Gå till innehåll

Gör en bedömning av senaste filmen\del du sett


startrek92

Rekommenderade inlägg

Filmens styrka är även dess svaghet.

Jag ägnade gårdagen åt att läsa diverse sidor runt om på nätet för att se om det fanns någon substans i påstående om att filmen var baserade på verkliga händelser och allt pekar på att så inte är fallet, något som jag själv kände under filmens gång.

Men trots det så är det en spännande och välspelad film.

Redigerad av Vorik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 284
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Minority Report

Har aldrig sett den innan och måste erkänna att jag skrattade högt åt den "B-iga" actionscenen som spelades upp när jag satte på tv'n en sen kväll när jag hade tråkigt. Men förutom det var den faktist överraskande bra. Jag gillar filmer av det här slaget som har lite ovanliga svängningar och filosofiska dilemman (för att inte tala om paradoxer). Så jag ger den 3,5 av 5. :)

+ Bra science fiction

+ Oväntade handlingsförlopp

+ Bra handling

+ Karaktärer som inte är vanligt svarta eller vita utan snarare ett härligt spektra av grå...

- Lite trög, smått skrattretande action på något ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Critters scifi-skräck-komedi från 1986

Ett gäng elaka små hårbollar till monster ska transporteras till ett fängelse på en asteroid när de tar över skeppet och styr mot Jorden. De landar ute på vischan i Kansas och börjar terrorisera en bondfamilj. Två prisjägare får i uppdrag att fånga in monstrerna och kommer till familjens undsättning.

Det här är en film jag gillar. En typiskt 80-talsfilm med den klassiska 80-talsmusiken och frisyrerna och kläderna. En aning lik Gremlins men de här monstrena är elakare och farligare.

+ härliga ej datoranimerade effekter

+ stabil kamera så man slipper bli sjösjuk

+ rolig

+ Ethan Phillips (Knee-licks från VOY) är med

+ så typiskt 80-tal

- konceptet är kanske lite väl likt Gremlins

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Braveheart och The Hurt Locker

Bägge är Oscarsvinnare och mycket bra.

Braveheart

Skottsk frihetshjälte (Mel Gibson) kämpar för att besegra England.

+Inspirerande

+Spännande slag

+Oväntade vändningar

-Lite seg inledningsvis

9/10

The Hurt Locker

Amerikanska soldater i Irak desarmerar bomber.

+Spännande rakt igenom

+Realitisk känsla (även om det är dramatiserat)

+Bra karaktärer

-Tappar lite i andra hälften av filmen

9/10

Hurt locker var tillsammans med UPP och Star Trek de bästa filmerna förra året som jag har sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamer

http://www.nobleentertainment.com/pub/release.details.php?qid=611

Utspelar sig i en nära framtid, en tid då tankekontrollsteknologi har tagit samhället med storm. Människor kontrollerar andra människor i ett gigantiskt multiplayerspel över Internet.

+ Absolut ingenting.

- Precis allting.

Det var länge sedan jag såg en så usel film faktiskt. Den var inte ens så dålig att den blev bra.

Redigerad av Vorik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Critters scifi-skräck-komedi från 1986

Ett gäng elaka små hårbollar till monster ska transporteras till ett fängelse på en asteroid när de tar över skeppet och styr mot Jorden. De landar ute på vischan i Kansas och börjar terrorisera en bondfamilj. Två prisjägare får i uppdrag att fånga in monstrerna och kommer till familjens undsättning.

Det här är en film jag gillar. En typiskt 80-talsfilm med den klassiska 80-talsmusiken och frisyrerna och kläderna. En aning lik Gremlins men de här monstrena är elakare och farligare.

+ härliga ej datoranimerade effekter

+ stabil kamera så man slipper bli sjösjuk

+ rolig

+ Ethan Phillips (Knee-licks från VOY) är med

+ så typiskt 80-tal

- konceptet är kanske lite väl likt Gremlins

Vilket sammanträffande :huh: Jag köpte nämligen Critters 1-4 förra veckan och har gått igenom filmerna, en per dag. Ikväll ska den fjärde och sista filmen ses. Håller med i det du säger, ettan är riktigt bra!

Critters var faktiskt påtänkt innan Gremlins, av vad jag fått höra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket sammanträffande :huh: Jag köpte nämligen Critters 1-4 förra veckan och har gått igenom filmerna, en per dag. Ikväll ska den fjärde och sista filmen ses. Håller med i det du säger, ettan är riktigt bra!

Jag har också köpt 1-4-boxen nyligen. Såg första filmen på bio och har haft Critters på NTSC VHS men kvaliteten är rätt dålig så jag köpte boxen på Plays.com höstrea.

+ Dee Wallace Stone - klassisk scream queen

Critters var faktiskt påtänkt innan Gremlins, av vad jag fått höra.

Hade ingen aning om detta. Båda är bra filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Hood 7/10 eller 6/10 har inte bestämt mig än, tyckte den var bra och en nymodig tolkning av legenden, men lite långsam stundtals.

True lies 6/10 egentligen en väldigt ordinär actionfilm som blir bra på grund av Arnies relation med sin fru samt den häftiga slutstriden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Hills have Eyes (2006)

Nyinspelning av en gammal 70-talsklassiker. En familj åker på husvagnssemester och hamnar i bakhåll från några galningar.

Tyvärr håller nyinspelningen inte måttet. Jovars bättre budget och på ett sätt bättre filmad om man bortser från den moderna skakiga kameran (kan man inte tröttna på den snart). Den gamla versionen hade tidsenliga kläder som många säkert skrattar åt. De små shortsen Bobby har på sig t ex. Om några år kommer man skratta åt kläderna i den nya versionen speciellt de hängiga byxorna med de synliga kallingarna den nya Bobby har på sig.

Skurkarna i den nya versionen ser alla ut som Sloth från "the Goonies" och det kanske kan skrämma någon 12-åring. Den gamla versionen hade den coola Michael Berryman (Captain Rixx från TNG) och andra mer övertygande skurkar.

så summan av kardemumman: Nyinspelningen får 2/5 för det är en onödig sämre och långt ifrån lika läskig som den gamla inspelningen som får 3/5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Hood 7/10 eller 6/10 har inte bestämt mig än, tyckte den var bra och en nymodig tolkning av legenden, men lite långsam stundtals.

Rätt ok film fram till slutet som pajjade hela filmen för mig

True lies 6/10 egentligen en väldigt ordinär actionfilm som blir bra på grund av Arnies relation med sin fru samt den häftiga slutstriden.

Den här filmen är riktigt rolig. Jamie Lee Curtis visar att hon behärskar en komisk roll. Arnie i högform. Actionscenerna kan jag vara utan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robin Hood 7/10 eller 6/10 har inte bestämt mig än, tyckte den var bra och en nymodig tolkning av legenden, men lite långsam stundtals.

Rätt ok film fram till slutet som pajjade hela filmen för mig

Vad var problemet med det? Det var ju först då filmen gjorde skäl för namnet Robin Hood. Dessutom är det väl första delen i serie filmer om honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remaken av The Hills Have Eyes är så mycket bättre än Wes Cravens skitfilm från slutet av 1970- talet. Alexandre Aja lyckades med allt som Wes Craven misslyckades med. Det enda som är bra med den äldre filmen är givetvis Michael Berryman som passar utmärkt i sin roll.

Redigerad av Vorik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det som var så bra med nya filmen? Alla Sloth-kopior? Skurkarna i nya var inte ett dugg skrämmande. Gamla filmen var läskigare och skurkarna var inte larviga. Den nya kändes lite som en parodi fast den var menad att vara seriös. Ska väl ev så småningom se uppföljaren. Gamla Hills have eyes 2 var ingen höjdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det som var så bra med nya filmen? Alla Sloth-kopior? Skurkarna i nya var inte ett dugg skrämmande. Gamla filmen var läskigare och skurkarna var inte larviga. Den nya kändes lite som en parodi fast den var menad att vara seriös. Ska väl ev så småningom se uppföljaren. Gamla Hills have eyes 2 var ingen höjdare.

Som sagt; allt är bra i mitt tycke. Jag tycker att karaktärerna är välspelade och intressanta. Dvs så intressanta som dom kan bli i den här typen av film. Sedan är det hela stämningen som finns i filmen från början till slut. Känslan av ett ständigt yttre hot för filmens karaktärer, främst fram tills dom förstår exakt vad det är. Stundtals är det riktigt spännande. Även efter att man möter på öknenens invånare. Jag gillar även bakgrundsinformationen som man får till vad som har egentligen har hänt i öknen. Man hittade även en perfekt omgivning att spela in filmen i. Själva naturen utgör ett hot i sig när dom helt plötsligt finner sig isolerade mitt ute i ingenmansland. Svårt att skriva ner exakt allt som gör filmen bra då det är helheten som utgör att filmen är så bra. Jag har sett om den några gånger och jag finner inget som helst fel med filmen. En annan sak som jag tror bidrar till att filmen är bra är att den har bra och duktiga manusförfattare och samma sak med filmens regissör. Wes Craven har gjort många filmer och jag har sett dom flesta, men det är bara ett par filmer som verkligen är bra och håller måttet. Han är helt enkelt ingen bra manusförfattare eller regissör i mina ögon.

Den äldre filmen ger mig absolut ingenting och den är inte skrämmande för fem öre. Det har jag aldrig tyckt fast jag har sett om film 1 och 2 under årens lopp. Jag har även sett remaken av film 2, men den är verkligen inte bra.

Redigerad av Vorik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vampyrs bekännelse

Brad Pitt och Tom Cruise är vampyrer. Pitt berättar sitt livs historia för Slater.

Trodde denna skulle vara mycket bättre, men filmen kändes lite meningslös, eftersom allt Pitt berättade mynnade ut i absolut ingenting. En timmes material ska vara bortklippt, så det kanske hade blivit bättre med en extended version. Men det var kanske också så att Anne Rice som har skrivit boken och filmens manus hoppades på en uppföljare. Slutet kan tolkas så.

+Cruise bra i rollen som Lestat

+Bra stämning

+Lite originell

-Meningslös berättelse, det saknas någon egentlig karaktärsutveckling eller slutmål för Pitts figur.

-Pitt har jag tyckt varit bra skådis, men en del roller får mig att undra, som denna spelar han mer sömngångaraktigt än Clint Eastwood. Men där Clint är cool, är Pitt trist.

5/10

Milk

Homopolitiker Harvey Milk kämpar för homosexuellas rättigheter i USA på 70-talet. Sean Penn spelar Milk.

+Penn var suverän i rollen som Milk

+Historiskt intressant

-Som nästan alla amerikanska filmer om homosexuella tenderar det att bli tyck-synd-om-mig-perspektivet som dominerar, men den här var lite bättre än vanligt.

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remaken av The Hills Have Eyes är så mycket bättre än Wes Cravens skitfilm från slutet av 1970- talet. Alexandre Aja lyckades med allt som Wes Craven misslyckades med. Det enda som är bra med den äldre filmen är givetvis Michael Berryman som passar utmärkt i sin roll.

Hills Have Eyes remaken är en av ytterst få remakes som jag gillar riktigt mycket. Jag tycker den var väldigt bra gjord, dom lyckades göra den riktigt kuslig till skillnad från originalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goonies skrämmer inte mig... Få filmer skrämmer mig nu för tiden. Annat var det slutet av 70-talet böran av 80-talet när orignalet var aktuell. Tyvärr är remaken något skrattretande speciellt mutantbyn. T o m mutanterna från piloten av Buck Rogers från 70-talet är mer skrämmande.

En Vampyrs bekännelse är helt ok. Man har verkligen hyrt in skådisar med tanke på den kvinnliga publiken Tom Cruise, Christian Slater, Brad Pitt, Antonio Banderas. Ögongodis helt enkelt. Den som mest imponerar är Kirsten Dunst

+ ögongodis Antonio Banderas

+ Kirsten Dunst rollprestation

- o-charmiga talanglösa Tom Cruise

- något seg

We Own the Night

(kopierat från cdon.com)

"Nattklubbsvärlden 1988 i Queens, New York. Ett regelrätt krig om kontrollen över nattlivet pågår mellan NYPD och den ryska maffian. När maffian börjar hota poliskårens familjer, trappas kriget upp. NYPD sätter upp banderoller med texten "We own the night" på polishusens fasader och ökar insatsen för att motverka maffian. En nattklubbschef försöker rädda sin bror, som är polis, undan den skoningslösa ryska maffian som är ute efter hans liv."

Ok det här är inte min genre. Filmen var tråkig och förutsägbar och hade allt för många "plot holes". Musiken och kläderna var inte alls tidsenliga för 1988 så filmen fungerade inte. Sällskapet som gillar genren gav filmen 3/5. Mitt betyg blir 2/5 enbart för Robert Duvalls och Juaqin Phoenixs rollprestationer. Vill tillägga att blu-ray versionen är riktigt sunkig bild på men man kanske inte kan förvänta sig mer av en 49-kronorsfilm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg Transformers 2 i går. Har sett den förr, men det är fortfarande bra.

Vill påstå att det är en lyckad spinnoff på ettan. En del nytt, lite mer tempo, och en slutstrid som är mer än dubbelt så bra som den i ettan.

Kan varmt rekomendera den filmen, om man gillar genren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte 2an var ok. Den var riktigt bra i början för att sedan bli extremt seg med oändliga actionscener. 1:an var mer jämn. Lite rörig på slutet då jag inte riktigt kunde se skillnad på alla robotar. LOL! 1:an finns i filmsamlingen medan jag inte köpt 2:an trots att den funnits till bra pris ett bra tag nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånade Dogma av en kompis och tyckte den var så bra att jag var tvungen att köpa mitt egna exemplar. 8/10 om man använder den skalan.

The High School Conspiracy

ja den heter egentligen The Assassination of a High School President. Pinsamt att översätta en titel från engelska till engelska. Nåväl den här filmen sågs för att bättre hälft är Bruce Willis fan. Vi båda tyckte den var rent ut sagt usel. Bland det sämsta jag sett på länge 1/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...