger till honom att han inte kan uppnå. Tyvärr kommer jag nog att glömma filmens detaljer ganska snart. Intresant ide men inte revulutionerande genomfört.

Alien 3 2/5

Första gången på många långa år som jag ser denna filmen igen. Och det är tyvärr ingen höjdare. Kan inte på något sätt mäta sig mer sinna två fregångare. Sen beter sig alien i denna filmen mycket slött och märkligt jämfört med de andra filmerna. Alien själv ser också hemskt dålig ut. Mycket bättre i de första när de använde dockor och modeller.

• 2 veckor senare...
Postad

The Darkest Hour 3+/5

inte det mest fantastiska, men ändå underhållande. Skulle inte ha något emot att se uppföljaren. Allt i denna film är egentligen en första act som förbereder för fortsättningen, i vilken jordens befolkning börjar att verkligen slå tillbaka.

3D Hmmm....nja fräckt i början men efter en stund tänker jag inte på det längre. Blev trött i ögonen efter ett tag också, och så var det tämligen suddig. Kanske beror det på dåliga 3D-glasögon? Ska det vara 3D så får det 3D utan att man behöver ha på sig glasögon.

Postad

Skulle gärna ha en sådan tv men de är lite för dyra nu och man kan i princip inte se något från en vinkrl men ge den sisådär 5.6 år så har väl tekniken gått fram och priserna ner. Kommer ihåg när en HD-ready 42" tv kostade runt 100 000 kr

Postad

Håller med dig, 3D kan bli intresant om några år när det är billigare och tekniken är bättre utvecklad för oss dödliga fattiglappar :P Tills dess nöjer jag mig med min HD-projektor.

Postad (redigerade)

Hellboy 2/5

Visste inte om att det fanns en serie som hetter Hellboy innan denna filmen kom. Då jag alltid gillat Ronn Perlman som skådespelare, så det har i många år varit en film som jag tänkt att se. Nu blev de äntligen av. Filmen då, jo den var ok. Inte något briljant skådespeleri från någon, Selma Blair var bäst tycker jag, dock får jag väll påpeka att hon var den enda söta :wub: tjejen i filmen och jag är man och därmed lätt förledd av skönhet. ;)

Detta är inte en film som jag kommer att se om, dock ska jag titta på uppföljaren. Kanske är den bättre nu när skådespelarna är inne i sinna roller? En bättre sammanhängande story behövs också. Ettan går att hänga med i, men den är något rörig anser jag.

Hellboy II 2/5

Precis lika dann som ettan. Inte bättre inte sämre. Det är massor av magi, fantastiska varelser, prylar och historier i filmerna, men allt går så fort, och inget får man någon information om.

Karaktären Johann Crauss var dock ett lyft. Lite komik är aldrig fel.

Redigerad av Unkas
  • 2 veckor senare...
Postad

Jag har inte skrivit allt jag har sett sista månaderna i denna tråden men här är några filmer:

Zorba 4/5

Klassisker baserad på roman om en ung, bildad men stram och blyg engelsman med grekiska rötter som ska starta en gammal nedlagd gruva på nytt i den grekiska övärlden. Med sig på resan och äventyret får han Zorba som är hans raka motsats personlighetsmässigt.

Det är en mycket underhållande film med en handling som är lite annorlunda jämfört med vad Hollywood brukar släppa.

Anastastia 4+/5

Kanske den bästa tecknade icke-Disneyfilmen som har gjorts. Sorglig, fantastiska musiknummer och humor. 1990-talet var definitivt en höjdpunkt för tecknade filmer med starka sångnummer. Jag blev uppriktigt förvånad hur bra den här filmen var, eftersom jag inte var särskilt lockad av den när den gick på bio. Den enda som sänker betyget från en femma är att handlingen och karaktärsutvecklingen kändes lite ihopkrympt. Några minuter till eller en något annorlunda disponerad berättelse hade lyft en utmärkt film ytterligare.

Rango 1/5

Jag orkade inte se mer än halva den här pratiga animerade filmen. Filmen är totalt ointressant och trots att jag hade den hemma i säkert tre månader från Lovefilm kände jag aldrig för att sätta på den igen. Men Gore Verbinski och Johnny Depp är sällan en bra kombination. I synnerhet inte när vi ser på hur Piratesfilmerna efter ettan har kapsejsat mer och mer för varje gång. Kuriosa är att John Logan som skrev Nemesis manus är filmens manusförfattare. Kanske Nemesishatarna ändå hade rätt?

Veronica Decides to Die 3/5

Hygglig film om en självmordsbenägen kvinna som hamnar på psykvård. Snyggt gjord och välspelad. Men förutsägbar.

Breakfast at Tiffany´s 4/5

Rolig romantisk komedi med Audry Heptburn. Filmen tar många vändningar och har en även en allvarlig sida.

Postad

Smurfarna 3/5

Bagetell, men helt ok film om smurfarna med en hel del dråpliga och roliga händelser. Kul idé att flytta smurfarna till vår värld och New York. Historien var också såvitt jag förstod trogen serierna. Nackelar med att blanda riktiga skådisar och animerade smurfar var dock att en hel del scener såg fake ut. Lite förvånad att man inte kan göra det bättre.

Kung Fu Panda 2 4-/5

Har inte sett ettan, men denna funkade ändå väl. Snyggt animerade och välgjord barnfilm. Dock långt ifrån det bästa Pixar och Dreamworks har presterat. En uppföljare kan vi också vänta oss med tanke på scenen i eftertexterna. Kan bli spännande och jag ser gärna del ett.

Postad

Man bör se Kung Fu PAnda 2 i 3D eftersom filmen är supervacker och utnyttjar 3D till att förstärka den konstnärliga animationen.

Har inte sett Smurfarna eftersom den verkade rätt tråkig men då du givit den ett hyfsat betyg kanske man ska ge den en chans.

• 2 veckor senare...
Postad

Alien vs Ninja 5/5

http://www.imdb.com/title/tt1592503/

Kommit en del lågbudget från japan det senaste. Detta är en i raden av många. I sin humor och stil är det helt och hållet en animerad film, med undandtaget att den inte är animerad. Så för oss som älskar den genren är detta en fullträff. Jag rekomenderar starkt denna underhållande komedi. Skämt och action utlåvas.

Postad (redigerade)

Hamilton: I nationens intresse.

Hyffsad action, Persbrant som Hamilton funkar även om man då och då halkar i tanken på Gunvald. Jag hade lite lite bekymmer med storyn eftersom jag läst böckerna ett flertalgånger.

Man har alltså tagit innehåll från flera av böckerna och kokat ihop en story på. I boken I nationens intresse var det en helt annan plot, även om polskan som fick sätta livet till kommer från den historien.

På det hela taget en hygglig rulle, betyget blir 3/5.

Redigerad av O´Brien
Postad

The Iron Lady (2/5)

Handlar om en dement Margaret Thatcher som tänker tillbaka på sitt liv som politiker.

Man kan tycka vad man vill om Maggie Thatcher men det är få människor som inte har en åsikt om henne. Precis detta verkar ha skrämt livet ur filmmakarna så man bestämde sig för att inte ta någon form av ställning. Detta gör att filmen känns menlös och tråkig då tillbakablickarna är väl valda för att inte provocera eller trampa någon på tårna.

Postad

Bara det att man tagit en amerikansk skådespelerska till att spela Maggie är ju en skymf mot hela det brittiska folket. Det finns så otroligt många bra brittiska skådespelare så jag förstår verkligen inte hur man tänkt. Nej, den filmen tänker jag inte se!

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...