Jump to content

Matvanor i Star Trek

Jello

Recommended Posts

Varför plåga och äta djur när det finns replikatorer? Ett avsnitt som födde denna topic är ENT 1x18, "Rogue Planet".

Malcolm följer med jägarna p.g.a. nyfikenhet och lovar att inte jaga något. Det verkar som att jakt inte finns på jorden längre iallfalll.

Undrar hur de ser på djur, för de säger ju i "rogue planet" att man inte jagar på jorden men de förhindrar inte jägarna från att jaga innan de märker att de jagade är intelligenta och kan kommunicera med människor. De verkar ju iallfall inte värdera alla varelser lika.

Och ja, de har transporters men de är ganska så nya och osäkra, används bara i nödfall.

Chakotay säger i ett avsnitt i andra (?) säsongen att han är vegetarian, men betyder det att de andra inte är det?

Vad jag vet så fångar och dödar de inga djur när de är nere på planeter, eller köper av handelsmän. Det borde ju betyda att de på Voyager-tiden är helvegetarianer/veganer (eller hur man nu ska se det), eftersom de inte äter mycket annat än replikerad mat?

/.../de förhindrar inte jägarna från att jaga innan de märker att de jagade är intelligenta och kan kommunicera med människor. ...

Mjo, de vill ju inte gnabbas med aliensarna, men annars gillar de ju inte att de jagar över huvud taget. Först när de upptäcker att de är intelligenta tar de beslut om att verkligen göra någonting åt saken.

Man kan väll inte säga att dom är vegetarianer/veganer, för dom äter ju kött även om den är replikerad, jag vet inte om deras kött är "nyttigare" än vårat men det är det säkert. Det är ju flera ggr som Neelix har gjort maträtter som innehåller kött.

Man kan väll inte säga att dom är vegetarianer/veganer, för dom äter ju kött även om den är replikerad, jag vet inte om deras kött är "nyttigare" än vårat men det är det säkert.

Men de dödar eller skadar ju inga djur för att få tag i maten, det är ju ungefär som att äta sojabiffar eller sojakorv. Det enda som krävs är energi, och för det krävs antagligen inget lidande från någon sida.

Man kan ju se det här på många olika sätt. Egentligen är det ju samma sak. De äter kött som kommer från en replikator som "gör" kött av energi, det är ju inte någon större skillnad med att det kommer från ett riktigt djur. Vem vet de kanske köper av handelsmän eller jagar på planeter. Neelix brukar ju ta med saker från olika planeter, vem vet han kanske har med sig kött också.

det att Chakotay är vegetarian är troligen för att han är med i maqi (felstavat) och då hadde dom troligen inte alltid tillgång till repikatorer.

Det tror inte jag. Jag tror att han är vegetarian för att det sämmer med hans tro, typ.

Om man inte äter kött för att man inte har tillgång till det när man tex. är på ett litet skepp utan replikatorer, så är det ju inte för att man är vegetarian utan för att man helt enkelt inte får tag på det. I så fall borde man ju rimligtvis äta kött igen när man hittar det.

Chakotay säger i ett avsnitt i andra (?) säsongen att han är vegetarian, men betyder det att de andra inte är det?

Vad jag vet så fångar och dödar de inga djur när de är nere på planeter, eller köper av handelsmän. Det borde ju betyda att de på Voyager-tiden är helvegetarianer/veganer (eller hur man nu ska se det), eftersom de inte äter mycket annat än replikerad mat?

Jag tror inte jag skulle vilja äta ett utomjordiskt djur... Är lite tveksam till utomjordiska grönsaker också, men hellre det än något underligt djur...

Så om jag skulle bestämma skulle jag inte byta till mig kött på andra planeter, heller dilithium eller nåt annat användbart.

Det är nog ganska troligt att de som har tillgång till kött äter det. På rymdskepp kan det ju vara svårt att få tag i. De flesta verkat ju ändå föredra oreplikerad mat eftersom den replikerade inte blir identisk med orginalet i fråga om smak osv.

På jorden äter de nog fortfarande kött, fast förhoppningsvis har djurhålliningen förbättrats till den grad att djuren inte lider.

Men de dödar eller skadar ju inga djur för att få tag i maten, det är ju ungefär som att äta sojabiffar eller sojakorv. Det enda som krävs är energi, och för det krävs antagligen inget lidande från någon sida.

Är det därför de flesta vegetarianer är vegetarianer? För att djuren inte skall lida? (vet att detta är en helt annan diskussion, men tycker att det är en intressant sådan)

Är det därför de flesta vegetarianer är vegetarianer? För att djuren inte skall lida? (vet att detta är en helt annan diskussion, men tycker att det är en intressant sådan)

Ja. De flesta, det finns förstås de som är det p.g.a. hälsoskäl men de är inte alls lika många. Jag skulle inte ha något problem med att äta replikerat kött om det var modifierat så att det inte innhåll en massa kolesterol och andra skadliga ämnen. Jag äter ju annat som smakar och ser ut som - i princip - kött.

Men jag undrar om det replikerade köttet är syntetiskt eller om det ruttnar från att det blivit replikerat som vanligt kött gör. Det skulle ju vara hälsosammare att göra det efter vegetabiliska proteinmönster.

• 3 years later...
  • 1 month later...

Jag är iaf tveksam till att de flesta skulle vara vegetarianer.

För det första är inte människan som art bygd för att vara vegetarian. Vi kan tex inte syntetisera A-vitamin fullständigt ur betakaroten utan behöver äta animalier för att få i oss rätt mängder med A-vitamin. Vi kan heller inte syntetisera alla amninosyror. Det finns 20 aminosyror 10 av dem är essentiella och dem kan vi inte syntetisera själva. 9 av dem kan vi cyntentisera med hjälp av andra amniosyror. För att få i sig de 10 essentiella amninosyrorna måste vi äta animaler. *

Aldrig någonsin under jorden utveckling som jägar/samlare så fanns det vegetarianer. *

* Källa: Lars Wilsson Välfärdens Ohälsa

Under århundradena som gått som måste ju människan ha fixat djurskötseln så att det går att sköta utan lidande för djuren. En så naturlig uppväxt och livsituation som möjligt med en snabb och smärtfri avlivning borde i star trek-tiden inte vara en omöjlighet.

Hurvida alla äter replicerad mat eller inte är en stor fråga. Miles O'Brien säger ju att hans mamma alltid lagade mat "från grunden".

Sisko odlar ju sina grönsaker själv för att kunna laga ordentlig mat och hans far som äger restaurangen sitter ju inte och replicerar mat.

Klingons äter ju levande föda. Deras Rach (vet inte hur det stavas) är ju maskar och ferengis äter skalbaggar.

Replicators kanske mest bara finns på rymdskepp. Kanske skulle det kunna motsvara dagens Nedfrysta färdigmat. Dvs det finns som alternariv men ingen vill frivilligt leva på det.

Jag tror defenitivt inte att replikatorföda är dålig mat, tvärtom. De flesta rätter man ser på tv verkar vara bra tillrädda och aptiptligt upplagda. Säkert ser replikatorna till så att det bara blir förstklassiga råvaror som används. Jag menar, det går ju inte åt mer energi för att göra toppkvalite kött än skräpdito. Dessutom tror jag att alla på rymdskeppen äter än bättre sammansatt kost i och med att det inte är dyrare (?) att köpa tex grönsaker och frukt än kött och potatis.

Jag kan tänka mig att det finns en hel del puritaner som inte vill äta replikerat skit utan bara äter riktig mat från naturen ung som att en del blir vegetarianer idag. J.

Först vill jag göra en distinktion mellan vegetarian och vegan. Vegetarian betyder i vardagligt tal lakto-ovo-vegetarian dvs mjölk & ägg-vegetarian medan veganer äter 100% vegetabilier. Det är sant att veganer inte får i sig B12 utan att äta kosttillskott. För övrigt finns inga problem att få i sig alla näringsämnen vare sig som vegan eller vegetarian. Det finns även dokumenterat genom massor av forskning som visar att vegetarianer både lever längre och är friskare än blandkostare.

Om jag går in mer i detalj i den frågan så är det nog fel forum för den diskussionen.

Fö så tänker jag att om man har tillräckligt avancerad teknik för att på några sekunder bygga upp, atom för atom, en komplett måltid(eller för den delen en hel människa) så borde man för länge sedan löst ev problem med att konstgjord föda inte är lika nyttig som odlad. Om star trek-världen verkligen fungerar som den är tänkt att göra så tror jag att replikerad föda skulle vara helt överlägset.

Det är ju ett faktum att alla människor har individuella behov av olika näringsämnen. Det skulle vara suveränt att kunna programmera in en näringsprofil på individnivå. Dessutom är det oftare mer tidsödande att laga nyttig mat än onyttig så det problemet skulle ju också elimineras.

Fö så tänker jag att om man har tillräckligt avancerad teknik för att på några sekunder bygga upp, atom för atom, en komplett måltid(eller för den delen en hel människa) så borde man för länge sedan löst ev problem med att konstgjord föda inte är lika nyttig som odlad. Om star trek-världen verkligen fungerar som den är tänkt att göra så tror jag att replikerad föda skulle vara helt överlägset.

Det är ju ett faktum att alla människor har individuella behov av olika näringsämnen. Det skulle vara suveränt att kunna programmera in en näringsprofil på individnivå. Dessutom är det oftare mer tidsödande att laga nyttig mat än onyttig så det problemet skulle ju också elimineras.

Tack för klargörandet av skillnaden mellan vegetarian och vegan.

Angående möjligheter att syntetisera mat. Kom ihåg att det i TNG sägs i något avsnitt att de inte upplever replikerat årgångsvin lika gott som vin gjort på vanligt sätt. I de olika star trek serierna finns ofta olika kommentarer där det sägs att vissa saker inte är lika gott replikerat. Dock tror jag att sådana kommentarer kan vara en del av storyn i avsnittet dvs. att huvudhandlingen av speglas i diskussionen om vinet eller något annat

Right. Det hade jag glömt.

Vid närmare eftertanke finns det nog ganska många tillfällen då det klagas över att replikerat krubb inte är lika gott. Jag håller nog ändå fast vid att det är väldigt inkonsekvent att man inte skulle lyckas skapa lika god och nyttig replikerad mat samtidigt som man kan bygga upp myriader av atomer till en maträtt på ett par sekunder.

ELLER så är dessa klagomål en ren placeboeffekt, eller säger man OMVÄND placebo kanske? Dvs de FÖRVÄNTAR sig att replikerad mat inte ska vara lika god för att de tror att den inte ska vara det.

Nåt som jag däremot aldrig riktigt förstått är det här med synthehol(kanske borde vara en annan tråd men). Ska det skapa samma SMAK som alkoholhaltiga drycker utan berusning? Har precis för mig att jag hört flera gånger att folk sagt att de druckit för mycket synthehol. Det borde ju i såna fall vara jämförbart med att dricka för mycket vatten = meningslös kommentar :)

Nåt som jag däremot aldrig riktigt förstått är det här med synthehol(kanske borde vara en annan tråd men). Ska det skapa samma SMAK som alkoholhaltiga drycker utan berusning? Har precis för mig att jag hört flera gånger att folk sagt att de druckit för mycket synthehol. Det borde ju i såna fall vara jämförbart med att dricka för mycket vatten = meningslös kommentar :)

Angående synthehol: Detta är något som stört mig också. I TNG var det troligen tänkt som så att synthehol skulle precis som du säger smaka alkohol men inte vara berusande. I senare serier har de dock ändrat på hela grejen... lite dåligt tyvärr.

• 2 weeks later...

Jag har för mig att poängen med synthohol var att man inte fick någon bakfylla, samt att effekterna försvann snabbt och lätt, så att det inte var ett problem om man skulle flyga genom en sol 5 timmar senare.

Det finns även dokumenterat genom massor av forskning som visar att vegetarianer både lever längre och är friskare än blandkostare.

Kanske för att de tenderar att tänka mer på vad de äter? Om man gick omkring och funderade på mat lika mycket som en vegan så skulle vem som helst leva nyttigt.

Kött är motorn i den männskliga evolutionen. Växtätare är genomgående underlägsna varelser.

:P