Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Kött är motorn i den männskliga evolutionen. Växtätare är genomgående underlägsna varelser.

:P

Försök att hålla dig till ämnet och det du skriver här visar att du inte vet alls vad begreppet evolution handlar om. Du kan plugga på under ten forward. Där har homer en föreläsning i ett av de sista inläggen.

Postad

Kött är motorn i den männskliga evolutionen. Växtätare är genomgående underlägsna varelser.

:P

Försök att hålla dig till ämnet och det du skriver här visar att du inte vet alls vad begreppet evolution handlar om. Du kan plugga på under ten forward. Där har homer en föreläsning i ett av de sista inläggen.

Jag skulle snarare säga att växtätare är en relativt modern grej. Människan är i grund och botten allätare dvs vi äter det vi får tag i. Bor vi vid havet äter vi fisk, har vi husdjur äter vi kött osv. J.

Postad

Kött är motorn i den männskliga evolutionen. Växtätare är genomgående underlägsna varelser.

:P

Försök att hålla dig till ämnet och det du skriver här visar att du inte vet alls vad begreppet evolution handlar om. Du kan plugga på under ten forward. Där har homer en föreläsning i ett av de sista inläggen.

För det första så var jag så där lagom seriös, för det andra så har jag bättre förståelse för evolution än de flesta. Men visst, peka ut var jag har fel så ska jag svara på din kritik. Att sen den ledande teorin säger att det var inkluderandet av kött i dieten som möjligjorde den männskliga hjärnans utveckling antar jag att du känner till.

"Don't argue with an idiot. He'll drag you down to his level and then beat you with experience"

Så cliché... :rolleyes:

Personligen har jag egentligen inget emot en diet som bygger på växter, det jag avskyr är den vidriga ideologin som ligger bakom, förminskandet av människan till en ko, upphöjandet av lägre varelser till någon form av pervers jämlikhet. Att dela art med de som hellre strävar neråt än uppåt äcklar mig.

Postad
Angående möjligheter att syntetisera mat. Kom ihåg att det i TNG sägs i något avsnitt att de inte upplever replikerat årgångsvin lika gott som vin gjort på vanligt sätt. I de olika star trek serierna finns ofta olika kommentarer där det sägs att vissa saker inte är lika gott replikerat. Dock tror jag att sådana kommentarer kan vara en del av storyn i avsnittet dvs. att huvudhandlingen av speglas i diskussionen om vinet eller något annat

Jag har för mej att jag har läst någonstans att när man replikerar mat så tar man mönstret från en datafil. Och därför blir inte orginalet bättre än det man har läst in i datorn från början. Sen är det också så att replikatorn arbetar på molekyl-nivå och då finns det massor av småfel i den replikerade varan.

Läs mer på den här sidan. Klicka på Page 2.

Postad

Detta blir off-topic men jag kan inte hålla mig.

För det första så var jag så där lagom seriös, för det andra så har jag bättre förståelse för evolution än de flesta. Men visst, peka ut var jag har fel så ska jag svara på din kritik. Att sen den ledande teorin säger att det var inkluderandet av kött i dieten som möjligjorde den männskliga hjärnans utveckling antar jag att du känner till.

Personligen har jag egentligen inget emot en diet som bygger på växter, det jag avskyr är den vidriga ideologin som ligger bakom, förminskandet av människan till en ko, upphöjandet av lägre varelser till någon form av pervers jämlikhet. Att dela art med de som hellre strävar neråt än uppåt äcklar mig.

Var faktisk tvungen och kolla upp ditt påstående om att människans hjärna, och det är delvis sant. Hjärnan eller snarare nervceller behöver en viss typ av långa fetkedjor för att bildas. Dessa fetkedjor kan kroppen syntetisera själva men det tar längre tid än att äta kött som innehåller större halt av dessa fetkedjor. Måste dock tillägga för ens kunna syntetisera några av dessa viktiga fetkedjor måste man äta växter då en av beståndsdelarna endast finns i kloroplasten hos växter. Så visst kan man säga att köttätandet har gett oss möjligheten att få större hjärnor, men det är inte som att säga att det gjort oss smarta. Sedan är människan inte en renodlad köttätare utan snarare en som äter blandad kost, vi har inte de anpassningar som skulle göra oss till rena köttätare.

Din förståelse för evolution har jag tyvärr inte sett bevis på, du pratar om lägre och högre stående varelser, detta är begrep som är förgångna inom dagens evolutionsforskning. Dessa kommer från en tid då man trodde att evolution hade någon form av riktning, vilket den inte har. Man pratar mer om basala och avancerade egenskaper. Folk tror i allmänhet att däggdjur är en framgångsrik grupp inom djurvärlden, men så är inte fallet, tyvärr så måste jag säga att däggdjur är en liten obskyr grupp som endast utgör ca 0.3 % av alla arter som finns, jämfört med att skallbaggar utgör ca 60 % av alla arter, och däggdjuren skulle nog aldrig ha blivit stora om det inte var för att dinosaurierna dog ut för 65 miljoner år sedan. De arterna som är mindre specialiserade är de som bäst klara en plötslig förändring, och man kan säga att människan är väldigt specialiserad.

Personligen tycker jag inte illa om veganer eller vegetarianer för den delen, var faktisk semivegetarian i 3 år. Men kan inte hålla med om att djur och människor är lika värda. Men självklart tycker jag att djur ska ha vissa rättigheter, rätten till ett bra liv, slippa onödigt lidande. Tyvärr så ses djur idag snarare som en produkt än ett levande väsen, som inte har nåt rättigheter eller värde annat än ekonomiskt. Så det finns självklart förbättringar som kan göras för djuren.

Postad

Jag har för mej att jag har läst någonstans att när man replikerar mat så tar man mönstret från en datafil. Och därför blir inte orginalet bättre än det man har läst in i datorn från början. Sen är det också så att replikatorn arbetar på molekyl-nivå och då finns det massor av småfel i den replikerade varan.

Läs mer på den här sidan. Klicka på Page 2.

Ja just det, så var det ja. Så om man har god kunskap i analytiska vetenskaper kan man plocka ut strukturer och jämvikter från en .. tja, t.ex. en sås så kan man programmera den. På något sätt känns det som att det är en del jobb för att bli bra kock. Tror dock att star trek har rät avancerade sensorer etc. så det kanske är lättare än vad man föreställer sig...

Mat tricorder LOL :w00t:

Postad

Jag har för mej att jag har läst någonstans att när man replikerar mat så tar man mönstret från en datafil. Och därför blir inte orginalet bättre än det man har läst in i datorn från början. Sen är det också så att replikatorn arbetar på molekyl-nivå och då finns det massor av småfel i den replikerade varan.

Läs mer på den här sidan. Klicka på Page 2.

Ja just det, så var det ja. Så om man har god kunskap i analytiska vetenskaper kan man plocka ut strukturer och jämvikter från en .. tja, t.ex. en sås så kan man programmera den. P?? något sätt känns det som att det är en del jobb för att bli bra kock. Tror dock att star trek har rät avancerade sensorer etc. så det kanske är lättare än vad man föreställer sig...

Mat tricorder LOL :w00t:

Mycket av råvarorna och halvfabrikaten finns säkert förprogrammerade i en data fil så det ända en kock behöver göra för att skapa en ny rätt är att välja tex kött pfritt och en sås. J.

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

För den roade så finns ju Neelix kokbok

"Följ med på en spännande gastronomisk resa genom Star Treks universum. Neelix, kock ombord på USS Voyager, har här sammanställt en mängd olika favoritrecept, alla anpassade till de ingredienser vi jordbor antas ha i våra kök. En del recept är bekanta och inte alls svåra att följa med i medan andra... tja, vad sägs om lite Kasha Varnishkas à la Vulcan? Men denna kokbok är inte bara mat. Man får även lära sig hur man blandar till några av de drinkar man kan beställa i Quarks bar. Romulan Ale, klingonskt blodvin och aldebarisk whiskey är några exempel. Som Quark själv säger i förordet: Köp boken! Laga maten! Berätta för alla dina vänner! Du kommer att älska den! Illustrerad i svart-vitt."

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=38326

Inte för att det är canon på någe sätt (och inget egentligen med om man är vegetarian eller inte), men lite kul är det att se ett recept på Gagh (the early bird catches the gagh!), Och Gagh är väl kött? :) ;)

Redigerad av Durator

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...