Gå till innehåll
Nyhet

Ny design lanserad

Rekommenderade inlägg

Star Trek Databas har precis fått ett nytt utseende. Jag har hållit på att skapa denna design under en längre tid och känner att det nu är läge att lansera den.

Den föregående designen började bli gammal och använde sig av nu väldigt gamla webbtekniker. Den bakomliggande koden har uppdaterats för att få en modernare och även snabbare sida som är mer framtidssäker.

Denna design har även ändrats från att ha en bredd som ändrade sig efter webbläsarfönstrets bredd till att ha en fast bredd, vilket gör att det blir enklare att läsa texter och artiklar på sidan.

Nya och gamla sida vid sida

stdb_framsida_nya-1_s_121023.png stdb_framsida_gamla-1_s_121023.png

Kommentarerna från redaktionen om denna design har för det mesta varit positiva och vi tycker detta är ett stort steg framåt, vilket vi även hoppas att ni besökare tycker :)

Även forumet har fått ett nytt tema baserat på denna design. Har ni tidigare inte bytt tema så borde ni se det när ni nu besökare forumet. Annars finns det att välja längst ner i forumet genom "Ändra tema"-menyn.

Vi vill gärna ha kommentarer och synpunkter från er besökare. Både ris och ros är välkomna. Ta dom gärna i diskussionsämnet till denna nyhet. Om man vill så går det även bra att kontakta mig direkt.

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt det nya temat i forumet ett tag och jag tycker att det funkar bra. Möjligen skulle det vara lite mer skillnad i nyansen mellan lästa/olästa trådar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Centreringen gör att spalterna blir smalare och därmed texten. Det sistnämnda märks mest på Databassidan, och är en stor fördel eftersom texten allmänt anses bli lättare att läsa. I Svenska skrivregler som utges av Språkrådet rekommenderar man att textbredden inte överstiger 90 tecken, och det verkar vara det som gäller för Databassidan numera.

För övrigt tror jag det här mest är en vanesak.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte helt nöjd med att forumet blir så centrerat. Med databasen gör det inte så mycket eftersom jag sällan besöker den. Men jag såg att man kan ändra tillbaka till det förra temat för forumet, vilket jag nog gör. Så slipper allt bli så kompakt och litet. Annars så ser det väl bra ut. Är det bara designen som har ändrats, eller finns det nya funktioner med?

Har ännu inte bestämt om det gamla "ST Databas"-temat ska vara kvar. Att ha för många teman innebär tyvärr en hel del arbete för min del när forumet behövs uppgraderas, så risken finns att jag tar bort det om ett tag.

Vissa av sidans avdelningar har förutom den nya designen fått några mindre ändringar. Forumet har inte fått några nya funktioner.

Jag har använt det nya temat i forumet ett tag och jag tycker att det funkar bra. Möjligen skulle det vara lite mer skillnad i nyansen mellan lästa/olästa trådar.

Det skulle väl gå att göra nyansen för olästa lite ljusare. Kan testa och se hur det det ser ut.

När det gäller att sidan och forumet är centrerade och har en fast bredd så är det nog till stor del en vanesak. Att ha en fast bredd gör det betydligt enklare att läsa text.

Att ha en fast bredd har såklart sina nackdelar det också, men jag tror dom är mindre än när man har en flexibel bredd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I och för sig så markeras ju olästa med en blå plupp så det är inget jätteproblem. I vissa ljus blir det dock lite svårt att se skillnaden.

Redigerad av O'Brien

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade hoppats på att få lite fler kommentarer från besökare utanför redaktionen, förhoppningsvis så betyder bristen av kommentarer att åtminstone majoriteten tycker att den nya designen blev bra :)

Om någon har något att kommentera nu ett tag efter att den nya designen har lanserats så är ni mer än välkomna att skriva här. Både ris och ros går bra så länge det är konstruktivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu