startrek92 Postad 4 Juni, 2011 Författare Rapport Postad 4 Juni, 2011 Rocky (2006): Bra film om den sympatiske boxaren,hur han är vänlig mot medmänniskor och ännu en gång gör comeback och kämpar väldigt bra. Intressant berättelse om relationer mellan honom och hans pojke. Filmen kanske är lite overklig. 8\10 Bröderna Grimm: Intressant film har inte sett något som liknar detta förut, innehåller också delvis svart humor vilket jag inte riktigt tycker om. Bröderna Grimm som börjar som lurare blir till sist hjältar fin berättelse. 7\10 Citera
Aike Postad 9 Juni, 2011 Rapport Postad 9 Juni, 2011 Lawrence of Arabia 6/10 Liten besvikelse. IMDB snitt är 8,5, men filmen är inte alls så bra, tycker jag. Alldeles för lång och sällan spännande. Bra skådespel och intressant historia dock. Dumma Mej 6/10 Också sämre än vad jag trodde efter att ha sett trailern förra året. Huvudfiguren Gru är inte så elak som han framstår som där, vilket gör filmen lite tråkigare. Bra slut och originell historia lyfter filmen emellertid. Legenderna om Ugglornas rike 7/10 Spännande och magnifikt animerad film om talande ugglor. Filmen är också lite mörkare än de flesta animerade filmer. Lite svag karaktärsutveckling drar dock ner betyget. Säg tio minuter till i speltid hade varit önskvärt. Den gode, den onde och den fule 6/10 Väldigt överskattad västern. Snyggt foto, kul humor och stundtals spännande, särskilt i slutet. Men i slutändan är det för långt och för dåligt utvecklade karaktärer. I synnerhet den onde förekommer nästan inte alls i filmen. Kanske de kortare versioner är bättre. Citera
Aike Postad 13 Juni, 2011 Rapport Postad 13 Juni, 2011 Salt 2/5 Bagatell som man kan vänta på att se på tv. Lite oväntat slut Machete 3/5 Överdrivet våldsam och barnslig men rätt underhållande Red 3+/5 Underhållande film. Men faller lite i samma fälla som The Expendeables: att bara göra en actionfilm med gamla actionhjälter gör det inte automatiskt bra. Bättre berättelse behövs. Citera
Unkas Postad 13 Juni, 2011 Rapport Postad 13 Juni, 2011 Skenbart 4/5 Underhållande komedi som ger skratt och filosofiska tankar. Peter Dahle har lyckats bra med den lite udda konversationen, udda karaktärer, och ett slut som man inte anar. Börjar "normalt" men blir ganska snart komiskt absurt. Citera
drakryttare Postad 14 Juni, 2011 Rapport Postad 14 Juni, 2011 Trassel/Tangled 4/5 Disneys 50:de tecknade långfilm sedan starten. Bygger på Bröderna Grimms saga om Rapunzel dock i söt disneytolkning, dock klart sevärd film om man gillar disneys filmer. Citera
Unkas Postad 14 Juni, 2011 Rapport Postad 14 Juni, 2011 Har tänkt att se Trassel i veckan. Lite lagom komisk har jag fått för mig. Får se vad jag ger den för betyg. Citera
Aike Postad 19 Juni, 2011 Rapport Postad 19 Juni, 2011 Planet 59 3/5 Småkul film om en astronaut som hamnar på en annan planet där utomjordingarna lever i 50-talet. Mycket referenser till andra sf-filmer. 2-/5 Ice Age 3 Filmserien blir bara sämre och sämre. Samma tunna handling som tidigare. Mycket ramla- och falla-skämt. Kanske bättre i 3d på bio, men det som räddar filmen från bottenbetyg är Simon Pegg och ekorren. Ice age måste vara den sämsta filmserien tillsammans med Iron Man på 2000-talet. Hoppas det är slut nu. Citera
Supreme Commander JAF Postad 20 Juni, 2011 Rapport Postad 20 Juni, 2011 The Green Hornet: 3/5. Var en småmysig och rätt underhållande actionfilm men det kändes stundtals som om manusförfattarna gick på sömngångaraktig rutin från dussintals andra filmer om superhjältar då hela historien kändes väldigt banal och ganska förutsägbar. Klart sevärd för en stunds avkoppling men inget man ser om och om igen för att det är en så bra film. J. Citera
Aike Postad 22 Juni, 2011 Rapport Postad 22 Juni, 2011 Mulan 3/5 Disney hade en fantastisk svit mellan Den Lilla Sjöjungfrun och Ringaren i Notre Dame. Peaken var Skönheten och Odjuret, Aladdin och Lejonkungen tror jag de flesta tyckte. (Så även jag, även om jag blev lite besviken när jag såg om Lejonkungen häromåret. Mycket bra film, men inte det mästerverk jag mindes den som.) Mulan tillhör de filmer från senare 90-tal (Hercules, Pocahontas, Kejsarens nya stil) där allt är sämre: handling, animation och inte minst sångnummer. Nu är detta ingen dålig film, utan ett hyggligt tidsfördriv precis som de övriga tecknade filmerna från den tiden. I backspegeln var det väl så att de datoranimerade filmerna tog över rejält redan då med Toy Story, Antz och A Bug´s Life. Något jag inte alls tänkte på vid den här tiden. Citera
Unkas Postad 22 Juni, 2011 Rapport Postad 22 Juni, 2011 Fool's Gold 3,5/5 Härlig äventyrsfilm helt i min smak. Matthew McConaughey, Kate Hudson, Donald Sutherland. Alla gör de bra ifrån sig i filmen. Mycket humor också. Blått vatten, tropiska stränder, fantasktiska vyer. Tummen upp. Citera
Aike Postad 25 Juni, 2011 Rapport Postad 25 Juni, 2011 Kommisarie Späck 5/10 eller 3- Kul, men alldeles för våldsam för att vara en ungdomsfilm. Själva grundhistorien och slutet räddar dock filmen från lägre betyg. Citera
Aike Postad 1 Juli, 2011 Rapport Postad 1 Juli, 2011 Ett oanständigt förslag 4-/5 Tidigt 90-tal börjar se gammalt ut nu. Men en bra film är det. Wall Street 3+/5 Det en börjar bra, men tappar på slutet. Faktum är att detta är en film där uppföljaren är bättre. Mycket beroende på att karaktärerna är mer mångsidiga. Här verkar de nästan vara budbärare för olika politiska filosofier. Trodde dessutom det skulle vara mer trading, vilket visades sig vara fel. Citera
Aike Postad 3 Juli, 2011 Rapport Postad 3 Juli, 2011 Basic Instinct 2/5 En annan känd 90-talsfilm jag har missat att se tidigare. Dock var det inte mycket att hänga i julgranen, utan kändes mest som en överdrivet våldsam och sexualiserad Hitchkock. Michael Douglas är en bra skådis, men spelar han inte samma karaktär i alla filmer? PS I Love You 4-/5 Mycket bra och lite sorglig romantisk komedi. Citera
Aike Postad 7 Juli, 2011 Rapport Postad 7 Juli, 2011 Megamind 3/5 Ytterligare en animerad film om en skurk eller elak karaktär. Bättre än Dumma mej, men klart sämre än Shrek. Temat börjar också kännas lite uttjatat. Kul dock att Megaminds stol i fängelset var Kirks från TOS Easy A 4/5 Rolig High School-komedi. Gillade man Juno ska man se denna. Citera
Aike Postad 8 Juli, 2011 Rapport Postad 8 Juli, 2011 Green Hornet 3-/5 Glad att jag inte såg den här på bio i 3d, då det inte finns någon scen som skulle stå ut. Filmen är en hyfsad superhjältefilm som räddas av humorn. Black Swan 4/5 Ett mäktigt psykologiskt personporträtt som börjar lite segt, men bara blir bättre och bättre. Citera
Aike Postad 11 Juli, 2011 Rapport Postad 11 Juli, 2011 Trassel 3/5 En ok Disneyfilm, inte mer. Riktade sig till en yngre publik än vad de flesta animerade filmerna gör nu för tiden. Animationen är snygg, men lite för sockersöt. Sedan är musiknumren inga höjdare. Trist, då det alltid har varit Disneys stora paradnummer. Tyvärr har det väl inte gjorts riktigt bra Disneylåtar sedan 90-talet. Ändå ett fint slut och en hel del kul scener. Citera
Aike Postad 11 Juli, 2011 Rapport Postad 11 Juli, 2011 Harry Potter och Halvblodsprinsen 2-/5 De flesta filmserier blir sämre och och sämre ju fler filmer som görs. Harry Potter är inget undantag. Så utdraget och handlingen känns mest som en transportsträcka för nästa del. Dumbledores död var väl det som räddade filmen från en etta. Lite överraskande. Fenixordern var inte mycket bättre heller, så känner mig tveksam att se de två sista delarna. Lite synd eftersom Deathly Hollows part two faktiskt har en häftig trailer. Jag är rätt säker på att om några år kommer folk säga att Harry Potter-filmerna var rejält överskattade och inte förstå vad de gillade med dem. De är för mycket eventfilmer. Kanske mest synd är att man valde att göra så många filmer. Grundberättelsen är ju bra, men en trilogi hade ju kunnat gjort filmerna till riktiga klassiker. Citera
AlmostHuman Postad 12 Juli, 2011 Rapport Postad 12 Juli, 2011 Jag tycker att Harry Potter filmerna har blivit bättre och bättre med tiden. Jag minns hur mycket jag ogillade den första filmen då jag såg den på bio, men hur till och med den har växt med tiden. Jag uppskattar att både karaktärer, skådespelarna som gestaltar dom samt handlingen har blivit mer vuxen med tiden. Dom senaste filmerna har varit mörka i tonen och representerat väl att även Harry och hans vänner måste växa upp och ge sig ut på livets äventyr vad det än må ha för överraskningar. Och det sista du skriver håller jag inte med om. Harry Potter filmerna har en så stor skara fans att dom knappast kommer att bli betraktade som du förutspår. Och heller en film per bok istället för att tro att man kan trycka ihop allt till ett fåtal filmer. Då måste man ta bort så mycket att jag tvivlar på att speciellt många hade blivit nöjda, vare sig det rör sig om fans eller ej. Tycker det låter som en dålig idé och är glad att det blev många filmer och att dom tog sig tid att berätta det dom ville berätta. Citera
Aike Postad 12 Juli, 2011 Rapport Postad 12 Juli, 2011 (redigerade) Ja, jag tror inte så många håller med mig. Nu i alla fall. Men de senare filmerna är sega och depressiva ljusmässigt sett. Magin, färggrannheten och upptäckarglädjen som fanns i de två första filmerna har nästan helt försvunnit. Nu är det dessutom väldigt upprepande, eftersom nästan varje film berättar samma berättelse ett år senare. Sedan huruvida det stämmer med böckerna vet jag inte. Men JK Rowling har mjölkat sitt koncept något oerhört som jag ser det. Warner Brothers ännu mera. De allra flesta som gillar böckerna och filmerna bör vara personer som har vuxit upp med dem och gått igenom samma faser i livet som Potter och hans vänner. Jag tror dock att nästa generation unga inte kommer att lockas på samma sätt av Potter. Många av fansen kommer också upptäcka att hela konceptet är betydligt svagare än Tolkien och Narnia. Sedan att många fans nu betyder att något är populärt ett årtionde senare tror jag inte heller stämmer. Titta på X-files som var den mest populära tv-serien i slutet och mitten av 90-talet. Den senaste filmen gick dåligt på bio. Star Trek tappade också rejält i popularitet från TNG:s slut fram till Nemesis och Enterprise. Redigerad 12 Juli, 2011 av Aike Citera
RoLaren Postad 12 Juli, 2011 Rapport Postad 12 Juli, 2011 Tycker också att HP är bra filmer med undantag av film 3 som inte alls höll måttet. Regissören hade inte fattat konceptet över huvud taget. Däremot borde man gjort en film av bok 7 då förra filmen var något seg. Ska se sista filmen på bio imorrn. Dessförinnan ska vi ha samling hos mig för att kolla på film 7. Citera
Aike Postad 12 Juli, 2011 Rapport Postad 12 Juli, 2011 Såsom jag ser på filmerna: Harry Potter 1 3+ eller 4- En bra film som nog är värd en fyra, men jag såg den efter tvåan och tyckte att de var lite lika varandra Harry Potter 2 4/5 Spännande och storslagen gjord. Dessutom fattar jag varför Potter är populär -- en stor och detaljerad fantasivärld. Harry Potter 3 3-/5 Nu börjar det bli lite segare. Väldigt likt de första filmerna. Men den har en del intressant koncept som tidsresorna eller vad man ska kalla det. Harry Potter 4 Inte sett Harry Potter 5 2/5 Inte usel, men seg och mörk. Visst finns det lite karaktärsutveckling, men filmen är ingen höjdare Sexan se ovan. Citera
Aike Postad 14 Juli, 2011 Rapport Postad 14 Juli, 2011 Jonah Hex 2/5 Väldigt kort film (bara 80 minuter) och ingen höjdare direkt. Minns knappt vad den handlade om. Flickan som lekte med elden 3-/5 Mer karaktärsutveckling och inte lika seg som Män som hatar kvinnor. Filmen är stundtals spännande, men lider precis av ettan av onödiga scener, banal dialog och känslan av att det är en ihopklippt tv-serie. Knight and day 4-/5 Underhållande actionkomedi Tom Cruise gör mig sällan besviken. Citera
RoLaren Postad 15 Juli, 2011 Rapport Postad 15 Juli, 2011 Jonah Hex 2/5 Väldigt kort film (bara 80 minuter) och ingen höjdare direkt. Minns knappt vad den handlade om. Rena smörjan. Somnade varenda gång jag försökte se filmen. Efter mycket om och men ger jag betyget 1/5. Som Aike skriver så minns man knappt vad den handlade om. Flickan som lekte med elden 3-/5 Mer karaktärsutveckling och inte lika seg som Män som hatar kvinnor. Filmen är stundtals spännande, men lider precis av ettan av onödiga scener, banal dialog och känslan av att det är en ihopklippt tv-serie. Knight and day 4-/5 Underhållande actionkomedi Tom Cruise gör mig sällan besviken. LOL! Själv försöker jag undvika filmer med T Cruise för han är så kass(och slemmig). Men eftersom du ger filmen 4- ska jag nog se den iaf. i gengäld rekommenderar jag Paul - en film för sanna scifi-fans. Den finns nog inte att hyra i Sverige än men man kan köpa den från play.com. Citera
Aike Postad 20 Juli, 2011 Rapport Postad 20 Juli, 2011 For Love of the Game 3/5 Helt ok baseball- och kärleksfilm med Kevin Costner. Dock ingen av hans bättre filmer. Djävulens advokat 4-/5 Spännande och lite tänkvärd film med Reeves som sällan gör dåliga filmer. Citera
startrek92 Postad 26 Juli, 2011 Författare Rapport Postad 26 Juli, 2011 (redigerade) Harry potter och dödsrelikerna del 2: Filmen följde boken måttligt bra med några undantag. Vissa dödscener skulle ha fått vara med. Voldemorts och Belatrix död var löjligt gjort, p.g.a att de for i bitar. Scenen vid gringotts gjordes för grym. Bra slut, men inte bästa harry potter film enligt mig. Redigerad 27 Juli, 2011 av Commander Michels Spoilerkod Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.